Poltatko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vupe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
jepso
smoker.gif

Jooei. Vuoden tavalla toppa 3-4 päivää paitsi juomassa ollessa enemmän. :david: Nyt yritys lopettaa kova ja apujakin on.

En polta enkä ole koskaan polttanutkaan. Heti kun joku keksii jonkun hyvän syyn aloittaa polttaminen niin aloitan kyllä heti. :jahas:

En polta enää.

Viime vuonna näihin samoihin aikoihin päätin että nyt loppu! Ja se polttelu loppui siihen. Olin sellainen, että poltin aina humalassa. En tiedä miksi, mutta lopettaminen oli kohtuullisen helppoa.

Tällä hetkellä rööki ja sen haju on tosi vastenmielistä.

Eikös lopettamisen avuksi ole joku lääke, sellainen uusi ja kallis reseptilääke jolla lopettaminen onnistuu?!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
DODO!

Lopetin siis tuon Zyban-lääkkeen avulla. Se on lääke, joka kehiteltiin alunperin mielialalääkkeeksi, mutta se ei toiminut alkuperäiseen tarkoitukseensa. Jossain vaiheessa huomattiin, että lääkettä syövien henkilöiden ei enää tee tupakkaa mieli. Nykyään lääkettä määrätään tupakoinnin lopettamiseen. Itse olin alkuun skeptinen tuon lääkkeen suhteen, mutta kun se toimi minulla niin loistavasti, niin uskon nykyään sen tehoon.

Olen ollut tähän päivään mennessä tupakkalakossa muutamaa päivää vajaan 8 kuukautta. Minkäänlaista suurta fyysistä himoa ei ole ollut alussa eikä vielä tähän päivään mennessäkään tuon Zybanin ansiosta. Henkisiä mielitekoja on ollut joitakin kertoja, mutta niistä on päässyt suhteellisen helposti eroon ajattelemalla jotain muuta.

Alussa laihduin seitsemän kiloa, mutta avoerolla taisi olla osuutta asiaan. Olen ylpeä, että erosta huolimatta pystyin olemaan ilman tupakkaa. Heinäkuun jälkeen sain tuon seitsemän kiloa painoa takaisin ja vielä viisi kiloa sen päälle, eli painan nyt viisi kiloa enemmän kuin aloittaessani tupakkalakon. Tuo lihominen saattoi johtua siitä, että kesällä viihdyin enemmän terasseilla kuin salilla ja ruoka oli mitä oli. Vaikka olen alkanut taas liikkumaan kunnolla, niin en ole osannut lopettaa tuota mässäilyä. En tiedä onko tupakkalakolla osuutta tähän lihomiseen vai oliko kyse elämäntilanteestani.

Minullahan tuota tupakkaa kului viimeisinä vuosina noin aski kahdessa päivässä ja humalassa kaksi askia illassa (tosin olin aika harvoin humalassa, n. kerran parissa kuukaudessa). Parhaimmillaan poltin aikoinaan noin askin päivässä. Tupakkaa olin polttanut ennen tätä noin 18 vuotta. Pisin lakkoni ennen tätä oli puolitoista kuukautta Nicoretten avulla, jotka olivat aivan tuskaa. Nicorettestä ei ollut minulle mitään hyötyä. Olen sitä mieltä, että jos tupakasta haluaa eroon, niin se pitää tehdä ilman nikotiinia. Yleensä sellaiset "tahdon" voimalla aloitetut lakot loppuivat jo muutaman päivän jälkeen.

Joillekin tuo Zyban on saattanut tuoda aika ikäviäkin sivuoireita ja he ovat joutuneet lopettamaan tuon lääkkeen. Kannattaa siis keskustella lääkärin kanssa siitä, että sopiiko nimenomaan sinulle tuo lääke. Ja pitää muistaa myös se, että lääkettä ei ole tutkittu kovin tarkaan ja kaikkia sen sivuvaikutuksia ei vielä tiedetä. Jotkut ovat väittäneet, että heillä on ollut alkuun vieroitusoireita, mutta suurimmalla osalla ilmeisesti ei. Itselleni tuli ensimmäisen viikon jälkeen kolmen päivän ripuli, vatsanväänteet ja oksetus. Mitään muita vaivoja ei ole ollut. Alkoholia välttelin tuon lääkekuurin ajan, sillä alkoholi ja lääkkeet voivat aiheuttaa käsittääkseni aika kovan kankkusen.

Itse olen ollut tähän lääkkeeseen todella tyytyväinen. Aika kallis lääke se oli (160 euroa, ei saa kela-korvauksia), mutta on jo maksanut itsensä takaisin. En usko, että olisin voinut lopettaa ilman tätä lääkettä. Yllätyin kuinka helppoa lopettaminen oli, vaikka minulla ei ollut mitään hillitöntä motivaatiota. Tällä hetkellä tiedän, etten voi edes maistaa tupakkaa, sillä voin ratketa helposti. Olen kuin alkoholisti, joka ei voi enää ikinä ottaa pisaraakaan viinaa. Tiedän, että vaikka moni on päässyt tämän lääkkeen avulla eroon, ovat he tehneet sen virheen, että he ovat menneet maistamaan tupakkaa, kun ovat kuvitelleet hallitsevansa homman ja se on ollut menoa sen jälkeen. Joillekin lääke ei välttämättä ole tehonnut laisinkaan.

En ole huomannut mitään erityistä vaikutusta tupakan lopettamisella, kuin että rahaa on vähän enemmän tuhlata ja vaatteet eivät enää haise ravintolaillan jäljiltä. Kunnon kohentumisen suhteen en ole huomannut mitään erityistä vaikutusta.

P.S. Välillä tupakkaa on ikävä (ajatuksissa), sillä kyllähän se välillä maistui niin mielettömän hyvältä... Ainakin vaniljasikari. Toisaalta taas yleisellä tasolla ei yleensä edes muista, että on joskus polttanut 18 vuotta.

Lisäinfoa Zybanista löytyy: www.tohtori.fi (ja sieltä jostain lääkeluettelosta). Toivottavasti tämän terveyttä toivottavasti edistävän lääkkeen "mainokseen" suhtaudutaan täällä positiivisesti... ;)

Angel of Death sanoi:
Sama juttu mulla. Kun poltin niin rööki haisi hyvältä, nykyisin ihan paskalta.
Oon polttamatta tai en niin aina se haisee niin jumalaiselle. Liikasavu esim baareissa on ärsyttävää mutta ulkona vellova savukkeen tuoksu on ihanaa aina.

Olen polttanut. Poltin kaksi vuotta. Silloin meni keskimäärin 15 sätkää päivässä. Yhtenä kesälomana sitten otin itseäni niskasta kiinni lopetin. Ekat muutama viikko oli yhtä helvettiä. :urjo: En käyttänyt mitään nikotiinin korvikkeita, join vettä. :D

Nykyään tykkään itestäni enemmän enkä halua raiskata keuhkojani. Toisaalta mitä tulee muiden ihmisten tupakoimiseen hyväksyn sen, eikä se häiritse minua.

10-25-vuotiaana poltin lähes jatkuvasti.Nyt viimeiset 7v.ainoastaan alkoholin kera.Pitäs kyllä viinakin lopettaa,kun on sen kanssa niin paljon tullu hölmöiltyä.

Kuudennella luokalla aloitin, omasta tahdosta ja pidin siitä paljon. Pidän edelleenkin, mutta jossain vaiheessa omatunto kysyi että onko tässä järkeä. Mieli vastasi ettei ole, ja 2v jatkunut polttaminen loppui siihen. Poltin parhaimmillaan jonkun 15 savuketta päivässä, usein "ainoastaan" alle viisikin.

Lopettaminen ei ollut ongelma noin fyysisesti, mieli oli vaan niin kiinni röökissä ettei niitä siteitä hetkessä(ei vieläkään) katkaistukkaan.

Edelleenkin tulee sorruttua niihin pariin välistä otettuun hatsiin ja jämiin, mutta sen verran selkärankaa minussa on että tajuan olla tekemättä sitäkin suurimman osan ajasta. Säännöllistä polttamista ei ole tarkoitus aloittaa koskaan, mutta en myöskään kiellä etteikö joskus harvoissa tilanteissa tapahtuva sauhuttelu/topan osto olisi mahdottomuus.

Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen päätökseeni, olen pirteämpi, ruokahalu kasvanut, hajuaisti palautunut, verenkierto parantunut näin esimerkkinä. Mutta toisaalta jää kaipaamaan sitä paperossia ilta-auringossa kesäterassilla, juuri saunasta tulleena järven kimallusta katsellen...

Onnea kaikille lopettamispäätöksen johdosta! :thumbs:

Ja niille jotka sanovat muutaman vuoden jälkeisen vähäisen polttelun jälkeen että olette olleet sen ja sen verran polttamatta, mutta sitten on jokin mennyt vikaan ja lopettaminen ei onnistunutkaan:

Lopettakaa dramatisointi, myöntäkää itsellenne ettette edes halua lopettaa. Ei teidän tarvitse itseänne pyhittää sillä että olette mukamas koittaneet lopettamaan. Ei teidän tarvitse "yrittää" lopettaa jotta voisitte antaa itsellenne syyn polttaa.

Poltatte jos poltatte, lopetatte kun haluatte lopettaa, jos enää siihen pystytte.

Nöyrimmät pahoittelut offtopicista. Aiheutta sivuten teki mieli kirjoittaa mielipiteeni, kenellekkään tätä erityisemmin osoittamatta. :).

En polta...olen polttanut, mutta n. vuoden ollut TÄYSIN ilman savukkeita.
Irtauduin tahdonvoimalla...vaikka vieläkin välillä tekisi yksi baarissa vetää,
mutta tiukkalinja on pitänyt.
En suosittele...ja odotan kokoajan, että baareistakin tulee savuttomia.

Back
Ylös Bottom