Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kaikenlaisia kukkakeppejä sinne sit pääsee sisään pelkällä kirjoitustaidolla.

Ja suureksi yllätykseksi töissä tarvitsee enemmän sitä melonia korvien välissä kuin kainaloiden alla, joten hyvä näin. Painipaikalle (joita on oikeasti helvetin vähän töissä) saa tukimelonin helposti kainaloon (riippuu kihlakunnasta), mutta aivoihin sitä tukimelonia on vaikea pyytää ja sen(kin) huomaa joistain yksilöistä.

En mä sitä äidinkielen puolta yhtään vähättelekkään, mutta mun mielestä fyysisitä pitäisi läpi päästä kuitenkin jokaisesta osiosta.

Äidinkielen osuuksia ei voi eikä saa vähätellä, koska poliisi on ennenkaikkea ammattikirjoittaja. Olin maanantaina toista kertaa yrittämässä sisäänpääsyä ja täytyy sanoa, että kuntokokeen taso pisti ihmetyttämään. Oma tulokseni oli suoritusjärjestyksessä: 6.50, 26, 6, 10 , 16 , 25 ja 1:40. Etukäteen kuvittelin päätyväni tällä sarjalla keskitason alapuolelle, mutta suureksi yllätyksekseni näemmä keskivaiheella ollaan.

<avautuminen>
Miksi ihmeessä pitää tulla kokeisiin jos ei motivaatio riitä edes kerran testaamaan pääseekö kuntokokeesta läpi? Aivan käsittämätäöntä, kun 20 v jätkät jotkut egonkohotus sotilaspoliisikurssiverkkarit tjsp päällä juoksee päälle seitsemän minutin, ei jaksa tehdä viittätoista vatsaa ja lähtevät kotiin seinämän yrityksen jälkeen. Vaikka sitä jotenkin nipinnapin saisi rimpuiltua kuntokokeesta läpi, niin sitten koko loppupäivä menee väsymyksen takia aivan reisille. Aivan turha edes kuvitella, että keskiverotallaaja pystyisi lukematta ja treenaamatta kouluun pääsemään, kyllä niitä harjoitelleita ja motivoituneita aina kuitenkin sen verran on.
</avautuminen>

Ei poliisiin etsitä sinällään mitään supersankareita. Keskivertoihmisiä, joilla on kyky tulla toimen ihmisten kanssa, jotka kykenevät toimimaan järkevästi ilman liikoja tunteiluja unohtamatta tunneälyä ja joilla on fyysistä kuntoa sen verran, että kykenevät suoriutumaan eteen tulevista tehtävistä. Ja pelkkä teoriaosaaminen ei riitä. Pitää osata soveltaa teoriaa käytäntöön. Samoin pitää ymmärtää teoriasta jotain, sillä käytäntö ei ole ainoa työväline.

Äidinkielen osaaminen on siinä mielessä tärkeää, että asiakkaiden ja poliisin oma oikeusturva voi olla kärjistetysti välillä kiinni siitä pilkunpaikasta, jos lähdetään niitä pilkkuja nussimaan. Lukijan tule ymmärtää, mitä tekstillä tarkoitetaan ja kuka on sanonut mitäkin. Keskivertoihmiseltä tämäkin onnistuu, jos viitsii nähdä vaivaa äidinkielen opiskelun osalta. Kirjallisista kokeista pääsee läpi myös, kun viitsii lukea.

Fyysinen puoli on myös tärkeää, jotta poliisi voi hyvin noin yleisesti ja jotta poliisi kykenee tarvittaessa toimimaan. Aina on olemassa isompia, vahvempia ja nopeampia, mutta minun mielestäni jotain liikunnallisuutta olisi hyvä omata. Siitäkin huolimatta, että on voimankäyttövälineet ja vaikka haluaisikin päätyä tutkintaan. Fyysisistä testeistä on mahdollisuus päästä läpi jokaisen keskivertokuntoilijan, jos haluaa.

Psykologiset testit ovat sitten oam lukunsa. Joko tajuaa tai sitten ei. Oma älykkyysosamääräni ei olisi riittänyt feikkaamaan koko testiä. Toki joidenkin osioiden osalta kykenee päättelemään lopputuloksia jne. Mutta ehkä se on sitä päättelykykyä, mitä tarvitaankin :D

Testit takana ja kohtuu raskas päivä oli :) Kuntopuoli kärsi viikon sairastelusta jonkinverran. Juoksu 6,08 (tavote oli 6min, vatsat 28 (kaks hylättiin) seinä 8 ei hajuakaan miks ei tullu 10, kuitenki menin nätisti yli jatkuvalla liikkeellä ilman jalkoja,kommentti tais olla että "no tais siinä hieman olla heiluntaa" eli häh?. nukke 10, leuat hyyty 13 (tavote oli sen 15 tai 16 mutta happoa happoa)joka oli pettymys ja penkissä itkun ja tuskan kautta se 25. Uinti aivan hapoilla räpiköiden 2.33 tai jotain. Sen verta iski happoa,ettei meinannu altaas päästä omin avuin yli :D
Tasapuolisuudesta olen vähän pettynyt. Osa sai tehä vatsat lavat koskematta mattoon ja osa ei. Omat hylkyni ei tästä johtunut. Toinen oli nukke, osa pikku jannuista laski nuken maaha selkä jousipyssyn kaarella ja sai 10. Ei ollu reilua.Kaikesta huolimatta kyllä koko fyysisen osio on aivan täysin kestävyys painotteinen ja isommille kavereille tuottaa ongelmia. Itekin painan sen about sata kiloo,niin kyllä sai kirmailla aikalailla suunnistajien perässä. Ilmankos piti testin jälkeen 10min vaa istuskella pukukopissa että verta ees pari tippaa menee aivoihin :) Ja juoksu hallissa oli kyllä aivan kauhee ku kurkku valmiiks jo kipee,mut mieluummin siel ku 25 asteen pakkasessa :P
Nyt alkaa oottaminen sitte,ois hauska tietää eriosioiden keskiarvo suorituksia...

Hyvä homma ettei ne matikan laskutoimitukset oo sen pahempia..

Muuten, pitääkö sinne poliisiasemalle vietävässä nivaskassa olla KAIKKI työtodistukset??
En aatellu kertovani töissä viel mitään kouluun hakemisesta mut varmaankin pomo kysyy sit et mihkä tarviin todistuksen jne. (polamk:n sivuilta: työtodistukset ja muut työkokemuksen määrää osoittavat todistukset) Kun oli maininta myös että vähintään vuoden työkokemus, mut jos riittäis edellisen työnantajan pestissä ollessa työtodistus..

Muuten, pitääkö sinne poliisiasemalle vietävässä nivaskassa olla KAIKKI työtodistukset??
En aatellu kertovani töissä viel mitään kouluun hakemisesta mut varmaankin pomo kysyy sit et mihkä tarviin todistuksen jne. (polamk:n sivuilta: työtodistukset ja muut työkokemuksen määrää osoittavat todistukset) Kun oli maininta myös että vähintään vuoden työkokemus, mut jos riittäis edellisen työnantajan pestissä ollessa työtodistus..

Ei tarvitse. Itse vein pelkän työsopimuksen, koska en halunnut silloisen työnantajani tietävän kouluun hakemisesta.

<avautuminen>
Miksi ihmeessä pitää tulla kokeisiin jos ei motivaatio riitä edes kerran testaamaan pääseekö kuntokokeesta läpi? Aivan käsittämätäöntä, kun 20 v jätkät jotkut egonkohotus sotilaspoliisikurssiverkkarit tjsp päällä juoksee päälle seitsemän minutin, ei jaksa tehdä viittätoista vatsaa ja lähtevät kotiin seinämän yrityksen jälkeen. Vaikka sitä jotenkin nipinnapin saisi rimpuiltua kuntokokeesta läpi, niin sitten koko loppupäivä menee väsymyksen takia aivan reisille. Aivan turha edes kuvitella, että keskiverotallaaja pystyisi lukematta ja treenaamatta kouluun pääsemään, kyllä niitä harjoitelleita ja motivoituneita aina kuitenkin sen verran on.
</avautuminen>

Oon tästä ihan samaa mieltä. Jokaisella on varaa ostaa se kertalippu salille ja käydä ees testaamassa saako niiden kuntotestien vaatimaa minimäärää ees täyteen. Tosin sillä minimimäärällä ei tee yhtään mitään pisteiden kannalta, mutta kuitenkin. Jotenkin surkeeta hakee kouluun ja vetää 10 vatsaa,törmätä seinään ja tiputtaa tanko kurkulle ensimmäisen toiston jälkeen. Kai siinä voi sitten kotona sanoo äidille, että on käyny poliisikoulussa testeissä....
Tossa joku sanokin jo ja ite ihmettelin samaa,miten paljon porukkaa puuttu siinä alun nimenhuudossa. Ainakin omaan ryhmääni maanantaina kun porukkaa huudeltiin, niin kai sieltä joku 10 tyyppiä puuttu. Vaikka hakijamäärä on papereissa kova, niin todellisuudessa se on jotain ihan muuta. Kun eka 10% jättää saapumatta paikalle, seuraavat 10% tippuu ensimmäisen vaiheen aikana ja yks 10% saa kuntokokeista pisteet jolla ei tee mitään, niin alkaa vähän todellisuus lähestyä.

Piti itekken vähän avautua :D

Ei poliisiin etsitä sinällään mitään supersankareita. Keskivertoihmisiä, joilla on kyky tulla toimen ihmisten kanssa, jotka kykenevät toimimaan järkevästi ilman liikoja tunteiluja unohtamatta tunneälyä ja joilla on fyysistä kuntoa sen verran, että kykenevät suoriutumaan eteen tulevista tehtävistä. Ja pelkkä teoriaosaaminen ei riitä. Pitää osata soveltaa teoriaa käytäntöön. Samoin pitää ymmärtää teoriasta jotain, sillä käytäntö ei ole ainoa työväline.

Äidinkielen osaaminen on siinä mielessä tärkeää, että asiakkaiden ja poliisin oma oikeusturva voi olla kärjistetysti välillä kiinni siitä pilkunpaikasta, jos lähdetään niitä pilkkuja nussimaan. Lukijan tule ymmärtää, mitä tekstillä tarkoitetaan ja kuka on sanonut mitäkin. Keskivertoihmiseltä tämäkin onnistuu, jos viitsii nähdä vaivaa äidinkielen opiskelun osalta. Kirjallisista kokeista pääsee läpi myös, kun viitsii lukea.

Fyysinen puoli on myös tärkeää, jotta poliisi voi hyvin noin yleisesti ja jotta poliisi kykenee tarvittaessa toimimaan. Aina on olemassa isompia, vahvempia ja nopeampia, mutta minun mielestäni jotain liikunnallisuutta olisi hyvä omata. Siitäkin huolimatta, että on voimankäyttövälineet ja vaikka haluaisikin päätyä tutkintaan. Fyysisistä testeistä on mahdollisuus päästä läpi jokaisen keskivertokuntoilijan, jos haluaa.

Psykologiset testit ovat sitten oam lukunsa. Joko tajuaa tai sitten ei. Oma älykkyysosamääräni ei olisi riittänyt feikkaamaan koko testiä. Toki joidenkin osioiden osalta kykenee päättelemään lopputuloksia jne. Mutta ehkä se on sitä päättelykykyä, mitä tarvitaankin :D

Kaikkien kouluun hakevien kannattaa lukea Anonymityn teksti AJATUKSELLA läpi. Itse lisäisin vielä seuraavaa:

Ainoa kouriintuntuva hyöty hyvästä fyysisestä kunnosta on apu työssä jaksaminen. Hyväkuntoinen jaksaa valvoa yönsä paremmin ja palautuu nopeammin päivä- ja yövuoron välisestä vaihtelusta ja pääsee nopeammin unirytmiin. Pelkkää päivätyötä tekevillä stressinsietokyky on korkeampi. IMO. Toki ikä, pääkoppa ja etenkin kotiasiat vaikuttavat kanssa asiaan.

Juoksemisen ja painimisen suhde kenttätyössä menee 95 - 5 %. Toki se on itsestä kiinni, painia saat vaikka joka ikisellä kolarikeikalla jos vain haluaa. Rosvoilla on taipumusta juosta poliisia karkuun. Liukkaalla juokseminen maiharit jalassa ja varusteet päällä on yllättävän hapottavaa hommaa.

Suomen kielen ei tarvitse olla moitteetonta jos vain osaa kirjoittaa oikeat asiat paperille. Ilmoituksen ei tarvitse olla yo-aine, kunhan siitä selviää täysin ulkopuoleiselle ihmiselle mitä on tapahtunut.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ei tarvitse. Itse vein pelkän työsopimuksen, koska en halunnut silloisen työnantajani tietävän kouluun hakemisesta.
Eihän työsopimus kerro mitään työkokemuksesta? Oot voinu olla päivän töissä kun sut on pistetty koeajalla pihalle. Ite ainakin soittaisin valintatyyppinä työnantajalle, koska epäilisin heti kusetusta...

Eihän työsopimus kerro mitään työkokemuksesta? Oot voinu olla päivän töissä kun sut on pistetty koeajalla pihalle. Ite ainakin soittaisin valintatyyppinä työnantajalle, koska epäilisin heti kusetusta...

Mua ainakin uskoivat vajaa vuosi takaperin ja täytenä yllätyksenä tuli työnantajalleni irtisanoutumiseni. Toisaalta mulla työkokemusta oli jo sen verran, että rajat ylittyivät helposti, mitkä ne sitten olivatkaan.

Cartsa

Oletko tulossa huhtikuussa pääsykokeeseen? Mistä päin olet?

Mä yritän tohon elokuun satsiin, täytyy vielä treenailla mutta eihän sitä tiedä jos yllättää ittesäki ja ehdin ennen kuin tää hakujakso loppuu, täs ny harmiks on vaan kuukaus vaan jäljellä..
Raaseporin alueella asustelen

Onkos ne asuntolat niinkus ihan normi kolmio/kaksio tms ja se sitten jaetaan muutaman tyypin kanssa vaiko mimmoset ne on?
Mitenkäs naisilla, onko aina samassa huoneessa kaveri vai omat? Tätä vaan miettisin kun naisia on prosentuaalisesti vähemmän niin jos ois mahdollisuus omaan huoneeseen.. (olis varmaan liian luksusta..:rolleyes: ) ja varmaankin samassa kämpässä olevat on samalla kurssilla..?
Kontrollin sivuilla oli ihan fiksu keskustelua alkuvaiheesta-ketju mutta siinä myös paljon asian sivusta et nuo jutut ei avautunu muistaakseeni.

Täällä myös yksi poliisikouluun hakija! Jonkun aikaa olen jo seurannut tätä foorumia ja ajattelin nyt rekisteröityä ja ilmoittautua täällä - vertaistuen toivossa ;) Alun perin suunnittelin hakevani vasta seuraavassa hakujaksossa, mutta nyt tässä on jo muutama viikko treenattu tosissaan huhtikuun valintakokeita varten. Maanantaina soittelin poliisilaitokselle, siellä otettiin tiedot ylös ja luvattiin soitella ja sopia aika alkuhaastattelua ja papereiden jättämistä varten (vielä ei tosin oo soitettu, mutta onhan tässä vielä aikaa...)

Kuntokoe tuntuu etukäteen vaikeimmalta osa-alueelta koko valintakokeesta, mutta toisaalta se on myös se, mihin voi eniten itse vaikuttaa. ...onneks ei ihan nollista tarvinut lähteä ja nyt ku oon keskittynyt salilla enemmän noihin valintakokeen kannalta hyödyllisiin liikkeisiin, niin hyvältä näyttää sen suhteen, että valintakokeen kunto-osion pitäisi mennä kirkkaasti läpi. Tällä hetkellä käyn juoksemassa 2-3 krt/vko, kahdesti kuntosalilla ja kerran viikossa uimassa.

Olispa jo huhtikuu. :)

Täällä myös yksi poliisikouluun hakija! Jonkun aikaa olen jo seurannut tätä foorumia ja ajattelin nyt rekisteröityä ja ilmoittautua täällä - vertaistuen toivossa ;) Alun perin suunnittelin hakevani vasta seuraavassa hakujaksossa, mutta nyt tässä on jo muutama viikko treenattu tosissaan huhtikuun valintakokeita varten. Maanantaina soittelin poliisilaitokselle, siellä otettiin tiedot ylös ja luvattiin soitella ja sopia aika alkuhaastattelua ja papereiden jättämistä varten (vielä ei tosin oo soitettu, mutta onhan tässä vielä aikaa...)

Kuntokoe tuntuu etukäteen vaikeimmalta osa-alueelta koko valintakokeesta, mutta toisaalta se on myös se, mihin voi eniten itse vaikuttaa. ...onneks ei ihan nollista tarvinut lähteä ja nyt ku oon keskittynyt salilla enemmän noihin valintakokeen kannalta hyödyllisiin liikkeisiin, niin hyvältä näyttää sen suhteen, että valintakokeen kunto-osion pitäisi mennä kirkkaasti läpi. Tällä hetkellä käyn juoksemassa 2-3 krt/vko, kahdesti kuntosalilla ja kerran viikossa uimassa.

Olispa jo huhtikuu. :)

Oletkos sinä etelä-suomesta vai mistä päin. Itse tulen kans huhtikuussa kokeeseen? Jos vaikka treenikamua sais? Minkä ikäinen muuten olet?

Oletkos sinä etelä-suomesta vai mistä päin. Itse tulen kans huhtikuussa kokeeseen? Jos vaikka treenikamua sais? Minkä ikäinen muuten olet?

Vantaalla asustelen ja 25v, taustasta vois lisäks kertoa sen, että yks korkeakoulututkinto on jo takana. Ammatinvaihto siis edessä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom