En ole poliisi, mutta samat hälytysajoa koskevat lainsäädännöt muakin sitoo ja melko monesti tulee tehtyä niin, että ennen punaisia valoja tai ruuhkaista risteystä laitan hälytyslaitteet päälle ja otan ne pois kun valojen/risteyksen ohi on päästy. Yleensä tilanteet on niitä, että vasteajan tai muuten tilanteen takia on turha häiritä ihmisiä esim yöaikaan ulvottamalla pillejä tai ottaa ylimääräisiä riskejä liikenteessä, mutta myöskään ei ole aikaa jäädä ruuhkaan/punaisiin valoihin seisomaan. Mielestäni tossa toteutuu pienimmäin haitan periaate siten, että hälytysajoa ajetaan vain silloin kun se on silloisen tehtävän luonne huomioiden välttämätöntä. Siihen sisältyy kuitenkin aina riskejä kun poiketaan selvästi muusta liikenteestä, harva ihminen odottaa ajamaan lähtiessään joutuvansa väistämään hälytysajoneuvoa ajon aikana joten muun liikenteen reaktiot voi olla välillä aika erikoisia.
Lisäks voi käydä niin, että joku tehtävä annetaan hätäkeskuksesta etupainotteisesti korkeammalla kiireellisyydellä, jota sitten pudotetaan kun päivystäjä saa ilmoittajalta tarkempia lisätietoja, jolloin ensin ajetaan hälytysajona ja kun kiireellisyyttä tiputetaan, siirrytään normaaliin ajoon. Voi myös olla, että joku yksikkö saa kiireellisen tehtävän ja lähtee sinne hälytysajona, kunnes häke bongaa lähemmän yksikön, hälyttää sen ja antaa alunperin hälytetylle yksikölle peruutuksen jolloin tää alkuperäinen yksikkö lopettaa hälytysajon ja menee vaikka kahville jos lähellä on sopivasti huoltoasema ja kahvihammasta kolottaa. Itse en nää tässä ongelmaa, jälleen kerran minimoidaan riskejä ja ajetaan hälytysajoa vain silloin kun se on pakollista.
Toinen etäisesti asiaan liittyvä hauska seikka on se, että joitakin ahdistaa ajotapojen ja hälytyslaitteiden käytön ohella se, kun poliisi/ambulanssi/palokunta pysäköi autonsa esim johonkin lounaspaikan oven läheisyyteen, parkkiruudun ulkopuolelle/pysäköintikieltoalueelle. Tietty tässä ei olla työtehtävällä, joten se on kai vähän niin ja näin jos lukee lakia kuin piru raamattua ja tietty esim pelastustien tukkiminen/invapaikan käyttö ilman syytä on aina typerää, mutta luulisi kansalaisten ymmärtävän senkin, että nuo em ammatit on sen luonteisia, että on olemassa mahdollisuus saada kiireellinen keikka kesken lounastauon ja silloin veronmaksajalle suurempi intressi luulis olevan se, että sinne keikalle lähdetään mahdollisimman nopeasti kuin se, että auto on pysäköity samojen sääntöjen mukaan kuin siviiliautot.