Polkupyörän hankinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
24.1.2004
Viestejä
1 879
Löysin searchilla yhden tredin fillarin hankinnasta, mutta se onkin jo parin vuoden ikäistä tarinaa. Joten uuden keskustelun paikka(?). Modet poistakoon jos paska tredi...

Meinasin hommata uuden maastopyörän / hybridin tässä kevään korvalla. Pakkislaisilta löytynee luultavasti viimesintä tietoa nykypyörien varusteista ja tekniikan kestävyydestä ym.

Onko levyjarrut polkupyörässä vain leuhkimista varten, kestääkö ne verrattuna V-jarruihin? Entäpä nämä hydrauliset levyjarrut, paneeko pakkanen? Onko joustohaarukoissa suuria eroja, entäpä esim. Shimanon vaihteistoissa, karvalakki vs. deluxe? Hyviä maastopyörän merkkejä, linkkejä testeihin... Merkeistä Felt kiinnostas jonkin verran, hinta on vaan sen mukainen... :itku:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
aloitetaan vaikka kysymyksillä:
  • miten paljon rahaa käytössä?
  • missä ajat? maastossa, asvaltilla, hiekkateillä..
  • Miten paljon ajat kerrallaan?
  • tykkäätkö huoltamisesta vai oletko osta ja unohda koulukuntaa?
  • minkäkokoinen kaveri on kyseessä?
 
Jos mun pitäis ostaa fillari, jolla voi ajaa kaikkialla, niin ottaisin Kona Kulan. Siinä on osat/hinta-suhde kohdallaan. Tosin oon läski eli Kona deluxe rokkaa myös ;-))
Tosin noi kummatkin on 1200 e, joka ei fillariharrastajille ole mitään, mutta tavikselle varmasti aika paljon.....
 
Meidän perheessä on ollut ties kuinka monta Kuwaharaa, kesät talvet käytössä. Täydet :5: sille. Huoltoja ei ole tarvinnut tehdä, mitä nyt rengas puhjennut pari kertaa.
 
Kyllä täällä pitäisi olla aika uusikin threadi, kun itse kyselin pyörän hankinnasta. Ostin Gary Fisher merkkisen ovh. noin 900 eroa. Mallia en muista, hieman hybridin ja maastopyörän välimalli. Vanhaan Tunturiin verrattuna se on ihan eri planeetalta. Voin suositella merkkiä varauksetta.

Omassa, uudessa pyörässä on mm. levyjarrut, vain tosin mekaaniset, mutta ne toimivat kyllä pakkasellakin. Voin sanoa, että hakkaa v-jarrut sun muut ainakin helpolla huollettavuudellaan ja pysäytystehokin on vähintään samaa luokkaa.

Jarrut ja vaihteisto eivät ensimmäistä kertaa ole Shimanon valmistamia, ja nämä uudet kyllä ovat selvästi mitään mulla olleita Shimanoja paremmat, mutta hintaakin oli enemmän. Eli merkillä on väliä, tosin en sitä merkkiä nyt muista. Toki Shimanokin ymmärtääkseni tekee sekä paskaa ja hyvää l. halpaa ja kallista.
 
Noin 1000€:n panostuksella saa jo maastopyörään hydrauliset levyjarrut ja muutenkin komponenteiltaan ok-tasoisen fillarin. Ja hydrauliset levarit on huolettomat, kestävät ja helvetin tehokkaat.

Keulat maksaa 50-1000€, halvimmat keulat missä on elastomeerivaimennus jäätyy pakkasessa. Öljy/ilma-vaimenteisten pitäisi toimia myös talvella.

Esim. tuo Kona Kula on hinta/laatu-suhteeltaan hyvä. Voit pitää sitä ns. referenssinä jos katselet muita saman hintaisia pyöriä. Itselläni on Kona Caldera -05 ja se vastaa -06 mallista Kona Kulaa. Feltit on kans mielestäni hyviä hinta/laatu-suhteeltaan.

Fillari-lehden foorumilta löytyy paljon tietoa:
http://rocsport1.hel.fi.magenta.net/vb/index.php?

Pyörän merkki ei kerro suoraan laadusta, koska merkki on vain rungon tekijä/tilaaja ja pyörän kasaaja. Oleellista on selvittää se, että pyörän kaikki komponentit ovat tavoiteltua tasoa. Valitettavasti monet fillarit myydään pelkästään laittamalla pyöriin muutama huippu komponentti kusetuksen vuoksi, loput on sitten kuraa.

Ja noista Shimanon vaihteista en Deorea huonompaa kelpuuttaisi. Sramin vaihtajat on kuulemma hyviä kans.
 
Milhouselta asiallista tekstiä. :thumbs: Just toi hydraulisten levareiden jäätyminen mietityttää, tää poika kun ajelee duuniin kesät talvet, kelillä kuin kelillä. Tosin onhan täällä suht urbaanit olosuhteet, mutta ei täällä ihan "kilpapyörällä" kuljeta, ainakaan helposti. Jotenkin toi maastomalli sopii paremmin mun imagoonkin, verrattuna johonkin neitimalliin...

Toi Kona on mulle aivan uusi tuttavuus.

Tuo Feltti ois ihan kivan tuntunen / näköinen.

http://www.wiggle.co.uk/Default.asp...ycle&UberCatName=&UberCat=0&w=0&CategoryName=
 
PikkuT sanoi:
Löysin searchilla yhden tredin fillarin hankinnasta, mutta se onkin jo parin vuoden ikäistä tarinaa. Joten uuden keskustelun paikka(?). Modet poistakoon jos paska tredi...

Meinasin hommata uuden maastopyörän / hybridin tässä kevään korvalla. Pakkislaisilta löytynee luultavasti viimesintä tietoa nykypyörien varusteista ja tekniikan kestävyydestä ym.

Onko levyjarrut polkupyörässä vain leuhkimista varten, kestääkö ne verrattuna V-jarruihin? Entäpä nämä hydrauliset levyjarrut, paneeko pakkanen? Onko joustohaarukoissa suuria eroja, entäpä esim. Shimanon vaihteistoissa, karvalakki vs. deluxe? Hyviä maastopyörän merkkejä, linkkejä testeihin... Merkeistä Felt kiinnostas jonkin verran, hinta on vaan sen mukainen... :itku:


Jos et osaa päättää hybridin ja maastopyörän välillä niin muistele missä pääosin ajat. Hybridi rullaa teillä törkeän hyvin, olematta kuitenkaan hädässä liukkailla, hiekalla tai hyväkuntoisella polulla. Jos tykkäät räpätä ja painaa metsässä, niin maastopyörä.

Fillarilehden testissä verrattiin pari vuotta sitten mekaanista ja hydraulisia levyjä, ja V-jarrua. Kuivalla kelillä mekaaninen (olikohan RST vai mikä se halpismerkki nyt on) oli huonoin, ja Magura Louise oli aika tasoissa Shimano XTRn kanssa. Eli siis hyvillä V- tai levyjarruilla ei ole juurikaan eroa;kuivalla kelillä. Sateesta en muista juurikaan miten se meni, mutta todellinen ero löytyi kun pyörä pistettiin mutaiseksi. Mekaaninenkin taisi silloin hakata XTRn.. Pakkaskestävyys riippunee sekin mallista. Suurin kompastuskivi lienee hydrauliöljyt. En ole tullut kokeilleeksi.

V-jarru tuppaa olemaan kevyempi ratkaisu kuin levyjarru, kun levyt vaativat vahvempaa tekoa olevat vanteet. Itse levyjarrukompleksi painaa jonkin verran enemmän kuin v, riippuen pitkälti mikä jarru..

Osasarja kannattaa olla vähintään Shimano Deore. Sram on jees jos tykkää kaasukahvoista :) niihin tottuu.

Joustohaarukat ovat aika mielenkiintoinen juttu.. Yleisesti voidaan sanoa, että alle tuhannen euron pyörä joustohaarukalla on tarkoitettu A)sunnuntaiajeluun B)myyntikikaksi ulkonäön ohella.. Manitou on hyvä merkki. Öljytäytteiset voivat olla jäykkiä talvella.

Parasta mitä voit tehdä on käydä kirjastossa lukemassa Fillari- lehteä parin viime vuoden ajalta, ja vanhemmista suuremmat testit. Nyt juuri tuli se Fillarin katalogi kauppoihinkin, sieltä löytää mallit. Merkeistä parhaat vaikkeivat kuluttajaystävälliset ovat IMHO Klein ja Cannondale :D Kona on jo lähempänä tätä maailmaa. Pyörä kannattaa hakea erikoisliikkeestä, niin on palvelu kohdallaan vrt suuret all-in-one- urheiluliikkeet.

edit: tuo testi mistä kerroin mietteitäni tuntuu vanhalta tiedolta katsellessa http://rocsport1.hel.fi.magenta.net/vb/showthread.php?t=22315
 
Ite oon ostamassa Kona Hoss Dee-Lux 2005 fillaria. Se on isommille kuskeille ;) :rock:
 
Jos tollasta työmatkaa ja vastaavaa ajaa, niin ainoa järkevä vaihtoehto on hybridi.

Ajan itsekkin joka päivä kouluun ja muuallekkin pyörällä ja Nishikin hybridi on palvellut vuodesta 2000 (siis sama pyörä koko ajan).
 
Pertti 123 sanoi:
Jos tollasta työmatkaa ja vastaavaa ajaa, niin ainoa järkevä vaihtoehto on hybridi.

Ajan itsekkin joka päivä kouluun ja muuallekkin pyörällä ja Nishikin hybridi on palvellut vuodesta 2000 (siis sama pyörä koko ajan).
noh, ei kai nyt ainoa sentään..
perus duunimatka fillariksi suosittelisin cyclocrossaria. eli käyräsarvinen, maantiepyörää muistuttava fillari, johon mahtuu talvella pyörimään nastarengas. kesällä sitten alle sliksit niin kulkee kuin salama. ja jos kestävyys epäilyttää niin kannattaa googlettaa kuvia cc-kisoista. näillä pyörillä ajetaan paikoissa, jossa puolet maastopyörän omistajista jalkautuisi.. etuna on vielä lokareiden ja tarakan kiinnitysmahdollisuus. hinnat alkaa hitusen alle tonnista. esim. kona jake sopii tähän hintaluokkaan.

maastopyöräkin on toimiva kaupungissa pikku modauksilla. jäykkä etuhaarukka hakkaa asvaltilla painavammat ja turhat joustokeulat. nappularenkaat kannattaa vaihtaa ohkasiin slikseihin. malliesimerkki vaikka cannondale bad boy.

hybridi on sitten se mikä myydään ihmiselle, joka ei tiedä mitä tahtoo.. :D
hyvä kaikessa = paska jokapaikassa. noh, onhan noita laadukkaitakin hybridejä, mutta silloin runko on käytännössä maantiepyörästä. niihin taas ei mene nastat/leveämmät renkaat alle.

levarit on hyvät silloin kun keli on oikeasti kurja. sataa loskaa, on mutaista tai muuten märkää. mutta niissä on paljon myös pikku feeluja. ulvontaa, laahausta, jarruletkujen murtumista jne.. mekaaniset levarit vaativat säätöä siinä missä tavallinen v-jarrukin. vaijereita pitää öljytä, paloja säätää jne. hydraulinen on periaatteessa huoltovapaampi. käytännössä ei aina näin ole..
jäätymistä en ole kyllä kenenkään kuullut valittavan.

itse suosin sinkuloita eli yksivaihteisia pyöriä. maastossa ja maantiellä. ei hajoavia osia, ei ratisevia vaihteita, ei säätämistä.. helppoa ja vaivatonta. kannattaa kokeilla ennen dumaamista.

lisää faktaa ajotyylistä niin on helpompaa speksata.. :thumbs:
 
Hyvän hybridin saa havelmmalla, kuin halvimman cyclocrossarin.

Levyjarrut on turhia, samoin jousitukset, jos ajaa vain asfaltilla ja hiekkateillä tai vastaavilla.

Hybridejä on tosiaan monenlaisia. Hybridi on paras tollaseen liikkumiseen, mistä nyt on kyse. Toki matka taittuu vielä kevyemmin maantie pyörällä, mutta moniko haluaa ajaa siinä asennossa ja istua sellasella satulalla ym. + hinta.

Snadi, miksi hybridiin pitäs saada leveemmät nakit alle? Kyllä moniin "nopeisiinkin" hybrideihin saa nastarenkaat.

Mutta threadin aloittajan lompakon paksuus vaikuttaa tähän asiaan ja myös mieltymykset.
 
itellä on ollu nyt jonkun aikaa sellanen scott timber.. ollu niin paska pyörä kuin voi olla.. joutunut viemään jo pari kertaa huoltoon kun on polkimien keskiön laakeri kulunut loppuun
:(
 
Hydraulisia levyjarruja kun kerran käyttää, niin eipä noita mekaanisia enää halua nähdäkään.. snif, vielä yhdessä pyörässä on mekaaniset kiinni.

Shimanoa ovat omat hydr.jarruni (Deore ja XT), merkin omalla mineraaliöljyllä kyllästettyinä. Ihan -20 pakkasilla ei tullut ajeltua mutta näillä -12 keleillä kyllä, ja jarrut ovat toimineet moitteetta. Kuskin arviointikyky jään päällä olevan lumipeitteen pidosta renkaan lukkiuduttua ei ole toiminut ihan niin hyvin :)

Hoplaalle vinkiksi, noita keskiöitä saa todella edullisesti. Maksoin omasta XT:n neliskanttikeskiöstä viime kesänä huimat 5 euroa, käytettynä toki mutta kunto mitä mainioin. Tuli ajettua enduroa sitten koko kesä sillä, viikko takaperin otin tuon irti (vaihdoin isis-kiinnitteideen). Eipä ollut pahemmin osumaa ottanut, ja pääsikin tuohon reissupyörään vanhan muovisen ruikun tilalle voimaa polkimia ohjaamaan.
 
Jopo lähti voron matkaan joku aika sitten ja uuden mankelin osto oli edessä. Ajattelin sitten panostaa kerrankin vähän enemmän ja pitkällisen haeskelun jälkeen ostin Kona Dew Deluxen.
http://www.konabikes.co.uk/2k5bikes/2k5_dew_deluxe.php

Pyörä maksoi nastarenkaiden, lokarien ym. pikkuhärpäkkeen kanssa n. 650€
Eikä ole kyllä kaduttanut, mekaniiset levyjarrut on mahtavat ja ainakin mun käyttöön ihan riittävät. Hyd. varmastikin paremmat, mutta tietysti myös eri hintaluokassa.

Ei pahaa sanottavaa, ainakaan vielä..

Dr. Dew:ssä hyd. levarit ja isommat numerot hintalapussa:
http://www.konabikes.co.uk/2k5bikes/2k5_dr_dew.php
 
Pertti 123 sanoi:
Hyvän hybridin saa havelmmalla, kuin halvimman cyclocrossarin.

Levyjarrut on turhia, samoin jousitukset, jos ajaa vain asfaltilla ja hiekkateillä tai vastaavilla.

Hybridejä on tosiaan monenlaisia. Hybridi on paras tollaseen liikkumiseen, mistä nyt on kyse. Toki matka taittuu vielä kevyemmin maantie pyörällä, mutta moniko haluaa ajaa siinä asennossa ja istua sellasella satulalla ym. + hinta.

Snadi, miksi hybridiin pitäs saada leveemmät nakit alle? Kyllä moniin "nopeisiinkin" hybrideihin saa nastarenkaat.

Mutta threadin aloittajan lompakon paksuus vaikuttaa tähän asiaan ja myös mieltymykset.

puhutaan varmaan hiukan erilaisista hyvistä hybrideistä.
mun ajatus on lähelle tätä:
bianchiwww.bianchi.com19472F474x282.jpg

tollaseen ei nastat mene, kun tuo lisäksi on maantiepyörä suoralla tangolla (eli sport-hybrid tai fitness-hybrid markkinoinniksi) niin voikin suoraan miettiä maantiepyörää.
mutta kun ei ole tosiaankaan tietoa tulevan ostajan preferensseistä, joita ekassa postauksessani jo kyselin niin hankalaahan tämä on..

lyhyillä matkoilla sellanen perusmallin hybridi varmaan toimiikin ihan ok, mutta miksi ajaa passatilla kun voi ajaa formulalla? :D
 
hoplaa90 sanoi:
nojoo aikamoista kiskontaa toi laakerin vaihto.. maksaa sporttiassa vaihto 40e:hyper:

On se kyllä aika vittumainen homma vaihtaa, sikäli ymmärrän hinnan. Siihen hommaan uppoaa pahimmillaan aikaa saman verran kuin kiekon kokoamiseen (= pinnojen laittaminen navan ja vanteen väliin).

Homma ei kuitenkaan vaadi samanlaisia laitteita ja kokemusta kuin tuo kiekkojen kokoaminen. Biltemasta kampilaakerin ulosvedin (4.5e), 24mm lenkkiavain (jollei ole jo työkalupakissa, 4.75e; tähän TODELLAKIN kannattaa sijoittaa, jos sellaista ei ole, vaan aikoo käyttää jakoavainta...) sekä poljinvarren ulosvedin (4.90e). Yhteensä vajaat 15 euroa. Ja työkalut ovat käytettävissä myös seuraavalla kerralla, jos jostain syystä joutuu vaihtamaan.

En muuten ollut ennen viime kevättä vaihtanut pyörääni koskaan polkimia ihmeellisempiä osia, ja nyt on pari kappaletta itse osista koottuja mankeleita tuolla tallissa, eli ei se kovin hankala homma ole opetella.
 
setae sanoi:
On se kyllä aika vittumainen homma vaihtaa, sikäli ymmärrän hinnan. Siihen hommaan uppoaa pahimmillaan aikaa saman verran kuin kiekon kokoamiseen (= pinnojen laittaminen navan ja vanteen väliin).
tää on varmaan läppä? kiekon kasaus vie nopealtakin varmaan tunnin verran ja keskiön vaihtaa viidessä minuutissa kädetönkin.
kammen ulosvetäjällä kammet irti ja keskiöavaimella keskiöpatruuna ulos. kierteet puhtaaksi rätillä, reilu kerros vassua väliin, uusi patruuna paikalleen ja kammet kiinni kahdella pultilla. hoplaa!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom