Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Sis.pääsyraja noussut?
edit.eiku ei mitään tuossahan se luki
Kyllähän tuo vähän ketutti, kun paransin yhdellä pisteellä ja samalla raja nousi yhdellä pisteellä :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Multa ainakin kysyttiin että onko rikkeitä tullut hakemisen jälkeen, uskoisin et ite oisin siinä vaiheessa sanonu jos ois sakot tullu :)

Pisteet ja hyväksymiskirje tuli:
Haastattelu 4/5
Kirjoitelma 5/5
Tiivistelmä 2/3
Psykologiset 4/6
Kirjatentti 3/3
Kuntokoe 5/5

eli yhteensä 23/27

Nyt kun on saanut puolisen vuotta jännittää pääsykokeita ja tuloksia, ni pääsee jännittämään koulun alkua :D

Olitkos sinä Keski-Uudeltamaalta? Onnea kouluunpääsystä! Sama kurssi kutsuu meitä!

Tupsahti postilaatikkooon kirje, että valittiin toiseen vaiheeseen. Ihan hyvät fiilikset, nyt olis tän viikon perjantaina haastattelu ja psykologiset. Kellään viimehetken neuvoja ? :D eikai siinä auta muu kun olla oma itsensä =)

Hello!

Aloitetaan siitä, että en ole varma menikö tämä oikeaan topicciin mutta yritetään kuitenkin :). Elikä kysyisin teidän pakkotoistolaisten mielipiteitä siitä että kuinka helposti pääsisin poliisikouluun vaikka en ole käynyt inttiä.

Menin aikoinaan inttiin, Santahaminan SPOLK:iin. Mutta aikaisemmin samana vuonna olin ollut Thaimaassa, ja saanut sieltä bakteeri-infektion nimeltä: Reaktiivinen niveltulehdus. Nilkan, nivusen sekä hartian nivelet pa*koina 9kk:n ajan. Ja nämä ongelmat alkoivat juuri ennen inttiä, ja oletin että ei se mitään vakavaa ole. 2kk myöhemmin intin alkamisesta huomasin olevani vapaalla intistä. E-papereita ne ei suostunut antamaan vaikka olisin halunnut. Joten lähdin pois sivaripapereilla. Tarkoituksena oli kuitenkin käydä intti alusta loppuun kunnialla (AUK ja mahd. RUK, eli motivaatiota olisi ollut silloin). Lääkärit totesivat vapaa-ajalla sen olevan ko. Reaktiivinen niveltulehdus. Sen jälkeen kuitenkin motivaatio tippui ja kiinnostus laski ku lehmän häntä. Otin C-paperit polvestani myöhemmin. Polveni on nimittäin leikattu kerran koska siinä oli ollut Osgood-Schlatterin tauti. Sen jälkeen se muodostui hyppääjänpolveksi ---> leikattiin. Toimii nykyään täydellisesti, vaikka sanoin lääkärille että en voi mennä inttiin polveni takia (laiskuuttani silloin).

Kuitenkin, olen harrastanut pienestä pitäen erilaisia palloilulajeja. Mm. koripalloa, ja pelannut ikäluokkamme SM-tasolla. Cooperikin menee 3000m+. Ja nykyään harrastan Krav Magaa sekä punttiasalia siinä ohessa. Olen myös suorittanut kaksoistutkinnon (YO-merkonomi). Mutta muutamia sakkoja on tullut: 2 ylinopeussakkoa 60km/h-alueella 80km/h (vihdinväylän peltipoliisi ;@) sekä 40km/h-alueella 60km/h (kamera-auto). Sekä yksi liikenneturvallisuudenvaarantaminen (pieni pusu toiseen autoon) ja vielä kun kuljetin kaveriani autonkatolla :D = muutama päiväsakko. Kortti siitä kuitenkin lähti koska olin saanut jo 2 sakkoa kahdenvuoden sisällä. 3 sakkoa 2 vuodessa --> kortti hyllylle 2kk ajaksi.

Mutta putkareissuja, pahoinpitelyjä yms. drink 'n drive -sanktioita ole. Enkä edes harrasta moista toimintaa. Mutta mietityttää että minkälaiset mahdollisuudet on tässä vaiheessa? Harmittaa tietenkin kun en viitsinyt mennä uudestaan inttin. Silloin v**utti moinen, ja jäin rannalle C-papereilla >;(. Kysyin asiaa jo poliisin valintayksiköstä, mutta selvää vastausta he ei antaneet - ei itseasiassa edes suuntaa antavaa :(. He sanoivat, että tilanne katsotaan tapauskohtaisesti ja ilman perehtymistä asiakirjoihini ei voida sanoa mitään.

Mutta eikö se ole nykyään niin, että inttiä ei tarvitse olla suoritettuna jos haluaa päästä poliisiksi. Mm. minun tilanteessani joudun menemään lääkärille jotta hän voi todeta minun polveni (C-paperit polvesta) olevan kunnossa jotta saisin A-paperit kunnostani. Ongelmani siis lähinnä on nämä sakot, eihän niitä ole liikaa - vielä (?) ja intin suorittamattomuus. Kuntokoettakin on testailtu testimielessä. Ja kovinkaan vaikealta se ei vaikuta. Esseet + sun muut äidinkielen asiat menee myös hyvin. Kuulolaitteita eikä edes silmälaseja löydy :pano:. Kuitenkaan en vielä hakisi POLAMK:iin, vaan antaisin itselleni hieman kasvuvaraa, niin fyysisesti kuin henkisesti. Ikää on vaivaiset 21-vuotta. (: Kysymykseni lähinnä oli: Kuinka mahdollisesti pääsisin poliisikouluun näillä tiedoilla?

PS. Poliisin "hakuvaatimukset" kyllä täyttyvät.

* Vähintään ammatillinen perustutkinto, lukion oppimäärä, ylioppilastutkinto tai muu vastaava toisen asteen koulutus.
- Kaksoistutkinto. Ammatillinen tutkinto sekä ylioppilastutkinto (Yo-merkonomi).
* Poliisin tehtävien hoitamiseen sopiva terveydentila (mm. näkö ja kuulo) ja henkinen soveltuvuus poliisin virkaan
- Intissä tehdyissä kokeissa täydet tai lähes täydet pisteet. (tietenkään henkistä soveltuvuutta poliisin virkaan ei testattu ;), mutta pienestäpitäen olen halunnut poliisiksi)
* Saanut vähintään B-luokan ajo-oikeuden (tämän takia hakijan on oltava täysi-ikäinen)
- ABC-kortti
* Vähintään vuoden työkokemus ennen haun alkua (asevelvollisuuden suorittamisesta lasketaan enintään yhdeksän kuukautta työkokemukseksi)
- Yli 12kk. Varastohommissa, kaupanalalla, logistiikanalalla...
* Suomen kansalainen
- Kyllä!

Rikkomukset vähentävät sopivuutta tai estävät pääsyn kokonaan.
2x ylinopeus sakkoa
2x liikenneturvallisuuden vaarantaminen

Pahoittelut jos meni väärään topicciin, mutta olen uusi täällä =D kaikkea ei voi aina osata!

Kiitos ja kumarrus kaikille vastauksille. :worship:

Kysymykseni lähinnä oli: Kuinka mahdollisesti pääsisin poliisikouluun näillä tiedoilla?

No tuohon tilanteeseen on täällä kenenkään ihan mahdotonta antaa mitään arvioita tai vastausta ja kuten tuossa itse olit asiasta sieltä oikeasta paikasta jo kysynyt ja saanut vastauksen "He sanoivat, että tilanne katsotaan tapauskohtaisesti ja ilman perehtymistä asiakirjoihini ei voida sanoa mitään. "

Varusmiespalvelus ei ole pakollinen ja luultavasti nuo terveys- ja sakkoasiat katsotaan sitten tapauskohtaisesti.

Mossab Tässä lainausta Suomen poliisin facebook keskusteluista:

Suomen poliisi Poliisin perustutkintokoulutukseen haettaessa ei tarvita lääkärintodistusta vaan koulutukseen valittavalle tehdään valintakokeen III vaiheessa (mikäli hän pääsee niin pitkälle) terveystarkastus. Terveystarkastus tehdään puolustusvoimien terveystarkastusohjeen mukaisesti huomioiden lisäksi poliisikoulutuksen vaatimukset (mm. näkö-, väri- ja kuuloaisti). Koulutukseen valittavan tulee olla terveydentilaltaan A-luokkaa (palveluskelpoisuusluokitus).

Kirsti/valintayksikkö

Näillä antamilla tiedoilla mä sanoisin ettei ole mitään pahempaa syytä miksi ei pääsisi koulutukseen, ja tuohan on tosiaan se tämän hetkisen terveydentilan tarkistus ja noilla sun aikaisemmalla intin c:n papereilla ei pitäisi olla merkitystä. Astma tms taasen on eri asia.

Mutta eikö se ole nykyään niin, että inttiä ei tarvitse olla suoritettuna jos haluaa päästä poliisiksi. Mm. minun tilanteessani joudun menemään lääkärille jotta hän voi todeta minun polveni (C-paperit polvesta) olevan kunnossa jotta saisin A-paperit kunnostani. Ongelmani siis lähinnä on nämä sakot, eihän niitä ole liikaa - vielä (?) ja intin suorittamattomuus. Kuntokoettakin on testailtu testimielessä. Ja kovinkaan vaikealta se ei vaikuta. Esseet + sun muut äidinkielen asiat menee myös hyvin. Kuulolaitteita eikä edes silmälaseja löydy :pano:. Kuitenkaan en vielä hakisi POLAMK:iin, vaan antaisin itselleni hieman kasvuvaraa, niin fyysisesti kuin henkisesti. Ikää on vaivaiset 21-vuotta. (: Kysymykseni lähinnä oli: Kuinka mahdollisesti pääsisin poliisikouluun näillä tiedoilla?

Uskoisin että jos oot nykyään kunnossa fyysisesti ei aikasempien c-paperien vuoksi pitäis tulla esteitä. Sun iällä ei sinänsä ole paljoakaan merkitystä, jos muuten asiat kunnossa (ite täytän 21 vasta kun koulu alkaa marraskuussa). Mutta koska olet aika lyhyessä ajassa saanut noinkin paljon sakkoja sunmuita, kannattaisi varmaan oottaa muutamia vuosia ennen kun hakee. Ja tosiaan elää sen ajan ilman mitään rikkomuksia. Sen, kuinka paljon sun rikkeet vaikuttaa haussa, näkee vasta sitten kun haet.

Kuten jo edellä kävi ilmi, kaikki täällä käyty spekulaatio Mossabin poliisiksi hakeutumisen suhteen on melko turhaa. Varman vastauksen saa poliisikoulun valintayksiköstä, ei valitettavasti pakkotoistolta vaikka täälläkin jotain tietoa asiasta kuitenkin on.

4 liikenneturvallisuusrikettä kolmen vuoden sisään... aika hyvin oot ehtiny vetään. Voi olla, että sanotaan et oota vuosi tai pari ja koita uudelleen. Jos et tosiaan heti oo hakemassa, niin tuskinpa vaikuttaa, ellet uusia rikkeitä haali.

Jepulis, kiitoksia vastauksista! Ja taidan suosiolla odottaa muutaman vuoden. Koska olin jo alunperinkin odottamassa muutaman vuoden :). Kyllä sitä on iha hyvin tullu vedettyä, viimeisestä sakosta tosin on jo reilu vuosi. Vois sanoa että 4 liikenneturvallisuusrikettä 2 vuoden sisään.. :jahas: Nyt sit ollaan ottamatta mitään ja minkäänlaisia... Onnittelut ja tsemppiä kuitenkin muille kouluun pääseneille. :rolleyes:.

haatattelu

noniin, olen seurannut palstaa viimeisen vuoden ajan aktiivisesti ja hakenut vinkkejä poliisikouluun. Nyt on toinen kertani kun hain ja viime kerralla matka tyssäsi jo ensimmäiseen vaiheeseen. Nyt on kuitenkin käyty myös toinen vaihe ja voin sanoa, että tunne kouluun pääsemisestä vaihtelee reilusti päivittäin. Ryhmätehtävä meni mielestäni hyvin ja saimme tehtävän suoritettua vaadittavassa ajassa.

Haastattelusta jäi sekavat tunteet. Haastattelu kesti 50 min. Ja ainakaan mulle ei haastattelijat avautuneet ja yrittäneet saada hermostumaan kuten joidenkin kohdalla oli käynyt. Kaverilla oli toinen haastattelijoista kirjottanut paperiin todella paljon merkintöjä. Omalla kohdallani ei taas kirjoittanut juuri mitään. Onko tämä siis hyvä vai huono merkki? Vai kannattaako asiaa sen enempää miettiä, odottaa vain kirjettä jos edes lähetetään?

Kyllä minunkin haastattelussani toisella kynä sauhusi kovasti. Viime kerralla sain hyvät pisteet, mutten kyllä yhtään muista sauhusiko kynä silloin..

23 minuuttia, molemmat merkkas tyyliin 1x2 papereihinsa. 3/5 pistettä. 50 minuuttia on jo aika törkeen kauan :D

Joo nyt on haastattelukin nähty. Mua ainakin prässättiin niin pirusti :D kesti joku 40min ja psykologin kynä sauhus perkeleesti:) muttta ei siinä ku ootelllaa taas pari viikkoo.

noniin, olen seurannut palstaa viimeisen vuoden ajan aktiivisesti ja hakenut vinkkejä poliisikouluun. Nyt on toinen kertani kun hain ja viime kerralla matka tyssäsi jo ensimmäiseen vaiheeseen. Nyt on kuitenkin käyty myös toinen vaihe ja voin sanoa, että tunne kouluun pääsemisestä vaihtelee reilusti päivittäin. Ryhmätehtävä meni mielestäni hyvin ja saimme tehtävän suoritettua vaadittavassa ajassa.

Haastattelusta jäi sekavat tunteet. Haastattelu kesti 50 min. Ja ainakaan mulle ei haastattelijat avautuneet ja yrittäneet saada hermostumaan kuten joidenkin kohdalla oli käynyt. Kaverilla oli toinen haastattelijoista kirjottanut paperiin todella paljon merkintöjä. Omalla kohdallani ei taas kirjoittanut juuri mitään. Onko tämä siis hyvä vai huono merkki? Vai kannattaako asiaa sen enempää miettiä, odottaa vain kirjettä jos edes lähetetään?

Mulla kesti huomattavasti vähemmän oma haastattelu. En kattonut kelloa, mutta ehkä noin 20 minuuttia. Ei ollut mitään hiillostamista ja toinen haastattelijoista kirjotti kyllä tosi paljon. Haastattelun jälkeen tuntu et ei varmaan oteta kouluun, koska oli niin "helppo" haastattelu. Loppujenlopuks haastattelusta tuli kuitenkin 4/5. Mutta ei voi sanoa sun kohdalla onko hyvä vai huono juttu, koska riippuu haastattelijasta tosi paljon. Joudut siis vaan oottelemaan kärsivällisesti :D

Mulla kesti huomattavasti vähemmän oma haastattelu. En kattonut kelloa, mutta ehkä noin 20 minuuttia. Ei ollut mitään hiillostamista ja toinen haastattelijoista kirjotti kyllä tosi paljon. Haastattelun jälkeen tuntu et ei varmaan oteta kouluun, koska oli niin "helppo" haastattelu. Loppujenlopuks haastattelusta tuli kuitenkin 4/5. Mutta ei voi sanoa sun kohdalla onko hyvä vai huono juttu, koska riippuu haastattelijasta tosi paljon. Joudut siis vaan oottelemaan kärsivällisesti :D

niin, eihän täs auta paljo muutakuin odotella kärsivällisesti ja toivoa hyviä pisteitä. Tuntui että meidän kakkos vaiheessa jokaisella oli haastattelu vähintään sen puoli tuntia tai yli. Jännä nähä kuinka käy.

Mikä ihmeen psykologi haastattelussa? Mulla ei ollu ainakaan ryhmätehtävässä, eikä varsinkaan haastattelussa ketään psykologia.

Mistä te tiedätte jo noiden haastatteluiden pistemäärän? Mulle ne sano etteivät edes kerro sitä vielä.

Oli kyllä aika jännä haastattelutilanne. Kovasti vittuilivat ja yrittivät puhua pussiin, mutta omasta mielestäni ihan hyvin suoriuduin ja oikeastaan kaikkiin, mitä he kysyivät oli vastaus. Onneksi olin miettinyt homokysymykseen vastausta ennakkoon, sillä arvasin, että kysyvät siitä jotain. 30 min olin itsekin haastateltavana.

Siinä esittelyvaiheessa alkoi vasta jännittää ensimmäistä kertaa oikein kunnolla. Mitä lähempänä se oman itsensä esittely tuli, niin sitä enemmän alkoi sydän hakkaamaan :D. Kurkku kuivu niin, että ääni katosi yhdessä vaiheessa ja joutui vähän nielasta ja hakea uutta potkua :D.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom