Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Kohtahan tulee ensimmäiset uuden mallisen koulutuksen harjoittelijat laitoksiin. En tiedä kumpia jännittää enemmän, harjoittelijoita vai meitä. Jännityksen syyt on tosin hiukan erilaiset...Toivotaan että yllätytään iloisesti =)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, nyt ei kannata kenenkään tuudittautua ajatukseen, että töitä riittää kaikille. Vuoden tai parin päästä tilanne voi olla taas toinen. Meillä on massarekrytoinnin aikana mulkut ja töhöt karsiutuneet silloinkin. Varsinkin kun alkaa monella olla pinna kireällä työmäärän kasvaessa, ei kukaan jaksa katsella tai kuunnella jotain ylioppilas larvantoja.

Toiseen vaiheeseen olisi meno ensi viikolla.

Olen ymmärtänyt että valmistautuminen toisen vaiheen kokeisiin on aikalailla mahdotonta. Onko mitään mitä pitäisi tietää poliisin työstä tai muusta mitä voitaisiin kysyä tai minkä tietäminen voisi olla hyödyllistä? Siis sellaista mitä perustallaaja ei välttämättä tiedä?

Onko mitään mitä lukea tai muuten opetella?

Meitsi kans menossa kakkosvaiheeseen Tampereelle keskiviikkona! Olisi kiva tietää mitä siellä suunnilleen saatetaan kysyä. :) Hieman kyllä jännittää. Ensimmäinen kerta kun haen. En uskonut että pääsen toiseen vaiheeseen :D

Toiseen vaiheeseen olisi meno ensi viikolla.

Olen ymmärtänyt että valmistautuminen toisen vaiheen kokeisiin on aikalailla mahdotonta. Onko mitään mitä pitäisi tietää poliisin työstä tai muusta mitä voitaisiin kysyä tai minkä tietäminen voisi olla hyödyllistä? Siis sellaista mitä perustallaaja ei välttämättä tiedä?

Onko mitään mitä lukea tai muuten opetella?

Kyllä valmistautua pystyy ja kannattaa toiseen vaiheeseen, mutta se ei onnistu lukemalla jotain. En toki tiedä mitä tällä hetkellä kakkosvaihe sisältää, mut ku itse hain, ni oli ryhmätehtävä/keskustelu, haastattelu ja muutamia psykologisia tehtäviä. Soveltuvuus on aika usein sellainen asia, jota joko on tai ei ole. Vaikea sitä on opetella mistään, mut toki hiukan itseään on mahdollista "muuttaa" sopivammaksi.

Ehkä eniten kannattaa miettiä mitä vastaa sellaisiin perinteisiin kysymyksiin kuin miksi haet poliisiksi, mitä hyviä ja huonoja puolia itsessäsi on, mitä mieltä olet maahanmuutosta (joka varsinkin nyt on aika akuutti aihe poliisissakin) ja erilaisista ihmisistä, yms. Eli mieti etukäteen jotain sanottavaa, ettet sitten haastattelussa jää monttu auki miettimään että mitäs tähänkin sanoisi. Liian kärkäs ja päällekäyvä ei pidä olla, mutta ei hiljainen hissukkakaan, joka ei saa sanaa suustaan. Tämä pätee niin haastatteluun kuin ryhmätehtäväänkin (jos sellaista siis on).

Ei tossa vaiheessa tarvi tietää mitään yksityiskohtia poliisin työstä, mut kannattaa ainakin esittää kiinnostunutta kaikista osa-alueista ja vähän opetella jotain yleistä faktaa (kuka on ylijohtaja, laitosten määrä + muut yksiköt yms.).

Kuinka paljon porukka on saanut pisteitä tuosta uuden mallin kuntokokeista? Siis vaikka ne kakkosvaiheeseen pääsijät voisivat vastata :D

Noniin nyt on 2. vaihe ohi, mitkä fiilikset teillä jäi? Itselläni meni omasta mielestäni huonosti yksilötehtävä... ryhmätehtävä ja haastattelu sijaan menivät kai kohtalaisesti. Toivottavasti nyt riittää pisteet, että pääsisi polamkkiin tammikuussa.

Musta tuntuu että ryhmätehtävä meni ihan päin mäntyä.. En saanu suutani oikein auki muuten kun siinä puheessa.... Yritin sitten kaikkia kuunnella ja katsoa.. :Dmielestäni siinä oli hieman vaikeita aiheita ensin mistä keskusteltiin ja sitten kun päästiin aiheeseen mistä olisin jotain voinut sanoa, aika loppui.... haastattelusta vaikea sanoa, mielestäni ihan OK. Täytyy toivoa parasta. Kamalat kaksi viikkoa odottaaa ja odottaa :(

Meidän ryhmässä oli kaksi jotka olivat pääasiassa äänessä, itse taisin saada 2-3 sanottua jotain siihen väliin.. Aiheet kyllä tuli itellekki yllätyksenä, vielä kun itse sain ärsyttävästi aiheen josta tuskin tiedän mitään :D Tietääkö kukaan, paljonko yhteispisteitä tarvi viime hakujaksoina päästääkseen polamkkiin sisälle?

Noh, toivokaamme parasta että pisteet riittäisi sisäänpääsyyn. Kuntokokeesta olisi saanut niin helposti noukittua pisteitä mutta sekin tarvitsi munata osittain =D vielä voi ihmeitä tapahtua.. Tsemppiä kuitenkin!! :)

Ja ainahan sitä voi vielä yrittää uudelleen! Ite laitoin eilen uuden hakemuksen polamkkiin vaikka en tiedä vielä tämän haun tuloksia:)

Itsekin nyt kahlannut tämän tammikuussa alkavan kurssin haun läpi! :)

Pyrin kouluun toista kertaa, viime haku jäi kitkerän 1.pisteen päähän koulupaikasta. Nyt jälleen "pahin osa" edessä eli parin viikon tulosten odottelu.. Tsemppiä muillekki pyrkijöille!

Kuinka paljon aikaa porukka on käyttänyt pääsykoematskun lukemiseen? Ainakin osa pyrkijöistä on kokopäiväisesti töissäkäyviä, kuten itsekin olen, ja välillä tuntuu, etteihän tässä riitä tunnit vuorokaudessa.

Pitääkö esseessä mainita lähteet, vai riittääkö, että tuntee artikkeleiden sisällön, ja kirjoittaa niiden pohjalta? Löysin yhden kommentin, jossa kirjoittaja kertoi, ettei ollut lähteitä maininnut, mutta myös yhden kommentin siitä, että lähdeviittaukset oli sisällytetty tekstiin. Eli kumpi tapa on oikein, parempi, tai onko sillä mitään väliä, vai voiko lähdeluettelo olla lopussa ilman, että tekstissä suoraan viittaisi mihinkään?

Itse viittasin itse esseessä niihin teksteihin, eli en laittanut loppuun lähteitä. Aloitin lukemaan materiaalia ensimmäisen kerran puolivuotta ennen koetta. Ja viimeset kuukaudet menikin vapaa-aika pelkästään lukemiseen. Ennen töitä ja jälkeen :D

Arkisin yritän lukea lähes joka päivä töiden jälkeen, viikonloppuisin ehtii paneutumaan enemmän. Nyt kun juoksu- ja salitreenit ovat siinä pisteessä, että kuntotesteistä pitäisi selvitä ihan kohtalaisilla pisteillä, pystyn keskittymään lukemiseen vielä enemmän. :)

En tiedä millaiset materiaalit nykyisin antavat, mutta itse en aikanaa lukenu olleskaa. Oli niin hemmetin kuivaa tekstiä.... tuntui ettei sisällöllä ollut niinkää vaikutusta;)

OMFG.

VALINTAKOEPISTEET YHTEENSÄ 75 p.
7 p. kuntokoe (enint. 20 p.)
38 p. kirjallinen koe yhteensä, 13 p. tiivistelmä (enint. 15 p.), 25 p. essee (enint. 25 p.)
30 p. soveltuvuuden arviointi yhteensä, 17 p. psykologinen osio (enint. 25 p.), 8 p. haastattelu (enint. 10 p.), 5 p. yksilö- ja ryhmätehtävä (enint. 5 p.)

Mites muiden tuomiopäivä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom