Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Tulipas ekat testit nähtyä. Ihan ok luultavasti meni

Fyysiset
Juoksu 5;38
Vatsat 24
Seinä 10
Nukke 10
Leuat 9
Penkki 19
Uinti 1;39

Kirjallinen koe ok. Kirjoitelma tuntui ihan hyvältä, luulisi ainakin sen 3 pinnaa tulevan. Tiivistelmä luultavasti 2 pinnaa.

Psykologista paha sanoa oikein mitään. Muistitestiosio meni hyvin. Avaruudellinen hahmottaminen ei ole niitä vahvuuksia.

Osaako kukaan sanoa, millaisilla pisteillä tosta eka vaiheesta mennään yleensä jatkoon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millasia teidän harjoittelijat sitten on?

Toiseksi uusimmat oli luokkaa "puutarhatonttu". Muutenkin partiot vähenee ja tukipartiota saa odottaa joskus, kun ovat ympäri kihlakuntaa toisilla keikoilla. a) en tahdo pariksi 165cm puutarhatonttua b) en todellakaan tahdo pariksi 165cm naispuutarhatonttua, josta ei ole sitäkään vähää apua fyysisessä toiminnassa kuin miestontusta.

Sitten kohan kenttähenkilöstöä saadaan taas enemmän, voi alkaa näitä alamittaisia taas tuoda kenttätyöhön.
Nämä rajoitukset tulevat vastaan ihan jokapäiväisessä toiminnassa, kuten velttojen nostamisessa, etenkin vaihtoehdolla b.

Toiseksi uusimmat oli luokkaa "puutarhatonttu". Muutenkin partiot vähenee ja tukipartiota saa odottaa joskus, kun ovat ympäri kihlakuntaa toisilla keikoilla. a) en tahdo pariksi 165cm puutarhatonttua b) en todellakaan tahdo pariksi 165cm naispuutarhatonttua, josta ei ole sitäkään vähää apua fyysisessä toiminnassa kuin miestontusta.

Sitten kohan kenttähenkilöstöä saadaan taas enemmän, voi alkaa näitä alamittaisia taas tuoda kenttätyöhön.
Nämä rajoitukset tulevat vastaan ihan jokapäiväisessä toiminnassa, kuten velttojen nostamisessa, etenkin vaihtoehdolla b.

Joo, kaikenlaisia tonttuja sitä näkyy nykyään olevan. On aivan perseestä, että resurssit on syvältä, harjoittelijoilla paikataan ja harjoittelijoita on ihan mitä sattuu :jahas:

Miten v*tun ihana asenne sinulla onkaan (pienempi kokoisia) harjoittelijoita kohtaan! Toki isomman kanssa on helpompi nostella juoppoja yms., mutta meille ainakin on opetettu, että jos ei tyypin omat jalat kanna yhtään, niin niitä ei nosteta poliisiautoon vaan ambulanssiin. Ja yleensä äly korvaa koon/voiman, joten kyllä niistä pienemmistäkin varmasti sinulle enemmän hyötyä on kuin haittaa.

Toivottavasti pääsen aikanaan harjoittelussa sinunkaltaisen kannustavan ja mukavan konstaapelin oppiin (kuulun kategoriaan b, tosin pari senttiä pidempänä)...

Miten v*tun ihana asenne sinulla onkaan (pienempi kokoisia) harjoittelijoita kohtaan! Toki isomman kanssa on helpompi nostella juoppoja yms., mutta meille ainakin on opetettu, että jos ei tyypin omat jalat kanna yhtään, niin niitä ei nosteta poliisiautoon vaan ambulanssiin. Ja yleensä äly korvaa koon/voiman, joten kyllä niistä pienemmistäkin varmasti sinulle enemmän hyötyä on kuin haittaa.

Toivottavasti pääsen aikanaan harjoittelussa sinunkaltaisen kannustavan ja mukavan konstaapelin oppiin (kuulun kategoriaan b, tosin pari senttiä pidempänä)...

Eiköhön oikeassa elämässä hommat mene välillä hieman eritavalla kuin mitä kirjoissa lukee. Eikä se pieni koko siitä kaverista varmaan yhtään sen fiksumpaa kuin isommastakaan. Vai onko niin ettei niitä fiksuja 190 senttisiä ole?

Heh, nauroin ääneen :D

Eräs naispuolinen lapsuudenkaverini on 163-senttinen "tonttu" ja sitten kun kyseessä on vielä nätti mimmi, niin varmasti on joutunut kohtaamaan jonkin verran ennakkoluuloja. Kerran hän ajoi yhden vuoron sellaisen partiokaverin kanssa, joka sanoi hänelle kuulemma heti kättelyssä, että naisia ei pitäisi päästää poliiseiksi. Kiva tapa aloittaa työvuoro! No vuoron jälkeen partiokaveri oli sitten kuitenkin myöntänyt, että yllättävän hyvinhän se meni.

Harvoinpa tuolla kenttähommissa näkee pienikokoisia naisia. Ehkä he kokevat jo harjoittelujaksojen perusteella, että uskottavuus ei vaan yksinkertaisesti riitä. Jos on nätti, pienikokoinen ja vielä omaa sellaisen piipittävän äänen, niin kyllähän se näyttää lähinnä siltä kuin pienelle lapselle olisi lätkäisty virka-asu. Toki nämä taskuvenukset voivat olla erittäin fiksuja ja kovakuntoisia, mutta on se varmaan melkoista tuulimyllyjä vastaan taistelua, jos työkaverit lähinnä vähättelevät ja kohdehenkilöt vastaavat käskytykseen treffipyynnöillä.

Ensinnäkin "yleensä äly korvaa voiman", ei päde enää siinä vaiheessa kun sitä voimaa täytyy käyttää. Runoilulla ei ketään nosteta tai maihin laiteta. Ja silloin kun sitä voimaa tarvitaan niin sitä täytyy myös löytyä. Ja fakta on myös se, että ne omat valmiudet ja kyvyt täytyy tiedostaa kun tohon ammattiin lähtee. Ja myöskin se, että jos sattuu olemaan pienikokoinen, ennakkoluuloja tulee vastaan.

T. yksityisen turvallisuusalan kenttäsika mallia "puutarhatonttu". Itsehän en hetkeäkään epäile, ettenkö sinisissä haalareissa pärjäisi (samanlaista kai se rupujen nostelu on, luki haalareissa mitä tahansa), vaan jos joku päivä poliisikouluun haen niin tiedostan sen faktan että ennakkoluuloja tulee ihan varmasti. Ja jos siitä vetää herneet nenään niin on mun mielestä väärällä alalla, jos on oikeasti pätevä kentälle niin kyllä ne teot puhuvat puolestaan. "Olet sitä mitä teet, etkä mitä sanot" Vähän sama asia kuin jos joku pitkätukkainen sivari ryhtyy poliisiksi. Sivarius ei välttämättä päälle näy, ja sinnekin lähtöön voi aikuisten oikeasti olla järkeviä syitä, mutta voisin kuvitella että tosta saa kyllä kuulla. Pitkä tukkakaan ei kenestäkään huonoa tee, mutta siitä tulee varmasti kommenttia kohdehenkilöiltä. Ja siitä jos ottaa itteensä ja provosoituu, on kyllä ihan väärällä alalla.

Eräs naispuolinen lapsuudenkaverini on 163-senttinen "tonttu" ja sitten kun kyseessä on vielä nätti mimmi, niin varmasti on joutunut kohtaamaan jonkin verran ennakkoluuloja. Kerran hän ajoi yhden vuoron sellaisen partiokaverin kanssa, joka sanoi hänelle kuulemma heti kättelyssä, että naisia ei pitäisi päästää poliiseiksi. Kiva tapa aloittaa työvuoro! No vuoron jälkeen partiokaveri oli sitten kuitenkin myöntänyt, että yllättävän hyvinhän se meni.

Harvoinpa tuolla kenttähommissa näkee pienikokoisia naisia. Ehkä he kokevat jo harjoittelujaksojen perusteella, että uskottavuus ei vaan yksinkertaisesti riitä. Jos on nätti, pienikokoinen ja vielä omaa sellaisen piipittävän äänen, niin kyllähän se näyttää lähinnä siltä kuin pienelle lapselle olisi lätkäisty virka-asu. Toki nämä taskuvenukset voivat olla erittäin fiksuja ja kovakuntoisia, mutta on se varmaan melkoista tuulimyllyjä vastaan taistelua, jos työkaverit lähinnä vähättelevät ja kohdehenkilöt vastaavat käskytykseen treffipyynnöillä.

Hahah. :D Mä olen 162cm pitkä puutarhatonttu ja kyllä, aion poliisiksi. Saan jo nykyisessä työssäni kuunnella välillä tytöttelyä, koska eihän nuorella, nätillä tytöllä voi olla olla toimivia aivoja tai ymmärrystä jostain teknisistä asioista! :D Onneks mä en moisista lannistu, ennemminkin se vaan motivoi mua tekee työni vielä paremmin. Ulkopuolisen vähättelyt ei voisi mua vähempää hetkauttaa ja toivon, etten tuu kohtaamaan vähättelyä myöskään kollegoiden suunnalta. Aapinan ja muiden iloksi mulla ei ole tarkoitus jäädä kenttähommiin, mä tiedostan sen ihan hyvin itsekin, että kentälle on tarjolla fyysisesti pätevämpiäkin poliiseja (miehiä JA naisia). Musta on enemmän hyötyä muualla (toiveena talousrikostutkinta) ja kentällä kiinnostaa olla tasan sen verran, kun opintojen aikana on pakko. ...Tosin mielelläni näen senkin puolen työstä, joten koittakaa pojat kestää, jos satutte törmäämään tähän hukkapätkään! ;)

Poliisin töissä kentällä pärjää kuka vaan hyvät sosiaaliset taidot omaava noin 95% tehtävissä. Ehkä toi prosenttiosuus voi olla vieläkin enemmän. Lopuissa sitten koosta ja voimasta voi olla hyötyä mutta niissäkin useinmiten pärjää, jos edes toinen partion jäsenistä kykenee johonkin fyysiseen suoritukseen. Kettätyö on kuitenkin vaan yksi osa poliisin työtä. Sen lisäksi on tutkinta/tekniikka yms. jossa taas sukupuolella ja koolla ei ole mitään väliä.

Ite olen 167 cm pitkä ja naispuolinen, aikomuksena olisi kenttätyö poliisissa tulevaisuudessa. Jos sinne pääsee edes. Onneks en ole helposti provosoituva, osaksi koska olen ollut sen verran kauan tekemässä töitä miesporukassa ja saanut kuulla kyllä kaikenlaista juttua... :D On mun mielestä todella tärkeää kumminkin tunnustaa se että ei vältämättä voimat ihan kaikkeen riitä, vaikka naiseksi suht hyvässä kunnossa olenkin. Täytynee vaan ottaa kaikki paska vastaan ja tehä työnsä niin hyvin kun on mahdollista lyhyydestä huolimatta :D

Ja tosiaan tyhmiä on niin pitkissä ku lyhyissä ja älykkäitä myös. Mutta jos se pitkä ja voimakas työpari sattuis olemaan kaikenlisäks vähän hidaskin, ni ajaisitteko mieluummin sen kanssa vai ihmisen kanssa jolla valot palaa mutta on vähän lyhyempi?

Aikanaan monia vuosia sitten olin vartijana eräällä laitoksella jossa oli pari vanhempaa kenttäsikaa samassa partiossa. Äijät oli molemmat parimetrisiä(rotevavartaloisia) ja rauhallisia suorittajia. En tosin ollut keikoilla mukana, mutta kun nämä sankarit kumartuivat kahvihuoneeseen, niin kyllä siinä tunsi itsensä ihan pikkupojaksi sekä iän että koon puolesta. Näiden kanssa kynnys alkaa sättäämään olisi hyvin korkea jos sen tien olisin joskus valinnut. On hyvä tiedostaa ero siihen, että kaksi 160/60 ja 20v jantteria saapuu tapahtumapaikalle. Poliiseja nyt vaan "mittaillaan" koko ajan oli se sitten kivaa tai ei. Eikä se aina tarkoita sitä, että jos on iso ja fyysinen, niin päässä on jotain vikaa tai sosiaaliset taidot ainakin olisivat jotenkin puutteelliset.

Toinen asia mitä ihmettelen on se, että miksi poliisiin tehtäviin ylipäätään hakeutuu ihmisiä jotka eivät kestä yleisellä tasolla minkäänlaista itseensä kohdistuvaa kritiikkiä, arvostelua tms. Tää näyttäis koskevan yllättävän monia joilla on vain vähän virka-ikää.

Justiin yhden poliisikoululaisen kanssa naureskeltiin miten monet (iältään/kokemukseltaan) nuoret konstaapelit ovat usein into piukassa ojentamassa kansalaisia ja kirjoittelemassa sakkoja, kun taas vanhemmat yksilöt ottavat iisisti ja yrittävät päästä itse vähemmällä työllä jättäen monet "turhat" sakot kirjoittamatta. Sama suhtautuminen toiminee niihin herneiden vetämisiin ja moneen muuhun kentällä usein vastaan tulevaan asiaan. Kokemus opettaa [rennomman asenteen]. Oma kouluunhakuprosessi päällä lähes 30 vuoden haaveilun jälkeen. Hakeminen jäänyt näin myöhään osittain siksi, etten pienen kokoni vuoksi ole uskonut itseeni ja taitoihini. Lähemmäs 10 vuotta jv-töissä on kuitenkin osaltaan opettanut, ettei fyysinen koko ole mikään este. Kaikenlaisia ja -kokoisia poliiseja tarvitaan tehtävässä kuin tehtävässä. Tilanteet ja olosuhteet muuttuvat. Toisaalta ymmärrän hyvin Aapinan mielipiteen "puutarhatontuista". Ei ole kovin kiva jos siihen taustatukeen tai omaan pariin ei voi luottaa - johtui se luottamuspula mistä tahansa. En itsekään haluaisi parikseni alle 170cm puutarhatonttua, kyllä minä riitän. :D Tiedostan myös itse omat rajani, joten olen jättänyt päätöksen "lopullisesta" toimenkuvastani sinihaalareissa koulun ja harjoittelun jälkeiseen aikaan, kun kokemusta eri tehtävistä on jo hiukan kertynyt. Tässä vaiheessa koen kenttätyön olevan henkisesti se oma juttu, mutta ei mielestäni myöskään ole mitään järkeä tehdä työtä joka testaa jatkuvasti henkilön fyysisiä rajoja. Raskastahan se on! Joten aika näyttää mihin lopulta päädytään.

Tässä videossa on malliesimerkki siitä, mitä tapahtuu kun ihminen hakeutuu/laitetaan tehtäviin johon omat kyvyt ei yksinkertaisesti riitä. Tämä tosin yksityiseltä puolelta, kelvannee esimerkiksi kuitenkin. Videossa siis 2 vartijaa (toinen nainen ja toisella pinkki vyö) koittavat ottaa kiinni ja viedä maihin n. 12-14v penskaa, aika surkein tuloksin.

http://www.youtube.com/watch?v=su67GagqZ8I

Jos koet samaistuvasi videon päähenkilöihin, tee maailmalle palvelus ja jätä hakematta poliisiksi :D

Hahah. :D Mä olen 162cm pitkä puutarhatonttu ja kyllä, aion poliisiksi. Saan jo nykyisessä työssäni kuunnella välillä tytöttelyä, koska eihän nuorella, nätillä tytöllä voi olla olla toimivia aivoja tai ymmärrystä jostain teknisistä asioista! :D Onneks mä en moisista lannistu, ennemminkin se vaan motivoi mua tekee työni vielä paremmin. Ulkopuolisen vähättelyt ei voisi mua vähempää hetkauttaa ja toivon, etten tuu kohtaamaan vähättelyä myöskään kollegoiden suunnalta. Aapinan ja muiden iloksi mulla ei ole tarkoitus jäädä kenttähommiin, mä tiedostan sen ihan hyvin itsekin, että kentälle on tarjolla fyysisesti pätevämpiäkin poliiseja (miehiä JA naisia). Musta on enemmän hyötyä muualla (toiveena talousrikostutkinta) ja kentällä kiinnostaa olla tasan sen verran, kun opintojen aikana on pakko. ...Tosin mielelläni näen senkin puolen työstä, joten koittakaa pojat kestää, jos satutte törmäämään tähän hukkapätkään! ;)

Oikeaa puhetta! Varmasti hyvällä asenteella varustettu fiksu mimmi pärjää hommassa kuin hommassa, vaikka ei olisikaan mikään jääkaappi-pakastin-yhdistelmän kokoinen amatsoni. Ja poliisihan on tosiaan siinäkin mielessä mielenkiintoinen ammatti, että suuntautumisvaihtoehtoja on käsittääkseni todella paljon. Jos tuntuu siltä, että ns. haalarihommat eivät ole se oma juttu, niin se ei varmastikaan vielä tarkoita sitä, että kannattaisi jättää koko asia sikseen.

Red28 sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=su67GagqZ8I

Jos koet samaistuvasi videon päähenkilöihin, tee maailmalle palvelus ja jätä hakematta poliisiksi

Aargh mitä sähellystä :D Toivottavasti Suomesta ei löydy ainuttakaan sellaista poliisipartiota, joka olisi ollut noin pahasti helisemässä noiden keskenkasvuisten lökäpöksyjen kanssa. Nämä kesävartijat ovat tietysti asia erikseen...

Toki isomman kanssa on helpompi nostella juoppoja yms., mutta meille ainakin on opetettu, että jos ei tyypin omat jalat kanna yhtään, niin niitä ei nosteta poliisiautoon vaan ambulanssiin.

Veikkaan että elämä tulee vielä opettamaan. Voima on voimaa ja pidempi nostaa turskan helpommin maijan peräloosteriin kuin lyhyempi. Ja sitä paitsi aika harva niistä jalattomista on oikeasti ambulassikyydin tai sairaanhoidon tarpeessa.

Ja yleensä äly korvaa koon/voiman, joten kyllä niistä pienemmistäkin varmasti sinulle enemmän hyötyä on kuin haittaa.

Kerro nyt mullekin miten älyllä selvitään sellaisista asioista joissa tarvitaan puhtaasti suorituskykyä? Älykkyys ei käsittääkseni korreloi pituuden tai voiman kanssa.

Kerroit kuuluvasi kategoriaan b, joten tee itsellesi ja tuleville työtovereillesi palvelus: tiedosta ja hyväksy tosiasiat. Kuvittele liikoja ja sinua pidetään idioottina. Huomioi faktat ja käyttäydy asian vaatimalla tavalla ja sinulla on huomattavasti suurempi mahdollisuus tulla "hyväksi jätkäksi" ja menestyä työssäsi. Ja tämä ei ollut sitten mitään vittuilua vaan ihan ilmainen neuvo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom