Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Aapina sanoi:
Näin oli. Fyysiset meni ihan hyvin, tiivistelmä vähän takerteli, kun oli tavallaan "tuplaviittaus", kun oli kyseessä mielipidekirjoitus.. Ne "survo neliskanttinen palikka pyöreään reikään" menivät roimasti yli keskiarvon. Tiedä vaikka kutsu toiseen vaiheeseen tulisi :)

Mutta anyway.. Onpahan nyt kerran käyty, tietää ainakin sitten ensi vuonna jo systeemit, jos nyt jää rannalle soittelemaan.

Ruinataas vielä kysymyksiä. Eli mitä noissa palikka testeissä nyt kysytään?

Ja toivottavasti pääset kakkos vaiheeseen!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tanssivalle Banditille tiedoksi, olin siinä joka aloitti tiistai-aamuna päivän liikunnalla. Palikoissa kysellään 260 psykologista kysymystä, sitten on perustietokysymyksiä. Lauseenjatkamista, kolmiulotteista hahmottamista(laatikoiden kasausta), matematiikkaa, sitten ihan peruskamaa loogisen päättelyn saralta(Palloja ruutuun määrätyillä ohjeilla ym.). Kuullun muistamista. Siinä se taisi ollakin. Tentaattori kertoi aika messevän jutun, kuulemma joku unohtaa aina oman nimensä ja henkilötunnuksensa liiallisen jännityksen takia niissä testeissä :D

joo ne oli aika mukavia ne päättelytehtävät esim: "Italia on etelämpänä kuin Tansania", jos lause pitää paikkansa ota alla olevasta ruudukosta oikealta lukien kolmas luku ja siitä vasemmalla oleva luku ja siirrä nämä ruudun oikealle puolelle. Jos lause ei pidä paikkaansa ota ruudukosta kaikki parittomat luvut mutta ei kuitenkaan keltaisia ja vihreitä ja siirrä ne vasemmalle. Ja aika tikittää :D

Minä kävin haastatteluvaiheessa asti, jossa sitten kerrottiinkin hyvin menneistä kokeista, ja haastattelusta. Täydet pisteet psykologisista, persoonallisuudesta (soveltuvuus), ja äidinkielestä.
Mutta:
Liian monet ylinopeussakot koituivat kuitenkin minun turmiokseni..

Myönnän kyllä, että poliisilaitoksella saadun puhuttelun jälkeen ei enää olisi pitänyt saada niitä viimeisimpiä..mutta kun.. :D

Kuntokoetta ei tarvitse jännittää, jos tietää suoriutuvansa ennakkoon ilmoitetuista osasuorituksista. Ja yksi suoritushan sai olla hylätty..

^^^^^^
Pyysivät kuitenkin sinne asti..? Itse kysyin sakoista ja haastattelija sanoi, että ei sieltä pyyntöä tule edes ekaan vaiheeseen, jos vaikuttaisivat. Tosin hän itsekin sanoi, että pari rikesakkoa nyt ei vaikuta, mutta kysyin varmuuden vuoksi.

Aapina sanoi:
^^^^^^
Pyysivät kuitenkin sinne asti..? Itse kysyin sakoista ja haastattelija sanoi, että ei sieltä pyyntöä tule edes ekaan vaiheeseen, jos vaikuttaisivat. Tosin hän itsekin sanoi, että pari rikesakkoa nyt ei vaikuta, mutta kysyin varmuuden vuoksi.

Jos sakoista on kulunut 5-vuotta niin ei pitäisi näkyä missään rekisterissä = ei vaikuta pääsemiseen.

Aapina sanoi:
^^^^^^
Jep.
Ensimmäisessä kouluunhakuhaastattelussa polliisilaitoksella minulla oli saldona kolmet sakot puolentoistavuoden sisään, ja yksi nuhtelu. (Miltei veivät kortinkin -kele!) :D
Minulle sanottiin, että älä enempää niitä sakkoja ota. Paperini lähtivät sitten Tampereelle. Minut kutsuttiin Hervantaan pääsykokeisiin (se paksu kirjekuori napsahti postiluukusta), ja olin niin vallan iloinen.
Mutta seuraavana päivänä miehen pienen yllytyksen jälkeen napsahti taas yhdet sakot! Ylinopeus ja muutama tuplakeltaisella lipsahtanut ohitus. Ja kaikki oli videoitu takanani tulleessa siviiliautossa.
Hervannassa asiasta ei mainittu, eihän siellä olisi ollut oikein tilaisuuttakaan siihen, mutta pääsykokeiden kakkosvaiheessa, Espoon Otaniemessä, kyllä.. :nolo:

kas-vain sanoi:
Jos sakoista on kulunut 5-vuotta niin ei pitäisi näkyä missään rekisterissä = ei vaikuta pääsemiseen.

Näinhän nuo tututkin sanovat.
Sakot poistuvat rekisteristä kyllä, mutta näistä puhutteluasioista en ole niin varma. (Onneksi poistuvat ensi vuoden aikana.)
Tarkempaa tietoa asiasta?
Saattaa nimittäin olla hyvinkin ratkaiseva tieto.. :evil:

Outi-79 sanoi:
Sakot poistuvat rekisteristä kyllä, mutta näistä puhutteluasioista en ole niin varma. (Onneksi poistuvat ensi vuoden aikana.)
Tarkempaa tietoa asiasta?

Kysy poliisilta :D

Ole oma itsesi, se on ehkä tärkein juttu.

Ja älä ole liian musta-valkoinen. Minulle ainakin esitettiin kysymyksiä, joihin vastasin omasta mielestäni melko suvaitsevaisesti. Esimerkiksi, pitääkö uskonnonvapaus sallia. No tottakai sanoin minä, ellei aleta rikkomaan lakia. Seuraavaksi he kysyivät, että onko sitten ympärileikkaus ihan jees? No eihän minulle siinä vaiheessa tullut mitään muuta mieleen, kuin naisten ymprileikkaukset ja sanoin että niitä ei pidä hyväksyä, koska se on pahoinpitelyä. Tässä tilanteessa minulle ei edes tullut mieleen miesten ympärileikkaukset. He saattavat esittää viattoman oloisen kysymyksen, johon vastaat. Sitten he saattavat tämän jälkeen yrittää ajaa sinut aman aihepiirin sisällä nurkkaan. Ilmeisesti he tarkkailevat reaktioitasi ja vastauksiasi.

Ei kannata myöskään leikkiä liian yli-ihmistä "sossumaiseen" tyyliin tai asehullua kovista. Kouluun haetaan kuitenkin tavallisia ihmisiä, ei ääripäitä. Jos he kysyvät, että jännittääkö haastattelu, ei ole mikään virhe myöntää jännittävänsä.

Varustaudu kertomaan se, minkä takia haluat poliisiksi. Sitten he kysyvät ehkä harrastuksistasi, tavoitteistasi, alkoholinkäytöstä, ihmissuhteista ja sen sellaisesta. Ja tietysti hyvät ja huonot puolet. Itse olen ratkaissut asiian niin, että esitän esim. huonoina puolina sellaisia ominaisuuksia, jotka voivat olla jossain tilanteissa myös positiivisia ominaisuuksia.

Sitten siellä on varmaan se ryhmätyö, jossa he katsovat kuinka käyttäydyt ryhmässä. Itse otin jonkinlaisen puheenjohtajan/sihteerin roolin siten, että omalta osaltani johdin tilannetta . Pyrin kuitenkin siihen, että en jyräisi ketään ja että osaisin ajatella asioita mahdollisimman laajasti niin, että päästäisiin ryhmän kanssa mahdollisimman jouhevasti parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen demokraattisella päätöksenteolla.

Näitä neuvoja ei kannata ottaa ihan tosi-tosissaan, sillä tilanteet ja kysymykset riippuvat aina haastattelijoista ja haastateltavista. Ota nämä suuntaa antavina. Tärkein asia on kuitenkin se, että olet oma itsesi.

Onnea testeihin!

Olen hyvä uimaan ja sukeltamaan kun minulla on sellaiset kokonaamalasit päässä, jolloin ei mene nekkuun eikä simmuihin vettä :) olen kokeillut sitä uinti-osuutta ilman laseja jolloin se meni 1.30 eli kirkkaasti, mutta uinti tuntui aivan tikku-uinnilta kun pidin koko matkan päätä pinnalla :D asian suhteen siis ei ole hätää.. Tiedän että tositilanteessa minulla ei olisi maskia mukana mutta saisikohan sen ottaa pääsykokeeseen?

kpsk sanoi:
Olen hyvä uimaan ja sukeltamaan kun minulla on sellaiset kokonaamalasit päässä, jolloin ei mene nekkuun eikä simmuihin vettä :) olen kokeillut sitä uinti-osuutta ilman laseja jolloin se meni 1.30 eli kirkkaasti, mutta uinti tuntui aivan tikku-uinnilta kun pidin koko matkan päätä pinnalla :D asian suhteen siis ei ole hätää.. Tiedän että tositilanteessa minulla ei olisi maskia mukana mutta saisikohan sen ottaa pääsykokeeseen?

Kokonaamamaski saattaa herättää "hieman" hilpeyttä. :D

Hanki normaalit uimalasit ja sitten vaikka nenänipsu, niin vaikuttaa paljon fiksummalta (muistaakseni niitä saa käyttää kokeissa).

Pullahiiri sanoi:
Minkälaista matematiikkaa kokeessa oli? Itse en ole matematiikassa kovinkaan kaksinen niin kiinnostaisi hieman tietää asian laita.

Myös kolmiulotteinen hahmottaminen on matematiikkaa. Kokeessa oli ajan puitteissa tehtäviä 53-11-24=? Tuollaisia oli muutama sivu. Sitten oli laatikoiden kokoamista, piti päätellä "layoutista", että mitkä särmät tulevat kohdikkain, kun levitetty laatikko on koottu. Helppoja olivat.

Anonymity sanoi:
Toivottavasti kokeet menivät hyvin ja pääset jatkoon! Noi fyysiset kokeet eivät tosiaan ole mitkään megavaikeat, lähinnä siinä "puutuu" tuon lähes yhtäjaksoisen suorittamisen jäljiltä ja siksi maksimitulokset jäävät vajaaksi yleensä ainakin parin toiston verran verrattuna siihen, mihin on tottunut.

Joo ei ne fyysiset vaikeet oo LÄPI päästä, mut ei sinne kouluun varmana pääse jos menee kaikista rimaa hipoen.. Kyllä siellä saa ihan tosissaan vääntää että saa hyvät tulokset. Nimim. 4/5.

Örkki sanoi:
Kokonaamamaski saattaa herättää "hieman" hilpeyttä. :D

Hanki normaalit uimalasit ja sitten vaikka nenänipsu, niin vaikuttaa paljon fiksummalta (muistaakseni niitä saa käyttää kokeissa).

Kiitos. Luulen että sitten maskikin menee :) Itetuntoni nimittäin kestää tuollaisen katseidenkeräilyn kyseisessä lajissa (mikä omakehu?) any way. Minun poliisikouluni on vasta armeijan jälkeen joskus 08. Onnea kaikille sinne jo päässeille!

superjuha sanoi:
Joo ei ne fyysiset vaikeet oo LÄPI päästä, mut ei sinne kouluun varmana pääse jos menee kaikista rimaa hipoen.. Kyllä siellä saa ihan tosissaan vääntää että saa hyvät tulokset. Nimim. 4/5.

Paitsi on sinne näköjään päässeet nuo "Kynämiehet" myös yhdellä pisteellä kuntokokeesta. Tiedän pari tälläistä tapausta ja kuten sanottu, on se äidinkieli edelleen tärkeämpää kuin se pena poliisille ;)

Totta...kuntokokeen maksimipisteet on 5 ja esim kirjallisesta osuudesta tulee jo 8. Maksimipistemäärä on 27 joten aika vähän tuo 5 pistettä on. Itse en kyllä tuolla kokeessa tajunnut niitä kavereita jotka eivät osanneet uida. Kauhea räpellys koiraa 50 metriä ja sen jälkee maitojunalla kotiin. Luulis että tuota olisi kannattanut harjoitella.

Tanssiva Rosvo sanoi:
Totta...kuntokokeen maksimipisteet on 5 ja esim kirjallisesta osuudesta tulee jo 8. Maksimipistemäärä on 27 joten aika vähän tuo 5 pistettä on. Itse en kyllä tuolla kokeessa tajunnut niitä kavereita jotka eivät osanneet uida. Kauhea räpellys koiraa 50 metriä ja sen jälkee maitojunalla kotiin. Luulis että tuota olisi kannattanut harjoitella.

Oliko uinti sitten se osatesti, joka aiheutti eniten ongelmia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom