Ole oma itsesi, se on ehkä tärkein juttu.
Ja älä ole liian musta-valkoinen. Minulle ainakin esitettiin kysymyksiä, joihin vastasin omasta mielestäni melko suvaitsevaisesti. Esimerkiksi, pitääkö uskonnonvapaus sallia. No tottakai sanoin minä, ellei aleta rikkomaan lakia. Seuraavaksi he kysyivät, että onko sitten ympärileikkaus ihan jees? No eihän minulle siinä vaiheessa tullut mitään muuta mieleen, kuin naisten ymprileikkaukset ja sanoin että niitä ei pidä hyväksyä, koska se on pahoinpitelyä. Tässä tilanteessa minulle ei edes tullut mieleen miesten ympärileikkaukset. He saattavat esittää viattoman oloisen kysymyksen, johon vastaat. Sitten he saattavat tämän jälkeen yrittää ajaa sinut aman aihepiirin sisällä nurkkaan. Ilmeisesti he tarkkailevat reaktioitasi ja vastauksiasi.
Ei kannata myöskään leikkiä liian yli-ihmistä "sossumaiseen" tyyliin tai asehullua kovista. Kouluun haetaan kuitenkin tavallisia ihmisiä, ei ääripäitä. Jos he kysyvät, että jännittääkö haastattelu, ei ole mikään virhe myöntää jännittävänsä.
Varustaudu kertomaan se, minkä takia haluat poliisiksi. Sitten he kysyvät ehkä harrastuksistasi, tavoitteistasi, alkoholinkäytöstä, ihmissuhteista ja sen sellaisesta. Ja tietysti hyvät ja huonot puolet. Itse olen ratkaissut asiian niin, että esitän esim. huonoina puolina sellaisia ominaisuuksia, jotka voivat olla jossain tilanteissa myös positiivisia ominaisuuksia.
Sitten siellä on varmaan se ryhmätyö, jossa he katsovat kuinka käyttäydyt ryhmässä. Itse otin jonkinlaisen puheenjohtajan/sihteerin roolin siten, että omalta osaltani johdin tilannetta . Pyrin kuitenkin siihen, että en jyräisi ketään ja että osaisin ajatella asioita mahdollisimman laajasti niin, että päästäisiin ryhmän kanssa mahdollisimman jouhevasti parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen demokraattisella päätöksenteolla.
Näitä neuvoja ei kannata ottaa ihan tosi-tosissaan, sillä tilanteet ja kysymykset riippuvat aina haastattelijoista ja haastateltavista. Ota nämä suuntaa antavina. Tärkein asia on kuitenkin se, että olet oma itsesi.
Onnea testeihin!