Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
5.4 ois pääsykokeet. Onko sisäänpäässeillä heittää mitään hyviä tipsejä & tärppejä ensihakijalle? :)

No alkuun kannattaa lueskella tätä threadia niin paljon kun jaksat. Alota vaikka jotain sata sivua tästä taaksepäin. Tokana kannattaa katsoa polamkin valintakoemateriaalit sivua, sieltä saattaa joku homma vielä viime metreillä vaihtua. Kolmanneksi jos olet amis pohjalta niin reenaa hulluna äidinkieltä. Tolla setillä itsellä osui lopulta :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lue hyvin, treenaa punttia ja lenkkiä jos jää lukemisen jälkeen aikaa. Pääsykokeissa purista viimeisetkin pisarat sekä fyysisissä että kirjallisissa vaikka loppupäivästä tuntuu että jaksaminen on täysi nolla. Psykologisissa testeissä vastaa siten miten se parhaiten sinua kuvaa, älä kuitenkaan käytä liikaa ääripäiden vastauksia. Haastattelussa ole rauhallinen, äläkä liian innokas. Mieti mitä vastaat, koska joudut sen todennäköisesti perustelemaan miksi vastasit juuri niin.

Siinä nyt mitä omalta kohdalta pistin merkille.
Kiitti, en mä sitten ihan kujalla oo ollu. :) Btw, millasella tarkkuudella niissä kirjallisissa kysellään asioita? Siis tyyliin vuosilukuja vai asiaa?

Siis ilmeisesti liittyen tiivistelmään & kirjotelmaan? Kun mä osaan kyllä kirjottaa mutta ne hemmetin latinankieliset nimitykset (predikaatti adverbi yms) on hakusessa. :D

Eiks noi ole kuitenkin opeteltu jo ihan siellä peruskoulussa? :) En mäkään noita kaikkia enää muista, mutta ilmeisesti kykenen noin suurinpiirtein muodostamaan suht' hyvää tekstiä, kirjoittamaan yhdyssanoja (yleensä) oikein tai vaikkapa käyttämään pilkkua oikeissa kohdissa.

Nimenomaan tossa ainekirjoituksessa arvioidaan tota äidinkielen osaamista, eli sitä kuinka virheetöntä tekstiä tuottaa sekä sitä, että osaa ylipäätään kirjoittaa aiheen mukaisen kirjoitelman ja tietty mahdollisimman hyvän sellaisen.

Mulla itselläni on ollut yleensä ohjenuorana noissa kirjoituksissa (oli se sitten poliisikoulun pääsykoe, kouluaine, esitelmä, rikosilmoitus, kuulustelukertomus tai mikä tahansa vastaava), että pyrkii vastaamaan kirjoituksessa (tilanteen mukaan) kysymyssanoihin, esim. kuka, mitä, missä, milloin, miksi, miten millä...? Ja lisäksi perustelemaan kirjoituksen omilla mielipiteillään, jos sellaisia esikseen pyydetään ja se sopii aiheeseen. Unohtamatta sitä hyvää kielioppia ja sitä, että pysyy aiheessa sekä osaa laivaa esille sen olennaisimman.

Hyviä kirjoja äidinkielen opiskeluun ovat olleet seuraavat kirjat, joista on ollut hyötyä moniin eri tilanteisiin:

http://www.booky.fi/kirja/mikkola_haapamaki/aidinkieli_ja_kirjallisuus_kasikirja/9789510263006
http://www.bookplus.fi/kirjat/husu,_milja/ammattisuomen_käsikirja-4299732

Kuumeisesti odotellaan kutsua valintakokeen ensimmäiseen vaiheeseen huhtikuulle. Ilmeisesti Tampereelle ne on jo jaettu?
Tän päivän postit jo tulleet,mutta ei ollut siinä kirjettä. Toivottavasti huomenna on :)

Kuumeisesti odotellaan kutsua valintakokeen ensimmäiseen vaiheeseen huhtikuulle. Ilmeisesti Tampereelle ne on jo jaettu?
Tän päivän postit jo tulleet,mutta ei ollut siinä kirjettä. Toivottavasti huomenna on :)

Tänään tuli myös meikäläiselle tänne Hämeenlinnan lähettyville kutsu. 5.4 olis koepäivä

Eilisessä MOT:ssa oli juttua valtion tuttavuusohjelmasta. Paaterokin oli äänessä. Kannattaa tsekata.

Tuossahan puhuttiin jo asiaa.

Itelle tuli tänään toisen vaiheen tulokset, jäi pisteen päähän. :( Ois tarkotus hakia uuestaan tässä heti. Mutta jos neljän vuoden aikana 500 virkaa vähennetään, ni voipi olla ettei työpaikkaa oo tiedossa...:rolleyes:

Tuossahan puhuttiin jo asiaa.

Itelle tuli tänään toisen vaiheen tulokset, jäi pisteen päähän. :( Ois tarkotus hakia uuestaan tässä heti. Mutta jos neljän vuoden aikana 500 virkaa vähennetään, ni voipi olla ettei työpaikkaa oo tiedossa...:rolleyes:

Voi perkele. No parempi silti että meni edes liki. Soittelin tossa valintayksikköön ja oli kuulemma tiukka tämä haku. Eli vähän otettiin sisään ja melko korkea taso ylipäätään hakijoilla. Eli vähän vielä nipistät niin on varma paikka ensi haussa ;)

Mä uskon, että tänä päivänä jo kaikki kouluun hakevat ovat tietoisia siitä, että niitä duunipakkoja ei ole ihan tosta vaan saatavilla. Se on harmi ja usein käy myös niin, että ne realiteetit lyö silmille vasta oikeasti vasta siinä vaiheessa, kun sieltä koulusta aletaan oikeasti valmistautumaan. Tästä huolimatta on ehkä turhaa alkaa lyttäämään toisen intoa. Mun puolesta jokainen kouluunhakija saa olla ihan täpinöissään ja kysellä täällä "tyhmiä".

Toisaalta näkisin, että hakija voi myös itse nähdä vähän vaivaa ja lukea vaikka tätä ketjua. Ymmärrän senkin, että ketjun läpikahlaaminen on hankalaa valtavan sivumäärän vuoksi, mutta ainakin itse olen kirjoittanut tänne useita viestejä ja yrittänyt omalta osaltani vähän antaa vinkkiä. Ihan kauhean moneen kertaan niitä ei kyllä jaksa kirjoittaa. Voihan tätä ketjua kahlata läpi useampana päivänä. Tai sitten ehkä kannattaa yksilöidä vähän tarkemmin niitä kysymyksiä, sillä sellaisiin ympäripyöreisiin ei jaksa niinkään vastata.

Tsemppiä kaikille kouluunpyrkijöille!

Mä uskon, että tänä päivänä jo kaikki kouluun hakevat ovat tietoisia siitä, että niitä duunipakkoja ei ole ihan tosta vaan saatavilla. Se on harmi ja usein käy myös niin, että ne realiteetit lyö silmille vasta oikeasti vasta siinä vaiheessa, kun sieltä koulusta aletaan oikeasti valmistautumaan. Tästä huolimatta on ehkä turhaa alkaa lyttäämään toisen intoa. Mun puolesta jokainen kouluunhakija saa olla ihan täpinöissään ja kysellä täällä "tyhmiä".

Toisaalta näkisin, että hakija voi myös itse nähdä vähän vaivaa ja lukea vaikka tätä ketjua. Ymmärrän senkin, että ketjun läpikahlaaminen on hankalaa valtavan sivumäärän vuoksi, mutta ainakin itse olen kirjoittanut tänne useita viestejä ja yrittänyt omalta osaltani vähän antaa vinkkiä. Ihan kauhean moneen kertaan niitä ei kyllä jaksa kirjoittaa. Voihan tätä ketjua kahlata läpi useampana päivänä. Tai sitten ehkä kannattaa yksilöidä vähän tarkemmin niitä kysymyksiä, sillä sellaisiin ympäripyöreisiin ei jaksa niinkään vastata.

Tsemppiä kaikille kouluunpyrkijöille!

Kiinnostais se kirjallisten kokeiden kysymysten tarkkuus.. siis kysytäänkö siellä tyyliin vuosilukuja ja max rangaistus pituuksia vai enemmän semmosta "asiaa"?

Kiinnostais se kirjallisten kokeiden kysymysten tarkkuus.. siis kysytäänkö siellä tyyliin vuosilukuja ja max rangaistus pituuksia vai enemmän semmosta "asiaa"?

Asiaa. Eli kysymykset eivät ole tyyliin mikä on poliisilain kymmenes pykälä, mutta voidaan kysyä mitä keinoja poliisi voi käyttää henkilöllisyyttä selvitettäessä. Ei tosin varmasti haittaa vaikka osaisit kaikki suoraan ulkoa;)

Ja kerran vielä, lueskeles vähän taaksepäin tätä threadia, eikös siellä ole ihan jotain kysymyksiä lueteltu? Tai ainakin hyviä vinkkejä siellä heitellään. Ja saat vähän esimakua kyssäreistä.

Jos poliiseille ei riitä töitä niin mikä hemmetin idea siinä on että kouluun otetaan valtava määrä lössiä? Luulis että koulutus on kuitenkin melko kallis.

Jos poliiseille ei riitä töitä niin mikä hemmetin idea siinä on että kouluun otetaan valtava määrä lössiä? Luulis että koulutus on kuitenkin melko kallis.

Koska, jos harjoittelijat ja kenttäjaksolaiset jätettäisiin pois vaikka vuodeksi laittamalla koulu kiinni niin: a) Laitokset pysähtyisivät. Meidänkin kapasiteetistä pelkästään kentällä 30% on kyseisiä koululaisia.

b) Opettajat joutuisivat etsimään vuodeksi töitä jostain. Suurin osa koulun opettajista ei pärjäisi enää oikeissa oman alan töissä töissä muualla kuin poliisikoululla.

Koska, jos harjoittelijat ja kenttäjaksolaiset jätettäisiin pois vaikka vuodeksi laittamalla koulu kiinni niin: a) Laitokset pysähtyisivät. Meidänkin kapasiteetistä pelkästään kentällä 30% on kyseisiä koululaisia.

b) Opettajat joutuisivat etsimään vuodeksi töitä jostain. Suurin osa koulun opettajista ei pärjäisi enää oikeissa oman alan töissä töissä muualla kuin poliisikoululla.

Kai siihen joku järki ratkaisu voitais saaha että ei valmistuisi työttömiä poliiseja.

Kai niitä määriä jonkin verran kontrolloidaan. Mutta varmaan ajatellaan, että tulevaisuudessa n. 4-7 vuoden sisällä Poliisien työpaikkoja tulee lisää.

Ajatellaan pois vaan...

Paateron Mikko viimeisimmässä MOT-ohjelmassa: "Me ollaan aika vähän toteutettu vielä tuottavuusohjelmaa. Me ollaan siinä perässä ja meidän pahimmat vuodet on niin kuin edessä. // Jos se joudutaan kokonaisuudessaan toteuttamaan sillä tavalla kuin se on nyt päätetty, niin rytinät on vasta tulossa."

Luulis ohjelman tulevan Areenaankin jossain vaiheessa, mutta täältä löytää ohjelman kässärin vielä hetken ajan: http://ohjelmat.yle.fi/mot/taman_viikon_mot/kasikirjoitus

Voi perkele. No parempi silti että meni edes liki. Soittelin tossa valintayksikköön ja oli kuulemma tiukka tämä haku. Eli vähän otettiin sisään ja melko korkea taso ylipäätään hakijoilla. Eli vähän vielä nipistät niin on varma paikka ensi haussa ;)

Joo muuten meni ihan hyvin, mutta kuntokokeesta sain vaan 1:n pisteen...:dance:...joten tiiän kyllä mistä parantaa. Oonki nyt kulkenu salilla tai lenkillä joka päivä. Alkaa ilmatki olleen kohillaan,ni on palion mukavampi käyä lenkillä. :puntti: Sitte kesäkuussa taas pääsykokeisiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom