Polven kuntoutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

lej

Polveni tähystettiin joulukuun alussa ja nyt se on sellaisessa kunnossa, että voisin taas aloittaa jalkojen treenaamisen salillakin. Koska jalka oli todella kauan käyttämättömänä, niin se on älyttömän paljon toista pienempi. Pyöräilyn avulla siihen on tullu sentään hieman lihaakin takaisin.

Eli miten pitäisi treenata jotta saa toisen jalan "kiinni". Onko parempi tehdä heikommalla jalalla yksi sarja enemmän, tai joka sarjassa pari toistoa enemmän ja laittaa molemmille jaloille painot heikomman mukaan. Vai kasvaako se heikompi jalka nopeammin vaikka treenaa ihan normaalisti? Vai mikä olisi paras tapa.

Tää nyt on mutuilua, mutta eiköhän se lihasmuisti hoida sen, että se kasvaa nopeesti kiinni se ero. Teet vahvemman mukaan ja jos siltä tuntuu niin vähän extraa sille heikommalle. Mutta eikös yleensä ole joku kuntoutusohjelma jos on jalka ollut paketissa?? Ei varmaan kannata sitten liian pitkään tehdä niitä tasottavia, ettei käy niinpäin että on se paketissa ollut jalka puolen vuoden päästä isompi... :D

Kuntoustusohjelmaan kuuluisi lääkärin mukaan mm. kevyen muovipussin laittaminen roikkumaan jalasta ja sitten jalkaa pitäisi roikottaa sängynreunan yli ja suoristaa jalkaa niin monta kerta kuin jaksaa. Reisilihaksia voisi myös kuulemma jännitää sängyllä maatessa. :jahas:

Toimii varmaan vanhoilla mummoilla, mutta minulle on hieman liian köykästä, varsinkin kun nivel toimii ihan kunnolla ja kestää rasitusta. Taidan kokeilla ihan normaalia treeniä sitten aluksi.

Mulla kanssa leikattiin joulukuun puolessa välissä,mut miks sä alotat voimaharjottelun vasta nyt?Mä sain ainakin luvan punttiharjotteluun jo 3kk leikkauksen jälkeen.

Ite oon treenannu kumpaakin koipee tasapuolisesti ja varmaan tossa ens jouluna on jalat samaa paria.

lej sanoi:
Kuntoustusohjelmaan kuuluisi lääkärin mukaan mm. kevyen muovipussin laittaminen roikkumaan jalasta ja sitten jalkaa pitäisi roikottaa sängynreunan yli ja suoristaa jalkaa niin monta kerta kuin jaksaa. Reisilihaksia voisi myös kuulemma jännitää sängyllä maatessa. :jahas:

Toimii varmaan vanhoilla mummoilla, mutta minulle on hieman liian köykästä, varsinkin kun nivel toimii ihan kunnolla ja kestää rasitusta. Taidan kokeilla ihan normaalia treeniä sitten aluksi.

laitat sinne muovipussiin Kalle Paatalon Iijoki sarjan niin vastusta rupeaa loytymaan... :D

Sulla taiettiin korjata polvee vähän enemmänkin. Oliko ristisiteitä poikki vai miten nuin pitkä toipuminen? Mulla tehtiin tähystys ja korjattiin revennyttä sivuristisidettä niin kuukauden jälkeen pysty tekemään hyvin kyykkyä ja prässiä. Ojentajat ja koukistajat sattu hieman mutta ei pahasti.

Mitä nyt teetkään niin sitä kannattaa varmaan katsoa ettei ala vahvempi jalka tekemään enemmän töitä, eli kannattaisiko tehdä esim. prässi yhden jalan versiona ja ojentajat & koukistajat myös. Askelkyykky saattais olla hyvä liike. Näitä sain itse neuvoksi fysioterapeutilta, mutta aloin tekeen normaaleja kyykkyjä ja prässiä ite kun jalka tuntu olevan niin hyvässä kunnossa.

Tähän sanon vain sen minkä joskus vastaavassa threadissä oon sanonut että mitä sitten kuntoutusta tekeekin niin ajan kanssa ettei hötkyile. Itse hötkyilin joskus eikä polvi tullut entiselleen sitten kuitenkaan...

Siltä polvesta poistettiin joku plica tai vastaava. Operaatio ei ollut mikään iso, ja siitä olisi pitänyt toipua parissa kuukaudessa niin että pääsee salille. Aloitin kuntoutuksen vasta nyt, kun sairaanhoitajat ei kertoneet, että sinne polveen voi vuotaa verta leikkauksen jälkeen, vaan käskivät vain koukistella polvea mahdollisimman paljon. Jalka oli jo heti leikkauksen jälkeen älyttömän turvonnut eikä taipunut ollenkaan, mutta se ei juurikaan niitä hoitajia kiinnostanut. Sitten ,kun menin parin päivän päästä sen kirurgin luokse tuskien takia, niin se sanoi, että se polvi olisi pitänut punktoida heti jo leikkauspäivänä, ja ihmetteli etteikö kukaan tarkastanut sitä ennen kuin lähdin sairaalasta kotiin.

Veri oli tietysti ehtinyt hyytyä sinne polveen, joten punktoiminen sattui vain helvetisti eikä mitään tullut ulos. (Jos joku luulee olevansa kova jätkä niin kannattaa kokeilla sitä, kun iso piikki työnnetään polven sisään useamman kerran eri kohdista ja käännellään sitä välillä, kipuaistimusta lisää potenssiin kymmenen tosiaan se, jos polvi on täynnä hyytynyttä verta)

Tästa alkoi kiva ravaaminen polilla tyhjentämässä polvea nesteestä, joka kesti yli kuukauden. Tämän verenvuodontakia myös reisilihakset tulehtuivat ja turposivat aika reippaasti. Vasta pari kuukautta sitten polven liikerata oli suhteellisen normaali ja sain jalan ekan kerran kunnolla koukkuun ja pystyin varaamaan painoa sille kunnolla. Se turvotus ja jalan käyttämättömyys oli saanut polven siihen kuntoon, että se oli helvetin kipeä ja jäykkä vielä pitkään.

Mulla taas oli lokakuussa leikkaus, jossa siirrettiin nivelsiteidenkiinnityskohtaa. Tän takia en tähän päivään mennessä ole vielä kunnon jalkojen harjoittelua aloittanut, pientä kuntoutusta lukuunottamatta. Pitäisi kai kesäkuun alkuun leputtaa ja sit aloittaa treeni. Yhtenä iltana ku vedin vähän pidemmän pyörälenkin niin siinä nivelsiteenkiinnityskohdassa kyllä tuntui, että olisi pitänyt jättää lenkki väliin.
Jalkalihakset on kyl kokenut aikamoista surkastumista ja jalkalihasten välinen kokoero on myös huomattava. Uskon kyllä, että treenaaminen kannattaa aloittaa todella varoivaisesti, ihan lääkärien ohjeiden mukaan, ja sitten kuukauden tjsp. jälkeen kun alkaa saada tuntumaa jalkoihin vasta kannattaa aloittaa totisempi treeni.

Ittellä täs kans kuntoutus käynnissä kun kierukka ruuvattiin tähystyksellä uudestaan kiinni. Tais olla runsas pari kuukautta sitten ja sen jälkeen melkein viikko käveltiin kepeillä. Ensimmäinen kuntoutus vaihe oli saada jalka liikkumaan ja välillä teki aika höpöö. Sit kun jalka rupes taipuun ja pysty jotenkin kävelee piti saada lihas henkiin kaikkilla ihme vatkutuksilla. Ite en kauheesti tehny mitään silloin kun tuntu siltä et polvi pamahtaa kun sitä käänsi mut olis pitäny koska etureidestä tuli aika pavun varsi(sitä ne jalat kyl oli jo ennenkin leikkausta) :(
Noin 2kk sen tähystyksen jälkeen rupesin tekeen jo pidempiä kävely lenkkejä eikä ees tuntunu pahalta polvessa. Pari viikkoo sitten kävin jälkitarkastuksessa ja ortopedi sano et "ei muutakun rauta liikkuun" Sellaset ohjeet mä siltä sain et aluks pienillä raudoilla(vaikka ilman) noin 14-20 toiston sarjoja ja erikseen kumpikin jalka. Kun on lihasten kontrolli palannu eli pystyy jännittään kunnolla niin sit voi lähtee pikkuhiljaa lisään limppua. Ortopedin mielestä polven paraneminen on kiinni siitä et kuinka hyvin saa noin tukevat lihakset kuntoon. Hyviä liikkeitä ainakin mun tapauksessa on reiden ojennus(aluks vaikka ihan tuolilla istuen ilman vastusta), kyykky(sekin ihan pelkällä tangolla ja niin ettei vahvempi jalka tee sen enempää kun heikompikaan) ja kaikki mitkä vaan onnistuu. Juosta ei parane ennen kuin jalat on melko tasavahvat koska heikot lihakset ei paljoo polvea tue.
Itte pystyn jo kevyttä hölkkää ja reipasta kävelyä rullaan vaikka polvi välillä vähän naksuu. Kyykky onnistuu jo täysin syvältä tosin vähintään puolet pienemmillä painoilla kun ennen kierukan irtoamista. Niitä jalan lihaksia kannattaa venytellä mahdollisimman paljon mikä nopeuttaa kuntoutusta.
Lekuri kehu et hyvällä treenillä jalat tasapainoon muutamassa kuukaudessa.

Et ei muutakun maltilla ja järjellä kuntouttaan niitä polvia ja ei parane tehdä sellasta mikä sattuu liikaa. Nää ei varmaankaan päde ihan kaikkiin polvi juttuihin, ainakaan noi paranemis ajat.

PS: SALIBANDY ON ERITTÄIN TAPAHTUMA RIKAS LAJI :joulu5:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse ole kyl siinä käsityksessä, et polven kuntoutus on melko pitkällinen ja kärsivällisyyttä vaativa juttu. Liikkeitä pitää toistaa monia monia kertoja ja mahdollisesti jopa ilman vastusta. Jotta hoitotulos olisi mahdollisimman hyvä, kannattaa asiasta jutella vaik leikanneen lekurin kanssa ja pyytää ohjeita kuntoutuksesta sekä treenin aloittamisesta.

Mitä taas tulee sit toisen jalan pienuuteen.. no sen voin sanoa, et minulla on toinen jalka ollut paketis 3 kuukautta ja nyttemmin se on jo paremmassa kunnossa kuin koko ajan terveenä ollut. Eikä mitään "erikoistreeniä" ole ollut. Eli kyl se jalka siitä sitten melko nopeastikkin kirii kunnon kiinni.

Entinen työkaveri kertoi saaneensa polven kuntoutettua tekemällä aluksi todella paljon reiden ojennusta/koukistusta ilman painoja.
[arvailua]Aluksi sillä lihasten kasvattamisella ei ole niin kauheasti merkitystä, nivel pistetään pelittämään oikein[/arvailua]

lej sanoi:
Siltä polvesta poistettiin joku plica tai vastaava. Operaatio ei ollut mikään iso, ja siitä olisi pitänyt toipua parissa kuukaudessa niin että pääsee salille. Aloitin kuntoutuksen vasta nyt, kun sairaanhoitajat ei kertoneet, että sinne polveen voi vuotaa verta leikkauksen jälkeen, vaan käskivät vain koukistella polvea mahdollisimman paljon. Jalka oli jo heti leikkauksen jälkeen älyttömän turvonnut eikä taipunut ollenkaan, mutta se ei juurikaan niitä hoitajia kiinnostanut. Sitten ,kun menin parin päivän päästä sen kirurgin luokse tuskien takia, niin se sanoi, että se polvi olisi pitänut punktoida heti jo leikkauspäivänä, ja ihmetteli etteikö kukaan tarkastanut sitä ennen kuin lähdin sairaalasta kotiin.

Tästa alkoi kiva ravaaminen polilla tyhjentämässä polvea nesteestä, joka kesti yli kuukauden. Tämän verenvuodontakia myös reisilihakset tulehtuivat ja turposivat aika reippaasti. Vasta pari kuukautta sitten polven liikerata oli suhteellisen normaali ja sain jalan ekan kerran kunnolla koukkuun ja pystyin varaamaan painoa sille kunnolla. Se turvotus ja jalan käyttämättömyys oli saanut polven siihen kuntoon, että se oli helvetin kipeä ja jäykkä vielä pitkään.

Ei vissiinkään ollut nivelkierukka minkä poistivat? Itsellänikin oli polvi kyllä hyvin turvoksissa leikkauksen jälkeen ja ei paljoa liikkunut. Sitä turvotusta kesti pitkän aikaa mutta sanoivat siellä että jos meinaa liikaa turvota niin heti tyhjentämään. Pari kertaa päivässä tein niitä kuntoutusohjeen mukasia liikkeitä että sain liikkuvuuden takasin ja pitelin kylmää polvessa. Nyt leikattu jalka menee suoremmaksi kuin toinen mutta jos menee aivan kyykkyyn niin tuntuu polvessa painetta.

Se kuntouttaminen niillä ojennuksilla, koukistuksilla yms auttoi paljon. Sitten kun jalka alkoi liikkumaan niin paljon etten saanut pelkällä jalan ojentelulla tuntumaan polvessa niin aloin venyttämään "väkisin", eli normaalia reiden venytystä nilkasta kiinni ottamalla jne.

Minua silloin neuvottiin aloittamaan kuntoutus heti ja keppeillä en saanut kävellä kuin leikkausta seuraavan päivän.

Mulla taas puolestaan oli aika iso operaatio.2 kierukkaa,eturistiside ja sisempisivuside poikki.Polven turpoaminen on läkärin mukaan leikkauksen jälkeen aika yksilöllistä.Mul oli jalka kanssa turvoksis perseestä varpaisiin ja siinä epäiltiin jo veritulppaa sun muuta.

Sanotaan nyt, että 5kk leikkauksesta polvi on vielä aivan paska.Tänä kesänä ei todellakaan pelata vielä mitään ja vaikka risat osat on korjattu siinä on kaikkii jänteitä aika löysällä.Nyt kun kesätöissä joutuu olla jaloilla 9h päiväs ni on tullu aikalailla takapakkia.

Se mun leikkaus ei sinänsä ollut mikään iso. Tavallaan jostain jänteestä höyläsivät jotain reunaa ohuemmaksi. En osaa paremmin selittää. Itse nivelen toimintaan se ei juurikaan vaikuttanut. Naksuminen vaan loppui, kun se reuna ei jää enää väliin. Ja siksi omalla kohdalla tärkeintä oliskin saada kadonneet vähäiset lihat takaisin.

Itsekin olen aloittanut pienillä painoilla ja kyykkyä teen vielä vasta tangolla. Prässissä voi laittaa satakin kiloa ilman, että sattuu. Kun lääkäriltä kyselin niin kaikkea mikä ei satu, saa tehdä. Kipu tuntuu oikeastaan vain jos yrittää kyykistyä ainostaan leikatun jalan varassa.

Kuntoustusohjelmaan kuuluisi lääkärin mukaan mm. kevyen muovipussin laittaminen roikkumaan jalasta ja sitten jalkaa pitäisi roikottaa sängynreunan yli ja suoristaa jalkaa niin monta kerta kuin jaksaa. Reisilihaksia voisi myös kuulemma jännitää sängyllä maatessa.

Joop, kevyttä kamaa, nolla perään jos suositellut määrät ovat siinä 50 toiston tienoilla. Tosin siinä touhussa kuolee helposti ikävään.

Olen nyt menossa polventähystykseen taas kerran, insh Pohjola. Eturistiside, vaikka lujempi kuin luulinkaan, poikki puoliksi. Ketuttaa, varsinkin kun jalkatreeneissä on palattava alkuun...yäää, just kun mulla oli kunnnon painot käytössä.

Mutta sehän meinaa oikein kunnon elukkatreeniä, sain huomata. Kokeilkaa itse tehdä yhdellä jalalla reidenojennus/koukistus 40-50x (paino 60%max). Ei helevetti. Pitää vielä pienentää painoja (40-60%max oli suositus). Kolme sarjaa ja nurkkaan tärisemään. Ja tämän pitäisi olla hyväksi ennen (ja jälkeen) Siis nimenomaan YHDELLÄ jalalla kerrallaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom