Poliisikouluun

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Yksityisen firman vartijana voin kertoa ettei meitä kiinnosta juoppokuljetukset saatte pitää ne ihan itse :) ja tuo Paateron ehdottama "näpistelyvirhemaksu" ei ikinä tule toteutumaan Suomessa.
No tehän teette tasan niin kuin päällikkö määrää. Ei minuakaan kiinnosta kolarit, näpistykset, juopot yms, mutta ne pitää hoitaa kun se kerran minun tehtäviini kuuluu. Toivon ettei tuo, eikä näppärivirhemaksukaan tule toteutumaan. Vartijoiden koulutus ja osaaminen on usein kuitenkin niin suppeaa ja porukka monenkirjavaa, että ongelmia siitä tulee taatusti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan Suomi turvallisen tuntuinen maa. Nyt aletaan leikkaamaan sieltä turvallisuuden tunteesta ja katsotaan mihin asti voidaan mennä. Ei sen merkkillisempää ole. Pakko kai se on säästää kun rahat on loppu. Näihin talkoisiin osallistuu todennäköisesti vähän kaikki organisaatiot. Ihan kuten pitääkin.

Mutuna sanoisin, että suurin osa suomalaisista on ihan tyytyväisiä poliisin palveluihin ja silloinhan kaikki on hyvin. Sitten kun alkaa isompaa mutinaa kuulumaan pitää ottaa hiukan takaisin ja ollaan taas "tyytyväisiä".

Kyse on mitä suuremmissa määrin turvallisuuden tunteesta. Suomen kaltaisessa maassa normaalia elämää viettävä kansa on turvassa, olipa poliiseja joitakin satoja enemmän tai vähemmän. Riski vakavan rikoksen uhriksi joutumiselle on häviävän pieni. Pientä ihmistä lähellä olevia pieniä omaisuusrikoksia ei ole enää miesmuistiin edes väitetty tutkittavan laajasti.


poliisi/asukassuhteen vertaaminen muihin maihin on aika tyhjänpäiväistä, jos kansalaisista kuitenkin tuntuu siltä, että homma toimii.

Tarkkoja lukuja heiteltäessä täytyisi myös tarkemmin pohtia, mitä tehtäviä poliisille missäkin maassa kuuluu. Suomessa muut PTR viranomaiset (Rajavartiolaitos ja Tulli) huolehtivat merkittävässä määrin sisäisestä turvallisuudestamme rajakontrollin muodossa. Ei siitä kovin pitkää aikaa ole, kun poliisi tarkasti passit rajalla. Vastaavasti monissa Euroopankin maissa poliisiviranomaisten tehtäviin kuuluu melkein kaikki Suomessa maistraatin tehtäviin kuuluvat toiminnot muuttoilmoituksista lähtien.

Jos vertailua halutaa, niin olennaista olisi vertailla esimerkiksi kenttätehtävissä olevien PTR-virkamiesten määrää muiden maiden vastaavia tehtäviä suorittavien määriin.
 
No tehän teette tasan niin kuin päällikkö määrää. Ei minuakaan kiinnosta kolarit, näpistykset, juopot yms, mutta ne pitää hoitaa kun se kerran minun tehtäviini kuuluu. Toivon ettei tuo, eikä näppärivirhemaksukaan tule toteutumaan. Vartijoiden koulutus ja osaaminen on usein kuitenkin niin suppeaa ja porukka monenkirjavaa, että ongelmia siitä tulee taatusti.





Vartijoiden koulutus ja osaaminen taitaa olla pienin murhe tässä myllerryksessä? ja ihan yhtä kirjavaa mahtaa olla poliisin rivit?:rolleyes: nyt et nää metsää puilta.
 
Riikonen ei ole poliisiylijohtaja, Paatero sen sijaan on. Siinä on eroa kerrakseen ja Paateron ei tarvitse pätkääkään välittää jonkin alaisensa kitinästä.

Paatero oli tunnetusti hyvää pataa ministeri Holmlundin kanssa, mutta nyt Räsäsen kanssa ei oikein tunnu linjaa löytyvän. Holmlundin aikaan oltiin sentään jeesjees miehiä, mutta Räsäsen aikana tuntuu suusta putoilevan sammakoita, jotka eivät ole synkroonissa ministerin puheiden kanssa.

Ja missäköhän kohtaa olen väittänyt Riikosen olevan poliisiylijohtaja?!? Riikonen nyt sattuu näköjään olevan ainoa, joka uskaltaa ottaa kantaa julkisesti näihin Paateron älyttömiin ehdotuksiin. Liekö vaikutusta sillä, että hän jää kohta eläkkeelle ettei tarvitse hirveästi pelätä vaikka työt jo loppuisi.
 
Ja missäköhän kohtaa olen väittänyt Riikosen olevan poliisiylijohtaja?!? Riikonen nyt sattuu näköjään olevan ainoa, joka uskaltaa ottaa kantaa julkisesti näihin Paateron älyttömiin ehdotuksiin. Liekö vaikutusta sillä, että hän jää kohta eläkkeelle ettei tarvitse hirveästi pelätä vaikka työt jo loppuisi.

En ole väittänyt sinun väittäneen yhtään mitään. Totensinpa vain, että Paatero on poliisiylijohtaja, eikä hänen tarvitse välittää pätkänvertaa Riikosista ja muista huru-ukoista.

En myöskään väitä, etteikö Riikosen puheissa olisi järkeä, mutta kun hän ei ole poliisiylijohtaja..
 
Vartijoiden koulutus ja osaaminen taitaa olla pienin murhe tässä myllerryksessä? ja ihan yhtä kirjavaa mahtaa olla poliisin rivit?:rolleyes: nyt et nää metsää puilta.
Jaa, mä kun luulin että poliiseilla on jopa pääsykokeetkin, ja kuuleman mukaan aika moni niistä jopa karsiutuukin. Kun itse olin vartijana, niin en muista että ketään oltaisiin kauheasti testailtu (enkä usko että mitään seulaa edelleenkään on)...Eli kyllä ne poliisin rivit ovat hiukan vähemmän kirjavat...

Olet siinä oikeassa, että vartijoiden osaaminen tai osaamattomuus ei liity millään tavalla poliisin määrärahakeskusteluun. Mutta kun aletaan puhua sellaisista tehtävistä jotka siirtyisivät poliisilta vartijoille, niin kyllä se on melko relevantti asia.
 

Mutta eräät ne vaan porskuttaa. Keväällä poliisikoulusta valmistunut kaverini pääsi nyt vakihommiin. Kyseessä on naispuolinen henkilö, joten oli ihan pakko kysyä, että ketä hänen piti panna, että onnistui vakihomman tällaisena aikana nappaamaan :D onneksi on huumorintajuinen mimmi, muuten olisin varmaan saanut napin otsaan. Mutta joo, epäilemättä yhtä tämmöistä onnekasta vakihomman nappaajaa kohti löytyy vähintään parikymmentä vähemmän onnekasta työtöntä ja pätkätyöläistä.
 
Olet siinä oikeassa, että vartijoiden osaaminen tai osaamattomuus ei liity millään tavalla poliisin määrärahakeskusteluun. Mutta kun aletaan puhua sellaisista tehtävistä jotka siirtyisivät poliisilta vartijoille, niin kyllä se on melko relevantti asia.

Mahtaisko sittenkin olla niin, että Paatero heittää tuollaisia keskustelunavauksia herätelläkseen keskustelua siitä, ettei poliisin tehtäviä niin vaan voida ulkoistaa?

Ehkä kuvittelen liikoja Paateron viekkaudesta ja hän todellakin olisi ulkoistamassa myös julkista valtaa koskevia tehtäviä.
 
Mutta eräät ne vaan porskuttaa. Keväällä poliisikoulusta valmistunut kaverini pääsi nyt vakihommiin. Kyseessä on naispuolinen henkilö, joten oli ihan pakko kysyä, että ketä hänen piti panna, että onnistui vakihomman tällaisena aikana nappaamaan :D onneksi on huumorintajuinen mimmi, muuten olisin varmaan saanut napin otsaan. Mutta joo, epäilemättä yhtä tämmöistä onnekasta vakihomman nappaajaa kohti löytyy vähintään parikymmentä vähemmän onnekasta työtöntä ja pätkätyöläistä.

Oliko hänellä jotain muitakin avuja aikaisemmasta elämästä? Sujuva arabian tai venäjänkielen taito tai jotain muuta vastaavaa?
 
Jaa, mä kun luulin että poliiseilla on jopa pääsykokeetkin, ja kuuleman mukaan aika moni niistä jopa karsiutuukin. Kun itse olin vartijana, niin en muista että ketään oltaisiin kauheasti testailtu (enkä usko että mitään seulaa edelleenkään on)...Eli kyllä ne poliisin rivit ovat hiukan vähemmän kirjavat...

Olet siinä oikeassa, että vartijoiden osaaminen tai osaamattomuus ei liity millään tavalla poliisin määrärahakeskusteluun. Mutta kun aletaan puhua sellaisista tehtävistä jotka siirtyisivät poliisilta vartijoille, niin kyllä se on melko relevantti asia.


Uskallan väittää ettei POLAMK:in pääsykoeseula ole vuotamaton, ja etteivätkö seulan läpäisseet muodostaisi melko kirjavan joukon edelleen? Mukaan mahtuu monenlaista tallaajaa, joista osa päätyy jopa rikoksen tielle, eli pääsykokeita tuskin voi pitää minään "ihmismittarina"? :)

Ja mitä tulee vartijoiden koulutukseen, se on pienin murhe tässä myllerryksessä viitaten siihen että mikäli kynnyskysymyksiä mietitään niin kyllä niitä ovat ennemminkin lakimuutokset kuin vartijan koulutuksen lisääminen? Mikäli koulutusta joskus tullaan lisäämään, se tulee tapahtumaan melko helposti... :rolleyes:

Jos kiristää kenkää kun julkisuudessa Paatero esittää megaideoita, on tuskin kuitenkaan tarpeellista spekuloida vartijoiden selviytymistä annetuista tehtävistä, hehän kun kuitenkin ovat lopulta melko syytöntä sakkia tilanteeseen eikö vain? Ja uskon että riittävällä lisäkoulutuksella he selviytyisvät näpistelyvirhemaksun kirjoittamisesta kyllä, toinen juttu onkin että kuinka uskottavaa se olisi asiakkaan silmissä jne. Minä ainakin pahoittaisin mieleni jos saisin lukea arvosteluja jo etukäteen.

Uskonpa ettei Paateron esitys ole ilostuttanut vartijoiden keskuudessa, meinaan hehän tekevät jo siivoojien, talonmiesten, kaupan tätien, pullopoikien, kärrypoikien yms töitä, ja hommia vaan lisätään..

Eiköhän kohdisteta ne arvostelut sinne minne ne kuuluu ---> päättäjille!:worship:
 
Riikonen ei ole poliisiylijohtaja, Paatero sen sijaan on. Siinä on eroa kerrakseen ja Paateron ei tarvitse pätkääkään välittää jonkin alaisensa kitinästä.

Ei tartte välittää suoraan, mutta kyllä se niin on että Riikonen, SPJL, muutamat muut ja media mukaanluettuna luovat Paaterolle painetta. Tosin SPJL:n paine on lähinnä marginaalinen koska kovinkaan ihmeellisiin kannanottoihin tai tekoihin ei tunnu löytyvän ruutia. Mutta mitä Riikosen mahtiin tulee, niin onhan mies kuitenkin eräs valtakunan tärkeimmistä poliisijohtajista, eli ei sitä sovi aliarvioida vaikka kritiikin vastaanottaja miten olisi ylempiarvoinen.

Paatero oli tunnetusti hyvää pataa ministeri Holmlundin kanssa, mutta nyt Räsäsen kanssa ei oikein tunnu linjaa löytyvän. Holmlundin aikaan oltiin sentään jeesjees miehiä, mutta Räsäsen aikana tuntuu suusta putoilevan sammakoita, jotka eivät ole synkroonissa ministerin puheiden kanssa.

En tiedä oliko Paatero hyvää pataa vai peräti talutusnuorassa, joka sitten heijastuu nykyisyyteen enemmän tai vähemmän saman linjan toteuttamisena. Holmlundin kaudella silmiinpistävää oli se että Holmlund ylireagoi kaikkiin asioihin ymmärtämättä toimialasta yhtään mitään... eikä tuo meno nyt ihan merkittävästi ole nykyisen ministerin aikakaudella parantunut, reagointi on mitä on ja ymmärtämys ei juurikaan sen suurempi. Se on toki totta että Paateron ja Räsäsen kannanotot eivät taida ihan linjassa mennä.

Ja mitä nyt sitten tulee poliisiorganisaation tulevaisuuteen niin sanottakoon ettei todellakaan kovin ruusuiselta näytä. Poliittiset päättäjät jakavat rahaa juuri sen verran kuin tarpeelliseksi kokevat ja nyt eletään sitä aikaa että poliisin toimialaan, kuten muutenkaan sisäiseen turvallisuuteen panostaminen ei tunnu olevan listalla kovinkaan korkealla. Tämä tulee väistämättä johtamaan siihen että kansalaisten turvallisuustaso heikkenee ja varsinkin isompiin juttuihin reagoiminen tulee heikkenemään koska laari on tyhjä. Jos ei ole reserviä ja resurssia johonkin tehtävään niin tyhjästä on mielestäni paha nyhjäistä. No, normaalitilanteessa tällä ei ole niin merkitystä mutta kun poliisin homma ei ole pelkästään normaalitilan hoitamista vaan nimenomaan varautumista siihen että jotain odottamatonta sattuu.

Hiljaiselta näyttää koulun käytävät... ja kieltämättä näin täytyykin olla koska tulevaisuudessa työpaikkojen määrä ei tästä kasva. Onnea vaan kouluun hakijoille, teille voin ihan suoraan luvata että olot eivät tule olemaan ruusuiset. Jos jotain hyvää luvataan niin varmaankin ryhmäkoot laskevat ja yhtä oppilasta kohtaan riittää enemmän opetusaikaa.
 
En tiedä oliko Paatero hyvää pataa vai peräti talutusnuorassa, joka sitten heijastuu nykyisyyteen enemmän tai vähemmän saman linjan toteuttamisena. Holmlundin kaudella silmiinpistävää oli se että Holmlund ylireagoi kaikkiin asioihin ymmärtämättä toimialasta yhtään mitään... eikä tuo meno nyt ihan merkittävästi ole nykyisen ministerin aikakaudella parantunut, reagointi on mitä on ja ymmärtämys ei juurikaan sen suurempi. Se on toki totta että Paateron ja Räsäsen kannanotot eivät taida ihan linjassa mennä.

Sitä yritin sanoa, että Holmlundin aikaan tuntui ministerillä ja poliisiylijohtajalla olleen kovin yhtenäinen linja ja kaksikko tuki toistensa avauksia. Sitä en väitä, että niissä sen enempää järkeä tai johdonmukaisuutta oli. Holmlund oli johdonmukainen ainoastaan Poria suosineissa päätöksissään.

Tiedä sitten, onko Räsäsen kanssa vielä kuherruskuukausi meneillään vai onko oikeastikin etäisempi suhde.


Ja mitä nyt sitten tulee poliisiorganisaation tulevaisuuteen niin sanottakoon ettei todellakaan kovin ruusuiselta näytä. Poliittiset päättäjät jakavat rahaa juuri sen verran kuin tarpeelliseksi kokevat ja nyt eletään sitä aikaa että poliisin toimialaan, kuten muutenkaan sisäiseen turvallisuuteen panostaminen ei tunnu olevan listalla kovinkaan korkealla. Tämä tulee väistämättä johtamaan siihen että kansalaisten turvallisuustaso heikkenee ja varsinkin isompiin juttuihin reagoiminen tulee heikkenemään koska laari on tyhjä. Jos ei ole reserviä ja resurssia johonkin tehtävään niin tyhjästä on mielestäni paha nyhjäistä. No, normaalitilanteessa tällä ei ole niin merkitystä mutta kun poliisin homma ei ole pelkästään normaalitilan hoitamista vaan nimenomaan varautumista siihen että jotain odottamatonta sattuu.

Eikös se ollut juurikin Riikonen, joka loppukesällä uhkasi kansalaisten turvallisuuden putoavan Helsingissä samalla tasolle muun valtakunnan kanssa? Peltikolareitakin kuulemma setvittäisiin puhelimessa.

On hieman sellainen uhkaus, ettei oikein näin maalla asuvana tiedä miten tuota pitäisi kommentoida.
 
Kyllä se Paateron visio näppärisakkojen ulkoistamisestakin on aika kaukaa haettu. Nykypäivänä on harvassa ne kauppiaat, jotka tähän sakkomenettelyyn suostuvat. Tämä siksi, koska he tietävät ettei sakkoa makseta eikä sitä myöskään voida muuntaa vankeudeksi. Eli nämäkin näppäritapaukset menevät rikosilmoituksen muodossa sinne harvapäisten tutkijaplanttujen jo ennalta korkeiden juttupinojen pohjimmaiseksi pölyä keräämään.
 
Turha tästä on vängätä sen enempää, mutta sinä sanoit aiemmassa postissasi että poliisit ovat yhtä kirjavaa joukkoa kuin vartijatkin. No eivät todellakaan ole. Toki muutama outo tyyppi pääsee silloin tällöin sisään, mutta on sanomattakin selvää että vartijoissa noita hiippareita on huomattavasti enemmän, kun minkäänlaista seulaa ei kerran ole.

Totta kai vartijoina on paljon hyviä tyyppejä (suurimmalle osalle se on kuitenkin vain väliaikaisduuni), mutta luonnollisesti niiden "hassujen" osuus on myös melko suuri. Sanon tämän siltä pohjalta mitä itse näin vartijana ollessani, sekä keikkapaikoilla eri vartijoita aika paljon nähneenä.

En myöskään usko että näppärihommat ja putkakuljetukset tulisivat siirtymään vartijoille, sillä se vaatisi jo hiukan enemmän lakimuutoksia.

Vuosien aikana on maalailtu vaikka mitä uhkakuvia, ja ainakin taloudellisesti ne ovat toteutuneet. En jaksa uskoa että suunta kääntyy enää parempaan, vaan väkeä vähennetään siihen pisteeseen ettei homma enää toimi, ja sitten otetaan hiukan lisää että saadaan minimitaso säilytettyä.

Ymmärrän että nykyisessä taloustilanteessa pitää säästää, mutta samaan aikaan rahaa syydetään vaikka mihin muuhun paskaan. Samapa tuo toisaalta minulle. Keikka kerrallaan. Jos asiakas joutuu odottamaan kauemmin tai jäämään kokonaan ilman poliisin palveluita, ei se minun murheeni ole. Saman palkan minä saan, oli töissä sitten 10 partiota tai minä yksin...Jos kansalaisten turvallisuudentunteen säilyttämiseen riittää pienempi määrä poliiseja, kuten Jakob sanoi, niin ei se minulta ole pois =/
 
hkasi sanoi:
Oliko hänellä jotain muitakin avuja aikaisemmasta elämästä? Sujuva arabian tai venäjänkielen taito tai jotain muuta vastaavaa?

Ei käsittääkseni ole mitään superkykyjä. Kielipää on todennäköisesti huonompi kuin minulla. Fiksu ja kovakuntoinen nainen, mutta ei mitään aiempia korkeakoulututkintoja, erityisiä osaamisalueita tai mitään muutakaan sellaista.

Ymmärrän että nykyisessä taloustilanteessa pitää säästää, mutta samaan aikaan rahaa syydetään vaikka mihin muuhun paskaan. Samapa tuo toisaalta minulle. Keikka kerrallaan. Jos asiakas joutuu odottamaan kauemmin tai jäämään kokonaan ilman poliisin palveluita, ei se minun murheeni ole. Saman palkan minä saan, oli töissä sitten 10 partiota tai minä yksin...Jos kansalaisten turvallisuudentunteen säilyttämiseen riittää pienempi määrä poliiseja, kuten Jakob sanoi, niin ei se minulta ole pois =/

Tämä on näitä julkisen sektorin vakihomman ihanuuksia :D Itselläni alkaa hommat 1. päivä helmikuuta ja näillä näkymin eläkevirka kyseessä. Eri asia sitten tietenkin on, että viitsiikö kyseistä duunia tehdä seuraavat 40 vuotta, mutta ainakin tällä hetkellä fiilis on hyvä. Pääsee ottamaan asuntolainan ja muuttamaan kunnon kämppään. There's no työpaikka like suojatyöpaikka.
 
Kyllä se Paateron visio näppärisakkojen ulkoistamisestakin on aika kaukaa haettu. Nykypäivänä on harvassa ne kauppiaat, jotka tähän sakkomenettelyyn suostuvat. Tämä siksi, koska he tietävät ettei sakkoa makseta eikä sitä myöskään voida muuntaa vankeudeksi. Eli nämäkin näppäritapaukset menevät rikosilmoituksen muodossa sinne harvapäisten tutkijaplanttujen jo ennalta korkeiden juttupinojen pohjimmaiseksi pölyä keräämään.

99% samaa menoa kuin ennen lakimuutosta. Lähes samalla tavalla kauppiaat suostuvat RV-menettelyyn koska pullikointi systeemiä vastaan on oikeasti täysin turhaa. Jos ei RV-menettely kelpaa niin kannattaa varautua siihen että esitutkinta rajoitetaan jonkun pykälän voimin ja asia ei mene käräjille.
 
Itse olen tehnyt niin, että samalla kun kaveri kirjaa suppean ärrän, ni mä otan pari riviä paperille ja saman tien juttu päätökseen ja eteenpäin. Ei siinä mene juurikaan enempää aikaa kuin pelkän ärrän tekemiseen (tämä siis jos kauppa ei suostu RV-menettelyyn, eli talolle joudutaan menemään joka tapauksessa).
 
Eihän tuossa käytännössä mene yhtään sen pidempään aikaa kuin ärrän kirjaamisessa koska nuo kuulustelut eivät ole pitkiä ja partiokaveri voi tosiaan hoitaa sen kuulustelun siinä samalla. Mutta kuten sanottua, aika harva kauppa on kuitenkaan linjaansa muuttanut lakimuutoksen jälkeen joten sinänsä ärväkkeiden veivaaminen jatkuu vanhaan malliin.

Mutta pääpointti oli siis se että ei noita asioita pääsääntöisesti käräjillä käsitellä jos ei se RV kelpaa. Mitä luultavimmin tuloksena on rajoittaminen ja se on sitten siinä.
 
Mutta pääpointti oli siis se että ei noita asioita pääsääntöisesti käräjillä käsitellä jos ei se RV kelpaa. Mitä luultavimmin tuloksena on rajoittaminen ja se on sitten siinä.

Mä rohkenen väittää, että enemmän noita menee kirjalliseen menettelyyn kuin rajoitukseen. Edellyttäen tietysti, ettei näppäri lähde kiistelylinjalle.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom