Polkupyörän hankinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
Pertti 123 sanoi:
Pitäshän niitäkin huoltaakkin välillä. Olis kätevää, jos osais ja olis välineet säätää niitä pinnoja ja pitää vanne suorassa.

annas kun snadi neuvoo:
fillari katolleen, v-jarrut auki (levyjarrullisissa nippuside keulan jalkaan kiinni ja katki niin, että nippusiteen pää miltei koskee vannetta.
ruvetaan hiljalleen pyörittämään kiekkoa ja samalla sihtaillaan sitä kiekon ja merkin (jarrupalan tai nipparin) välistä rakoa.
jos kiekko on jostain kohdasta mutkalla niin varovasti kierretään sillä kohdalla olevaa pinnaa kireämmälle. siis nimenomaan heittoa vastapäätä olevaa pinnaa.
eli heittoa oikealle -> kiristä vasemman puolen pinnaa.

näin käyt läpi koko kiekon kunnes se on suora. lopuksi kiekko irti puristellaan pinnoja yhteen ja painellaan kiekkoa maahan. tarkistus, että se on vielä suora ja kaikki ok.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli meinaat, että riittä, että olis sellanen pinna avain. Muuten kai vaikea kiristellä niitä?

Tarkoitatko pinnojen yhteen puristelulla, että otetaan käteen kaksi pinnaa ja puristetaan kohti toisiaan?

Jos on selvä heitto, niin pitääkö suosiolla kiristää useampaa pinnaa? Pitääkö koskaan löysätä siltä toiselta puolelta?
 
joo, oikeankokoisen pinna-avaimen tarttee muuten pilaa nippelit.
yhteen puristelussa puristetaan kahta saman puolen pinaa juuri sillain kouran sisällä yhteen.
yleensä ei tartte löysätä, kannattaa kuitenkin ennen ison heiton suoristusta kiristää pinnat suunnilleen yhtä kireälle. joskus olen joutunut löysäämään kun on oikean kireä kiekko mennyt mutkalle.
jos heittoa on pitkällä matkalla niin kannattaa kiristää useampaa pinnaa.

tärkeintä on muistaa edetä pikku liikkein. puoli kierrosta kiristää kerrallaan niin ei tule tehtyä sipsiä. ja muistathan asennuskaljat :kippis1:
 
Pertti 123 sanoi:
Tosiaan jotku alumiinivanteet taitaa olla aika heikkoa tekoa. Ei tartte olla edes painava, että rupeevat kieroutumaan yllättävän helposti.

Pitäshän niitäkin huoltaakkin välillä. Olis kätevää, jos osais ja olis välineet säätää niitä pinnoja ja pitää vanne suorassa.

Kunnon ratapalkkia vaan takavanteeksi, niin ei tartte koko ajan oikoa.

Tosiaan alumiiniahan ne on lähes kaikki mutta noi markettipyörien vanteet on "yksinkertasia" eli ei tuplavalleja. Ne vääntyvät todella helposti. Tuplavallivanne näyttää tältä. Ja jos muuten haluu kestävää vannetta niin toi mavicin EX 729(Entinen nimi 321d) on todella kestävä eikä mikään hirvee painava mohlokaan. Kestää nimittäin asfaltille droppauksen 1,5 metristä(oma kokemus) ja kuulemma enemmänkin, että ei pitäs ihan heti rikki mennä:D . Tosin kyllä tuplavallivanteita löytyy jo joistakin markettipyöristä, mutta ei niin kestäviä.
 
Juu alumiiniahan ne, noi yksöisholkitetutkin kestäs ehkä, jos olisivat terästä!!??!!

Hankin omaan hybridiini tuplaholkitetun, kuulemma kestävän vanteen, kun oli pari kertaa mennyt jo ihan vinkuraksi se vanha ja pinnojakin katkeili vähän väliä.

Täytyy yrittää pitää tosta nyt huolta.

EDIT: osaisko joku antaa yksinkertaiset ja selkeet ohjeet takavaihtajan säätämiseen. Olen netistä löytänyt yksityiskohtaisetkin ohjeet, mutta jotenkin oli niin monimutkasta, että käytännössä vaan vääntelin ruuveja ym kunnes vähän paremmin pelitti, mutta kuitenkin ratisee ketjut joillain vaihteilla.

Tiedän kyllä teorian aika hyvin, mutta käytännössä säätäminen ei onnistu niin hyvin, kuin voisi toivoa. Toisaalta voi olla, että takavaihtaja on ottanut osumaa niin paljon, että ei enää tottele kybällä mitään säätöjä. Jos olis varaa, niin vois ostaa uuden pyörän...

EDIT2: tuskin se vaihtaja rikki on, mä olen vaan niin käsi, että homma ei luonnistu :-)
 
Pertti 123 sanoi:
Juu alumiiniahan ne, noi yksöisholkitetutkin kestäs ehkä, jos olisivat terästä!!??!!

Hankin omaan hybridiini tuplaholkitetun, kuulemma kestävän vanteen, kun oli pari kertaa mennyt jo ihan vinkuraksi se vanha ja pinnojakin katkeili vähän väliä.

Täytyy yrittää pitää tosta nyt huolta.

EDIT: osaisko joku antaa yksinkertaiset ja selkeet ohjeet takavaihtajan säätämiseen. Olen netistä löytänyt yksityiskohtaisetkin ohjeet, mutta jotenkin oli niin monimutkasta, että käytännössä vaan vääntelin ruuveja ym kunnes vähän paremmin pelitti, mutta kuitenkin ratisee ketjut joillain vaihteilla.

Tiedän kyllä teorian aika hyvin, mutta käytännössä säätäminen ei onnistu niin hyvin, kuin voisi toivoa. Toisaalta voi olla, että takavaihtaja on ottanut osumaa niin paljon, että ei enää tottele kybällä mitään säätöjä. Jos olis varaa, niin vois ostaa uuden pyörän...

EDIT2: tuskin se vaihtaja rikki on, mä olen vaan niin käsi, että homma ei luonnistu :-)
Tarkista ensin, onko takavaihtajan korvake vääntynyt, mikäli on, väännä sitä suorempaan mm. papukaijoilla tms. Sen jälkeen tarkistat vaijerin kireyden, kandee kattoo myös, että vaijeri liikkuu vaivatta, eikä mutkia ole matkassa. Voit myös öljytä koko kuoren ja vaijerin. Sen jälkeen kysymys on lähinnä ylä-ja alaruuvin säätämisestä.

Takavaihtajan perussäätö

1. Tarkista että vaijeri on hyvin öljytty ja ettei siinä ole purkaantumia, ja että kuori ei ole taittunut tai murtunut. Valitse suurin vaihde kääntämällä vipua tai jos vaihdevipu on tyyppiä Rapidfire, STI tai vastaava, klikkaamalla ainakin 7 kertaa.
2. Irrota vaijeri kiinnikkeestä ja pyöritä polkimia kunnes ketju putoaa pienimmälle rattaalle. Käännä vaihtaja pystysuoraan ja katso takaapäin ohjainpyörien asento. Jos ne ovat pienen rattaan vasemmalla puolella, käännä säätöruuvia "H" tai "HIGH" vastapäivään, tai jos ne ovat liian paljon oikealla, käännä myötäpäivään. Kitkavaihteissa ohjainpyörien pitää olla keskellä pienintä ratasta. Pykälävaihteissa niiden täytyy asettua rattaan ulkoreunalle.
3. Paina vaihtajaa sisään oikealla kädellä ja nosta ketju vasemmalla kädellä suurimmalle rattaalle. Ohjainhäkin tulee olla rattaan keskellä. Jos ei ole, käännä L -ruuvia myötäpäivään, mikäli häkki on rattaan vasemmalla puolella, ja vastapäivään jos se on oikealla puolella. Nyt nosta pyörää satulasta, ja pyöräytä muutaman kerran nopeasti polkimia. Ketjun pitäisi siirtyä nopeasti pienimmälle rattaalle ja pysyä siellä.
4. H (suuri välitys) ja L (pieni välitys) -säätöruuvit ovat yleensä vaihtajan ylänivelessä, mutta halvoissa Shimanon vaihtajissa ja useimmissa Campagnolon vaihtajissa ruuvit ovat vaihtajan rungon sivussa. Joissakin tapauksissa ne eivät ole merkitty kirjaimilla H ja L, joten sinun täytyy kokeilla mikä ruuvi vaikuttaa mihinkin. Kiinnitä nyt vaijeri, ja vedä se kireälle pihdeillä ennen kiristystä. Kitkavaihteet pitäisi testata tässä vaiheessa ajamalla, ja hienosäätö tehdään H- ja L-ruuveilla, mikäli ketju pitää ääntä isoimmalla tai pienimmällä välityksellä. Pykälävaihteet ovat nyt valmiit varsinaiseen pykälien säätöön.
(Lähde: Fillari-Lehti.fi)

En ole henkilökohtaisesti omistanut kuin Shimanon takavaihtajan, ja siitäkin on aikaa. Sinkula sopii allekirjoittaneelle parhaiten, mutta mihinkäs sitä dirtillä vaihteitakaan tarvitsee :)
 
Pertti 123 sanoi:
Eli meinaat, että riittä, että olis sellanen pinna avain. Muuten kai vaikea kiristellä niitä?

Tarkoitatko pinnojen yhteen puristelulla, että otetaan käteen kaksi pinnaa ja puristetaan kohti toisiaan?

Jos on selvä heitto, niin pitääkö suosiolla kiristää useampaa pinnaa? Pitääkö koskaan löysätä siltä toiselta puolelta?

Pinnojen kiristäminen ja vanteen suoristaminen ilman oikeita työkaluja on vähän arpapeliä.
Tälläisestä haaveilin itse aikani (Suomesta saa eräästä paikasta n. 260e hintaan erikoistilauksesta, jos jotakuta kiinnostaa), kunnes sitten kävi mäihä koululla, ja sain rakennettua itse vähän vastaavan 9 euron budjetilla :D Tarinasta sepostusta täällä. Tuota telinettä on vielä tunkin jälkeen vähän muokattu, nyt ei esim. tarvitse lainkaan työkaluja operointiin kun pulteissa on kiristimet mukana, päissä on vannesuojat ja muuta pientä. Silti, ehdottomasti 9 euron arvoinen sijoitus. Arpaonni kerrankin puolellani... :D

Vannejarrujen avulla kiristäminen onnistuu myös, tosin vaatii pirusti hermoja ja suuren määrän tupakkaa (kämppikseni mukaan). Ja etenkin kunnolliset kiristintyökalut, mitään biltemaa ei paljoa kannata käyttää, menevät vain pinnaholkin päät pyöreiksi (nim. kokemusta on); Park Toolin vääntimet kustantavat jonkun 6-8e, ei kannata säästää väärässä paikassa.

Idea on siinä, että vannejarrua väännetään "melkein kiinni", ja katsotaan missä kohdassa heittoa tulee, ja kiristetään siinä vastapuolelta ja löysätään myötäpuolelta tarvittaessa. Sen jarrun pitäminen siinä yhdessä asennossa on vaan välillä vähän enemmänkin tuskainen operaatio..
 
Pertti 123 sanoi:
Mikä on takavaihtajan korvake ja ohjainhäkki? Eihän tossa vaihtajassa ole montaa osaa, mutta ei jaksa ruveta arvailemaan.
takavaihtajan korvake on se metallinen korvake, joka on rungossa kiinni ja johon itse takavaihtaja kiinnittyy.
ohjainhäkki on taas se vaihtajan rungosta alas ja eteenpäin sojottava osa. se missä on pienet rissat, minkä välistä ketju pujotetaan.

jos kiekko on jatkuvasti mutkalla on se luultavasti turhan löysä. eli kannattaa kiristellä sitä vaikka heittoa ei juuri olisikaan.
 
Olisikohan tuommonen Nishiki Rule, Bushwacker tai Cascade hyvä asfaltille ja maastokäyttöön? Nuo on ihan komian näköisiä ja hinnat on sopivalla alueella. Erityisesti Bushwacker vaikuttaa mielenkiintoiselta. Cascadekin olisi mahdollinen, jos säästäisi helvetin kauan...

Joku hybridikin voisi olla ok.


No tolla kuudellasedalla saa jo jonkun vähän laadukkaamman kuin tollasen nishikin. Onhan noissa kuitenkin levyjarrut mutta esim. keulat ei oo kovinkaan laadukkaita. kauppaveljillä olisi esimerkiksi tuollainen(kuvassa)Gt avalanche 1.0 629e hintaan. V-jarruilla tosin. Mutta jos tonne kahdeksaansataan mennään niin sillä saa jo sitten levyjarrullisenkin ja vähän paremmalla vaihteistollakin ja muilla romppeilla.

avalan10.jpg
 
Näyttää hyvältä tuo GT.
 
Snoopie sanoi:
Näyttää hyvältä tuo GT.

Oli viime vuoden voittaja 700 e maastofillarien testissä Fillari-lehdessä eli lienee hyvä fillari. Ei ne levyjarrut ole mikään pakko-ostos.
 
Hieman :offtopic:

Missä hintaluokassa liikkuu nuo pyörähuollot? Eli perus kiristelyt, rassailut, pinnojen kiristelyt, öljyämiset jne. ja tekeekö liikkeet oikeasti hyviä huoltoja vai puhaltaa vaan painepesurilla paskat pois? :D

Tarkoitus olis huoltaa Nakamuran Higlander ekaa kertaa.
 
Miksihän mä en tätä heti tajunnut....Osta fiksi, eli ratapyörä tai ratapyörästä kevyesti muunneltu, paremmin tielle sopiva, pyörä. Maasturit, hybridit ja muut hilavitkuttimet miljuunine hajoavine osineen ja notkukeuloineen ovat niin last year kuin olla ja voi. Fiksi tulee olemaan ensi kesänä kuuminta hottia ja kun ajat semmosella lähettilaukku olalla, niin olet kaupungin viilein kolli. Ai et usko vai? TJEU http://presso.kauppalehti.fi/p/l/i/lehti/sivu.jsp?oid=51

Esimerkkinä esim. Bianchi Pista mitä löytyy Velosportista hintaan 560€, eli todella kohtuulliseen hintaan. Huhujen mukaan niitä on mennyt ennakkoon jo 17 kappaletta vaikka pyörää ei ole vielä edes maassa. Eli linkin takaa löytyy fillarin tiedot http://www.bianchiusa.com/05_pista.html . Jos kaipaa aluksi jarruja, niin ainakin eteen saa jarrun.

Aika ässänä vedin tän hihasta, mutta tommosella tulee aika hyvin voimaa jalkoihin ja tossa on niin vähän hajoavia osia kuin vain mahdollista. Ton tyyppisillä pyörillä monet fillarilähetit ajaa kesät talvet.
 
Ren sanoi:
Miksihän mä en tätä heti tajunnut....Osta fiksi, eli ratapyörä tai ratapyörästä kevyesti muunneltu, paremmin tielle sopiva, pyörä. Maasturit, hybridit ja muut hilavitkuttimet miljuunine hajoavine osineen ja notkukeuloineen ovat niin last year kuin olla ja voi.
Eipä tuommosella vehkeellä tee talvella paljon mitään, kun pitää polkea 10cm:n hangessa ja tiet on muutenkin huonossa kunnossa. Eihän tuossa ole edes jarruja. Puuhunko sitä pitäisi ajaa pahki, kun kersa juoksee eteen?

Mieluummin ajan vaikka maastopyörällä, vaikka tuo pyörä olisikin kuuminta hottia.
 
Ripe sanoi:
Hieman :offtopic:

Missä hintaluokassa liikkuu nuo pyörähuollot? Eli perus kiristelyt, rassailut, pinnojen kiristelyt, öljyämiset jne. ja tekeekö liikkeet oikeasti hyviä huoltoja vai puhaltaa vaan painepesurilla paskat pois? :D

Viet johonkin kauppaveljille, niin sieltä ostetun kiekon ensikiristys maksaa 30 euroa. Täyshuollossa öljytään ketjut tai siis ei, mutta siitä veloitetaan.

www.pyoratohtori.fi Espoossa on ollut mainioin pyöränhuoltopaikka mihin olen koskaan törmännyt. Paikka on totisesti nyrkkipaja, mutta jos ei odota punaista mattoa ja blondia kontallaan heti ovesta sisälle mentäessä niin sieltä saa rahalleen totisesti vastinetta, ja lisäksi kun yrittäjä itse tekee kaiken, niin on tuo motivaatiokin vähän toista luokkaa kuin kesäharjoittelijalla. Mitään highend-osaa ei tohtorin valikoimista yllättäen löydy, mutta jos kyseessä on siis perushuolto eikä osia tarvitse vaihtaa miljoonaa, niin tuonne minä pyöräni kiikuttaisin, jos nyt sattuu asustamaan jossain lähimain. Muistaakseni 70e + osat oli tuo perushuolto, en mene vannomaan.
 
fiksit rokkaa.. ehdoton pyörä jos on ballseja ja skillsejä.

pyörätohtori tai pyorahuolto.comia minäkin suosittelen. aitoja pajoja kumpikin. tohtori saa kyllä ihan samat osat kuin mikä tahansa muukin kauppa, mutta lisäksi osavarastoa on sellainen 500 neliötä.. ei lopu perusosat sieltä pajalta ihan heti!
 
Olisipa pitänyt mainita, että ei Helsingin alueelta suosituksia kun Tampereella olen ;)

Itse vähän jotain hintoja löysin ja karkeasti siinä 30-70 euroa perushuolloista otetaan. Yleensä olen aina huollot tehnyt itse mutta ajattelin kerrankin kokeilla liikettä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom