Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tehtäviä voi olla mm huolto-asemalla sunnuntaina nautitun lounaan jälkeen siviileissä olevien konstaapelien kotiinvienti.

Mihin viestisi liittyy?

Ilmeisesti olet nähnyt, että hälytyspartio ottaa siviilipukuisia poliiseja kyytiin huoltoasemalta lounaan jälkeen? Entä jos nämä siviilipukuiset oli tutkijoita, jotka tarvitsi kyydin poliisilaitokselle tai jonnekin muualle työtehtävälle?

Minä taas en ymmärrä mikä siinä niin häiritsee, että ohittaako poliisi vilkuilla vai ilman?

Kai sitä oletetaan, että poliisi käyttäytyy sääntöjen mukaisesti liikenteessä. Poislukien nyt tietysti hälytysajo, mutta jos ihan normaali partioinnissa pitää ajella niin, että kamerat räpsyy niin eikö se nyt ole vähän hölmöä, kun esimerkkinä pitäisi liikenteessä olla. Tarkoitit nyt varmaan hälytysajoa tällä kommentillasi, mutta monia ihmisiä se voi hämätä, kun ei niitä vilkkuja käytetäkään.

Itse olen todistanut tilannetta, missä poliisi on autolla normaalisti lähestynyt risteystä. Ennen risteystä laitettiin vilkut päälle ja ajettiin päin punaisia, mutta risteyksen jälkeen käännytäänkin mäkkärin autoluukulle. Tilanne huvittaa vieläkin, mutta jos syvällisemmin ajattelee niin onhan tollainen käytös täysin pöyristyttävää.

Itse olen todistanut tilannetta, missä poliisi on autolla normaalisti lähestynyt risteystä. Ennen risteystä laitettiin vilkut päälle ja ajettiin päin punaisia, mutta risteyksen jälkeen käännytäänkin mäkkärin autoluukulle. Tilanne huvittaa vieläkin, mutta jos syvällisemmin ajattelee niin onhan tollainen käytös täysin pöyristyttävää.

Minä olen ollut poliisiauton kyydissä, kun mäkin autokaistalle ajettiin hälyytysajoa. Sillonkin taidettiin pysähtyä ihan luukulle. Tosin mentiin sinne, koska pysäytettiin toisen auton ajo, kun sen kuski oli kaatokännissä. Pöyristyttävää oli varmaan sivullisten mielestä.

Poliisi joutuu joskus ajamaan ylinopeutta ja ohittelemaan ilman hälyjä. Onko se jotenkin vaikeaa ymmärtää?

Mihin viestisi liittyy?

Ilmeisesti olet nähnyt, että hälytyspartio ottaa siviilipukuisia poliiseja kyytiin huoltoasemalta lounaan jälkeen? Entä jos nämä siviilipukuiset oli tutkijoita, jotka tarvitsi kyydin poliisilaitokselle tai jonnekin muualle työtehtävälle?

Eikai se nyt oo mikkään ihme jos ottaakin siviiliissä olevan kaverin kyytiin? Itekki viimeks tällä viikolla näin kun polliisit kurvaa taka-töölön postiin, kyydistä nousee siviilissä oleva nainen. Kohta tulee pois hobbari paketti kädessä ja hirveetä kyytiä pois :D oisko ollu vaimoke mukana? Mutta mitäs sitten

edit. tai sitte sen hobbari paketin haku kuului poliisi tehtävään? lol

Minä olen ollut poliisiauton kyydissä, kun mäkin autokaistalle ajettiin hälyytysajoa. Sillonkin taidettiin pysähtyä ihan luukulle. Tosin mentiin sinne, koska pysäytettiin toisen auton ajo, kun sen kuski oli kaatokännissä. Pöyristyttävää oli varmaan sivullisten mielestä.

Poliisi joutuu joskus ajamaan ylinopeutta ja ohittelemaan ilman hälyjä. Onko se jotenkin vaikeaa ymmärtää?

Joo, mutta tässä tapauksessa tuli seurattua tilanne paikan päällä, koska sama osoite oli itsellänikin. Tilanne ei kovin 'vaaralliselta' näyttänyt, koska luukulta ojennettiin autoon muutama mäkkärin paperipussi + juomat, mutta voihan se olla mahdollista, että pussin sisältä oli jotain todella salaista, joka teki tästä hälytystehtävän?

Ei sen ymmärtäminen vaikeaa ole ja itse sen ymmärränkin erittäin hyvin, mutta kuten lehdistä on saanut seurata niin ei ne poliisitkaan aina ihan samoja lakeja kulje, mitä muut. Kyse oli enemmänkin ehkä siitä, että yleinen stereotypia on se, että Poliisilla on vain silloin kiire, kun vilkut on päällä.

Liikenteessä on kyllä sellaisia sankareita seassa, että itse ajan joskus keikalle ilman hälytyslaitteita ja ohittelen turvallisissa paikoissa siksi, että ne valot saavat välillä melkoista sekoilua aikaan...Riippuu paljon tehtävästä ja sen luonteesta.

Eipä sitä polamkiin hakijoita karsieassa aukottamasti voida heidän liikennekäyttäytymistä tietää. Tiedän itsekin yhden heikompaa ainesta olevan hurjastelijan (ei kuitenkaan ole jäänyt kiinni) joka yhä yrittää pollarikouluun. Ei tosin toistaiseksi ole päässyt ja toivottavasti ei pääsekään.

Joo, mutta tässä tapauksessa tuli seurattua tilanne paikan päällä, koska sama osoite oli itsellänikin. Tilanne ei kovin 'vaaralliselta' näyttänyt, koska luukulta ojennettiin autoon muutama mäkkärin paperipussi + juomat, mutta voihan se olla mahdollista, että pussin sisältä oli jotain todella salaista, joka teki tästä hälytystehtävän?

Ei sen ymmärtäminen vaikeaa ole ja itse sen ymmärränkin erittäin hyvin, mutta kuten lehdistä on saanut seurata niin ei ne poliisitkaan aina ihan samoja lakeja kulje, mitä muut. Kyse oli enemmänkin ehkä siitä, että yleinen stereotypia on se, että Poliisilla on vain silloin kiire, kun vilkut on päällä.

Kerran ajettiin keikalle poliisilaitokselta hälyä ja abc:n lähellä otettiin hälyt pois, kun toinen partio ei enää apua tarvinnu. Partioystävä keksi siinä, että mennään tuonne abc:lle kahville.

Silloin tuli jälkikäteen mieleen, että saattoi joistakin näyttää hauskalta.

Niin ja maksettiin ne kahvit ihan vielä täyteen hintaan.

Mihin viestisi liittyy?

Siihen liittyy, että ne tehtävät voivat olla mitä vain.

Näin siis jokin aika sitten kun ryhmä poliiseja siviiliasuissa olivat lounastamassa huoltsikalla. Tunnistin useimmat kentältä. Olin siellä noin puoli tuntia, ja lähdettiin yhtä aikaa pihasta vierekkäisiltä paikoilta. Ainoa virkapukuinen hyppäsi rattiin ensin selviteltyään kotiosoitteet. Ajelin sitten tämän auton perässä 60 ja 80 alueilla 115 perässä. Satkun alue kun alkoi, hävisi pakettiauto horisonttiin hyvinkin vikkelään. Itse kun en viittinyt yli 125 ajaa.

Tartu vielä olennaiseen kritisoi mun ylinopeutta :D

Ei siinä, jokaisella on omat työsuhde-edut.

Meillä oli koulutuspäivä ja meitä oli kolme virkapukuista ja minä siviileissä syömässä tauolla.Olin vain ehtinyt vaihtaa siviilit,koska virkapukua ei enää iltapäivällä tarvittu.Ei minuakaan siitä kotiin kuskattu. Kaikki ei ole sitä,miltä se ulkopuolisen silmiin näyttää. Ei se siviiliasu tarkoita sitä,ettei olla töissä tai hälytettävissä.

Ei nyt taas saa tämän hetkisestä keskustelusta oikein selvää, että mikä on ongelman ydin. Sekö, että ilman hälytysvaloja poliisi ajaa ylinopeutta? Itsekin olen ajanut useasti ylinopeutta virkatehtävässä ilman hälytyslaitteita taktisista syistä. Ei ulkopuolinen välttämättä tiedä mikä on tilanne juuri sillä hetkellä.

Vai onko kyse nyt siitä, että poliisi ajaa ylinopeutta esim. lounaalle? Mikäli näin on tapahtunut, niin onhan se moitittavaa.

Tässä linkki Sisäministeriön laatimaan poliisin hälytysajo-ohjeeseen.

En edelleenkään ole poliisivastainen, enkä yritä provosoida, mutta poliisien toiminnassa hiertää se, että voivat antaa sakkoja rikkeistä, joita voivat tehdä itsekin jopa töissä. Mainittakoon nyt vaikka palaneet polttimot, turvavyöt ja ehkä räikeimpänä pillit päälle kun punaiset palaa ja risteyksen jälkeen pois ilman muuta kiirettä.

Tuossa mitä kuvailin hiertää ylinopeus ja selkeästi päivän työt olivat päättyneet kotiosoitteista päätellen. Eikä syöminenkään miltään puolen tunnin tauolta näyttänyt.

Toisaalta enemmän vituttaa kansalaisten itkut vaikka abc keissistä. Ja yks toinen juttu josta ajattelemattomat kansalaiset repis pelihousut, jos tietäisivät :D

Eikös tuohon punaisia varten pillien / valojen käyttöön ja sen jälkeen pois ole olemassa ihan oikea syy? Nimittäin punaisia päin ajaessa skoudejen on noita käytettävä, vaikka muuten saakin liikennesäännöistä poiketa ilman piipaa-sirkusta jos virkatehtävä sitä edellyttää. Jos siis suhaillaan "hiljaisesti" kiireellä ja valot tulee eteen niin tarttee päräyttää fanfaarit.

Ainakin 9 tiellä Orivesi-Tampere on ihan yleistä että poliisit ajelee sen 115-120km/h ja ohittelee porukkaa. Sit yllättäen samat autot seisoo Orituvalla.. ja en usko että Orituvalla on niin älyttömästi keikkoja, kun varsinkin poliisit tuntuu seisovan noutopöytä jonossa :) :) :)

No jos elämässä ei ole muuta sisältöä kuin seurata poliisiautoja ja niiden tunnuksia tai ylipäätään liikkeitä niin onhan se vähän ikävää...

No jos elämässä ei ole muuta sisältöä kuin seurata poliisiautoja ja niiden tunnuksia tai ylipäätään liikkeitä niin onhan se vähän ikävää...

Mielestäni se on vielä ikävempää, että ei nähdä sitä omaa napaa pidemmälle ja kuvitellaan, että jos minä itse olen malliesimerkki poliisista niin samalla kaikki muutkin poliisit ovat sitä. Miksei poliiseihin mahtuisi niitä urpoja ihmisiä, joita mahtuu ihan jokaiseen muuhunkin ammattiin? Turha aihe keskustella, mutta aika naurettava väite jos väitetään, että poliisin tälläiset ulkopuoliselle näyttävät hölmöt tempaukset olisivat 100% varmasti aina perusteltuja.

Tottakai ne poliisit kiinnostaa ihmisiä, kun katukuvassa tulevat vastaan? Ei se sitä tarkoita, että niitä nyt sen erityisemmin tarvitsisi seurata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom