Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Eipä ollut koulutusmääristä muuta juttua kuin juuri tuo ensi vuoden sata. Ens vuonna onkin taas laitosten käytössä eniten harkkareita ja kenttäjaksolaisia kuin pariin aikasempaan vuoteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pääsiköhän III-vaiheeseen yhtään naista? Tietääkö kukaan sitä pisterajaa? Minulle sanottiin soittaessani koululle, että 20-30% "kiintiö" naisista ei päde tälläkertaa, koska naiset ovat pärjänneet niin huonosti kuntokokeissa. Itseäni tämä vähän riipaisi sillä kohdallani näin ei ollut.
Jos 20 otetaan sisään niin "kiintiöllä" se olisi ollut 2-4 naista.
Onnellisia ovat he, jotka kouluun ovat valikoituneet. Varmaa on myös se, että he ovat parasta A-ryhmää.:rock:

Oltiin tuossa hiukan ay-hengessä risteilemässä. Kokoustilassa oli puhujia spjl:n edustajasta aina pohan edustajaan. Kaikkien powerpointeista jäi mieleen sama asia. Työttömien määrä nousee tasaisesti tällä tahdilla niin että

VUONNA 2014 ON 700 TYÖTÖNTÄ.

Poliisiammattikorkeakoulu voisi vaihtaa nimensä Työttömyysammattikorkeakouluksi. Sieltä, kun valmistuu pääsee suoraan työttömäksi ja nauttimaan ansiosidonnaista työttömyysrahaa. Mahtava juttu kouluttautua 2,5 vuotta päästäkseen työttömäksi.

Ja vielä mahtavampaa on valmistumisen jälkeen olla töissä 2,5 vuotta ja sen jälkeen jäädä nauttimaan ansiosidonnaisesta.

Olis kyllä kanssa mukava tietää, montako määräaikaista jää työttömäksi vuoden loppuun mennessä. Pirkanmaalla vissiin lukema on jotain 30-40. Veikkaan tosin, että muualla on paljon vähemmän, koska Pirkanmaalla vakinaistamiset ovat tuntuneet olevan todella kortilla. Vuonna 2010 ei yhtä ainoatakaan vk:ta vakinaistettu.

Ja vielä mahtavampaa on valmistumisen jälkeen olla töissä 2,5 vuotta ja sen jälkeen jäädä nauttimaan ansiosidonnaisesta.

Olis kyllä kanssa mukava tietää, montako määräaikaista jää työttömäksi vuoden loppuun mennessä. Pirkanmaalla vissiin lukema on jotain 30-40. Veikkaan tosin, että muualla on paljon vähemmän, koska Pirkanmaalla vakinaistamiset ovat tuntuneet olevan todella kortilla. Vuonna 2010 ei yhtä ainoatakaan vk:ta vakinaistettu.

Meidän laitoksella ei jatketa enää päättyviä määräaikaisuuksia. Myöskään eläkkeelle jäävien tilalle ei saa ottaa ketään. Vähennys tarve tuleville lähivuosille on 20-30 poliisia. Tämä toki sillä olettamalla, että talous ei niiaa. Katainenhan jo varoitteli, että lisää leikkauksia on mahdollisesti tulossa. Mitä se taas merkkaa jää nähtäväksi. Näistä asioistahan päätetään sitten maaliskuussa 2012. Sen nyt voi jo päätellä, että poliisille ei ole tulossa lisää rahaa ja pienemmällä porukalla on pärjättävä.

Pääsiköhän III-vaiheeseen yhtään naista? Tietääkö kukaan sitä pisterajaa? Minulle sanottiin soittaessani koululle, että 20-30% "kiintiö" naisista ei päde tälläkertaa, koska naiset ovat pärjänneet niin huonosti kuntokokeissa. Itseäni tämä vähän riipaisi sillä kohdallani näin ei ollut.
Onnellisia ovat he, jotka kouluun ovat valikoituneet. Varmaa on myös se, että he ovat parasta A-ryhmää.:rock:

Ainakin tän naisen taival tyssäs tähän, ei tullu kirjettä ei. Uusintakierrokselle sitten joskus kun rahkeet riittää paremmin :)

Tässä on yksi terveystarkastuksiin kutsun saanut nainen. En varsinaisesti loistanut kuntokokeissa, mutta kaiketi ne jotenkin menivät, kun tässä tilanteessa olen. Aikamoinen yllätys tuo kutsu oli näin ensikertalaiselle, ja olo on varsin onnekas.

Poliisiammattikorkeakoulu voisi vaihtaa nimensä Työttömyysammattikorkeakouluksi. Sieltä, kun valmistuu pääsee suoraan työttömäksi ja nauttimaan ansiosidonnaista työttömyysrahaa. Mahtava juttu kouluttautua 2,5 vuotta päästäkseen työttömäksi.

Polamk on ainoa oppilaitos, josta valmistuva saa ansiosidonnaista, kiitos osittain palkallisen opiskelun.

Työttömäksi valmistuva kulttuuripersoona ei saa kuin peruspäivärahan ja opintojen aikainen asuminen, ruokahuollosta puhumattakaan on rahoitettu opintolainalla. Tasan ei mene murot.

Polamk on ainoa oppilaitos, josta valmistuva saa ansiosidonnaista, kiitos osittain palkallisen opiskelun.

Työttömäksi valmistuva kulttuuripersoona ei saa kuin peruspäivärahan ja opintojen aikainen asuminen, ruokahuollosta puhumattakaan on rahoitettu opintolainalla. Tasan ei mene murot.

Toisaalta, tuosta pollarioppilaitoksesta valmistuva on pätevä tasan yhteen hommaan. Kulttuuripersoona on sitä vastoin pätevä huomattavasti useampaan erilaiseen työhön ja eri työnantajien leipiin.

(Disclaimer: okei, voi saada jostain tullilta tutkijan paikan ehkä, ainakin joskus ennen saattoi saada.. ja voi päästä häkeen, mutta sielläkin tarttee lähtökohtaisesti lisää koulutusta)

Toisaalta, tuosta pollarioppilaitoksesta valmistuva on pätevä tasan yhteen hommaan. Kulttuuripersoona on sitä vastoin pätevä huomattavasti useampaan erilaiseen työhön ja eri työnantajien leipiin.

(Disclaimer: okei, voi saada jostain tullilta tutkijan paikan ehkä, ainakin joskus ennen saattoi saada.. ja voi päästä häkeen, mutta sielläkin tarttee lähtökohtaisesti lisää koulutusta)

Voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että poliisin koulutuksella ei kelpaa kuin häkeen tai tullille. Mitään järkeviä (tai no, suhteellista) hommia siviilipuolelta ei saa. Korkeintaan tyyliin varasto-, liukuhihna- tai pakettiautohommiin. Ja palkka ei näissä ole lähelläkään edes peruskonstun palkkaa.

Onko kellään ollut metsästysrikkomusta 4 vuotta takaperin tehtynä ennen kouluun hakua tai vastaavaa?? Sen jälkeen tullut rikkeettömästi eleltyä. Ammuin vahingossa yhden hirven liikaa metsäreissulla ja päiväsakkoja tuli. Koululta tiedostelen asiaa myös mutta ajattelin täältä ultimaattisen totuuden keitaalta ensin tiedustella;)

Onko kellään ollut metsästysrikkomusta 4 vuotta takaperin tehtynä ennen kouluun hakua tai vastaavaa?? Sen jälkeen tullut rikkeettömästi eleltyä. Ammuin vahingossa yhden hirven liikaa metsäreissulla ja päiväsakkoja tuli. Koululta tiedostelen asiaa myös mutta ajattelin täältä ultimaattisen totuuden keitaalta ensin tiedustella;)

Et sitten muistanut käydä autolla "nollaamassa"? :dance2:

Metsästysrikkomuksesta ei tietoa, mut liikennerikkomus oli taustalla ja siitä kyllä kyseltiin perin pohjin sekä ennen eka vaihetta olevassa poliisilaitoksen haastattelussa että toisessa vaiheessa (varsinkin), eli selittelemään joudut ihan varmasti! :)

Terve.

Lukenut tätä ketjua tuolta sivulta 180 sivulle 280 nyt ( :wtf: ), mutta päästänpä nyt viimeisellä sitten itsekin jotain viestiä ilmoille... Eli olen poliisikouluun hakemassa tuossa 16. päivä alkavalla hakujaksolla ja tänään kävin optikolla näöntarkastuksessa.. Mut mut... Tuolla koulun sivuillahan sanotaan, että "Näkökyvyn tulee olla kummallakin silmällä erikseen vähintään 0.2 ilman silmälaseja ja piilolinssejä sekä silmälasein tai piilolinssein korjattuna kummallakin silmällä erikseen vähintään 1.0."
Minulle optikko kirjoitti todistukseen seuraavat lukemat:

Näöntarkkuus korjaamatta (ilman silmälaseja) - oikea silmä: 0.99 - vasen silmä: 0.99

Näöntarkkuus korjattuna - oikea silmä: 0.99 - vasen silmä: 0.99

Värinäkö oli normaali.

Eli!!!! onko nuo mun lukemat nyt sellaiset että ei jää nyt niistä kiinni?? Optikko ainakin sanoi, että hänen mielestään pitäisi olla kunnossa, että ei pitäisi olla noin pienestä kiinni.. Siis pienestä kiinni? Mistä? Eli tarkoittiko hän nyt tuota "näöntarkkuus korjattuna"-kohtaa?? Jossa pitäisi olla siis 1.0 ja mulla on 0.99?

Voi prkl, jos tää tyssäs nyt johonkin 0.01-marginaaliin...... :'(

Terve.

Lukenut tätä ketjua tuolta sivulta 180 sivulle 280 nyt ( :wtf: ), mutta päästänpä nyt viimeisellä sitten itsekin jotain viestiä ilmoille... Eli olen poliisikouluun hakemassa tuossa 16. päivä alkavalla hakujaksolla ja tänään kävin optikolla näöntarkastuksessa.. Mut mut... Tuolla koulun sivuillahan sanotaan, että "Näkökyvyn tulee olla kummallakin silmällä erikseen vähintään 0.2 ilman silmälaseja ja piilolinssejä sekä silmälasein tai piilolinssein korjattuna kummallakin silmällä erikseen vähintään 1.0."
Minulle optikko kirjoitti todistukseen seuraavat lukemat:

Näöntarkkuus korjaamatta (ilman silmälaseja) - oikea silmä: 0.99 - vasen silmä: 0.99

Näöntarkkuus korjattuna - oikea silmä: 0.99 - vasen silmä: 0.99

Värinäkö oli normaali.

Eli!!!! onko nuo mun lukemat nyt sellaiset että ei jää nyt niistä kiinni?? Optikko ainakin sanoi, että hänen mielestään pitäisi olla kunnossa, että ei pitäisi olla noin pienestä kiinni.. Siis pienestä kiinni? Mistä? Eli tarkoittiko hän nyt tuota "näöntarkkuus korjattuna"-kohtaa?? Jossa pitäisi olla siis 1.0 ja mulla on 0.99?

Voi prkl, jos tää tyssäs nyt johonkin 0.01-marginaaliin...... :'(

Onkohan sulla noi lukemat nyt oikein merkattu, koska ton mukaan sun näkökyky ois sama laseilla ja ilman. Ja mikäli korjaamatta sun näkökyky on parempi kuin toi 0.2 niin eihän siinä sit ole ongelmaa vaikka jäiskin laseilla alle 1.0, kunhan vaan hommaat vahvemmat linssit, joilla näet paremmin kun toi 1.0

Työttömien määrä varmaankin lisääntyy ihan kivasti. Että onnea vaan taas uusimmalle kurssille joka näkyy aloittaneen taaperruksensa smurffimaassa nyt maanantaina... opiskelu on varmasti jännää ja iloisia naamoja näkyy olevan mutta 2,5v päässä häämöttää hieman epävakaa tulevaisuus.

Onkohan sulla noi lukemat nyt oikein merkattu, koska ton mukaan sun näkökyky ois sama laseilla ja ilman. Ja mikäli korjaamatta sun näkökyky on parempi kuin toi 0.2 niin eihän siinä sit ole ongelmaa vaikka jäiskin laseilla alle 1.0, kunhan vaan hommaat vahvemmat linssit, joilla näet paremmin kun toi 1.0

Kiitos punttisali kun vastailit. Joo-o, jotain hämärää tossa munkin mielestä on..? Mulle on kyllä ollut hiukka vaikea joskus tajuta noita näkökyvystä kertovia lukuja, mutta luulin että nyt tällä kertaa jo jotain osais.. Siis siihena asti menikin hyvin, kun katoin että hyvä, oma näkökyky on tosi paljon parempi (0.99) kuin tuo vähimmäisarvo eli 0.2. Ja ihmettelin sit kotona noita, että mitä helvettiä, korjaamattomana ja korjattuna samat lukemat???? Niin ja kun kysyin tosiaan siltä optikolta sitten, että kai noi nyt on ok, että pystyn hakemaan, niin se vaan jotain nyökytteli, että "jooooo, eiköhän noi riitä, tuskin ne voi noin pienestä olla kiinni".. Sit minä mietin, että noni, voi vittu, kun sehän nimenomaan on niin että näkökyvystä ei jousteta... No, maksoin sitten ja lähdin painelemaan.
Kysyin mun kaverilta fabossa tätä asiaa myös, ja hänkin vähän kummasteli. Mutta sanoi kyllä että ite on melkein kateellinen mun näkökyvylle :D Mutta eipä mulla koskaan ole ollutkaan ongelmia kaukonäössä, lukulasit vain on joissa vahvuudet +0,5 ja +0,75.

Mikälie valeoptikko... :jahas: Pitää vissiin käydä huomenna kysäsee asiaa vakkarioptikolta... Taas tuli todettua, että älä sorru vieraaseen.. :hyper:

Viimeksi muokattu:
Työttömien määrä varmaankin lisääntyy ihan kivasti. Että onnea vaan taas uusimmalle kurssille joka näkyy aloittaneen taaperruksensa smurffimaassa nyt maanantaina... opiskelu on varmasti jännää ja iloisia naamoja näkyy olevan mutta 2,5v päässä häämöttää hieman epävakaa tulevaisuus.

Saisikos Sumun mielipidettä kysäistä.. Siis nyt ihan vakavalla mielellä. Niin, mäkin olen yksi niistä epätoivoisista urpoturpoista, jotka edelleen havittelee sinne pollarikouluun.. Vaikka ERITTÄIN hyvin tietää, mikä tilanne on.. :jahas: Niin silti kuuppaan ei uppoa, että kannattaisi ehkä ihan aikuisten oikeasti miettiä joku toinen vaihtoehto. Eli se kysymys: Luuletko, että tämä vallitseva tilanne ei tuu millään lailla paranee (jos siis oletetaan, että pääsisin vaikka ensi vuoden eli 2012 puolella sisään) tulevaisuudessa, edes vaikka joskus 2015....?? :(

Niin ja totta kai sitä miettii, että on ehkä hieman idiootti ja naiivi, kun kuvittelee, että "kyllä niitä töitä sitten on myöhemmin, että kyllä mä haluan hakea", mutta tilanne vaan on se, että kyllä se ketuttaa tyytyä johonkin "kakkosvaihtoehtoon", kun pennusta asti tätä miettinyt ja jahkannut. Porukat tosin on lääkikseen laittamassa ja oon sinne jo kaks kertaa hakenutkin, mutta kun ei ole enää tänä vuonna mitään motivaatiota alkaa taas kerran sinne tahkoamaan ja lukemaan.. Haluaisi vihdoin kuunnella sitä omaa nuppiaan ja sydäntään, eikä mennä sukulaisten odotuksien mukaan..

. Eli se kysymys: Luuletko, että tämä vallitseva tilanne ei tuu millään lailla paranee (jos siis oletetaan, että pääsisin vaikka ensi vuoden eli 2012 puolella sisään) tulevaisuudessa, edes vaikka joskus 2015....?? :(

Mun mielipide on se että tässä taloudellisessa tilanteessa laiva ei käänny ihan herkästi ja ilman ihmetekoja valo tunnelin päässä on lähinnä vastaantuleva juna, valitettavasti. Toki vuoteen 2015 on vielä aikaa, mutta taloudellinen tilanne ja päättäjien vallitsevan mielipiteen perusteella en jaksa todella uskoa mihinkään kovin mahtavaan juttuun poliisihallinnon rahavarojen kasvamisesta.... ja tämänhetkisen säästökuurin vaikutukset alkavat kantaa "hedelmää" kunnolla vasta joskus vuosikymmenen puolen välin ja loppupuolen kieppeillä, joten sitä ennen ei oikeasti kannata odottaa että tähän touhuun panostettaisiin yhtään sen enempää euroja. Sitten kun tilanne kärjistyy ja ihmiset todella huomaavat että valvonta on 0, alkaa päättäjien kiusaaminen siitä että jotain tarttis oikeesti tehdä... kuten arvata saattaa, ei oo ihan helppo eikä nopea homma.

Niin ja totta kai sitä miettii, että on ehkä hieman idiootti ja naiivi, kun kuvittelee, että "kyllä niitä töitä sitten on myöhemmin, että kyllä mä haluan hakea", mutta tilanne vaan on se, että kyllä se ketuttaa tyytyä johonkin "kakkosvaihtoehtoon", kun pennusta asti tätä miettinyt ja jahkannut. Porukat tosin on lääkikseen laittamassa ja oon sinne jo kaks kertaa hakenutkin, mutta kun ei ole enää tänä vuonna mitään motivaatiota alkaa taas kerran sinne tahkoamaan ja lukemaan.. Haluaisi vihdoin kuunnella sitä omaa nuppiaan ja sydäntään, eikä mennä sukulaisten odotuksien mukaan..

No, eiköhän se oo aika selvää että sydäntään pitää kuunnella. Jätät nyt hakematta ja kadut vanhempana varmasti... tosin erilaisia katumuksen tunteita saattaa sitten aiheuttaa se jos työnsaanti vuonna 2015 osoittautuu pitkäksi ja ongelmalliseksi projektiksi... mutta elämä on valintoja.

Tuli tässä sellainen pointti tohon yllä olevaan liittyen, että mikä helvetin pakko sinne on hakea juuri nyt, kun tietää jo etukäteen ettei töitä ole? Siellä kuitenkin taitaa olla +40v ikäisiäkin aloittajissa, joten kai sitä kerkeää myöhemmin.

Kultaisena ajatuksena tässä se, että tilannehan on oikeasti aivan helvetillinen, ja vaikka sitä lähdettäisiinkin korjaamaan heti niin se veisi ihan oikeasti aikaa ja paljon. Varsinkin tässä taloustilanteessa. Jos ajatellaan että ainakin viimeiset 6-7 vuotta tilanne on käsittääkseni ollut hyvin pitkälti sama, kuka tietää meneekö tilanteen korjaantumiseen sama aika tai jopa enemmän?

Meinaan vaan sitä, että jos valmistut poliisiksi 2015, ja olet kuusi vuotta tekemättä päivääkään poliisin duuneja, niin voisin kuvitella että koko organisaatioon ei ole enää mitään asiaa siinä vaiheessa kun paikkoja taas on. Sen sijaan jos nyt malttaa odottaa "parempia aikoja" ja hakeutuu opiskelemaan sitten kun niitä töitä on, on kuitenkin loppuelämä aikaa painaa pollarin töitä. Ensimmäisessä vaihtoehdossa todennäköisesti ei, eikä sinne kai toista kertaa voi koulun penkille mennä perustutkintoa suorittamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom