Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
moro! tammikuussa olis itsellä kans testit,ja mietityttää tuo asuminen jos nyt sisälle asti jopa pääsis. asuntolaan en viitsis muuttaa,koska tyttöystävä olis tulossa myös tampereelle. miten lienee asumistuen ja opintotuen laita,jos muutetaan muijan kanssa yhteen hervannalla? jostain oon ymmärtänyt, että asumistukea ei saisi,koska poliisikoulu kustantaa asumisen poliisikoulun asuntolassa,joten pitäisi olla erittäin hyvä syy,miksi ei asu siellä ja tarvitsisis asumistukea? niin ja semmoinen vielä että tyttöystävä olisi luultavasti kyllä töissä samalla kun itse opiskelisin,joten tulojen mukaan tietenkin se asumistukikin määräytyy,mutta onko mahdollista saada mitään..?

ensimmäinen vuosihan mennään noilla melkein samoilla rahoilla kuin armeijan päivärahat :D mutta missäs vaiheessa sitten sielä alkaa "palkanjuoksu" ja minkä verran se on? pahoittelen jos kyselin/kirjoittelin aivan puuta heiniä.

Dodi haastattelussa tuli käytyä. Tammikuussa toivottavasti pääsen kokeisiin.

Muuten näytti hyvältä mutta ainoa miinus tuli siitä että parivuotta sitten, kaverin kanssa jouduttii juoppoputkaan kun tultiin yökerhosta liian hyvissä kuoseissa. Ei oltu tapeltu tai mitään mutta ilmeisesti vaa vähä liia humalassa ja toinen piti toista pystyssä ku tultii rappuset alas. Poke luuli et tapeltii tai jtn ja poliisit just ulkopuolella! Sit nappas maijaan.

Estääkö toi automaattisesti pääsyn kokeisiin ku kuullu että törkeistä sakoistaki päässy ineen? Ei tullu mitään rekisteriä tai sakkoa. Ei kerrottu miks jouduttiin, nukuttii aamuun asti siel ja päästii aamul pois mitään sanomatta. Kysyin siltä haastattelijalta mutta ei ollut varma. Sanoi että tuskin toi pelkästään. Apuja? :>

Juoksusta ehtii palautua hyvin. Juoksun jälkeen mennään pukuhuoneen kautta liikuntasaliin jossa käydään läpi kuntotestin eri osa-alueet jne. Eli kyllä siinä varmaan vähintään vartti on aikaa. Sen jälkeen onkin hiukan eri jos seinämän ylityksen jälkeen ei ole jonoa suorituspisteillä. Eli itsellä noin minuutin tauot seinämän, nuken, leukojen ja penkin välillä.

Eilen tuli käytyä koetilaisuudessa ja oli kyllä mukava kokemus :)

Todella hyvä, että siinä on noinkin runsaasti aikaa! Eihän tässä sitten ole hätiä ei mitiä! Onnea ja menestystä vain matkalle! Torstaina sitä sitten itse! :dance:

moro! tammikuussa olis itsellä kans testit,ja mietityttää tuo asuminen jos nyt sisälle asti jopa pääsis. asuntolaan en viitsis muuttaa,koska tyttöystävä olis tulossa myös tampereelle. miten lienee asumistuen ja opintotuen laita,jos muutetaan muijan kanssa yhteen hervannalla? jostain oon ymmärtänyt, että asumistukea ei saisi,koska poliisikoulu kustantaa asumisen poliisikoulun asuntolassa,joten pitäisi olla erittäin hyvä syy,miksi ei asu siellä ja tarvitsisis asumistukea? niin ja semmoinen vielä että tyttöystävä olisi luultavasti kyllä töissä samalla kun itse opiskelisin,joten tulojen mukaan tietenkin se asumistukikin määräytyy,mutta onko mahdollista saada mitään..?

ensimmäinen vuosihan mennään noilla melkein samoilla rahoilla kuin armeijan päivärahat :D mutta missäs vaiheessa sitten sielä alkaa "palkanjuoksu" ja minkä verran se on? pahoittelen jos kyselin/kirjoittelin aivan puuta heiniä.

Suoraan www.poliisiammattikorkeakoulu.fi sivustolta.

Poliisi AMK sanoi:
Asumislisä
Asumislisää tai yleistä asumistukea ei myönnetä, jos opiskelija on oikeutettu oppilaitoksen maksuttomaan asuntolapaikkaan.

Asumislisä voidaan kuitenkin myöntää muuhun vuokra-asuntoon seuraavissa tilanteissa:
1. Opiskelijalla on ennen opiskelupaikan hakemista ollut asunto, josta käsin hän voi opiskella kyseisessä oppilaitoksessa.
2. Opiskelija ei voi terveydellisistä tai vastaavista erityisen painavista syistä asua oppilaitoksen asuntolassa.
3. Opiskelija asuu parisuhteessa opiskelupaikkakunnalla tai paikkakunnalla, josta päivittäinen koulumatka on mahdollinen.

Nuoremman konstun palkka on nyt lokakuussa tulevien korotusten jälkeen noin 1730 e ja siihen lisät päälle.

Niin eikös toi oo bruttopalkka? tyhmä kysymys, tiedän...
Pääsekö nuorempi konstu lisien kanssa päälle kahden tonnin?
Onko palkka tota luokkaa myös sen jälkimmäisen kenttäjakson aikana?

Joo, bruttona sen apaut 1730e korotuksen jälkeen. Siihen sit lisät päälle, nii kyl se bruttona menee yli 2k, jos ollaan kenttähommissa. Tutkinnassa jää kyllä alle.

Sama palkka myös kenttätyöjakson aikana aina valmistumiseen saakka.

Jos tuo tuntuu liian pieneltä palkalta (ottaen huomioon, että on vielä koulun kirjoilla) niin kannattaa harkita poliisin uraa vielä uudemman kerran. Ei se nimittäin niin hirveästi tuo palkka nouse kun valmistuu.

Jos tuo tuntuu liian pieneltä palkalta (ottaen huomioon, että on vielä koulun kirjoilla) niin kannattaa harkita poliisin uraa vielä uudemman kerran. Ei se nimittäin niin hirveästi tuo palkka nouse kun valmistuu.

Pitääkö nuoremman konstun maksaa itse asumisensa kenttäjakson aikana? Vai auttaako koulu? Oon kuullu, että nuoremmat konstut saattavat harrastaa kenttäjakson aikana jopa jonkin sortin kimppa-asumistakin..?

En oo harkinnu poliisin uraa, vaikka kyllä mua yhteen vaiheeseen oltiin kovasti poliisikouluun työntämässä. Kunhan uteliaisuuttani kyselen. Itsekin opiskelen paskapalkkaista alaa, mutta mulle on aina ollut tärkeämpää se, että saisi sitten tehdä mieluista hommaa eläkeikään asti. Jos se työnteko on päivästä toiseen ihan hirveetä tervanjuontia, niin ei mua ainakaan siinä vaiheessa pahemmin lohduttaisi se paksu palkkapussi. Oon siis valmis tinkimään tuloista, kunhan saan tehdä mieluista ja kiinnostavaa hommaa.

Täytyy nyt vielä sen verran kysellä, kun kerran täällä näyttää olevan paljon poliisin hommiin perehtyneitä...eli eikös kyseisen ammattikunnan työllisyystilanne ole nyt kuitenkin kääntynyt parempaan päin? Mielestäni luin jostakin, että ihan tässä seuraavan parin vuoden aikana vanhoja konkareita siirtyy eläkkeelle niin paljon, että poliisikoulusta ei valmistu tarpeeksi porukkaa täyttämään tyhjiä virkoja. Määrärahoja on käsittääkseni myös nostettu.

Voidaanko tällä hetkellä jokaiselle poliisikoulusta valmistuneelle taata työpaikka? Pari vuotta takaperin tällaiselle kysymykselle olisi vissiin naurettu ääneen, mutta eikös tilanne ole nyt muuttunut/muuttumassa radikaalisti?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Alipäällystöön sitä tietenkin pyritään, turha sitä on ammattikoulutasolle jäädä :rock:

Pitääkö nuoremman konstun maksaa itse asumisensa kenttäjakson aikana? Vai auttaako koulu? Oon kuullu, että nuoremmat konstut saattavat harrastaa kenttäjakson aikana jopa jonkin sortin kimppa-asumistakin..?

Koulu ei auta, päinvastoin. Toisinaan muuttavat harjoittelupaikkakuntaa vielä muutamaa viikkoa ennen harjoittelun alkua. "Me on sanottu teille monta kertaa, että nää on vasta suunnitelmmia."

Kimppa-asumisen järkkäämistä esim. kurssikavereiden kesken ei mikään estä.

Koulu ei auta, päinvastoin. Toisinaan muuttavat harjoittelupaikkakuntaa vielä muutamaa viikkoa ennen harjoittelun alkua. "Me on sanottu teille monta kertaa, että nää on vasta suunnitelmmia."

Kimppa-asumisen järkkäämistä esim. kurssikavereiden kesken ei mikään estä.

Ok...opiskelija ei siis saa juurikaan vaikuttaa harjoittelupaikkojensa valintaan? Mutta mitä jos koulu käskee tekemään harjoittelua vaikka Helsinkiin? Kiva tuosta nuoremman konstun palkasta verojen jälkeen vielä maksella jotain 700 euron vuokraa...

Mutta mites se työtilanne sitten valmistumisen jälkeen? Oon ymmärtäny, että poliiseja odottaa aivan lähitulevaisuudessa lähes täystyöllisyys. Vai onko tämä taas kerran vaan niitä sisäministeriön tms. kauniita lupauksia?

Pitää hommata itse asuntoa harjottelu/kenttäjaksopaikasta ja maksaa asuminen itse. Koulu ei auta kyseisessä asiassa. Kimppa-asuminen on varsin yleistä.

En oo harkinnu poliisin uraa, vaikka kyllä mua yhteen vaiheeseen oltiin kovasti poliisikouluun työntämässä. Kunhan uteliaisuuttani kyselen. Itsekin opiskelen paskapalkkaista alaa, mutta mulle on aina ollut tärkeämpää se, että saisi sitten tehdä mieluista hommaa eläkeikään asti. Jos se työnteko on päivästä toiseen ihan hirveetä tervanjuontia, niin ei mua ainakaan siinä vaiheessa pahemmin lohduttaisi se paksu palkkapussi. Oon siis valmis tinkimään tuloista, kunhan saan tehdä mieluista ja kiinnostavaa hommaa.

Samaa mieltä. Minulle tämä poliisin palkka on ihan ok. Joillain on vain niin kalliselämisen meininki, että ei varmasti näillä tuloilla tekisi tätä työtä.

Täytyy nyt vielä sen verran kysellä, kun kerran täällä näyttää olevan paljon poliisin hommiin perehtyneitä...eli eikös kyseisen ammattikunnan työllisyystilanne ole nyt kuitenkin kääntynyt parempaan päin? Mielestäni luin jostakin, että ihan tässä seuraavan parin vuoden aikana vanhoja konkareita siirtyy eläkkeelle niin paljon, että poliisikoulusta ei valmistu tarpeeksi porukkaa täyttämään tyhjiä virkoja. Määrärahoja on käsittääkseni myös nostettu.

Työllisyys on käänytynyt parempaan päin. Lokakuun alussa tulee taas lisää rahaa ja ensi vuodellekin on tulossa lisää rahaa. Voivat taas palkata vakkari virkoihin valmistuneita. Lähivuosina (n. 5 v) on varmasti vaikeaa saada joitain töihin noihin syrjäisempiin poliisiasemiin. Eläkkeelle poistuu enemmän porukkaa kuin valmistuu lähivuosina.

Voidaanko tällä hetkellä jokaiselle poliisikoulusta valmistuneelle taata työpaikka? Pari vuotta takaperin tällaiselle kysymykselle olisi vissiin naurettu ääneen, mutta eikös tilanne ole nyt muuttunut/muuttumassa radikaalisti?

Kyllähän se Paatero näin on luvannut, mutta en usko, että se on 100% mahdollista. Kuitenkin aina koulunpenkille pääsee sellaisia jotka ei tule koskaan tule poliisin töitä saamaan... syystä taikka toisesta.

Poliisikoulunhakumäärät ovat olleet laskussa viime aikoina eikä täysiä kursseja ole saatu koulutusohjelmaan(nyt laman myötä tilanne on taas toinen kun hyviä hakijoita löytyy). Tämän takia tulevaisuudessa virkoja saattaa jäädä auki kun porukkaa siirtyy eläkkeelle ja valmistuvia ei tule tilalle. Lisäksi poliisin henkilöstömäärää kasvatetaan tulevaisuudessa. Etenkin perustutkinto koulutuksen omaavien poliisien määrä ollaan lisäämässä. Sisääministerin tavoite on tehdä Suomesta Euroopan turvallisin maa vuoteen 2015 mennessä.

Kuitenkin aina koulunpenkille pääsee sellaisia jotka ei tule koskaan tule poliisin töitä saamaan... syystä taikka toisesta.

Mukava kysellä, kun joku jaksaa vastailla!

Mutta tämä teikäläisen viimeinen lausahdus oli melkoisen mielenkiintoinen. Millaisia syitä siinä voi sitten olla taustalla, jos poliisikoulun käynyt henkilö ei sitten kuitenkaan pääse oman alan hommiin?

Tämä seuraava näkemys voi olla hieman sovinistinen, mutta mä olen miettinyt, että suhtaudutaanko esim. sellaisiin suht pienikokoisiin naispoliiseihin nyrpeästi, jos he hakevat esim. järjestyspoliisiin?

Tunnen yhden about 165cm/55kg naisihmisen, joka kävi poliisikoulun, mutta päätyi lähinnä järjestelemään papereita johonkin hätäkeskukseen tms.

Mä vaan ajattelen tätä asiaa työnantajan, esimiesten ja muiden kollegojen kannalta..en ehkä ite kiljuis riemusta, jos olisin jiipeessä ja saisin työpariksi sellaisen pikkupimun.

Ja mä puhun nyt siis vain ja ainoastaan fyysisistä ominaisuuksista! Kyllähän nainen voi muuten olla älykäs ja pätevä ja esim. hyvä puhuttamaan jne.

Mukava kysellä, kun joku jaksaa vastailla!

Mutta tämä teikäläisen viimeinen lausahdus oli melkoisen mielenkiintoinen. Millaisia syitä siinä voi sitten olla taustalla, jos poliisikoulun käynyt henkilö ei sitten kuitenkaan pääse oman alan hommiin?

Tämä seuraava näkemys voi olla hieman sovinistinen, mutta mä olen miettinyt, että suhtaudutaanko esim. sellaisiin suht pienikokoisiin naispoliiseihin nyrpeästi, jos he hakevat esim. järjestyspoliisiin?

Tunnen yhden about 165cm/55kg naisihmisen, joka kävi poliisikoulun, mutta päätyi lähinnä järjestelemään papereita johonkin hätäkeskukseen tms.

Mä vaan ajattelen tätä asiaa työnantajan ja muiden kollegojen kannalta..en ehkä ite kiljuis riemusta, jos olisin jiipeessä ja saisin työpariksi sellaisen pikkupimun.

Ja mä puhun nyt siis vain ja ainoastaan fyysisistä ominaisuuksista! Kyllähän nainen voi muuten olla älykäs ja pätevä ja esim. hyvä puhuttamaan jne.
Ei aina joudu painimaan :D Voit olla epäsosiaalinen tai asenne ei oo kohdallaan tai ylimielinen yms... et vaan oo "hyvä tyyppi", joten sua ei oteta töihin. Ihan samoin muissa ammateissa. Fyysisestä puolesta en mee sanoon.

edit: elikkä siis samat säännöt pätee poliisin ammatissakin, ei paskaa jätkää kukaan ota hommiin. onneks kait valintakokeet karsii suurelta osin näitä tyyppejä tohon hommaan :D

Ok...opiskelija ei siis saa juurikaan vaikuttaa harjoittelupaikkojensa valintaan? Mutta mitä jos koulu käskee tekemään harjoittelua vaikka Helsinkiin? Kiva tuosta nuoremman konstun palkasta verojen jälkeen vielä maksella jotain 700 euron vuokraa...

Onko kellään tietoa, saavatko Helsinkiin sijoitetut nuoremmat konstaapelit nykyään palkassaan helsinkilisää?

Suositut

Back
Ylös Bottom