Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole koskaan jouduttu poliisia lomauttamaan, tuo on vain julkisuustemppu. Hyvä sellainen. Tosin ennen olemassaolevaa hallitusta ei tuollainen kiinnosta ketään.
Hyvä että Riikonen älähtää kun ei tuo ylipäällikkö tee muuta kuin odottaa eläkettä.

En usko, että tuo lomautusuhka tulee voimaan. Luulen, että antaavat sen verran lisärahoitusta, että lomautuksiin ei tarvitse mennä. Asian esille tuominen tulee hyvään kohtaan. Eikös muutama vuosi sitten LP:n puolella väläytelty lomautuksille ja heti löytyi rahoitus?

Voin tietty olla väärässäkin.

Ihan mielenkiintoista että moni jaksaa ihmetellä miksi poliisikouluun haetaan vaikka työllisyystilanne näyttää näin huonolta. Suomessa kuitenkin lähes kaikki eri alojen opiskelijoista kohtaa työnhaun haasteet heti valmistuttuaan. Tilanne on siis sama niin autoasentajalla, poliisilla kuin vaikka biokemian tohtorilla. Jos jonkin ammatin pariin haluaa työskentelemään niin tottakai täytyy löytyä luottamusta ja uskoa omaan työllistymiseen. Eikai kukaan ole niin saamaton että jättää hakeutumatta toiveammattiinsa vain huonon työllisyysnäkymän takia? On myös muistettava että poliisin koulutuksella on painoarvoa työelämässä muillakin aloilla ja se herättää tiettyä luottamusta kanssaihmisissä, jota tuskin voidaan pitää kovin negatiivisena vaikkapa yksityiselle turvallisuuspuolella hakeutumisessa. Olen itsekin harkinnut helsingin pelastuskoulua, kadettikoulua ja rajavartiolaitokseen hakemista, näistä olisi sisään päästessään työllistynyt varmasti, mutta kun poliisikoulu tuntui parhaimmalta vaihtoehdolta itselle niin valinta oli helppo, on työllisyysnäkymät millaiset tahansa. Nyt odottelen syksyllä alkavaa koulua ihan perkeleesti.. :)

Mä oon tätä aina ihmetellyt miksi pitää suhtautua niin negatiivisesti jos joku haluaa poliisikouluun. Faktahan on juuri se että siihen ammattiin ei pääse ellei ensin kouluta itseänsä poliisiksi. Ja mä luulen että kaikki jotka sinne hakevat toimii periaatteella että "mieluummin työtön poliisi kun ei poliisi ollenkaan". Varmasti on tiedossa ettei töitä löydy välttämättä heti, mutta ei kai niitä töitäkään voi hakea ellei ole sen koulun käynyt ensin.
Varmoja työpaikkoja ei varmaan ole kuin hoitoalalla tällä hetkellä. En mä usko että kukaan joka kouluttautuu insinööriksi ajattelee että "no en mä tuohon unelmaduuniin halua koska voi olla etten saa töitä". Unelmat on sitä varten että niitä pitää toteuttaa. Poliisikouluun ei voi enää hakea sitten kun on vanha, huonossa kunnossa ja istuu vanhainkodissa itkemässä kurjaa elämää. Siksi pitää toimia kun tuntuu siltä ja siihen pystyy.

Mutta joo, se siitä. Onnea kaikille kouluunmenijöille ja hakijoille. Tsemppiä kokeisiin :)

En usko, että tuo lomautusuhka tulee voimaan. Luulen, että antaavat sen verran lisärahoitusta, että lomautuksiin ei tarvitse mennä. Asian esille tuominen tulee hyvään kohtaan. Eikös muutama vuosi sitten LP:n puolella väläytelty lomautuksille ja heti löytyi rahoitus?

Voin tietty olla väärässäkin.
Juu, LP:n päällikkö uhrasi itsensä, ja antoi YT-varoituksen. "Yllättäen" rahat löytyi, ja päällikkö vietti loppu-uransa sairaslomalla odottaen eläkettä.
Hatunnosto rohkeudesta hällekin.

Tulipas nyt tämmönen kyssä mieleen ku tonne kouluun on sit menossa. Niin mitähän omia vehkeitä poliisit voi käyttää? Varmaan kengät saa ottaa omat ja hanskat? Onko jotaa muuta? Ja juu, varmasti selviää sit koulussa mut kiinnostaa ny etukäteen. :P

Tulipas nyt tämmönen kyssä mieleen ku tonne kouluun on sit menossa. Niin mitähän omia vehkeitä poliisit voi käyttää? Varmaan kengät saa ottaa omat ja hanskat? Onko jotaa muuta? Ja juu, varmasti selviää sit koulussa mut kiinnostaa ny etukäteen. :P

Elä vie heti alkuun koululle mitään omia varusteita (tarkoitan siis näitä kenttävehkeitä, viiltosuojahanskat, maiharit, lamput yms.) Peruskoulukamat ja liikuntavaatteet vain mukaan. Sitten luovin liikkein etenet ja tarkkailet tilannetta. Se on vasta 4. jakso kun ruvetaan miettimään noita varustejuttuja. Vinkkinä, että kannattaa erittäin tarkkaan miettiä mitä sieltä koululta menee ostamaan. Alkuun on kaiken maaliman jojon kauppaajia "elinikäisinetakuineen" ja niihin ei kannata sotkeutua.

Elä vie heti alkuun koululle mitään omia varusteita (tarkoitan siis näitä kenttävehkeitä, viiltosuojahanskat, maiharit, lamput yms.) Peruskoulukamat ja liikuntavaatteet vain mukaan. Sitten luovin liikkein etenet ja tarkkailet tilannetta. Se on vasta 4. jakso kun ruvetaan miettimään noita varustejuttuja. Vinkkinä, että kannattaa erittäin tarkkaan miettiä mitä sieltä koululta menee ostamaan. Alkuun on kaiken maaliman jojon kauppaajia "elinikäisinetakuineen" ja niihin ei kannata sotkeutua.

Joo tää oli vaan tämmönen infon kalastelu jutska. Mulla vaan sattuu olemaan kaikennäköstä relettä omasta takaa. Kiitti tiedosta.

Mistä noita viiltosuojahanskoja saa ja mitä maksaa?

Mistä noita viiltosuojahanskoja saa ja mitä maksaa?

Eiköhän noita myy (PTK:n) lisäksi kaikki sellaiset liikkeet, joista noita vartija/jv/poliisi jne. varusteita voi ostaa muutoinkin, maksaa äkkiseltään arvioituna n. 30-100 euroa riippuen millaisia hakee.

Komppaan Energizeriä noissa varustejutuissa, koulun tarjoamilla vehkeillä kyllä pääsee jo todella pitkälle. Itse suosittelisin ainoastaan hyvää monitoimityökalua, sekä pientä taktista valaisinta koulun vehkeiden lisäksi.

Oma mielipiteeni noista viiltosuojahanskoista: perseestä. Ne eivät lämmitä talvella yhtään, näppituntuma on todella huono, jos ovat nahkaa niin imevät kaiken paskan itseensä ja eivät suojaa neuloilta (ellet hommaa sellaisia joissa on pistosuojat, jonka jälkeen voit unohtaa sen näppituntuman kokonaan). Omalla (joskin lyhyehköllä) uralla ei ole vielä tullut sellaista tilannetta eteen että olisi joutunut puukon terästä ottamaan kiinni...

Tosta jojosta tuli mieleen, että miten kentällä porukka hoitaa ton käsirautojen avain systeemin. Oon kuullu useesti että se jojo ei ole hyvä, mutta se käsirautojen mukana tuleva päiväkirjan avain on surkee myös :D käyttääkö moni sitä isompaa avainta (jota voi ostaa ptk:sta) ja sitä sitten taskussa vaan?

On myös muistettava että poliisin koulutuksella on painoarvoa työelämässä muillakin aloilla ja se herättää tiettyä luottamusta kanssaihmisissä, jota tuskin voidaan pitää kovin negatiivisena vaikkapa yksityiselle turvallisuuspuolella hakeutumisessa.

Mille alalle poliisin perustutkinnosta on painoarvoa? Kun kertoo hanttihommiin hakiessaan olevansa työtön poliisi mahdollinen työnantaja voi pitää sinua luotettavana, muuta hyötyä ei ole. Kun poliisiopinnot on suorittu voi vartiointifirmoihin työllistyminen tuntua huonommalta vaihtoehdolta kuin liiton rahoilla eläminen.

"Kaikille poliisiseille on töitä vuonna 2007, ei vaan 2008 vai oliko se 2009 siis anteeksi tarkoitin 2015"

Tosta jojosta tuli mieleen, että miten kentällä porukka hoitaa ton käsirautojen avain systeemin. Oon kuullu useesti että se jojo ei ole hyvä, mutta se käsirautojen mukana tuleva päiväkirjan avain on surkee myös :D käyttääkö moni sitä isompaa avainta (jota voi ostaa ptk:sta) ja sitä sitten taskussa vaan?
Itselläni on semmoinen pidempi avain, en tiedä onko sama kuin PTK:lla, mutta varmaan saman tyylinen. Pidän sitä rintataskussa ihan niin kuin kynää. Melko näppärä.

Itse suosittelisin ainoastaan hyvää monitoimityökalua, sekä pientä taktista valaisinta koulun vehkeiden lisäksi.

Monitoimityökalu ok, tosin ilmankin olen pärjännyt. Taktistavalaisinta ja korvanappihärveleintä en menisi ostamaan, koska työnantajalta olen sellaiset saanut jo työharjoittelussa.

Viiltosuojahanskat on varustekassissa ja siellä ovatkin, koska muut hanskat ovat parempia työhommissa.

Oma mielipiteeni noista viiltosuojahanskoista: perseestä. Ne eivät lämmitä talvella yhtään

Joo ja ainakin omat hanskat kylmettävät käsiä entisestään. Aika epäkäytännölliset muutenkin.

Jos jotain tarvitsee omasta pussista ostaa ja maksaa, niin kannattaa hankkia muualta kuin PTK:lta pelkästään hinnan takia.

Kertokaapas te hieman enemmän kokemusta valintakokeista hankkineet, oliko näin että kaunokirjoitus on ainoa sallittu tyyli kirjallisissa ( Kirjallinen osio ja tutkintokielen koe)? Onko kirjallisen osion tehtävät suurimmaksi osaksi monivalintatehtäviä/ lyhyitä kysymyksiä joihin vastataan korkeintaan muutamalla lauseella. Näin amismatematiikalla laskettuna tuo puolen tunnin aikaraja ei paljon mahdollista varsinaisia esseevastauksia. Kuinka yksityiskohtaisesti valintakokelaan oletetaan hallitsevan tentattava materiaali. Kannattaako siis näin viimeistely-/ kertausvaiheessa keskittyä opettelemaan päivämääriä milloin Schumannin julistus esiteltiin/ mitä luxemburgin kompromissi piti sisällään, vai riittääkö jos asiat hallitsee perustasolla. Esim. hallitsee EU:n eri toimielinten päätehtävät sekä unionin historian pääpiirteet. Jos ystävällisyyttänne myös jaksatte antaa esimerkkejä kysymyksistä, joita kirjallisessa osiossa kohtasitte, olisin hyvin kiitollinen. Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!

Eihän oikeasti voi olla vaatimuksena nimenomaan kaunokirjallisuus....? Lukiossa ei äikän ylppäreissäkään tuollaisia vaadita.

Oma kysymys semmonen, että kertokaapa onko kuinka suuri etu muihin opiskelijoihin nähden, että suomalaisena hallitsee myös esim. venäjää? Mä oon ite tosin puoliks virolainen, mutta 3/4 elämää kumminki Suomessa asunut ja kansalaisuuskin tietysti löytyy. Sattuneista syistä osaan suomen lisäksi myös lähes erinomaisella tasolla venäjää ja tottakai skolessa opetettua englantiakin. Eli onko kuinka hyvät työllistymismahdollisuudet tuon kielen takia esim. jonnekin itärajan tuntumaan, vaikkapa Lappeenrantaan. Siellä kun on venäläisiä ja venäjänkielisiä ylipäätään tosi paljon.

Oma kysymys semmonen, että kertokaapa onko kuinka suuri etu muihin opiskelijoihin nähden, että suomalaisena hallitsee myös esim. venäjää?

No kyllä tuonne itärajan tuntumaan luulis kelpaavan työntekijä, joka osaa venäjää täydellisesti. Tietty muutenkin äijän pitää olla hyvä. Luulen, että esim. KRP:a kiinnostais venäjää osaavat työntekijät.

Kertokaapas te hieman enemmän kokemusta valintakokeista hankkineet, oliko näin että kaunokirjoitus on ainoa sallittu tyyli kirjallisissa ( Kirjallinen osio ja tutkintokielen koe)? Onko kirjallisen osion tehtävät suurimmaksi osaksi monivalintatehtäviä/ lyhyitä kysymyksiä joihin vastataan korkeintaan muutamalla lauseella. Näin amismatematiikalla laskettuna tuo puolen tunnin aikaraja ei paljon mahdollista varsinaisia esseevastauksia. Kuinka yksityiskohtaisesti valintakokelaan oletetaan hallitsevan tentattava materiaali. Kannattaako siis näin viimeistely-/ kertausvaiheessa keskittyä opettelemaan päivämääriä milloin Schumannin julistus esiteltiin/ mitä luxemburgin kompromissi piti sisällään, vai riittääkö jos asiat hallitsee perustasolla. Esim. hallitsee EU:n eri toimielinten päätehtävät sekä unionin historian pääpiirteet. Jos ystävällisyyttänne myös jaksatte antaa esimerkkejä kysymyksistä, joita kirjallisessa osiossa kohtasitte, olisin hyvin kiitollinen. Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
Ei tarvi kirjottaa kaunoo. Monivalintaa löytyy ja parin rivin "esseekysymyksiä", mm. "Listaa perussopimukset" jne. Jotkut kysymykset on helvetin pikkutarkkoja, esim. parlamentin 5 suurinta puoluetta, jotka tietenkin listataan aineistossa korkeintaan sivulauseessa tai kuvatekstissä. Kaikkee mahdollista voidaan kysyä ja myös kysytään. Jos osaa perustasolla asiat, ei mee hyvin, koska monivalintakysymyksistä saa paljon enemmän pisteitä kuin noista mukamas esseiks kutsutuista kysymyksistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom