Hello!Selailin ihan muita ketjuja ja ns.eksyin sitten tänne.Itse olisin 4-kymppisenä liian vanha hakemaan poliisikouluun,mutta katselenpa ketjua kummipoikani vuoksi.
Lukio ja kaksoistutkinnon suorittaminen lopuillaan,armeija edessä.Ammatinvalinta kuitenkin mietityttää.Toiveena tietenkin "lyhyt koulutus,mukava työ,varma työpaikka ja iso palkka".Ja heti mulla välähti että tietenkin POLIISI,täyttää kaikki vaatimukset,vai mitä? :D
Täytyy yrittää elää omaa unelmaa sitten kummipojan kautta,kun omat tenavat tuskin alasta kiinnostuvat.Niin,totta toinen puoli.Hoitoalalla olen työskennellyt jo pitkään.Poliisin ammatti kävi aikoinaan mielessä,mutta en koskaan sitten edes hakenut sinne päin.Uskottelen itselleni, että en olisi varmaankaan viimeisten joukossa ollut,koska samantapaisia ominaisuuksia vaaditaan hoitoalallakin,ja läpäisinhän nekin testit.Just joo.
Unelmia saa ja pitääkin olla mutta lusikka kauniiseen kätöseen: vaikken yleensä kovin konservatiivinen olekaan ajatuksiltani,niin poliisin homma on niitä harvoja,jonka toivon ja suon lähestulkoon vain miehille.Sorry vaan siskot!
Mutta näin se vaan on.Turhan usein sivusta seuranneena on naispoliisin uskottavuus ollut lujilla.Itsekin kainalokepiksi sopivana jäisin takuuvarmasti pinon alimmaiseksi jos asiakas saisi päähänsä hypätä päälle.Siinä tilanteessa ei auttaisi vaikka Kalevalaa ulkoa lukisin,puhe kun ei enää tavoita.Painimisen jätän suosiolla miesten hommaksi.Lisäksi joillakin naispoliiseilla on kumma tapa haistatella asiakkaille ja tulla tilanteeseen tyyliin "nyt pannaan rivit järjestykseen".Monesti on äänensä kohonnut lähes falsettiin,vaikka tunnetusti matala ääni on se joka rauhoittaa.Se siitä naisen rauhoittavasta läsnäolosta.
Uniformu (hoitajan tai poliisin) naisen päällä ei aina takaa auktoriteettiasemaa tai koskemattomuutta.Myös hoitopuolella olen todennut että juuri mieshoitajan läsnäolo on hillinnyt joidenkin asiakkaiden tempoilua kun tietävät että fyysinen vastus olisikin kovempi.
Niin,voin näin puolueettomasti sanoa,että kummipojallani olisi kyllä edellytyksiä poliisin ammattiin.Fiksu ja verbaalisesti lahjakas,lehmän hermot - harvoin olen nähnyt suuttuvan,hyvä kunto,paljon kokemusta mm.nuorisotyöstä jne.Yks pikku este vaan: pitäs saada vielä riittävästi kiinnostumaan alasta.....
PS.Ihmettelen suuresti mikseivät diabeetikot pääse poliisikoulutukseen.Diabeetikkoja on kuitenkin hoitoalallakin.Osa tekee 3-vuorotyötäkin eli myös yövuoroja,joten miten POLAMK oikein perustelee kantaansa?