Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Poliisilla on lain suoma oikeus käyttää voimakeinoja tehtävänsä hoitamiseen. Jos voimakeinot ovat ylimitoitettuja/tarpeettomia, voidaan puhua väkivallasta. Mitä ilmeisimmin et tunne asiaa kovinkaan hyvin, koska olet nähtävästi jättänyt huomioimatta sen mitä laki oikeasti sanoo voimankäytöstä. Kerrottakoon nyt että voimakeinoja ei saa käyttää huvikseen, vaan laki ihan oikeasti edellyttää sitä että perusteet voimankäytölle ovat olemassa.
Mietinkin kannattaako käyttää tuota väkivalta-sanaa, ehkä olis ollu parempi sanoa, että poliisilla on lain suoma oikeus puuttua ihmisen fyysiseen koskemattomuuteen virkatehtävän hoitamiseksi. Tiedän kyllä, että voimankäyttöä ohjaa lait ja niin sen pitää ollakin. Mun pointti tuossa oli nimenomaan se, että lakien mukaan pitää toimia ja toiminnan pitää aina olla myös lakien mukaisesti perusteltua. Kyseessä oli vastaus lähinnä noihin "olis totellut, niin ei olis saanut pampusta" -tyylisiin kommentteihin, mitä tosta videosta heiteltiin. Mahdollisuus on olemassa, että toiminta videolla ei lain mukaan ollut perusteella kun tapauksesta on vissiin tutkinta aloitettu.

Tottakai hyvästä fysiikasta on apua, mutta edelleen erilaiset voimankäyttövälineet on annettu sitä varten että asiat saadaan hoidettua turvallisesti ja tehokkaasti. Voimankäytön pitää olla perusteltavissa ja mitä kovempaa voimankäyttö on, sen paremmin se on pystyttävä perustelemaan.

Puhuin voimankäytöstä yleisesti, en siitä svedu-videosta. Edelleen, mikä on turhaan? Jos kohde ei tottele ja alkaa pistää hanttiin, eikä fyysinen voima riitä, on välineiden käyttö varmasti perusteltavissa. Kannattaa muistaa että se on asiakas joka valitsee käymänsä tien ja kestää seuraukset.

Tottakai hyvästä fysiikasta on apua, mutta edelleen erilaiset voimankäyttövälineet on annettu sitä varten että asiat saadaan hoidettua turvallisesti ja tehokkaasti. Voimankäytön pitää olla perusteltavissa ja mitä kovempaa voimankäyttö on, sen paremmin se on pystyttävä perustelemaan.

Niinkun tuossa aiemmin kirjoitin, mun mielipide on se, että poliisin fyysiset ominaisuudet pitää olla ns normaalilla tasolla siten, ettei ole kokonsa tai voimansa puolesta lähtökohtaisesti aina altavastaaja voimankäyttötilanteessa. Jos jokaisessa voimankäyttöä vaativassa tilanteessa on kokonsa tai voimansa puolesta aina altavastaaja, joutuu käyttämään välineitä luultavasti useammin kuin ihminen jota voidaan edellä mainituilta ominaisuuksiltaan pitää normaalina. Tässä kohtaa ei tietysti ole turhaa käyttää välineitä, mutta mun mielestäni se virhe on tapahtunut jo siinä kohtaa kun tuollainen henkilö on ammattiin päässyt. Välineille on varmasti aikansa ja paikkansa, mutta ei sekään ole imo hyvä asia jos joku poliisimies tai -nainen joutuu käytännössä jokaisella fyysistä voimaa vaativalla keikalla käyttämään jotain välinettä.

Kaikki voimankäyttö ja voimankäyttövälineet sisältävät aina vammautumis tai jopa kuolemanriskin. Kysymys on paljolti siitä mikä kunkin välineen arvioitu seuraus on ja millainen "tappio" ko. tilanteessa on hyväksyttävissä, mikä on lievin toimiva keino tilanteen hallitsemiseksi. Mikään voimankäyttöväline, kuten ei fyysinen voimakaan, ole 100% turvallista ja tästä johtuen voimakeinojen käyttö on nimenomaan rajattu tilanteisiin jossa se on tarpeellista ja perusteltua. Koeta nyt hyvä mies ymmärtää, että mikään laki ei anna oikeutta käyttää voimaa huvikseen.

Sanottakoon nyt vielä että patukka on oikeasti aika turvallinen väline, se on sitten kokonaan toinen asia kuinka hyvin sillä saadaan aikaan haluttu vaikutus.
En tietääkseni ole missään kohtaa väittänytkään, että jokin laki antaisi oikeuden käyttää voimaa huvikseen tai että lait eivät sido poliisin voimankäyttöä. En myöskään ole väittänyt, että jokin voimakeino olisi automaattisesti vaarallinen ja toinen täysin vaaraton. Pienimmäin haitan periaatteella poliisi nuo voimankäyttötilanteet pyrkii mun käsityksen mukaan hoitamaan ja uskon, että tilannekohtaisesti välillä pienin haitta virkamiehelle, asiakkaalle ja sivullisille syntyy välillä käyttämällä fyysistä voimaa ja välillä taas käyttämällä jotain välineitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mietinkin kannattaako käyttää tuota väkivalta-sanaa, ehkä olis ollu parempi sanoa, että poliisilla on lain suoma oikeus puuttua ihmisen fyysiseen koskemattomuuteen virkatehtävän hoitamiseksi. Tiedän kyllä, että voimankäyttöä ohjaa lait ja niin sen pitää ollakin. Mun pointti tuossa oli nimenomaan se, että lakien mukaan pitää toimia ja toiminnan pitää aina olla myös lakien mukaisesti perusteltua. Kyseessä oli vastaus lähinnä noihin "olis totellut, niin ei olis saanut pampusta" -tyylisiin kommentteihin, mitä tosta videosta heiteltiin. Mahdollisuus on olemassa, että toiminta videolla ei lain mukaan ollut perusteella kun tapauksesta on vissiin tutkinta aloitettu.

Niinkun tuossa aiemmin kirjoitin, mun mielipide on se, että poliisin fyysiset ominaisuudet pitää olla ns normaalilla tasolla siten, ettei ole kokonsa tai voimansa puolesta lähtökohtaisesti aina altavastaaja voimankäyttötilanteessa. Jos jokaisessa voimankäyttöä vaativassa tilanteessa on kokonsa tai voimansa puolesta aina altavastaaja, joutuu käyttämään välineitä luultavasti useammin kuin ihminen jota voidaan edellä mainituilta ominaisuuksiltaan pitää normaalina. Tässä kohtaa ei tietysti ole turhaa käyttää välineitä, mutta mun mielestäni se virhe on tapahtunut jo siinä kohtaa kun tuollainen henkilö on ammattiin päässyt. Välineille on varmasti aikansa ja paikkansa, mutta ei sekään ole imo hyvä asia jos joku poliisimies tai -nainen joutuu käytännössä jokaisella fyysistä voimaa vaativalla keikalla käyttämään jotain välinettä.

En tietääkseni ole missään kohtaa väittänytkään, että jokin laki antaisi oikeuden käyttää voimaa huvikseen tai että lait eivät sido poliisin voimankäyttöä. En myöskään ole väittänyt, että jokin voimakeino olisi automaattisesti vaarallinen ja toinen täysin vaaraton. Pienimmäin haitan periaatteella poliisi nuo voimankäyttötilanteet pyrkii mun käsityksen mukaan hoitamaan ja uskon, että tilannekohtaisesti välillä pienin haitta virkamiehelle, asiakkaalle ja sivullisille syntyy välillä käyttämällä fyysistä voimaa ja välillä taas käyttämällä jotain välineitä.

Mä olen sun kanssa kyllä täysin samaa mieltä. Kyllä niitä hakijoita koulutukseen on niin paljon, että sieltä voitaisiin poimia niin psyykkisesti, fyysisesti, kuin sosiaalisestikkin oikeat henkilöt. Päivääkään poliisin työtä en ole tehnyt, mutta onhan se vähän hassua ajatella, että jokainen voimankäyttöön liittyvä tilanne tuottaa ongelmia.

Onhan ne välineet sitä käyttämistä varten, mutta eikö se nyt kuitenkin ole kaikkien eduksi, että se asiakas pystytään ihan vain viemään sinne pakuun ilman sen suurempaa showta?

Tulorajat on tosiaan sellaiset, ettei kannata nostaa työharjoitteluajalta, ellei ole aivan huutava pakko. Ja silloinkin kannattaa varautua siihen, että ne nostetut opintotuet joutuu todennäköisesti palauttamaan seuraavana vuonna vapaaehtoisesti tai myöhemmin korotettuna x prosentilla. Itse jouduin palauttamaan melkein kaikki ennen työharjoittelua nostamani tuet.
Lisäks kannattaa huomioida myös se, että opintolainan nostaminen harjoitteluaikana on mahdollista, mutta laina on sidottu siihen, että nostaa samalla myös opintotukea (eli huolehdittava "ylimääräisten" tukien palautuksesta sitten myöhemmin..).

Heh! Jos olisin näyttelijä niin voisin pistää tuommoissen roolihahmon kehiin telkkarissa.

P.S. Mun serkku poika on putkimies ja tienaa ihan hemmetikseen, kaksi autoa pihassa ja siltä pohjalta, näin leikkisästi sanottu, sillä en ole ikinä kehdannut kysyä serkkupojan palkkaa

Rahoituksella saa, ja jotkut höhlät ostavat autonsakin niillä. Mun tuttu on myös putkimies. Luottotiedot menny, kun ei oo saanu laskujaan maksetuksi.

Joo, jos kahta autoa pitää hyvätuloisen mittarina, niin aika monissa tavallisissa lapsiperheissä ollaan hyvätuloisia. Ja varsinkin haja-asutusalueella näitä 2-3 auton talouksia on aika paljon. Tuossa naapurissakin yhdessä pihassa taitaa olla neljä autoa vaikka en edes asu haja-asutusalueella...

12484903.jpg

Poliisihallituksen tiedote 11.7.2013
"Ilmeuudistus näyttäytyy muun muassa poliisin verkkopalveluissa, lomakkeissa, kirjekuorissa ja ajoneuvoissa. Uudistus ei vaikuta poliisin virkapukuihin.
Poliisin ajoneuvojen uudella ilmeellä pyritään parantamaan niiden näkyvyyttä ja siten myös liikenneturvallisuutta."

Ei ihan vielä Ruotsin ja UK:n tasolle olla muuttamassa, mutta etäisesti muistuttaa :D

12484903.jpg

Poliisihallituksen tiedote 11.7.2013
"Ilmeuudistus näyttäytyy muun muassa poliisin verkkopalveluissa, lomakkeissa, kirjekuorissa ja ajoneuvoissa. Uudistus ei vaikuta poliisin virkapukuihin.
Poliisin ajoneuvojen uudella ilmeellä pyritään parantamaan niiden näkyvyyttä ja siten myös liikenneturvallisuutta."

Ei ihan vielä Ruotsin ja UK:n tasolle olla muuttamassa, mutta etäisesti muistuttaa :D

Kylkiin vielä vähän jouluvaloja ja erivärisiä ledejä yms. niin hyvä tulee! :face:

Se on hyvä, että asiat osataan laittaa tärkeysjärjestykseen!

Vielä kun lyödään puolen tusinaa "Harmaa talous ja välistävetäjä"-tarroja maijan kylkeen, niin ei kohta erotu mitkään viralliset tunnukset autoista.

Onko se kuinka pitkä ja vaativa se kirjallinen koe sitten sielä poliisikoulun testeissä? Aikoinaan aina lykännyt sinne hakemista kun olen mielestäni ihan paska kirjoittamaan niin laskeskelin että ei se tule läpi menemään. Pelastusopiston testeissä kävin tovi sitten ja siellä tuli ainekirjoituksesta/tiivistelmästä täydet kohtuu yllärinä. Onko joku käynyt kenties molemmissa testeissä? :D

Itse näkisin, että poliisikoulun kirjallinen koe on haastavampi kuin pelastusopistossa. Kävin tänä keväänä molemmissa testeissä. Tosin eihän Kuopiossa tarvitse ns. äidinkielellisesti hallita yhtä paljon asioita. Siellä olleessa moniosaisessa psykologisessa soveltuvuuskokeessa tosin oli, niinkun mainitsit jonkin sortin tiivistelmän ja kirjoitelman tekoa, mutta paljon pienemmässä mittakaavassa kuin polamkin 1. vaiheen kirjallisissa kokeissa.

Tässä olisi tarkoitus hakea PolAMK seuraavan kerran kun "kutsunnat" alkavat. Mitä kaikkea tuohon kirjalliseen tulee ja noihin haastatteluihin? Ihan siis, jos suoraa esimerkkiä saisi :)

Vuosia on pitänyt hakea tuonne, mutta aina ollu jotakin muuta elämässä silloin menossa(leikkausta, naisia, armeijaa ja työtä) ja se suurin syy miksen ole hakenut oli erittäin huono kunto.
Ainoa mikä arveluttaa on juuri nuo kirjalliset/haastattelut. Ei ole mitkään maailman parhaimmat kortit jaettu siihen osioon(lievä lukihäiriö ja sekä amis;(). Koulusta on jo jonkin verran aikaa nii ei ole ruottista yhtään käryä ja enkku on shiinä ja shiinä, ymmärrän siis puhetta/tekstii hyvin, osaan kirjottaa MUTTA puhuminen on vaikeeta. Onneksi on aikaa opiskella :)

Olisko jotain vinkkejä heittää miten voisi valmistautua etukäteen pääsykokeisiin taikka ylipäätänsä tuohon hakuun? Kirjoja aloitin taas lukemaa ja pitäisi varmaan ruveta kanssa kirjoittamaan lisää juurikin foorumeille.

^ Ensinnäkin kommentti tuohon lukihäiriöön. Se ei ole este kouluun pääsylle, vaikka voi toki vähän lisätä vaativuutta. Itse varmaan parhaiten tiedät, miten ja kuinka paljon pänttäämistä tarviit uusissa asioissa, niin otat sen huomioon, kun alat hakuun valmistautua. Asiasta voi myös mainita haastattelussa (jos sinne pääsee), jos siltä tuntuu.

Koska haku/koulutus muuttuu nyt aika paljon, niin ei täällä tiedetä mitä kirjallisiin tulee (aineistoa tai millaiset kokeet). "Ennen vanhaan" kirjallisessa oli esseen kirjoittaminen (otsikkoaine), tiivistelmä ja sitten kysymyksiä aineistosta. Jos vanhat jutut kiinnostaa, niin käypä katsomassa polamk.fi -sivuilta lisäinfoa (siellä kannattaa muutenkin vierailla, koska sieltä saa varmaa tietoa jatkossakin mitä kokeisiin tulee!!).

Haastatteluun ei voi antaa mitään tarkempaa kaavaa, koska niitä suorittaa useat tyypit ja kaikilla jotain omia painotuksia, mistä ehkä kyselee enemmän. Mut perinteisesti yleensä kaikki kysyy sulta hyvät ja huonot puolet, miksi hait poliisikouluun/miksi haluaisit poliisiksi... tuollaista perussälää. Sitten osalla kysymyksiä yritetään selvittää ihan yleisiä arvoja, asenteita ja luonteenpiirteitä.

Enkun/ruotsin osaamisesta ei kannatta ottaa mitään stressiä hakuvaiheessa. Niitä päntätään sitten koulussa.

Lue taaksepäin tätkin topikkia, niin paljon löytyy vinkkejä ja kommentteja hausta, pääsykokeista jne. Mutta koska nyt siis koulutus muuttuu, niin pääsykokeet voi olla erilaiset kuin tähän asti, joten lopullisen infon kokeista löydät koulun sivuilta. Yleisesti ottaen kirjoittamisen osalta tärkeinpänä vinkkinä, että peruskielioppi kuntoon! Jos kirjoittelet harjoitusmielessä foorumeille, niin muista sielläkin perusasiat (yhdyssanat, pilkut ja pisteet, isot alkukirjaimet...).

Jos elää täysin uutispimennossa, niin ennen haastattelua kannattaa hieman selailla lehtiä ja miettiä päivän polttavimmat puheenaiheet. Itseltäni ainakin kysyttiin homoavioliitoista silloin joskus haastattelussa. Sanoin vain, että onneksi en ole minä se, joka niistä asioista on päättämässä :D sillä pääsi yli vaikeasta aiheesta.

Poliisikokelaalta ja poliisiksi valmistuneelta on ilmeisesti siis kielletty tekemästä vartijan ja järkkärin hommia. Rajoittuuko tuo kielto vain noihin duuneihin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom