Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Voiko kouluun muuten hakea kuinka monta kertaa haluaa? Joskus on ainakin ollut kolmen kerran raja, joka ainakin omasta mielestä oli ihan aiheellinen. Hillitsi isompaa hakijamassaa. Nyt kai voi käydä pääsykokeesta toiseen urakkahommana, kunnes tulee kyllästys tai koulupaikka natsaa? Voisi kuvitella, että pääsykokeiden läpäisemättömyys useamman kerran kertoo myös (epä)sopivuudesta ammattiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olikos niin että sinne testeihin pääsee käytännössä kaikki ellei laitoksen haastattelussa jo paljastu hulluksi? Varmaan rahakasta hommaa testata tollanen hakijajoukko. Palopuolelle mielestäni fiksu systeemi kun alkuun rankataan jo pois sen verran että noin joka kolmas pääsee sisään ja fyysiset testit maksetaan itse. Hakijamäärähän on jopa yli tuhat? Kaikille maksetaan testit niin siinä lienee parin poliisin palkka..

Onnittelut kaikille kouluun päässeille! Itse nyt hakemassa kouluun ja kiinnostaisi tietää paljonko ja miten luitte tuota ennakkomateriaalia? Sekä minkälaiset pisteet saitte esseekokeesta

Sitä rahaa työllistämiseen on lopulta tultava, ja sitä luultavasti tulee viimeistään siinä vaiheessa kun tilanne kärjistyy helvetin pahaksi. Ilmeisesti nyt käytetään hyväksi ns. (puoli)ilmaista työvoimaa eli opiskelijoita korvaamaan miehistövajetta. Siksiköhän kouluun otetaan niin paljon väkeä? Suuri huijaus.

Tämä. Eikä edes ole vitsi. Miksköhän kouluun otetaan syksyllä 180 opiskelijaa? Ei ainakaan minkään lähestyvän suuren poliisipulan takia. Poliisipulasta on huhuttu vuosia eikä sellaista ole ilmaantunut. Nytkin on "reservissä" muutama sata poliisikoulutettua plus ne, jotka ovat väliaikaisesti työkkärirahoin suorittamassa omaa tilaisuuttaan vk-pestiin tässä ankeassa tilanteessa. Sen sijaan koulun maksamia työntekijöitä on otettu laitoksille ilomielin samalla, kun heidän valmistuttuaan heille on näytetty ovea ja toivotettu tsemppiä työkkärijonoon. "Kiva kun kävit."

Mielenkiintoista nähdä, miten vaikuttaa parin vuoden päästä tilanteeseen, kun viimeinen vanhan mallin kurssi valmistuu ja seuraavat valmistuvat vasta 1,5 vuoden päästä.

Jos halu päästä poliisiksi on kova, en usko kenenkään vakuutteluiden vaikuttavan päätökseen hakea kouluun ;) Omasta opiskelupaikastani olen onnellinen, tein kovasti töitä sen eteen ja aion nyt edes hetken aikaa nauttia tästä tunteesta :)
No kiva juttu. Mutta jossain vaiheessa se "voi vitun vittu" tulee lähes jokaisella uudemmalla konstulla eteen, viimeistään yleensä työnhakuvaiheessa, kun duunia ei ole. Nuoremmat ja perheettömät ovat paremmassa asemassa, sillä heillä työttömyystilanne vielä sallii eräänlaisen "roikkumisen" ja määräaikaisuudesta toiseen hyppäämisen. Toki jos hermot kestää. Esimerkiksi asuntovelallisilla perheellisillä ei perse kestä pitkiä työttömyysjaksoja kortistossa, joten moni joutuu luovuttamaan ja ottamaan muuta työtä vastaan.

Olit niin hyvin kirjoittanut itse koulua aloittaessasi, että tyydyn lainaamaan tekstiäsi :thumbs:

"Mä en ota stressiä työn saannista ainakaan vielä lähivuosina, koska päämääränä olisi tavalla tai toisella suorittaa ylempi korkeakoulututkinto poliisin ammatin ohella. Ymmärrän tietenkin muita, joiden suunnitelmat ja tavoitteet perustuvat lähinnä tai pelkästään kyseessä olevalle koulutukselle.

Mutta toivoisin kuitenkin, ettei tänne ketjuun tulisi nutipäitä kuittailemaan nykyisestä työtilanteesta tai jostain vitun pieleen menneistä tukkaistutuksista. Kyllä olisi toivottavaa, että osattaisiin pidättäytyä ilkkumiselta vakavan asian suhteen. Monelle ei varmaankaan tule mieleen, että se on pois myös muilta kansalaisilta, kun poliisia ei saa paikalle aina tarvittaessa."

Tätä ketjua lukiessani olen ymmärtänyt sen, että jokainen puhkuu intoa ja uskoa kouluun päästyään, mutta todellisuus iskee vasten kasvoja kun valmistuminen lähestyy eikä töitä ole. Siinä vaiheessa iskee katkeruus koko poliisiorganisaatiota kohtaan ja sitä katkeruutta lääkitään heittämällä uusille hakijoille samoja kuolemattomia lausahduksia mitä itse on saanut osakseen silloin aikanaan. Jatkumo on ollut tälläinen jo vuosia, voidaan siis päätellä, että itse olen katkeroitunut kyynikko sitten kolmen vuoden päästä. Piis änd laav vaan :love:

Onnittelut kaikille kouluun päässeille! Itse nyt hakemassa kouluun ja kiinnostaisi tietää paljonko ja miten luitte tuota ennakkomateriaalia? Sekä minkälaiset pisteet saitte esseekokeesta

Ennakkomateriaali on niin laaja, että sitä todellakin kannattaa lukea usein ja moneen kertaan. Itse luin vissiin 3-4 krt läpi, parin lukukerran jälkeen tein joka artikkelista muistiinpanot joita myös luin pari kertaa. Omat esseekokeen pisteet olivat 20 tienoilla, en tarkkaan muista. Polamkin sivuilla on tietoa esseekokeen arvostelusta, kannattaa nekin lukea, tietää mihin kokeessa kannattaa panostaa.

Olit niin hyvin kirjoittanut itse koulua aloittaessasi, että tyydyn lainaamaan tekstiäsi :thumbs:
Aivan. Tosin muutama vuosi sitten muistaakseni kehotettiin porukkaa jättämään hakematta kouluun. Tai ainakin annettiin ymmärtää, että kaikki nykyään sinne hakevat ovat idiootteja. Mistään muusta ei pahemmin ollutkaan sitten puhetta. Mä olen myös muistaakseni jossain välissä maininnut, että määrätyt erityistaidot ovat kysyttyjä, joten niillä voi pelata itselleen paremmat kortit. Ei se tosin mitään 100 % takaa. Kuten myös aiemmassa postauksessani mainitsin, jonka muuten sivuutit, niin tietyllä prosentilla on paremmat mahdollisuudet saada pysyvämpää duunia x-ajan puitteissa, jos vaan jaksaa kärvistellä. Mutta se on edelleen erittäin pieni osuus valmistuneista. Eikä ne ensihommat ole useimmilla mitään herkkua varsinkaan nykyisellä työmäärällä ja työvoiman määrällä. Pettymyksiä tulee haaveammatin perässä juoksijoille.
Tätä ketjua lukiessani olen ymmärtänyt sen, että jokainen puhkuu intoa ja uskoa kouluun päästyään, mutta todellisuus iskee vasten kasvoja kun valmistuminen lähestyy eikä töitä ole. Siinä vaiheessa iskee katkeruus koko poliisiorganisaatiota kohtaan ja sitä katkeruutta lääkitään heittämällä uusille hakijoille samoja kuolemattomia lausahduksia mitä itse on saanut osakseen silloin aikanaan. Jatkumo on ollut tälläinen jo vuosia, voidaan siis päätellä, että itse olen katkeroitunut kyynikko sitten kolmen vuoden päästä. Piis änd laav vaan :love:
Katkera ei kannata olla, jos tekee tietoisen valinnan. Joillain käy hyvä mäihä, mutta suurin osa jää kyydistä.

Niin, katkeruus ehkä ennemmin systeemiä kohtaan. Varmasti v*tuttaa siinä vaiheessa, kun itse on juuri valmistunut työttömäksi ja samaan aikaan kouluun haalitaan lisää jengiä. En sitä itsekään ymmärrä, miksi näin toimitaan (tai joo, ymmärrän sen siinä mielessä, että harkkarit ovat laitoksille elintärkeä työvoima) mutta miksei siihen ihan oikeasti puututa? Miksei laiteta aloituspaikkoja ihan minimiin, jotta rahaa olisi palkata jo valmistuneita? Yhtälö mättää ja pahasti, ihme on jos siihen ratkaisu joskus löytyy.

Aloituspaikkojen määrä kuitenkin sovitaan Poliisihallituksen kanssa, siksi luulisi olevan mahis vaikuttaa asiaan. Ihan älytöntä kouluttaa, kun tiedetään ettei valmistuneille ole töitä. Kysyntä ja tarjonta pitäisi olla kohdillaan, eikö esimerkiksi Rajavartiolaitos kouluta vain tarpeeseen?

Niin, taitaahan jokaisessa työpaikassa olla niitä "paskahommia" tarjolla. Omasta mielestä kannattaa vaihtaa työpaikkaa, jos ei hommat nappaa. Itselläni työvuosia edessä n.40v, joten teen mielummin työtä josta pidän, kuin juoksisin palkan perässä. Priorisointi kysymys.

HPL tarjos kaikille määräaikaisille kenkää. Ja eläköityvien tilalle ei palkata.

Nyt kannattaa lähteä sote-alalle, kun töitä piisaa. Unelma-ammatin perässä juokseminen ei kannata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom