Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Tuota pituus keskustelua oon katsellut jonkun aikaa kommentoimatta mutta tähän väliin ajattelin heittää oman mielipiteeni asiasta.. Toissapäivänä tuolla Helsingin mayors salilla reenaili sellanen ilmeisesti suht kovaa treenaavista koostuva 4 hengen porukka, ja mietin et jos laittais poliisihaalarit niskaan niille niin ei katu-uskottavuudesta olisi pulaa, ja yksikään ei yli 180 senttinen ollut. Lähempänä 175. Harvemmin tulee toisten reenejä kyyläiltyä mut palautuessa mietiskelin.. Ja jos puhutaan toimintakyvystä ja työparin turvallisuudesta niin tuskin se 187cm/73kg "poliisin pituinen" ainakaan paremmin nujutilanteita luontaisesti handlaa kun esim 174cm/90kg kovakuntoinen jöllikkä. Jonkun verran nujunneena koen kyllä nuo vahvat 175 jöllikät erittäin haastavina. Tottakai huomattavan lyhyt mies ei välttämättä suurta katu-uskottavuutta omaa, mutta tuskin 175 senttiä ja päälle pitäisi ongelmia olla, varsinkin kun (jos) leveyttä piisaa. Että jos vierekkäin on 187 senttinen poliisi jolla haalarit lepattaa tuulessa ja lyhyempi kaveri jolla kaula on jo toisen vyötärön paksuinen niin tuskimpa pelkkiin sentteihin tuijottelisin jos mietin kumman sana olisi "kovempi laki". Itse en poliisi vielä ole, mutta ulkopuolisen näkövinkkelistä olen kokenut asian näin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiinnostasko näitä palstalla kirjottelevia poliisimiehiä ja -naisia pitää pyrkyreille pientä luentoa siitä, että millainen työilmapiiri teillä on? Näettekö te näitä kansan keskuudessa paljonkin puhuttuja kulmat kurtussa kulkevia, tärkeileviä tosimiehiä ja -naisia omassa työympäristössänne? Vai pyöriikö siellä näitä poliisien julkisuudessa hehkuttamia iloisia ja ystävällisiä lepsukoita joiden ainoa elämänarvo on "halu auttaa"? Onko henkilökunta motivoitunutta? Mikä henkilökuntaa motivoi, tai mikä laskee motivaatiota?

Nämä pari kysymystä on jotenkin niin mahottoman jänniä, kun niihin tuntuu aina tulevan samat ympäripyöreät vastaukset, kysyi niitä sitten kuinka monelta poliisilta hyvänsä.
Liekkö kysyjän pärstäkertoimesta kyse :)
Kuitenkin noista vastauksista (varsinkin täsmälleen samanlaisista) tekee aina mieli lukea rivien välistä omiaan.

Tiedä vaikka tämä väylä toisi uusia jännittäviä mielipiteitä tarkasteltavaksi.

Mites poliisikouluun pyrkivät/päässeet olette harjoitelleet tuota tiivistelmän tekoa? Millä tekniikalla eritoten te kouluun päässeet olette tiivistelmästä saaneet hyviä pisteitä? Rakenne ym?. Kiitos!

Kiinnostasko näitä palstalla kirjottelevia poliisimiehiä ja -naisia pitää pyrkyreille pientä luentoa siitä, että millainen työilmapiiri teillä on? Näettekö te näitä kansan keskuudessa paljonkin puhuttuja kulmat kurtussa kulkevia, tärkeileviä tosimiehiä ja -naisia omassa työympäristössänne? Vai pyöriikö siellä näitä poliisien julkisuudessa hehkuttamia iloisia ja ystävällisiä lepsukoita joiden ainoa elämänarvo on "halu auttaa"? Onko henkilökunta motivoitunutta? Mikä henkilökuntaa motivoi, tai mikä laskee motivaatiota?

Nämä pari kysymystä on jotenkin niin mahottoman jänniä, kun niihin tuntuu aina tulevan samat ympäripyöreät vastaukset, kysyi niitä sitten kuinka monelta poliisilta hyvänsä.
Liekkö kysyjän pärstäkertoimesta kyse :)
Kuitenkin noista vastauksista (varsinkin täsmälleen samanlaisista) tekee aina mieli lukea rivien välistä omiaan.

Tiedä vaikka tämä väylä toisi uusia jännittäviä mielipiteitä tarkasteltavaksi.

Sellanen sanonta elää, että poliisimies edustaa keskivertoa suomalaista. Pakko sanoa, että sanonta pitää täysin kutinsa ainakin siinä suhteessa, että kaikki ihmistyypit on kyllä edustettuna sekä hyvässä että pahassa. Eiköhän tämä lyhyt luento ollut aika ympäripyöreästi tässä.

Sellanen sanonta elää, että poliisimies edustaa keskivertoa suomalaista. Pakko sanoa, että sanonta pitää täysin kutinsa ainakin siinä suhteessa, että kaikki ihmistyypit on kyllä edustettuna sekä hyvässä että pahassa. Eiköhän tämä lyhyt luento ollut aika ympäripyöreästi tässä.

Vielä pitää koittaa vähän urkkia, vaikka sitten lopullisella kasvojen menetyksen uhalla :)
Mites sen motivaation kanssa? Tuosta auttamisesta olikin aikaisemmin jo aika haaskaa puhetta tässä ketjussa. Muistaakseni siellä oli äänessä ihan poliisejakin. Näkeekö kukaan mitään eroja vaikka rikospoliisien ja kenttäjeppejen välillä? Eikös poliisit ole tunnetusti kovia yleistämään, niin miten niitä yleistyksiä ei löydy, kun omaa napaa pitäs luokitella.

Miten niin poliisit on kovia yleistämään? En nyt oikein ymmärrä.

Kuten aiemminkin olen sanonut, väitän että suurimmalla osalla ei todellakaan ole minkäänlaista "hoivaviettiä", eikä kukaan sen takia ole OIKEASTI poliisiksi ryhtynyt, vaikka niin pollarikoulun haastattelussa väittääkin.

Suurin osa omista kollegoistani on mukavia ja rentoja tyyppejä. Nuo tarinat "tärkeilevistä" ja niuhottavista pollareista johtuu siitä, että ihmiset eivät ymmärrä ja/tai tajua mitä poliisi tekee ja miksi poliisi tekee joitain asioita. Jollain tappelupaikalla joutuu usein melko voimakkaastikin käskemään ulkopuolisia ohjeistamispäälliköitä suksimaan kettuun, ja varmaan heille jää edellä mainittu mielikuva poliiseista. He eivät kuitenkaan tajua että he pelkästään häiritsevät pollarin toimintaa tilanteessa, eikä usein ole aikaa ruveta jonkun ulkopuolisen kanssa kinaamaan syistä jonka takia hänet poistetaan paikalta. Tuossa nyt vain yksi esimerkki. Ja ainahan jos joku kaveri kertoo kaverilleen että joutui putkaan yms, niin hänhän on ollut täysin viaton, eikö? On tapahtunut suorastaan oikeusmurha, poliisi on käyttänyt MIELIVALTAA yms.

Pituuskeskustelusta vielä hiukan: Pollarin kuteet saa ihmisen näyttämään aavistuksen isommalta mitä hän on oikeasti. Joku 175cm pitkä sälli on aikalailla sopivan pituinen, enkä usko että pituuden puutteesta tulee tuossa tapauksessa juuri mitään ongelmaa. 175cm on kuitenkin aika lähellä keskipituutta, joten se ei näytä niin häiritsevältä. Mielestäni tuossa vanhassa pituusrajassa meneekin se kipuraja. Ne Maradonat ja Messit joita koululta on parin viime vuoden aikana tullut, ovatkin sitten tapaus sinänsä...Myötähäpeän määrä on suuri kun joutuu vieressä kuuntelemaan asiakkaiden kuittailuja näille puutarhatontuille. Luonnollisesti puntimpi kaveri voi hiukan kompensoida pituuden puutettaan, mutta monesti nämä lyhyemmät kaverit ovat muutenkin melko pieniä.

Jos itse saisin päättää, niin pituusrajat palaisivat takaisin, varsinkin nyt kun pollarikoululla on taas varaa valita hakijoista.

Pituuskeskustelusta vielä hiukan: Pollarin kuteet saa ihmisen näyttämään aavistuksen isommalta mitä hän on oikeasti. Joku 175cm pitkä sälli on aikalailla sopivan pituinen, enkä usko että pituuden puutteesta tulee tuossa tapauksessa juuri mitään ongelmaa. 175cm on kuitenkin aika lähellä keskipituutta, joten se ei näytä niin häiritsevältä. Mielestäni tuossa vanhassa pituusrajassa meneekin se kipuraja. Ne Maradonat ja Messit joita koululta on parin viime vuoden aikana tullut, ovatkin sitten tapaus sinänsä...Myötähäpeän määrä on suuri kun joutuu vieressä kuuntelemaan asiakkaiden kuittailuja näille puutarhatontuille. Luonnollisesti puntimpi kaveri voi hiukan kompensoida pituuden puutettaan, mutta monesti nämä lyhyemmät kaverit ovat muutenkin melko pieniä.

Jos itse saisin päättää, niin pituusrajat palaisivat takaisin, varsinkin nyt kun pollarikoululla on taas varaa valita hakijoista.

Olen täysin samaa mieltä. Mun mielestä pituusraja takaisin, ja koskee myös naisia. Tuolla näkee niin tajuttoman pieniä henkilöitä. Voimankäytössä on jo monella "pienillä" suuret ongelmat, ja voin hyvin kuvitella että ne samat ongelmat seuraa myös kentälle. Sen pituuden voi hieman "suurentaa" sillä että näyttää lihaksikkaalta, haalarit ja muu varustus tuo sitten lisää "kiloja".

Ja Shagrath: Onnea :) näin nimesi eräässä paikassa ;)

Miten niin poliisit on kovia yleistämään? En nyt oikein ymmärrä.

Kuten aiemminkin olen sanonut, väitän että suurimmalla osalla ei todellakaan ole minkäänlaista "hoivaviettiä", eikä kukaan sen takia ole OIKEASTI poliisiksi ryhtynyt, vaikka niin pollarikoulun haastattelussa väittääkin.

Suurin osa omista kollegoistani on mukavia ja rentoja tyyppejä. Nuo tarinat "tärkeilevistä" ja niuhottavista pollareista johtuu siitä, että ihmiset eivät ymmärrä ja/tai tajua mitä poliisi tekee ja miksi poliisi tekee joitain asioita. Jollain tappelupaikalla joutuu usein melko voimakkaastikin käskemään ulkopuolisia ohjeistamispäälliköitä suksimaan kettuun, ja varmaan heille jää edellä mainittu mielikuva poliiseista. He eivät kuitenkaan tajua että he pelkästään häiritsevät pollarin toimintaa tilanteessa, eikä usein ole aikaa ruveta jonkun ulkopuolisen kanssa kinaamaan syistä jonka takia hänet poistetaan paikalta. Tuossa nyt vain yksi esimerkki. Ja ainahan jos joku kaveri kertoo kaverilleen että joutui putkaan yms, niin hänhän on ollut täysin viaton, eikö? On tapahtunut suorastaan oikeusmurha, poliisi on käyttänyt MIELIVALTAA yms.
Ihanan iso kiitos näinkin laajasta ja kantaaottavasta vastauksesta :)

Yleistämisellä tarkoitin tässä sitä mielestäni ylesesti esiintyvää aatetta siitä että poliisit ulkonäön ja käytöksen mukaan ennakkoluuloisesti kohtelevat eri ihmisiä ja asiakkaita eritavoin. Samalla tavalla mitä itsekin esimerkissäsi kerroit.
Mielestäni tämän väitteen tulisikin olla osaltaan tosi, luulisi että ihmisten tietyntyyppinen luokittelu olisikin poliisille tärkeä työväline. Olkoon nyt vaikka kyse siitä että joku käyttäytyy "poikkeavasti" liikenteessä, niin kai sitä sitten vähän tuleekin kytätä. Tai että tälläiselle potentiaaliselle "ohjeistamispäällikölle" ollaankin vähän jämäkämpiä ja ankarampia tietyssä tilanteessa.

Motivaatiokysymys jäi mielestäni edelleen auki. Tämä kuuluu niihin puhumiini perusvastauksiin siitä mikä se motivaatio EI ole. Hallinnon jepet haastelee siitä auttamisesta ja työssään -omien puheidensa mukaan- menestyvät eivät välttämättä edes myönnä kokevansa auttamisen halua tai avunannon toteutumista. Se on minusta jotenkin jännää. Olen jotenkin ollut havaitsevani tätä kahtiajakoa myös poliisikoululaisten ja vanhempien virkaatekevien välillä.
Tästä motivaatiokysymyksen välttelystä jää helposti sellainen kuva, että motivaatiota ei ole. Se tietysti tukee kuvaa tästä mielivallasta, vaikka en omakohtaisesti väitettä allekirjoitakkaan.

Sitten vielä se kielteisyys. Siinä naivistisuuteen asti paisutellussa, ulkokultaiselta hurskastelulta kuullostavassa auttamisen halussa ja poliisimiesten "valivaliräpäräpä ei me tässä ketään auteta, paskaa vaan lapioidaan" -matrassa on niin mielenkiintoisia ristiriitoja että se hirveästi yllyttää minua provoamaan aihetta, jotta saisi uusia näkökulmia irti.

Tosin liekkö tälläisillä "kutsumusaloilla" tapana se että vanhemmat urputtavat nuoremmilleen ja näinollen auttavat polkunsa alulla olevia testaamaan omaa motivaatiotaan.

Tuosta "hoivavietistä" sen verran, että toistaiseksi kaikki tuntemani hoivavietin omaavat henkilöt ovat kouluttautuneet sairaanhoito/sosiaalialalle... ihan hyvä valinta!

Niinhän se on, että poliisit ovat "ystäviä" niin kauan, kun tajuavat olla puuttumatta mun asioihini. Näin siis hyvin useat ajattelevat kokemukseni mukaan.

Olen täysin samaa mieltä. Mun mielestä pituusraja takaisin, ja koskee myös naisia. Tuolla näkee niin tajuttoman pieniä henkilöitä. Voimankäytössä on jo monella "pienillä" suuret ongelmat, ja voin hyvin kuvitella että ne samat ongelmat seuraa myös kentälle. Sen pituuden voi hieman "suurentaa" sillä että näyttää lihaksikkaalta, haalarit ja muu varustus tuo sitten lisää "kiloja".

Ja Shagrath: Onnea :) näin nimesi eräässä paikassa ;)

Olis kiinnostavaa tietää tarkemmin minkälaisia ongelmia "pienillä" on ollut. "pienet ihmiset saattaa olla hirmuisen taitavia voimankäytössä/itsepuolustustaidoissa riippumatta siitä kuinka pitkä vastassa oleva ihminen on. Sanallinen vittuilu asiakkailta ei kovin vaarallista ole. Terkuin puutarhatonttu.

Olis kiinnostavaa tietää tarkemmin minkälaisia ongelmia "pienillä" on ollut. "pienet ihmiset saattaa olla hirmuisen taitavia voimankäytössä/itsepuolustustaidoissa riippumatta siitä kuinka pitkä vastassa oleva ihminen on. Sanallinen vittuilu asiakkailta ei kovin vaarallista ole. Terkuin puutarhatonttu.
SAATTAA olla taitava, ihan niin kuin kuka muu tahansa. Valitettavasti asia ei ole näin ollut niiden henkilöiden kanssa joista minä puhun, vaan he ovat pelkästään pieniä ilman mitään extrataitoja. Lisäksi pienikokoisella ei noin yleisesti ottaen ole samanlaista ulkoisen habituksen tuomaa auktoriteettia kuin isommalla kaverilla. Olkoonkin että olet mustan vyön ninja, joudut todistamaan osaamisesi vääntämällä, mihin taas ei välttämättä olisi jouduttu ollenkaan jos olisit ollut isokokoisempi. Pienestä koosta ei ole järjestyspoliisin hommissa mitään etua, haittoja taas on.

SAATTAA olla taitava, ihan niin kuin kuka muu tahansa. Valitettavasti asia ei ole näin ollut niiden henkilöiden kanssa joista minä puhun, vaan he ovat pelkästään pieniä ilman mitään extrataitoja. Lisäksi pienikokoisella ei noin yleisesti ottaen ole samanlaista ulkoisen habituksen tuomaa auktoriteettia kuin isommalla kaverilla. Olkoonkin että olet mustan vyön ninja, joudut todistamaan osaamisesi vääntämällä, mihin taas ei välttämättä olisi jouduttu ollenkaan jos olisit ollut isokokoisempi. Pienestä koosta ei ole järjestyspoliisin hommissa mitään etua, haittoja taas on.

Aamen.

Lisäksi pienikokoisella ei noin yleisesti ottaen ole samanlaista ulkoisen habituksen tuomaa auktoriteettia kuin isommalla kaverilla.

Näin "asiakkaan" näkökulmasta tuo on juurikin se kaikista keskeisin juttu. Ulkoisella habituksella on juuri se kaikista merkittävin ennaltaehkäisevä vaikutus. Kansalaiset ovat ihan eri tavalla "hereillä", kun paikalle sattuu raamikas poliisipartio.

Tässä oli taas eräänä päivänä jotenkin "surkuhupaisa" näky eräässä marketissa, kun poliisipartio selvitteli jotain asiaa vartijan kanssa. Partio koostui miehestä ja naisesta. Mies oli semmoinen lyhyehkö, siloposkinen hyppyritukka, joka joutui katselemaan sitä vartijaa ylöspäin. Nainen puolestaan oli sellainen rääpäle(langanlaiha ja about 170-senttinen), että ne haalarit eivät lainkaan istuneet hänen yllään. Näytti ihan siltä kuin haalari olisi ripustettu henkariin roikkumaan. Olen aina jotenkin kuvitellut, että tällainen roikkumisefekti ei edes olisi mahdollinen, koska ne suojaliivit kuitenkin rotevoittaa sitä pollarin yläkroppaa. Sanalla sanoen näky oli säälittävä.

Ulkoisesta habituksesta huolimatta tämä partio saattoi tietenkin muilta osin olla täysin moitteeton ja rautaisen ammattitaidon omaava poliisipartio. Ihminen nyt vaan on sellainen, että hän tekee johtopäätöksensä pitkälti ulkoisten tekijöiden perusteella. Jos itse joutuisin tekemisiin kuvailemani kaltaisen partion kanssa, niin mulla olisi vaikeuksia suhtautua heihin vakavasti, koska puhtaasti ulkoisten tekijöiden perusteella mulle tulisi sellainen olo, että nämä mikki- ja minnihiiret eivät saisi meikäläistä katuun edes kahdestaan. Ei siinä silloin tule ajateltua sitä, että nämä tontut ovat saaneet voimankäyttökoulutuksen, heillä luultavasti on kamppailulajitaustaa, heillä on patukat ja taserit, he voivat kutsua apuvoimia jne. Se kunnioitus on ikään kuin menetetty heti kättelyssä, koska partion ulkoinen habitus ei herätä semmoista pientä "pelkoa" vaan pikemminkin päinvastoin. Järjestyspoliisihan elää sellaisesta jonkinasteisesta "pelonsekaisesta kunnioituksesta". Kun tätä efektiä ei syystä tai toisesta synny, niin itse ainakin maallikkona kuvittelisin, että hommat aina hankaloituvat jossain määrin.

Tottakai sulla voi olla hyötyä itsepuolustuksessa jos oot sellaisia lajeja harrastanut ja olet varmasti ketterä kuin kettu kun olet pienempi kuin esm joku ronski katurosvo. Mutta et sä sillä tee mitään että pääset liikkumaan nopesti jos tilanne on se että joudut käyttämään voimaa. Huomattava pituusero jo sen väännettävän kanssa tuo ongelmia. Jos on 156 cm ja rosvo on 190++ cm niin esm olkapäälukko on todella hankalaa saada. Tilanteet ylipäätään missä kokoero on iso niin on hankalaa. En halua sen enempää aiheesta jauhaa, sillä olen itsekin nainen. Mussa vaan on se "etu" että olen miehen kokoinen ja voimia on kuin "pienellä laihalla" miehellä joten olen tähän asti pärjännyt paremmin kuin hyvin. Onneksi Suomen poliisi tarvitsee kaikenlaisia poliiseja eri tehtäviin joten eiköhän kaikille joku sopiva tehtävä löydy. (Siis jos on niin onnekas että joskus ennen hautaan menoa saa sen työpaikan suomen poliisista, kun tilanne on mitä on)

Ja poliisin ulkonäöstä vielä, kyllä se tuo auktoriteettia jos poliisi on edes miehen kokoinen. Mun ex. työpaikalla oli sellainen vanha nainen joka oli ollut kenttäpoliisina 20 vuotta ennen alan vaihtoa ja se oli sellainen nainen (iso ja ronski) että jos se olisi huutanut mulle että kyykkyyn, olisin paskat housussa mennyt saman tien siihen kyykkyyn. Moni asia vaikuttaa siihen miten luot sen auktoriteetin, yksi on koko, toinen miten käytät äänesi ja puhut, ja kolmas on vaan sellainen ulkoinen yleishabitus mikä sitten joko löytyy tai ei.

Tämäpäs on ollut mielenkiintoista jauhantaa. Mukavaa, että saadaan tänne todella hommia tekevien näkemyksiä. Ompahan ainakin virtuaalihabituskin nyt tältä osin kunnossa.

Mutta tottakai fyysinen olemus, ulkoinen habitus ja muodollinen pätevyys on perhanan relevanttia, jos hommat koostuvat pääosin bostailemisesta ja näkyvillä olosta. Näkisin poliisilla luonnollisesti olevan asiakkaiden luottamuksen herättämisessä muutakin tärkeää kuin pelkästään muodollisen pätevyyden, kuten Johku 81 tossa mainitsikin. Tavalliselle Pentti Perusasiakkaalle, joka on suhteellisen reipas ja asiallinen, on varmasti pelkästään poliisin ulosannissa ja haalareissa kiiluvista logoissa se suurin valtti luottamuksen saamisessa. Asiakkaan ollessa jotain Pentistä poikkeavaa, on tilanne tietysti eri ja tällöin paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa..

^ näimpä. Suurimpaan osaan asiakkaista ei voimankäyttöä tartte! Tietääkö kukaan miksi pituusrajat poistettiin?
Tämä on varmasti totta, mutta järjestyspoliisin työtehtäviin kuuluu kyllä voimankäyttöä. Ja jos ei ole kunnolla kykenevä johonkin osa-alueeseen työssään, onko silloin oikeassa hommassa?

Kyse on kuitenkin sellaisesta osa-alueesta, jossa sillä kykenemättömyydellään ensinnäkin vaarantaa itsensä ja pahimmassa tapauksessa partiokaverinsa. Tai asiakkaansa, tai jonkun sivullisen.

Elämän tosiasioita on kuitenkin se että perus riehuvaan narkkiin harvemmin käsittääkseni on perusteltua käyttää etälamautinta (korjatkaa jos olen väärässä), eikä sumuttimella ja telarilla saada sellaista vaikutusta että kaveri laittaa itse itsensä rautoihin. Jollain se kaveri täytyy paketoidakin ja siinä puuhassa voimaa täytyy olla vaikka ois millainen ninja. Tollanen 100kg 2m mies kamapäissään on oikeasti aika vaikea laittaa rautoihin kun sille päälle sattuu.

Mutta, vaikkakin jo lähtökohta-ajatteluna olisi suuntautua myöhemmin työtehtävissä muualle kuin järjestyspoliisiin, niin samaa väylää kaiken kokoisten on sinne kuljettava..!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom