Jaa, mä kun luulin että poliiseilla on jopa pääsykokeetkin, ja kuuleman mukaan aika moni niistä jopa karsiutuukin. Kun itse olin vartijana, niin en muista että ketään oltaisiin kauheasti testailtu (enkä usko että mitään seulaa edelleenkään on)...Eli kyllä ne poliisin rivit ovat hiukan vähemmän kirjavat...
Olet siinä oikeassa, että vartijoiden osaaminen tai osaamattomuus ei liity millään tavalla poliisin määrärahakeskusteluun. Mutta kun aletaan puhua sellaisista tehtävistä jotka siirtyisivät poliisilta vartijoille, niin kyllä se on melko relevantti asia.
Uskallan väittää ettei POLAMK:in pääsykoeseula ole vuotamaton, ja etteivätkö seulan läpäisseet muodostaisi melko kirjavan joukon edelleen? Mukaan mahtuu monenlaista tallaajaa, joista osa päätyy jopa rikoksen tielle, eli pääsykokeita tuskin voi pitää minään "ihmismittarina"?
Ja mitä tulee vartijoiden koulutukseen, se on pienin murhe tässä myllerryksessä viitaten siihen että mikäli kynnyskysymyksiä mietitään niin kyllä niitä ovat ennemminkin lakimuutokset kuin vartijan koulutuksen lisääminen? Mikäli koulutusta joskus tullaan lisäämään, se tulee tapahtumaan melko helposti...
Jos kiristää kenkää kun julkisuudessa Paatero esittää megaideoita, on tuskin kuitenkaan tarpeellista spekuloida vartijoiden selviytymistä annetuista tehtävistä, hehän kun kuitenkin ovat lopulta melko syytöntä sakkia tilanteeseen eikö vain? Ja uskon että riittävällä lisäkoulutuksella he selviytyisvät näpistelyvirhemaksun kirjoittamisesta kyllä, toinen juttu onkin että kuinka uskottavaa se olisi asiakkaan silmissä jne. Minä ainakin pahoittaisin mieleni jos saisin lukea arvosteluja jo etukäteen.
Uskonpa ettei Paateron esitys ole ilostuttanut vartijoiden keskuudessa, meinaan hehän tekevät jo siivoojien, talonmiesten, kaupan tätien, pullopoikien, kärrypoikien yms töitä, ja hommia vaan lisätään..
Eiköhän kohdisteta ne arvostelut sinne minne ne kuuluu ---> päättäjille!