Sitä, onko näihin asioihin valmis työssä, ei voi tietää ennen kuin ne kokee. On monia poliiseja, jotka eivät halua olla tekemisissä esim. vainajien kanssa. Silloin heidän kannattaa hakeutua sellaisiin poliisitehtäviin, missä näiden asioiden kanssa ei tarvitse olla tekemisissä. Itse taas en haluaisi olla missään nimessä esimerkiksi liikkuvassa.
Itse olen päivittäin tekemisissä kuolleiden ja heidän läheistensä kanssa. Kuolleiden joukossa on luonnollisesti kuolleita sekä ei-luonnollisesti kuolleita vauvasta vaariin. Lapsikuolemat ovat toki aina jollain tapaa surullisempia, mutta ei niitä pidä jäädä miettimään. Vainajat tai niihin liittyvät työtehtävät eivät ole vielä ikinä seuranneet kotiin eikä uniin. Kuolema on osa elämää, ei sen kummempaa. En pystyisi tekemään tätä työtä, jos näin olisi.
En koe kuolemaa, kuolinviestin viemistä tai muita näihin asioihin liittyviä juttuja vaikeina. Päinvastoin pidän työssäni näistä jutuista, sillä tiedän osaavani työni sekä osaavani kohdata vainajan omaisia. Olen itse menettänyt aika monta läheistäni ja omakohtaisten kokemuksieni perusteella osaan neuvoa vainajien omaisia eteenpäin ja osaan ymmärtää sen, mitä kaikkea suruprosessi pitää sisällään.
Minulle itselleni ikävimpiä kokemuksia on ollut esim. erään vanhuksen itsemurhayritys. Vanhus ei loukkaantunut fyysisesti millään tavoin epäonnistuessaan itsemurhassa, mutta asiat jotka hänet tähän pisteeseen ajoivat tuntuivat pahalta ja ne mietityttivät sen työvuoron ajan. Lisäksi eräs kotikeikka jäi ikävänä mieleen. Siinä perheen äiti pahoinpiteli lasta, joka ei ollut heidän oikeasti hänen omansa, mutta jota hän valheellisesti väitti omakseen Suomen viranomaisille. Kyseessä oli ulkomailta Suomeen muuttanut perhe, joka oli tuonnut rahasta tämän vieraan lapsen Suomeen muka omana lapsenaan. Perheen äiti tuntui vihaavan lasta ja myös näytti sen. Keikkoina nämä eivät olleet mitään vaarallisia tai mitään kummoisia, mutta kun niitä mietti vähän syvällisemmin, niin tuli vähän paha mieli.
Elämänkokemuksesta ja työkokemuksista on aina jotain hyötyä. Elämänkokemushan ei aina ole sitä, että olet kokenut elämässäsi pelkkiä negatiivisia asioita (vaikka se aina tunnutaan kokevan niin), vaan myös sitä että eteesi on tullut monenlaisia erilaisia asioita, joita olet joutunut hoitamaan ja joista olet joutunut ottaman selvää sekä vastuuta. Elämänkokemuksen persuteella kykenet selviytymään erilaisista asioista, neuvomaan ja ohjaamaan muita, laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen, ajattelemaan omilla aivoilla, kyseenalaistamaan asioita ja vaikka mitä. Kukaan meistä ei ole valmis poliisi koulusta valmistuessaan, mutta työ opettaa ja tuo itseluottamusta. Omakohtaiset kokemukset eivät ole aina autuaaksi tekevä asia, sillä tulee muistaa, että meitä on moneen junaan ja ihmiset reagoivat asioihin sekä käsittelevät asioita eri tavoin.
Voisin kuvitella, että minulle henkilökohtaisesti vaikeita tilanteita voisi olla se, jos joutuisin käyttämään ampuma-asetta johonkin kohteeseen ja kohde menehtyisi. Siitäkin huolimatta, että järjellä tietäisin tilanteen olleen todennäköisesti joko-tai -tilanne. Tästäkin huolimatta koen, että tällaisessa tilanteessa käytän asetta tarpeen mukaan.
Itse työ ei oikeastaan stressaa lainkaan, vaikkakin toisinaan kiire ja työhön liittyvät aikarajat saattavat aiheuttaa pientä painetta. Toisaalta tykkään työskennellä pienen paineen alaisena ja pidän työstäni muutenkin.
Eniten ärsyttää ja tuo paineita itse organisaatio ja se, että tuntuu ettei sinua oikeasti kuunnella ja ettet voi vaikuttaa mihinkään.Työnantaja yrittää antaa sellaisen kuvitelman, että voit vaikuttaa, mutta usein tuntuu siltä, että tietyt asiat on jo päätetty jossain nurkkahuoneessa ja että päättämässä ovat olleet sellaiset tahot, jotka eivät ymmärrä ruohonjuuritason hommista yhtään mitään. Nämä asiat saattavat joskus seurata kotiin. Poliishallinto on sellainen "päällikkövirasto".