Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
No jos elämässä ei ole muuta sisältöä kuin seurata poliisiautoja ja niiden tunnuksia tai ylipäätään liikkeitä niin onhan se vähän ikävää...
Aika huvittava toteamus henkilöltä joka oletettavasti työkseen kyttää kansalaisia.

Onhan se ikävää jos jotkut puuttuvat epäkohtiin. Varsinkin jos kyseessä on palkanmaksajat.

Jos haluaa ajaa lujaa, aloittakoon rataharrastuksen. Suomessakin on useita ratoja ja talvella jääratoja. Voi lisäksi ajaa paljon nopeammin kuin julkisen liikenteen seassa transporterilla. Tosin kalusto ja bensat pitää itse maksaa: veronmaksajat ei niitä maksa, eikä siitä palkkaakaan saa. Mutta toisaalta onpahan "hiukan" vauhdikkaampaa ja mukavampaa. Suosittelen.

Jos siis joskus tulee poliisi tulee kitisemään ylinopeudesta, kannattaa vastata "Mä olin menossa abc:lle ahmimaan munkkeja.. sehän on ihan hyväksyttävä syy?"

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös tuohon punaisia varten pillien / valojen käyttöön ja sen jälkeen pois ole olemassa ihan oikea syy? Nimittäin punaisia päin ajaessa skoudejen on noita käytettävä, vaikka muuten saakin liikennesäännöistä poiketa ilman piipaa-sirkusta jos virkatehtävä sitä edellyttää. Jos siis suhaillaan "hiljaisesti" kiireellä ja valot tulee eteen niin tarttee päräyttää fanfaarit.

Juuri näin. Punaisia päin ajaessa poliisin tulee käyttää hälytysääniä ja -valoja. Pelkät hälytysvalot ei riitä. Jos kolari sattuu, eikä ollut esim. kumpaakaan laitetta päällä, niin voi voi...

Jos siis joskus tulee poliisi tulee kitisemään ylinopeudesta, kannattaa vastata "Mä olin menossa abc:lle ahmimaan munkkeja.. sehän on ihan hyväksyttävä syy?"

Joskus myös se asenne ratkaisee, että saako sakon vai ei. Jos asiakkaalla on hälläväliä-asenne, tai "ei sitä autoa kortilla ajeta, mitä sä nyt sitä kyselet"-asenne, niin aivan varmasti ainakin itse annan sakkoa, vaikka rike olisi pieni.

poliisien toiminnassa hiertää se, että voivat antaa sakkoja rikkeistä, joita voivat tehdä itsekin jopa töissä.

Sehän olisikin kätevää, jos poliisi ei voisi sakottaa vaikka ylinopeudesta jos itse on joskus ajanut ylinopeutta.

ehkä räikeimpänä pillit päälle kun punaiset palaa ja risteyksen jälkeen pois ilman muuta kiirettä.

Mikä räikeä lain rikkominen tässä tapahtuu?

Tuossa mitä kuvailin hiertää ylinopeus ja selkeästi päivän työt olivat päättyneet kotiosoitteista päätellen. Eikä syöminenkään miltään puolen tunnin tauolta näyttänyt.

En ollut paikalla, mutta ymmärsin että poliisiauton kuljettaja oli työtehtävissä. Vai olisiko mennyt virka-autolla ja siannahka päällä kotiinsa vapaita viettämään? Henkilönkuljetus on työtehtävä siinä missä mikä tahansa muukin.

Toisaalta enemmän vituttaa kansalaisten itkut vaikka abc keissistä.

Joo, harva edes muistaa mistä hetkellinen kohu poliisien ilmaisista kahveista sai alkunsa: liittyi kuntapäättäjien saamiin runsaisiin korvauksiin S-ryhmän hallintoelimissä ja epäilyihin siitä että S-ryhmä saa tämän johdosta etua kaavoitus- ym. asioissa. Tämä keskustelu "unohtui" saman tien kun kävi ilmi että poliisi saattaa saada kahvin puoleen hintaan tai jopa ilmaiseksi; vähän samaan tapaan kuin taksikuskit.

En ole poliisi, mutta samat hälytysajoa koskevat lainsäädännöt muakin sitoo ja melko monesti tulee tehtyä niin, että ennen punaisia valoja tai ruuhkaista risteystä laitan hälytyslaitteet päälle ja otan ne pois kun valojen/risteyksen ohi on päästy. Yleensä tilanteet on niitä, että vasteajan tai muuten tilanteen takia on turha häiritä ihmisiä esim yöaikaan ulvottamalla pillejä tai ottaa ylimääräisiä riskejä liikenteessä, mutta myöskään ei ole aikaa jäädä ruuhkaan/punaisiin valoihin seisomaan. Mielestäni tossa toteutuu pienimmäin haitan periaate siten, että hälytysajoa ajetaan vain silloin kun se on silloisen tehtävän luonne huomioiden välttämätöntä. Siihen sisältyy kuitenkin aina riskejä kun poiketaan selvästi muusta liikenteestä, harva ihminen odottaa ajamaan lähtiessään joutuvansa väistämään hälytysajoneuvoa ajon aikana joten muun liikenteen reaktiot voi olla välillä aika erikoisia.

Lisäks voi käydä niin, että joku tehtävä annetaan hätäkeskuksesta etupainotteisesti korkeammalla kiireellisyydellä, jota sitten pudotetaan kun päivystäjä saa ilmoittajalta tarkempia lisätietoja, jolloin ensin ajetaan hälytysajona ja kun kiireellisyyttä tiputetaan, siirrytään normaaliin ajoon. Voi myös olla, että joku yksikkö saa kiireellisen tehtävän ja lähtee sinne hälytysajona, kunnes häke bongaa lähemmän yksikön, hälyttää sen ja antaa alunperin hälytetylle yksikölle peruutuksen jolloin tää alkuperäinen yksikkö lopettaa hälytysajon ja menee vaikka kahville jos lähellä on sopivasti huoltoasema ja kahvihammasta kolottaa. Itse en nää tässä ongelmaa, jälleen kerran minimoidaan riskejä ja ajetaan hälytysajoa vain silloin kun se on pakollista.

Toinen etäisesti asiaan liittyvä hauska seikka on se, että joitakin ahdistaa ajotapojen ja hälytyslaitteiden käytön ohella se, kun poliisi/ambulanssi/palokunta pysäköi autonsa esim johonkin lounaspaikan oven läheisyyteen, parkkiruudun ulkopuolelle/pysäköintikieltoalueelle. Tietty tässä ei olla työtehtävällä, joten se on kai vähän niin ja näin jos lukee lakia kuin piru raamattua ja tietty esim pelastustien tukkiminen/invapaikan käyttö ilman syytä on aina typerää, mutta luulisi kansalaisten ymmärtävän senkin, että nuo em ammatit on sen luonteisia, että on olemassa mahdollisuus saada kiireellinen keikka kesken lounastauon ja silloin veronmaksajalle suurempi intressi luulis olevan se, että sinne keikalle lähdetään mahdollisimman nopeasti kuin se, että auto on pysäköity samojen sääntöjen mukaan kuin siviiliautot.

joitakin ahdistaa ajotapojen ja hälytyslaitteiden käytön ohella se, kun poliisi/ambulanssi/palokunta pysäköi autonsa esim johonkin lounaspaikan oven läheisyyteen, parkkiruudun ulkopuolelle/pysäköintikieltoalueelle. Tietty tässä ei olla työtehtävällä,

Sen verran korjataan, että jo pelkkä A-hälytysvalmiudessa oleminen muodostaa poliisille virkatehtävän, jolloin poliisin on täysin laillista pysäköidä auto vaikka jalkakäytävälle ruokailun ajaksi. Tämä ei ole minun tulkintaani, vaan eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen ratkaisu kanteluun jossa kansalainen oli kannellut jalkakäytävälle pysäköidystä poliisiautosta, kun poliisipartio oli syömässä. En tiedä onko muista hälytysajoneuvoista tehty vastaavia kanteluita tai päätöksiä, mutta veikkaan että aika samassa linjassa mentäisiin.

Sen verran korjataan, että jo pelkkä A-hälytysvalmiudessa oleminen muodostaa poliisille virkatehtävän, jolloin poliisin on täysin laillista pysäköidä auto vaikka jalkakäytävälle ruokailun ajaksi. Tämä ei ole minun tulkintaani, vaan eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen ratkaisu kanteluun jossa kansalainen oli kannellut jalkakäytävälle pysäköidystä poliisiautosta, kun poliisipartio oli syömässä. En tiedä onko muista hälytysajoneuvoista tehty vastaavia kanteluita tai päätöksiä, mutta veikkaan että aika samassa linjassa mentäisiin.
Juu, niinkun totesinkin niin jos lakia tarkkaan lukee niin pitäisi pysäköidä normaalisti parkkiruutuun mikäli tehtävän laatu ei oikeuta/edellytä pysäköintisäännöistä poikkeamista. Lähinnä tossa ihmetyttää se, että jotkut siitä niin kovasti ahdistuvat, että viitsivät asiasta pahoittaa mielensä tai jopa kannella asiasta eteenpäin kun perustelu sille auton jättämiselle siihen on se, että keikalle päästään nopeasti jos sellainen ruokailun aikana tulee ja siitä hyötyy ennen kaikkea se avuntarvitsija. Mun kokemuksen mukaan kukaan ei kuitenkaan autoa pysäköi huvin vuoks sakkopaikalle jos järkevän matkan päässä on ihan laillisiakin pysäköintiruutuja.

Niin. Eikö ajansäästön kannalta paras olisi syödä autossa?

Eikö poliiseillekin pitäisi suoda mahdollisuus syödä pöydän äärellä kuten muillekin ihmisille. On se varmasti todella järkyttävää nähdä, kun poliisiauto on pysäköity esim. jalkakäytävälle ruokapaikan eteen.

Se, että poliisiauto tukkii osittain pyörätietä on varmasti pienempi paha kuin viivästyttää tapahtumapaikalle saapumista jopa usealla minuutilla.

Se ruoka on edelleen hankittava jostain ja itse ainakin syön tehokkaammin kun on tilaa. Samoiten tauosta saa enemmän irti kun ei ole pakko pupeltaa pakettiautossa, puhumattakaan sitten henkilöautosta. Tarvittaessa ruokailu toki suoritetaan siellä missä se onnistuu ja varsinkin todella kiireiseen aikaan mässyt vedetään joskus ns. lennossa.
Hienoa, että tälläistä optimointia ruokailupaikan suhteen tapahtuu. Olen positiivisesti yllättynyt.

Hienoa, että tälläistä optimointia ruokailupaikan suhteen tapahtuu. Olen positiivisesti yllättynyt.

Millä tavalla poliisi on sinua kohdellut, että mielesi on saatu pahoittumaan noin pahasti?

Sinä et millään tunnu hyväksyvän sitä, että poliisit saisivat nauttia ruoan inhimillisesti pöydän äärellä ja pitää hetken taukoa, ilman että heidän lähtövalmiustaso laskee.

Ehdotan sinulle, että syö itse ruokatauolla ruokasi autossa pöydän äärellä syömisen sijaan.

Millä tavalla poliisi on sinua kohdellut, että mielesi on saatu pahoittumaan noin pahasti?
En suinkaan ole pahoittanut mieltäni. Olen aina saanut poliiseilta hyvää palvelua ja heidän kanssaan yhteistyö on sujunut mainiosti, huonoja kokemuksia minulla ei ole. Kerran olisi kyllä aamiainen maistunut, mutta sitä ei talonpuolesta tarjottu.

Ehkä kuitenkin olen alkanut suhtautumaan kriittisesti ja uteliaasti kaikkiin julkisen sektorin organisaatioihin. Mutta sehän on vain hyvä asia.

Eikö se kritiikin kohde kannattaisi kuitenkin olla jokin muu, kuin suoritusportaan ruokailu?
Tässähän en varsinaisesti kritisoinut mitään, vaan esitin kehitysehdotuksen, mutta sellaista toimintaa jo noudatettiin eli asia on siltä osin kunnossa.

En suinkaan ole pahoittanut mieltäni. Olen aina saanut poliiseilta hyvää palvelua ja heidän kanssaan yhteistyö on sujunut mainiosti, huonoja kokemuksia minulla ei ole. Kerran olisi kyllä aamiainen maistunut, mutta sitä ei talonpuolesta tarjottu.

Ehkä kuitenkin olen alkanut suhtautumaan kriittisesti ja uteliaasti kaikkiin julkisen sektorin organisaatioihin. Mutta sehän on vain hyvä asia.

Eikö se kritiikin kohde kannattaisi kuitenkin olla jokin muu, kuin suoritusportaan ruokailu?

Tässähän en varsinaisesti kritisoinut mitään, vaan esitin kehitysehdotuksen, mutta sellaista toimintaa jo noudatettiin eli asia on siltä osin kunnossa.
Juu, yritit esittää helvetin älykästä ehdottamalla muun muassa autossa syömistä. Annoitkin oikein älykön kriitikon kuvan itsestäsi.
Kaikilla kun ei ole moisia....
No ei ainakaan lihavilla pilvenpolttajilla. Sekös harmin paikka onkin. :(

Jos kerran poliisin ruokailut harmittaa noin paljon, niin mitä mieltä olisitte siitä, että hälytysvalmiudessa oleva ambulanssi olisi pysäköity lain vastaisesti ruokailun ajaksi? Meneekö se häiritsevyyden raja sinisessä värissä?

Koska poliisit on sikoja, ampparihenkilöstö ei!

Oon huomannut viime vuosina enenevässä määrin ihan "normaaleiden" ihmisten asenteen muuttuneen poliisia kohtaa negatiivisemmaksi. Kännissä. Selvinpäin ei mitään eroa. Mutta jotain siellä alitajunnassa kytee kun kerran kännissä patoumat hyppää silmille. Olen itse kummastellut asiaa siitä näkökulmasta, että kaikkine puutteineenkin Suomessa on todella reilu ja "ystävällinen" poliisi. Tuntuu että kansalaiset eivät oikein osaa arvostaa sitä, ja asiaa pidetään itsestäänselvyytenä. Toisaalta hienoa että suurimmat nillittämiset tulee siitä että poliisi ajaa ylinopeutta ilman läikkiä, tai pysäköidään mukamas väärin. Kai sekin kertoo siitä että suuria ongelmia ei ihan oikeasti ole.

Koska poliisit on sikoja, ampparihenkilöstö ei!

Tästä ei voi vastaankaan väittää.

Muutenki oon pannu merkille saman asennemuutoksen. Ei tästä oo pitkäkään aika, kun naiset oli pikkuhousut märkänä ja polvet vetelänä, kun poliisit oli läheisyydessä. Samaan aikaan miehet katselivat hieman syyllisyyttä tuntien (tuntemattomasta syystä) maahan, kunnioitusta kokien. Nykyisin ainut asia, mikä kostuu, on poski räästä, kun kännykkäkamerat heilahtaa esiin tutun mantran alkaessa, "mulla on oikeus!!!".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom