Polkupyörän hankinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
Ilman tuota 24mm lenkkiavainta (tai keskiöavaimeen sopivaa räikkää) ei muuten vaihda, nimimerkillä kokemusta on ;)

Ja kiekon kasaus ja kohdilleenasetus vei noin 30min viimeeksi kun sen tein. IMHO keskiökasetin vaihto on ohjainlaakerin jälkeen kaikkein ärsyttävin vaihto-operaatio.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omia havaintoja:
- hydrauliset levarit todellakin rokkaavat, aika huoltovapaat ja pysähtyy isokin sika.
- keulassa syytä olla lukitus
- 26" fillarissa slicksit ja hyvin rullaa
- 1000 e lienee sellainen hintaraja, jolla saa kohtuullisen fillarin. 300 e inseroilla tulee vaan paha mieli
 
Sinkulalle pisteet myös täältä. Cannondalelta/Konalta löytyy suoraan mallistosta valmiit sinkulat... Tosin voihan sitä vanhasta pelistä kasata, niin kuin minä tein. Aivan eri fiilis tulee polkemiseen. :thumbs:

Konan Kula ja Trekin 8000 maastofillarit on omistettu. Merkkejä voin suositella lämpimästi. Hommaa toi Fillari Lehden kuvasto 1/06, siinä on alussa yleensä kaikki mitä sun pitää tietää kun oot menossa fillarin ostoksille.


Edit. Magura HS-33 Rocks =)
 
Kannattaa katsella käytettyäkin pyörää. Esim. Fillari-lehden nettisivuilla on oikeasti hyviä pyöriä tarjolla. Itse löysin sieltä muutaman vuoden vanhan Sunnin, josta maksoin reilun 400 €, vastaavan tasoisilla osilla olisi maksanut uutena ainakin kolminkertaisesti. Pari kesää olen ajellut, ja kaikki toimii moitteettomasti. Välillä vähän pesee ja rasvaa, niin pärjää jo pitkälle.

No nyt se vaatisi jo uusiakin osia ja kunnon huoltoa mm. keulaan, mutta kaiken kaikkiaan se on ollut miljoona kertaa parempi ostos kuin yksikään uutena ostamani muutaman tuhannen markan arvoinen fillari.
 
Eihän hydrauliset jarrut jäädy autoissa eikä moottoripyörissä niin miksi ne jäätyisi fillareissa? Samanlainen systeemi pienemmässä muodossa. Itse olen ajanut -30C ja silloin alkaa jäätyä kuski, vaihteet ja jouset joten... Nykyään ajelen täysjäykällä sinkulalla työmatkat läpi vuoden.

Suosittelen kovalle pinnalle hydridi ja jos vähänkään tahtoo maastoon niin jäykkäperäinen maasturi.

Tommonen voisi olla ihan jees jos haluaa kasvattaa reisiä :D Nähty viikonloppuna fillari-messuilla

pbpic753695.jpg


pbpic753696.jpg
 
Pertti 123 sanoi:
Jos tollasta työmatkaa ja vastaavaa ajaa, niin ainoa järkevä vaihtoehto on hybridi.

Eikö ois järkevämpää mennä vaikka bussilla, ei tulis niin hikikään :) ...mutta ei siinä ole mitään hauskaa.

Itse vaihdoin 'hybridin' maastofillariin. Maastopyörän sarvissa olo on kuin nuorella varsalla kevätlaitumella. Menomatka töihin menee yhtä nopeasti (keskinopeus 23km/h) kuin meni hybridillä, tosin maastofillarissa on lukkopolkimet, auttaa asiaa. Tulomatka töistä kestää sitten moninkertaisen ajan, juuri koskaan ei tule suorinta reittiä kotiin, kun matkalta löytyy liian kiehtovia polkuja =)

Ketjun aloittajalle, lue fillarilehtiä ja foorumeita, käy koeajamassa hybridejä, maastofillareita, sinkuloita, cyclocrossareita, bigfooteja ja osta sitten se mikä parhaalta tuntuu.
 
milhouse sanoi:
Eikö ois järkevämpää mennä vaikka bussilla, ei tulis niin hikikään :) ...mutta ei siinä ole mitään hauskaa.

Itse vaihdoin 'hybridin' maastofillariin. Maastopyörän sarvissa olo on kuin nuorella varsalla kevätlaitumella. Menomatka töihin menee yhtä nopeasti (keskinopeus 23km/h) kuin meni hybridillä, tosin maastofillarissa on lukkopolkimet, auttaa asiaa. Tulomatka töistä kestää sitten moninkertaisen ajan, juuri koskaan ei tule suorinta reittiä kotiin, kun matkalta löytyy liian kiehtovia polkuja =)

Ketjun aloittajalle, lue fillarilehtiä ja foorumeita, käy koeajamassa hybridejä, maastofillareita, sinkuloita, cyclocrossareita, bigfooteja ja osta sitten se mikä parhaalta tuntuu.

Hyvä näkökulma :kippis1:

Tossa pari varmasti melko kevytkulkusta hybridiä. Ainakaan tokassa kuvassa oleva Nishiki ei ole kallis. En tiedä mahtuuko noihin nastarenkaat, mutta veikkaisin, että mahtuu. Alinna oleva Tunturi on 699 euroa ja varmasti kevytkulkuinen!

f600.jpg


HybProSl.jpg


f500.jpg
 
Konan Dew Deluxea ja Tunturin Kayapoa olen itse katsellut vakavasti. Tuo 400-500-hintaluokka tosiaan vaikuttaa aika romulta ja rahoilleen tuntuisi saavan aika paljon vastinetta kun sijoittaa pari saturaista lisää.
Ei vaan taida Dew Deluxen vakiorenkailla olla kiva polkea talvella?
 
Jos tosiaan ajaa poluillakin (ei siis millään kivituhkapinnoitetuilla ulkoilureiteillä), niin silloin maastopyörä on paikallaan ja sittenkin siihen kannattaa vaihtaa sliksit alle. Esimerkiksi Felt Q650 hintaan 600€ voisi olla yksi vaihtoehto vaikka joustokeula onkin aika luokaton. Konan mallistosta en kelpuuttaisi mitään Cinder Conea tai Hossia halvempaa maasturia.

Hybrideistä edukkaat vaihtoehdot ovat Kona Dew Deluxe vaikka osissa onkin toivomisen varaa ja Nishiki Hybrid 401 sekä Nishiki Hybrid Pro SL. Hybrid Pro SL fillariin mahtuu juuri ja juuri nastarengas taakse, mutta etuvaihtaja mennee vaihtoon. Hybridissä ei etujoustolla tee yhtään mitään koska Hybridien joustohaarukat on suoraan sanoen kaikki aivan täyttä paskaa ja tiellä ajaessa ei mitään jousituksia tarvitse kun renkaat joustaa aivan riittävästi.

Jos on tarkoitus ajaa joskus vähän enemmänkin, niin sitten suosittelisin cyclocross pyörää. Ajoasento ei ole mitenkään erityisen matala ja asiantunteva liike kyllä tuunaa asentoa vieläkin mummomaiseksi jos asiakas niin vaatii ja se harvoin edes maksaa mitään. Cyclocross pyörällä pärjää pienellä treenillä poluillakin ja maantiepyörän kumeilla se on lähes yhtä nopea kuin kilpapyörä. Cyclocross pyöristä hyviä vaihtoehtoja ovat Kona Jake tai Ridley Crossbow Tiagra tai Crossbow 105. Ridleyn fillarit menevät yli tuhannen euron, mutta Intersporteista saattaa löytyä 2005 malleja todella hyvään hintaan.

Minä en missään nimessä ostaisi noita mainitsemiani pyöriä huonompia fillareita itselleni...Joku mainitsi, että ei kannata maksaa liikaa pyörästä ja minä voisin vastata siihen, että jos ostaa jonkun Inseran tms. markettipyörän 200-500 eurolla, niin jokainen sentti mitä siitä maksaa on liikaa.
 
rocky6 sanoi:
Ei vaan taida Dew Deluxen vakiorenkailla olla kiva polkea talvella?
Riippuu vähän mistä tykkää ;) Tottahan tohon kannattaa hankkia nastarenkaat tai nappularenkaat talveksi, että pysyy vähän paremmin pyörä hanskassa.

Kun ostaa pyörän, niin kannattaa tiedostaa myös se, että pyörä ei ole mikään pesukone jonka voi odottaa kestävän 10 vuotta ilman mitään huoltoa. Pyörä on pidettävä puhtaana ja isompi huolto on tehtävä pari kertaa vuodessa.
 
rocky6 sanoi:
Ei vaan taida Dew Deluxen vakiorenkailla olla kiva polkea talvella?

Eikun sehän vasta kivaa onkin! :hyper:

Mut jos omaa vähääkään itsesuojeluvaistoa niin voipi ostaa talvikumit nastoilla. Esim. Continental Spike Claw:t rullaa hyvin.
 
Mites tuo kestävyys, painan n. 110kg ja jotain on aina vääntynyt/katkennut aikaisemmista varsin halvoista pyöristä? Oisko niin että hyvällä joustokeulalla oleva pyörä kestäis paremmin? Ajattelin että ilmojen lämmetessä ostais uuden mankelin ja Kona Kula vaikuttais aika hyvältä vaihtoehdolta.

Niin ja varovasti ajaminen ei tule kuuloon, aina oon tykännyt "räppäillä" ja temppuilla menemään. Fiilis menee jos joutuu miettii että nyyh ei viiti tehä tota kun hajoo jotain.
 
quaz sanoi:
Mites tuo kestävyys, painan n. 110kg ja jotain on aina vääntynyt/katkennut aikaisemmista varsin halvoista pyöristä? Oisko niin että hyvällä joustokeulalla oleva pyörä kestäis paremmin? Ajattelin että ilmojen lämmetessä ostais uuden mankelin ja Kona Kula vaikuttais aika hyvältä vaihtoehdolta.

Niin ja varovasti ajaminen ei tule kuuloon, aina oon tykännyt "räppäillä" ja temppuilla menemään. Fiilis menee jos joutuu miettii että nyyh ei viiti tehä tota kun hajoo jotain.
Pitäisi tietysti tietää hieman tarkemmin käyttötarkoituksesi ja ajotyylisi, mutta ei tuo sellaiseen satunnaiseen räppäilemiseen kovin huonoltakaan vaikuta. Runko ok, Osat vaikuttavat nopeasti vilkaistuna ihan ok, osasarja perus deorea ja XT:n takavaihtaja taattua laatua, riittää IMO hyvin, keula voisi parempikin olla, mutta menettelee, kammet ovat hyvät kuten jarrutkin (Hesukat toimii aina). Satulatolpan vaihtaisin ja vanteista en osaa kommentoida ottaen painosi huomioon. Toi Kula Deluxe vaikuttaakin jo mieleenkiintoisemmalta, mutta hinta pompsahtaakin jo..
Joustokeula yleisesti vähentää rasitusta mikä kohdentuu etupyörään, mutta ei se pelkkä keulakaan ihmeitä tee muun pyörän kestävyydelle. Tärkein osa se jäykkäperäisessä toki on IMO, joten siitä henk. koht en tingi. Toiset ovat vanteet ja hydrauliset levyjarrut. Peruspyörältä vaikuttaa, mutta painosi huomioon ottaen voisi ainakin katsella jotain muutakin.
 
quaz sanoi:
Mites tuo kestävyys, painan n. 110kg ja jotain on aina vääntynyt/katkennut aikaisemmista varsin halvoista pyöristä? Oisko niin että hyvällä joustokeulalla oleva pyörä kestäis paremmin? Ajattelin että ilmojen lämmetessä ostais uuden mankelin ja Kona Kula vaikuttais aika hyvältä vaihtoehdolta.

Niin ja varovasti ajaminen ei tule kuuloon, aina oon tykännyt "räppäillä" ja temppuilla menemään. Fiilis menee jos joutuu miettii että nyyh ei viiti tehä tota kun hajoo jotain.

Kula on kyllä jo melko puhdas XC-pyörä, eli suht kevyt eikä varsinkaan sun kokoisen kaverin alla välttämättä paras vaihtoehto jos haluat räpätä välillä. Mielestäni sun kannattaa katsoa Hossia tai Hoss Deluxea, jos Konaa haluat.
 
milhouse sanoi:
Eikö ois järkevämpää mennä vaikka bussilla, ei tulis niin hikikään :) ...mutta ei siinä ole mitään hauskaa.

:D Ajelin työmatkoja noin 5 vuotta 40-90km suuntaansa autolla, voitte laskeskella paljonko se on tehnyt rahassa... Reilu vuosi sitten sain työpaikan samasta citystä, jolloin tein periaaatepäätöksen, että töihin en enään autolla aja. Päätös on pitänyt -31C -ilmallakin... :D

Nastarenkaiden vaihtomahdollisuus pyörässä pitää olla, sillä pelkästään eturenkaan vaihtaminen piikilliseksi tekee ajosta huomattavasti vakaampaa lumella & jäällä.

Tonni on maksimi, mitä pyörään sijoitan. Käytännön haarukka lienee 600-1000e, sillä ihan halpaan ei köyhällä ole varaa...

Vastaus pyörämalliin alkaa selvitä; se on maastopyörä, siis sellainen XC-tyyppinen maasturi. Ko. malliin on jo tottunut ja se käy allekirjoittaneen rivakkaan elämäntyyliin. Merkki on edelleen hakusessa, mutta katsellaan...
 
aidan sanoi:
Eikun sehän vasta kivaa onkin! :hyper:

Mut jos omaa vähääkään itsesuojeluvaistoa niin voipi ostaa talvikumit nastoilla. Esim. Continental Spike Claw:t rullaa hyvin.

Nojaa, nykyisellä harolla poljettu n.10v kesät talvet samoilla renkailla ilman sen suurempia haavereita. Mutta tosiaan seuraavaan tulee nastarenkaat jotka pistää sitten syyshuollon yhteydessä alle niin ei tarvitse olla näin varovainen :)
 
quaz sanoi:
Mites tuo kestävyys, painan n. 110kg ja jotain on aina vääntynyt/katkennut aikaisemmista varsin halvoista pyöristä? Oisko niin että hyvällä joustokeulalla oleva pyörä kestäis paremmin? Ajattelin että ilmojen lämmetessä ostais uuden mankelin ja Kona Kula vaikuttais aika hyvältä vaihtoehdolta.

Niin ja varovasti ajaminen ei tule kuuloon, aina oon tykännyt "räppäillä" ja temppuilla menemään. Fiilis menee jos joutuu miettii että nyyh ei viiti tehä tota kun hajoo jotain.

Sanoisin että konan mallistosta varteenotettava vaihtoehto olisi hoss-sarja. Mielummin tietysti se kalliimpi hoss-deluxe:D . Siinä nimittäin on öljyvaimennettu keula joka on huomattavasti järkevämpi pidemmällä tähtäimellä kuin pelkkä kierrejousi(ei jäädy talvella jne.) Noi hossit on siitä hyviä että niitä saa ihan xc-pyörän kokosina mutta niissä on konan dirtti(hyppy) pyörien komponentteja. Eli kestää räppäilyäkin rungosta vanteisiin.
 
Jos on painava heppu (+ 100 kg), niin kannattaa panostaa hyviin vanteisiin kunnon pinnoilla. 1200 e trekissä alkoi paukkumaan takavanteesta pinnat 300 km kohdalla. Voi olla, että oli väärin kasattu kiekko, mutta en jaksanut alkaa säätämään, joten tilalle Mavicin "panssarivanne" tykeillä pinnoilla. Sen jälkeen ei mitään ongelmaa....

Konan Hoss deluxe lienee hyvä valinta "painollisesti haasteellisille" ;-)
 
Wintikka sanoi:
Jos on painava heppu (+ 100 kg), niin kannattaa panostaa hyviin vanteisiin kunnon pinnoilla. 1200 e trekissä alkoi paukkumaan takavanteesta pinnat 300 km kohdalla. Voi olla, että oli väärin kasattu kiekko, mutta en jaksanut alkaa säätämään, joten tilalle Mavicin "panssarivanne" tykeillä pinnoilla. Sen jälkeen ei mitään ongelmaa....

Konan Hoss deluxe lienee hyvä valinta "painollisesti haasteellisille" ;-)

Tosiaan jotku alumiinivanteet taitaa olla aika heikkoa tekoa. Ei tartte olla edes painava, että rupeevat kieroutumaan yllättävän helposti.

Pitäshän niitäkin huoltaakkin välillä. Olis kätevää, jos osais ja olis välineet säätää niitä pinnoja ja pitää vanne suorassa.

Kunnon ratapalkkia vaan takavanteeksi, niin ei tartte koko ajan oikoa.
 
Pertti 123 sanoi:
Tosiaan jotku alumiinivanteet taitaa olla aika heikkoa tekoa. Ei tartte olla edes painava, että rupeevat kieroutumaan yllättävän helposti.

Kyllä ne vanteet on nykyään kaikki alumiinia, ihan joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom