Pertti 123 sanoi:
Juu alumiiniahan ne, noi yksöisholkitetutkin kestäs ehkä, jos olisivat terästä!!??!!
Hankin omaan hybridiini tuplaholkitetun, kuulemma kestävän vanteen, kun oli pari kertaa mennyt jo ihan vinkuraksi se vanha ja pinnojakin katkeili vähän väliä.
Täytyy yrittää pitää tosta nyt huolta.
EDIT: osaisko joku antaa yksinkertaiset ja selkeet ohjeet takavaihtajan säätämiseen. Olen netistä löytänyt yksityiskohtaisetkin ohjeet, mutta jotenkin oli niin monimutkasta, että käytännössä vaan vääntelin ruuveja ym kunnes vähän paremmin pelitti, mutta kuitenkin ratisee ketjut joillain vaihteilla.
Tiedän kyllä teorian aika hyvin, mutta käytännössä säätäminen ei onnistu niin hyvin, kuin voisi toivoa. Toisaalta voi olla, että takavaihtaja on ottanut osumaa niin paljon, että ei enää tottele kybällä mitään säätöjä. Jos olis varaa, niin vois ostaa uuden pyörän...
EDIT2: tuskin se vaihtaja rikki on, mä olen vaan niin käsi, että homma ei luonnistu :-)
Tarkista ensin, onko takavaihtajan korvake vääntynyt, mikäli on, väännä sitä suorempaan mm. papukaijoilla tms. Sen jälkeen tarkistat vaijerin kireyden, kandee kattoo myös, että vaijeri liikkuu vaivatta, eikä mutkia ole matkassa. Voit myös öljytä koko kuoren ja vaijerin. Sen jälkeen kysymys on lähinnä ylä-ja alaruuvin säätämisestä.
Takavaihtajan perussäätö
1. Tarkista että vaijeri on hyvin öljytty ja ettei siinä ole purkaantumia, ja että kuori ei ole taittunut tai murtunut. Valitse suurin vaihde kääntämällä vipua tai jos vaihdevipu on tyyppiä Rapidfire, STI tai vastaava, klikkaamalla ainakin 7 kertaa.
2. Irrota vaijeri kiinnikkeestä ja pyöritä polkimia kunnes ketju putoaa pienimmälle rattaalle. Käännä vaihtaja pystysuoraan ja katso takaapäin ohjainpyörien asento. Jos ne ovat pienen rattaan vasemmalla puolella, käännä säätöruuvia "H" tai "HIGH" vastapäivään, tai jos ne ovat liian paljon oikealla, käännä myötäpäivään. Kitkavaihteissa ohjainpyörien pitää olla keskellä pienintä ratasta. Pykälävaihteissa niiden täytyy asettua rattaan ulkoreunalle.
3. Paina vaihtajaa sisään oikealla kädellä ja nosta ketju vasemmalla kädellä suurimmalle rattaalle. Ohjainhäkin tulee olla rattaan keskellä. Jos ei ole, käännä L -ruuvia myötäpäivään, mikäli häkki on rattaan vasemmalla puolella, ja vastapäivään jos se on oikealla puolella. Nyt nosta pyörää satulasta, ja pyöräytä muutaman kerran nopeasti polkimia. Ketjun pitäisi siirtyä nopeasti pienimmälle rattaalle ja pysyä siellä.
4. H (suuri välitys) ja L (pieni välitys) -säätöruuvit ovat yleensä vaihtajan ylänivelessä, mutta halvoissa Shimanon vaihtajissa ja useimmissa Campagnolon vaihtajissa ruuvit ovat vaihtajan rungon sivussa. Joissakin tapauksissa ne eivät ole merkitty kirjaimilla H ja L, joten sinun täytyy kokeilla mikä ruuvi vaikuttaa mihinkin. Kiinnitä nyt vaijeri, ja vedä se kireälle pihdeillä ennen kiristystä. Kitkavaihteet pitäisi testata tässä vaiheessa ajamalla, ja hienosäätö tehdään H- ja L-ruuveilla, mikäli ketju pitää ääntä isoimmalla tai pienimmällä välityksellä. Pykälävaihteet ovat nyt valmiit varsinaiseen pykälien säätöön.
(Lähde: Fillari-Lehti.fi)
En ole henkilökohtaisesti omistanut kuin Shimanon takavaihtajan, ja siitäkin on aikaa. Sinkula sopii allekirjoittaneelle parhaiten, mutta mihinkäs sitä dirtillä vaihteitakaan tarvitsee