Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Uimaan oppii nopeasti. Menet vaan uimakouluun.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tove sanoi:
Voi helvettsson, että taas houkuttaa toi poliisikoulu. Uinti vaan on mulle sellanen laji että se kusee täysin. En todellakaan osaa uida muuta kuin sammakkokoiraa. Noloa. Ehtisinköhän oppia uimaan kunnolla ens kevään testeihin? Lihaskunto, juoksu ja kirjalliset uskon klaaraavani. Ruotsinkin luulis menevän hyvin, kun tulevassa työpaikassa joutuu sitä paljon puhumaan.... Tosin keväällä vuoden päästä mulla ei ois sairaanhoitajakoulua kuin puol vuotta jäljellä... Mutta ehkäpä sen sitten kävis vaikka kiviä syöden läpi ja jatkais sitten poliisikouluun... Poliisi -sairaanhoitaja olis mulle passeli titteli. :D

3min/100m on tuo raja. Siitä ei vielä saa yhtään enempää pisteitä vaikka vedät sen 1min ja 2sek(Suomessa herättäisi tietysti katseita). Tai 2min ja 59sek. Alle kolme minuuttia tuolla matkalla.. Menee melkeinpä tuolla sinun sammakkokoiralla läpi :)

Itse luin kirjallisiin kokeisiin niin, että luin yhden kerran koealueen läpi kokonaan, sitten toisella kerralla otin ylös paperille koealueesta kaikkein olennaisimman ja lopuksi luin pelkkiä omia muistiinpanojani. Kokeissa saatetaan kysyä myös muutama nippelitietokysymys. Sillä kait yritetään erotella jyvät akanoista, eli tehdä eroja hakijoiden välille. Kannattaa myös kysellä kokeissa olleilta ihmisiltä mitä aikaisemmissa kokeissa on kysytty.

Äidinkielen ainetta harjoittelin myös. Olin kysynyt eräältä tutulta joka oli minua aikaisemmin testeissä, äidinkielen aineen otsikon aiheita. Ne kun saattavat olla aina välillä samoja, varsinkin peräkkäisissä kokeissa (tähän ei kannata kuitenkaan luottaa 100%). Tämän jälkeen valitsin aiheen ja kirjoitin jo kotona aineen "valmiiksi". Pääsykokeissa sitten kirjoitin sen aineen ulkomuistista. Muistaakseni noin 7% hakijoista karsiutuu pääsykokeista nimenomaan huonon äidinkielen aineen takia.

Äidinkielen aine on minun mielestäni hyvä, kun siinä on kielioppi kunnossa ja kirjoituksessa vastataan mm. kysymyssanoihin: kuka, mitä, missä, milloin, miksi miten... Lisäksi aineessa on hyvä käsitellä asioita monelta eri kantilta ei-musta-valkoisesti ja miettiä eri juttujen plussia ja miinuksia. Lisäksi perusteleminen on tärkeää sekä omat mielipiteet, jos niitä pyydetään.

Psykologiset testit ovat mitä ovat, niihin ei voi treenata kauheasti. Kannattaa kuitenkin vastata kysymyksiin rehellisesti, sillä niissä on tapana kysyä samoja asioita useaan kertaan eri muodoissa. Erilaisissa lasku- ja päättelytehtävissä kannattaa tehdä ensin helpot jutut alta pois ilman, että jää junnaamaan paikoilleen vaikeiden juttujen kanssa ja siirtyä vasta sitten niihin vaikeisiin.

Fyysisiin testeihin kannattaa myös valmistautua. Niihin ei kannata mennä sillä "soitellen sotaan" -asenteella, että pääasia että pääsee läpi juuri ja juuri. Kannattaa siis yrittää tehdä hyväksyttyjä suorituksia mahdollisimman paljon ja pyrkiä parhaimaan. Pisteitä annettaessa porukkaa verrataan keskenään tulosten perusteella.

Itse treenasin noita pääsykoelajeja noin kolme kuukatta sekä siinä ohessa kaikkea muuta. Salilla käynti ja uiminen olivat minulle jo aikaisemmin harrastuksia, joten niitä ei tarvinut aloittaa varta vasten. Juoksu oli minun heikoin osa-alueeni. Pisteitä sain muistaakseni 4, vaikka tein punttisalilla omassa pääsykoeporukassani parhaita tuloksia naisissa. Maksimi on 5. Uintia voi treenata aikuisten uintitekniikkakoulussa. Helsingissä Mäkelänrinteessä tuo koulu alkaa taas syksyllä ja ilmottautuminen oli muistaakseni 25.8.2005.

Haastattelussa kannattaa olla oma itsensä. Se kestää noin 30-45 minuuttia. Haastattelussa saattaa olla muutama tyyppi, joista toinen kyselee enemmän ja toinen tarkkailee. Haastattelussa kysytään mielipiteitä esimerkiksi ulkomaalaisista ja sellaisista aiheista, jotka noin yleisellä tasolla herättävät tunteita. Siellä saatetaan yrittää ajaa myös nurkkaan, eli heti kun olet suhtautunut johonkin asiaan positiivisesti, esitetään joku asia aiheeseen liittyen, mihin mielipiteesi saattaa olla ihan päinvastainen. Lisäksi siellä kysytään sinusta itsestäsi. Liikaa yrittäminen ja sellainen aseintoinen kovisrooli ei toimi. Jännittäminen ei ole paha asia ja se kannattaa myöntää ihan suoraan, jos kysytään.

Anonymity sanoi:
Itse luin kirjallisiin kokeisiin niin, että luin yhden kerran koealueen läpi kokonaan, sitten toisella kerralla otin ylös paperille koealueesta kaikkein olennaisimman ja lopuksi luin pelkkiä omia muistiinpanojani. Kokeissa saatetaan kysyä myös muutama nippelitietokysymys. Sillä kait yritetään erotella jyvät akanoista, eli tehdä eroja hakijoiden välille. Kannattaa myös kysellä kokeissa olleilta ihmisiltä mitä aikaisemmissa kokeissa on kysytty.

Äidinkielen ainetta harjoittelin myös. Olin kysynyt eräältä tutulta joka oli minua aikaisemmin testeissä, äidinkielen aineen otsikon aiheita. Ne kun saattavat olla aina välillä samoja, varsinkin peräkkäisissä kokeissa (tähän ei kannata kuitenkaan luottaa 100%). Tämän jälkeen valitsin aiheen ja kirjoitin jo kotona aineen "valmiiksi". Pääsykokeissa sitten kirjoitin sen aineen ulkomuistista. Muistaakseni noin 7% hakijoista karsiutuu pääsykokeista nimenomaan huonon äidinkielen aineen takia.

Äidinkielen aine on minun mielestäni hyvä, kun siinä on kielioppi kunnossa ja kirjoituksessa vastataan mm. kysymyssanoihin: kuka, mitä, missä, milloin, miksi miten... Lisäksi aineessa on hyvä käsitellä asioita monelta eri kantilta ei-musta-valkoisesti ja miettiä eri juttujen plussia ja miinuksia. Lisäksi perusteleminen on tärkeää sekä omat mielipiteet, jos niitä pyydetään.

Millaisia aihepiirejä ne silloin käsittelivät, niissä aineen-otsikoissa/aiheissa? Olivatko ne poliisin työhön liittyviä..? Itse olen jo mm. poliisilain nippelitkin lukenut yliopistossa r&p-oikeuden yhteydessä. Äidinkieli pitäisi olla suhteellisen hyvällä mallilla, niin puheen, kuin kirjoituksen osalta. Sen verran tullut tuota kokemusta tuolla koulussa/töissä. Vaimokkeena vielä löytyy sellainen, joka on noita psykologisia testejä suunnitellutkin ja itsekin olen psykologiaa ihan yleisen kiinnostuksen vuoksi lukenut yliopistossa. Joten niihinkin testeihin voi vähän miettiä, mihin sen ruksin laittaa :)

Millainen oli se esterata? Hyppykuperkeikka ja mitä siinä on? Jotain aitojen yli/alimenoa? Onko miten korkeita aitoja? 1m?

Juoksua pitää treenata vielä ja sitä uutta asiaa, korotetun pistemäärän referaattia. Sekun on tosiaan ollut aina se heikoiin kohta minulla. Esseet kyllä menevät, mutta ihan virallisilla säännöillä kirjoitettu referaatti toi viime kurssissa vain 85/100p koululla :(

En muista aineen aiheita muuta kuin oman kirjoitukseni, eli minulla se liittyi lähipoliisiin ja yhteistyöhön eri yhteisöjen yms. kanssa. Poliisiaiheisia ne taitavat olla kaikki ja välillä aihealue saattaa sivuta jotain, mikä on pääsykokeiden lukumateriaalina.

Yksi nippelitietokysymys tuli heti mieleen, kysymys kuului että onko Poliisilaissa alle vai yli 50 pykälää. Siis aivan turha kysymys, mutta juuri tuota nippelisysteemiä.

Esterata: Haaraperushyppyjä, matalan pitkän penkin yli hyppelyä, ilmakuperkeikka kuminauhan yli paksulle patjalle, "syöksyt" aitojen alitse, aitahyppyjä (en muista korkeutta, kyllä siitä yli pääsi)... Nopeus ratkaisee.

Mikä muuten on korotetun määrän referaatti?

Anonymity sanoi:
En muista aineen aiheita muuta kuin oman kirjoitukseni, eli minulla se liittyi lähipoliisiin ja yhteistyöhön eri yhteisöjen yms. kanssa. Poliisiaiheisia ne taitavat olla kaikki ja välillä aihealue saattaa sivuta jotain, mikä on pääsykokeiden lukumateriaalina.

Yksi nippelitietokysymys tuli heti mieleen, kysymys kuului että onko Poliisilaissa alle vai yli 50 pykälää. Siis aivan turha kysymys, mutta juuri tuota nippelisysteemiä.

Esterata: Haaraperushyppyjä, matalan pitkän penkin yli hyppelyä, ilmakuperkeikka kuminauhan yli paksulle patjalle, "syöksyt" aitojen alitse, aitahyppyjä (en muista korkeutta, kyllä siitä yli pääsi)... Nopeus ratkaisee.

Mikä muuten on korotetun määrän referaatti?

Eli aidat ovat varmaan metrin sisällä korkeudeltaan. Korotetun pistemäärän referaatilla tarkoitan vaan sitä, että referaatin pistemäärä tuplattiin. Nykyisin siinä on mahdollisuus saada 8 pistettä. Ennen neljä. Äyh.. No ensi viikolla on alkuhaastattelu ja kesän jälkeen itse kokeet. Olettaen tietysti, että kokeisiin pääsen :)

Nyt pitää kesä reenata kovaa, loppuopintojen ohella.

Jos sun faija sua hakkaa yhtenään ja sanoo ettei susta ole mihinkään-tule
poliisikouluun.Juice Leskinen. :)
No joo tulihan sinne joskus haettua ja nimismies kysyi onko tuttuja poliiseja
ei ollut:ei päässyt sisään. :(
Vieläköhän ne huolis melkein 40-kymppistä.

kimmo2543 sanoi:
Jos sun faija sua hakkaa yhtenään ja sanoo ettei susta ole mihinkään-tule
poliisikouluun.Juice Leskinen. :)
No joo tulihan sinne joskus haettua ja nimismies kysyi onko tuttuja poliiseja
ei ollut:ei päässyt sisään. :(
Vieläköhän ne huolis melkein 40-kymppistä.

Hehee, taas minä kuulen tämän :) Kaverit on jo käyneet kaikki muut läpi. "Pidä huoli, että sinusta tulee se, joka osaa kirjoittaa", on toinen suosittu yliopistolla.

40:siä.. Kaverin kanssa viime hakuerässä meni kolme yli 35-v sisään. Kai ne haluavat myös vähän kokemusta sinne. Vetivät kyllä kovaa kuntotesteissä ne "keski-ikäiset ;) " muistaakseni kaikki saivat neljä pistettä kuntotestissäkin. :worship:

Vanhin meidän kurssilla tais olla 42-vuotias. Hyvin pärjäsi.

P.S. Minäkin olin kolmanneksi vanhin meidän luokalla. Kivaa kun siellä on vähän elämää kokeneita, eikä pelkkiä kaksykkösiä.

Eikä tarvitse olla tuttaja poliisissa.

Heitänpä varmaan älyttömän tyhmän kysymyksen, mutta kysynpä siltikin; eli miten nuo penkin kilomäärät lasketaan? Eli lasketaanko mukaan tangon paino vai pelkästään lätkät, jotka tankoon laitetaan?

nimimerkillä "surkea penkkitulos"

Kuki sanoi:
Heitänpä varmaan älyttömän tyhmän kysymyksen, mutta kysynpä siltikin; eli miten nuo penkin kilomäärät lasketaan? Eli lasketaanko mukaan tangon paino vai pelkästään lätkät, jotka tankoon laitetaan?

nimimerkillä "surkea penkkitulos"

Mites kun itse penkkailet, niin lasketko tangon painoa ollenkaan mukaan tuloksiisi.....???

Miehet muuten nostaa entisen 60 kg:n sijaan nykyään 62,5 kg:llä.

edit: Ja naiset 37,5 kg:llä....

no kun aloitus oli aikanaan sitä luokkaa, ettei meinannut tanko hievahtaakaan ja nytkin päissä killuu 5kg painot, niin eipä tuota ole paljoa tarvinnut yhteen tai erikseen laskeskella. :(

Kuki sanoi:
no kun aloitus oli aikanaan sitä luokkaa, ettei meinannut tanko hievahtaakaan ja nytkin päissä killuu 5kg painot, niin eipä tuota ole paljoa tarvinnut yhteen tai erikseen laskeskella. :(

Joo, siis totta kai tanko lasketaan mukaan. Ja jos nyt jo vitoset killuu, niin 37,5 kg on kevyttä hetken ( muutaman vuoden ) päästä. Hyväksytty suoritushan on kaksi toistoa, ja hylätty yksi...Ja yhdestä hylätystä osasta ei homma vielä katkea. Mutta tämähän olikin jo kaikkien tiedossa.......

jaahas, meinaat ettei voimakunto tuon nopeampaa nouse tällä tytöllä :D Katsotaan, sinnillä sitä on ennenkin menty vaikka läpi harmaan kiven, eipä tässä muuta kuin lisää treeniä ja etenkin rintatreeniä, joka on kyllä ollut mulla aina se heikoin osuus.

kiitos motivoinnista :whip:

en mä sitä vi**uilemiseksi ottanutkaan ja ihan huumorilla kuittasin takaisin.

Eipä muuta kuin kiitti vastauksista, täytynee panostaa tuohon rintatreeniin jatkossa enemmän ja uskaltaa laittaa lisää painoa tankoon.

Hain poliisikouluun loppukesästä (hakuaika päättyi 15.8.), haastattelu meni hyvin ja paperit eteenpäin(?), mutta en ole saanut mitään kirjettä poliisikoulusta. Pääsykokeiden ensimmäinen vaihe on syyskuun lopussa. Miten muilla hakeneilla? Oletteko jo saaneet vastauksen? Alan jo miettimään, että onko mun paperit on hukattu tms. :)

Vielä kysymys aihetta koskien: Mistä saa vanhoja aineen aiheita, referaattiaineistoja jne. Vai saako niitä mistään?

Suositut

Back
Ylös Bottom