Kerrotaan nyt oma polvistoori.
Polvi meni sijoiltaan ensimmäisen kerran noin 9 vuotta sitten, olin tuolloin siis 11-vuotias. Tämän jälkeen polvi on mennyt sijoiltaan useammaan kerran urheilun parissa, kerran kävellessä liukkaalla kelillä. Näitä sijoiltaanmenoja on ollut jotain 10 kpl, ainoastaan kahdella kerralla olen joutunut kävelemään viikon verran kepeillä tapaturman jälkeen ja joka kerta polvi on mennyt itsestään takaisin paikalleen. Läheltä piti-tilanteita on ollut myös todella paljon. Viimeisin siljoitaanmeno tapahtui 2008-2009 talvella.
Tuossa pari vuotta sitten tuli aloitettua aktiivisempi liikkuminen uudelleen ja polvi alkoi kipeytymään useammin, lisäksi luotto polveen oli todella huono ja päähän iskostunutta. Jos kuvittelin juoksevinani normaalisti, niin joku tuli kysymään sattuuko polveen kun juoksen ontuen.
Erilaisia polvitukia on tullut käytettyä jostain 12-13-vuotiaasta asti, mutta eipä ne polven luottamiseen ole auttaneet kun polvi on mennyt sijoiltaan tuesta huolimatta. 15-vuotiaana ortopedi jo sanoi että polvi tulee leikata mikäli polvi vaivaa vielä jatkossa (silloin olin vahvasti sitä mieltä etten mihkään polvileikkaukseen mene) ja viime talvena jouduin sitten nöyrtymään ja toteamaan että parempi kokeilla leikkausta kun olen vielä näin nuori.
Marraskuun lopussa polvi leikattiin ja polveen tehtiin lateral release (ulkosyrjän nivelsiteen halkaisu tms) sekä mediaalinen kiristys (sisäsyrjän nivelkapseliin). Leikkauksen jälkeen pidin ortoosia 6 vkoa ja sain heti varata jalalle, ortoosissa oli ns. nollakulma eli polvea pystyi taivuttamaan 0-10 astetta. Ensimmäisellä fysioterapiakäynnillä polvi taipui ainoastaan max. 20 astetta. Seuraava käynti oli 5 päivän päästä ja olin itse saanut polven taipumaan jo 90 asteeseen, mikä oli huima harppaus. Vielä tällöin ei esim. jalkan nostaminen alusta selinmakuulta ei onnistunut. Kun aloin harjoittelemaan tätä remmin avulla, jalka nousikin omin avuin jo seuraavana päivänä.
Tällä viikolla polvi taipui 105 astetta, eli 15 astetta enemmän kuin edellisellä viikolla. Etureiden vahvistaminen ja jalan toimintojen normalisointi vaativat vielä paljon töitä, 4 kertaa päivässä n. 45min polvijumppaa + kylmähoidot ja sauvakävelyt vievät hyvin aikaa näin sairaslomalla.
Polvi ainakin nyt tuntuu jämäkämmältä, mutta kaiken vaikeinta tässä on oppia alkaa luottamaan polveen.