Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos hyvistä kommenteista. Heitän taas seuraavan kysymyksen naispoliiseihin liittyen: Mitä jos tulee raskaaksi kesken poliisikoulun? tyhmä kysymys silleensä, mutta voihan niin käydä. Miten virassa ollessa? Mihin asti voi olla kentällä ja mitä sitten? siirrytäänkö siisteihin siähommiinn vai jäädäänkö saikulle? Vai pitääkö vaan valita poliisin ura tai lasten hankkiminen, ei molempia.

Antiikkinen nosto ja vastaan silti, vaikka en ole nainen, enkä todellakaan poliisi. Mutsi siirrettiin aikanaan "sisähommiin" paksuna ollessaan ja oli melko pitkäänkin niissä. Sitten joku putkajuoppo potkaisi mahaan ja lekuri laittoi/pakotti saikulle loppuraskauden ajaksi. Halutessaan olisi päässyt kuulemma aikaisemminkin kotiin, mutta ei halunnut jäädä. Eli ei tuo lisääntyminen eroa muista ammateista. Tosin 60-luvulla naispoliiseita oli kai vielä sen verran vähän, että Otaniemessä poliisikoulussa ei kuulemma ollut vielä naisille omia WC:tä, suihkuja ja pukuhuoneita, mutta eiköhän tuokin ole jo muuttunut. :D Hyvin porukat saivat kaksi mukulaa kasvatettua vaikka molemmat olivat poliiseja. Todennäköisesti olisin itsekkin jatkanut samoilla jalanjäljillä jos en olisi värisokea.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa kesäksi pääsee töihin, 3 kk vuorotteluvapaan sijaisuus. Jos ei syksyllä ole jatkoja tiedossa kohtuu hyvissä ajoissa niin haistatan paskat koko organisaatiolle. Antaa muitten pomppia päälliköitten pillin mukaan työkkärin ja laitoksen väliä lakki kourassa, on niitä muitakin töitä. Kivaan jamaan ajettu tää touhu, voi herranjestas. Kyllä sitä piti tyhmä olla ku poliisikouluun haki.

Millon valmistuit ja millaisia päkiä olet tehnyt?

Vaikka aiheesta onkin väänneetty hamaan saakka, oisi mukava kuulla minkälaista statistiikkaa toi paska työllisyys nyt tällä hetkellä mahtaa tarkoittaa.

On tullut jotain lisärahoja kehysriihessä, lieneekö niillä ollut mitään toivottua vaikutusta? Itsellä koulu kutsuu mahdollisesti syksyllä ja luonnollisesti mietityttää, kun yksi toinen opiskelupaikka on jo varmistettuna.

Tänään valintakokeen kakkosvaiheessa muistuttelivat, että tilannetta on vaikea arvioida tarkasti esimerkiksi kolmen vuoden päähän, sillä kyse on pitkälti politiikasta. Parin vuoden sisään eläköityy pari kolmesataa. Mitä tulee tilalle, vai tuleeko mitään?

Millon valmistuit ja millaisia päkiä olet tehnyt?

Reipas kaks vuotta sitten ja virka/vuorotteluvapaan sijaisuuksia oon tehnyt, oisko niitä 6-7 nyt kahteen vuoteen. Pari pätkää tutkinnassa ja loput kentällä, pisin ollu 4 kk ja lyhin 2 kk.Nyt vuoden alusta siis työttömänä.

Statistiikasta sen verran, että meidän pienessä laitoksessa on yli 20 määräaikaista kesällä (vuorotteluvapaan sijaisuuksia, jotka siis loppuvat kun vapaalla oleva tulee töihin) ja moni talossa harjottelussa/kenttäjaksolla ollut jäi ilman töitä. Eli syksyllä tällä alueella taas vajaa 30 työtöntä, jotka ovat olleet jo talossa. Yritä siinä ängetä vastavalmistuneena väliin, JOS virkoja tulee. "Juuri TE olette hyvässä asemassa kun valmistutte, vuonna xxxx eläköityy satoja poliiseja." Kuinka moni on kuullut vastaavan lauseen?

Tiedossa on, että toi tilanne on heikko. En kyllä toisaalta ymmärrä miksi henkilökunta koulussa kertoilee asioita niin kaunistelevaan sävyyn. Pelkäävätkö kenties oman leipänsä puolesta?

Näinhän se menee, notta ensin niiden kahdensadan eläköityneen tilalle otetaan ne parisataa jo työtöntä ja parisataa valmistunutta työttömäksi.

Toisessa opiskelupaikassa (helsingin pelastuskoulu) työpaikka on koulutuksen jälkeen suhteellisen varman, edellytetään jopa sitoutumista toimimaan laitoksen leivissä kaksi vuotta valmistumisen jälkeen. Työnsaannin perusteella aika helppo valinta..

Noista näkötesteistä...
näähän on vaatimukset näön suhteen: Hakijan näkökyvyn tulee olla kummallakin silmällä erikseen vähintään 0.2 ilman silmälaseja ja piilolinssejä sekä silmälaseilla tai piilolinsseillä korjattuna kummallakin silmällä erikseen vähintään 1.0.

Eikö tuo 0.2 oo tosi hyvä, eli miten sitte silmälasilliset ees voi päästä läpi nuita näkötestejä? Onko teistä jollain ollu hakuvaiheessa silmälasit ja paljonko niissä oli vahvuutta ja mitä se näkö niillä lukemilla on sitte ilman laseja? Mulla on lasit, mutta piilokarsastuksen vuoksi pääasiassa. näkö on tietääksenin lähes normaali ellei oo jotain -0,25 linsseissä...

Noista näkötesteistä...
näähän on vaatimukset näön suhteen: Hakijan näkökyvyn tulee olla kummallakin silmällä erikseen vähintään 0.2 ilman silmälaseja ja piilolinssejä sekä silmälaseilla tai piilolinsseillä korjattuna kummallakin silmällä erikseen vähintään 1.0.

Eikö tuo 0.2 oo tosi hyvä, eli miten sitte silmälasilliset ees voi päästä läpi nuita näkötestejä? Onko teistä jollain ollu hakuvaiheessa silmälasit ja paljonko niissä oli vahvuutta ja mitä se näkö niillä lukemilla on sitte ilman laseja? Mulla on lasit, mutta piilokarsastuksen vuoksi pääasiassa. näkö on tietääksenin lähes normaali ellei oo jotain -0,25 linsseissä...

Normaalina näkönä pidetään jos visus arvo on 0.8-2.0. Autolla saa ajaa ilman laseja jos arvo on vähintään 0.5. Itellä lasit on -1.25 ja toi visus arvo on 0.3. En mä nyt seiniä päin kävelis vaikka lasit ei päässä oliskaan mutta kyllä normaali elämä vaikeutuis huomattavasti.

Nytkö alkaa työttömyyden kelkka kääntymään? Taitaa vaan olla porukkaa pikkasen jonossa ennen omaa "vuoroa"..

Kesällä palkataan lähes 200 uutta poliisia

Poliisilaitokset ja poliisin valtakunnalliset yksiköt saavat lisärahaa 194 poliisin ja 14 lupahenkilön palkkaamiseen kesä- ja heinäkuun aikana. Poliisihallitus kohdentaa vuoden 2012 ensimmäisestä lisätalousarviosta saatavasta rahoituksesta noin 6,6 miljoonaa euroa henkilöstön lisäyksiin.

Poliisiylijohtaja Mikko Paateron mukaan poliiseja palkataan erityisesti kentälle valvonta- ja hälytystehtäviin sekä rikostutkintaan. Poliisihallitus on lisäksi jakanut erikseen rahaa 14 lupahenkilön palkkaamiseen lupahallinnon erityisen vaikean tilanteen takia.

Poliisivirat ovat pääosin vakinaisia virkasuhteita. Lupahenkilöstö palkataan tulossa olevien organisaation uudistusten takia määräaikaisiin virkasuhteisiin.

Poliiseja tullaan palkkaamaan yhteensä 194 kaikkiin poliisin yksiköihin. Eniten uusia poliiseja saavat Itä-Uusimaa (24), Länsi-Uusimaa (20), Oulu (24) ja Helsinki (20). Liikkuva poliisi saa 8, Keskusrikospoliisi 5 ja Suojelupoliisi 3 uutta poliisia. Jokainen poliisin yksikkö saa vähintään yhden lisähenkilön palkkaamiseen rahaa.

Lupatehtäviin palkataan 14 yhteensä kahdeksaan poliisilaitokseen, mm. Länsi-Uudellemaalle (4) ja Varsinais-Suomeen (2).

Poliisiylijohtaja Mikko Paateron mukaan jakoperusteena on ensisijaisesti poliisilaitosten keskinäinen vertailu päätettyjen vertailukriteereiden pohjalta.

– Poliisihallitus on tehnyt jakopäätöksen etupainotteisesti, koska ensi kesä tulee olemaan sekä poliisitoiminnan että lupa-asioiden käsittelyn osalta todella vaikea. Paatero sanoo.

Hallituksen vuoden 2012 ensimmäisen lisätalousarvioesityksen mukaan poliisitoimelle myönnetään 9,9 miljoonaa euroa lisämäärärahaa. Lisäys on osa kehyskauden 2013–2016 poliisia koskevaa rahoituspakettia, jonka tarkoituksena on turvata hyvä poliisitoiminnan taso.

Tarkempia tietoja jaosta voi kysyä suoraan poliisin yksiköiltä.

Linkki juttuun: http://www.poliisi.fi/poliisi/hallitus/home.nsf/PFBD/018F56575D184BA4C22579FB002435B1

Taitaa olla muutaman kuukauden määräaikaisuuksia, joista suurin osa päättyy syksyllä kesälomakauden päätyttyä. Tosin kai tuokin parempi kuin ei mitään.

"Poliisivirat ovat pääosin vakinaisia virkasuhteita. Lupahenkilöstö palkataan tulossa olevien organisaation uudistusten takia määräaikaisiin virkasuhteisiin."

Noin sanotaan tuolla tiedotteessa http://www.poliisi.fi/poliisi/hallitus/home.nsf/PFBD/018F56575D184BA4C22579FB002435B1. Olisihan tuo uskomaton nakki, jos kohdalle sattuisi. Noh,minä toivon, että löytyisi edes määräaikaisuuksia kun nuoremman konstaapelin virkasuhde heinäkuussa päättyy.

Olisihan tuo uskomaton nakki, jos kohdalle sattuisi. Noh,minä toivon, että löytyisi edes määräaikaisuuksia kun nuoremman konstaapelin virkasuhde heinäkuussa päättyy.

Samoin, omalla laitoksella (varmaan myös monissa muissakin) roikutettu määräaikaisia pitkät ajat lyhyillä pätkillä ja moni lensi kokonaan pihalle tuossa viime "nitkahduksessa". Noille soisi ne vakivirat ja sitten meille "uusille" vaikka niitä määräaikaisa. Kunhan ei vaan pitkään joutuisi täysin ilman hommia kökkimään...

"Poliisivirat ovat pääosin vakinaisia virkasuhteita. Lupahenkilöstö palkataan tulossa olevien organisaation uudistusten takia määräaikaisiin virkasuhteisiin."

Noin sanotaan tuolla tiedotteessa http://www.poliisi.fi/poliisi/hallitus/home.nsf/PFBD/018F56575D184BA4C22579FB002435B1. Olisihan tuo uskomaton nakki, jos kohdalle sattuisi. Noh,minä toivon, että löytyisi edes määräaikaisuuksia kun nuoremman konstaapelin virkasuhde heinäkuussa päättyy.

Hyvä homma jos jaellaan vakituisia virkoja. Oon vaan kuullut, että joissain paikoissa lisärahalla on otettu useampi muutaman kuukauden määräaikainen kuin pari vakituista virkaa.

Normaalina näkönä pidetään jos visus arvo on 0.8-2.0. Autolla saa ajaa ilman laseja jos arvo on vähintään 0.5. Itellä lasit on -1.25 ja toi visus arvo on 0.3. En mä nyt seiniä päin kävelis vaikka lasit ei päässä oliskaan mutta kyllä normaali elämä vaikeutuis huomattavasti.

ääh, eli mitähän mä nyt tästä tajuaisin... ja 0.2 on siis rajana kouluun. eikö sinne sitte pääse oikeestaan aika huonollaki näöllä, jos sulla on 0.3 ja lasit kumminki -1.25. Tai suuhteellistahan tää on, ei todellakaan huono näkö, mutta jos "täydelliseen" vertaa niin ei tartte kuitenkaan mitteeton olla. Sulla oli nuo lukemat sillonki ku hait?

Täytyy nyt antaa hieman toivoa koulussa oleville ja kouluun aikoville. Valmistuin itse keväällä ja sain suoraan virkavapaan sijaisuuden syyskuun loppuun asti. Eilen sain tiedon puhelimitse kenttäjohtajalta, että saan vakiviran. Tänään töihin mennessä odotti sähköpostissa kopio virkanimityksestä vakivirkaan 1.6 alkaen. Tosin täytyy myös sen verran pohjustaa, että kun valmistuimme oli noin 5% valmistuneista minkäänlaista tietoa jatkoista... Tämän hetken työtilanteesta kurssilaisten osalta minulla ei ole tietoa. Mutta toivoa ei välttämättä kannata heittää kaivoon, joskus voi käydä säkä. Ja meidän laitoksella kaikki määräaikaiset vakinaistettiin..

^ Onnittelut, melkoinen munkki käynyt :) Meidän laitokselle tulee myös vakivirkoja näistä uusista, tosin ne vähennetään sitten jatkossa suoraan eläköityvistä, eli käytännössä ei tule uusia vaan tulevat virat aikaistetaan. Edelleen kesällä on yli kaksikymmentä määräaikaista, sillä näiden vakinaistettavien tilalle otetaan uudet, koska he tekivät vuorotteluvapaan sijaisuutta. Näin ollen meidän haaveet vakivirasta siirtyy taas ainakin vuodella, eikä esim. virkavapaita saa vieläkään täyttää. Mutta osa kuitenkin sai vakipaikan ja toivotaan ettei joka laitoksessa ole sama tilanne kuin meillä.

^ Onnittelut, melkoinen munkki käynyt :) Meidän laitokselle tulee myös vakivirkoja näistä uusista, tosin ne vähennetään sitten jatkossa suoraan eläköityvistä, eli käytännössä ei tule uusia vaan tulevat virat aikaistetaan. Edelleen kesällä on yli kaksikymmentä määräaikaista, sillä näiden vakinaistettavien tilalle otetaan uudet, koska he tekivät vuorotteluvapaan sijaisuutta. Näin ollen meidän haaveet vakivirasta siirtyy taas ainakin vuodella, eikä esim. virkavapaita saa vieläkään täyttää. Mutta osa kuitenkin sai vakipaikan ja toivotaan ettei joka laitoksessa ole sama tilanne kuin meillä.

Aamen,sama meillä.No ehkä joskus sitten omalla vuorolla.

Odottelen kutsua 1. vaiheeseen ja toista kertaa oon hakemassa. Tammikuun haulla olin onnistunut reväyttää kyljestä kaks vierekkäistä lihasta ja kolmiolääkkeiden voimalla yritin selvitä. Lopputulos: Kokeista suoraan sairaalaan, kahden viikon saikku ja muutaman viikon treenikielto. Hiukan vitutti :D Nyt on sit käytännössä vuosi ollu aikaa valmistautua ja kuukauden loppurutistus meneillään.

Ja jos joku muuten haluu vinkata kirjoitelman aiheista, niin olis kiva. Oon jo harjotellu kaikilla maailman rattijuoppo-tarinoilla ja mielen avartamisilla ja mamu-taustaisilla kulttuurieroineen. Oon kyllä useamman vuoden kirjoittanut ihan työkseni, mutta ei tässä viittis liikaa luottaa "ammattitaitoon".

Joku muu hakemassa kesäkuussa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom