Poliisikouluun pyrkiminen - mahdolliset esteet
Morjesta!
Niin, eli haluaisin saada vähän ihmisten omia mielipiteitä tämmöisen asian laidasta. Oon nyt 19 vuotias, päättänyt lukion tuossa keväällä. Ylioppilaaskirjoitukset meni hyvin (E ja M arvosanoilla kaikki) ja tammikuussa lähtö armeijaan (Santikseen SPOL:een). SPOL:in jälkeen mulla olisi erittäin kova motivaatio ja lapsuuden haave päästä toteuttamaan se unelma, eli päästä poliisiksi.
Sitten asiaan.. Mulla ei kumminkaa ole mikää aivan puhdas tausta. Kaksi merkintää löytyy poliisirekisteristä. Rikosrekisteriä ei ole, sillä sain molemmista rikkeistäni 20 päiväsakkoa. Eli ensimmäinen mun rikkeistä sattui kun olin 16- vuotias ja olin ollut kaverien kanssa nauttimassa vähän ilojuomaa. Sitten siitä lähdin aamuyöstä kotia kohti kevarilla ja poliisithan ne mut pysäytti. Puhallutti mut neljä kertaa ja vikalla puhalluksella mittari värähti 0,54 O.O Siinä kyllä meinas pää räjähtää, ku tajusin mitä oli käyny. Eli siitähän rattijuopumus syyte tuli ja sakkoa rapsahti se 20päiväsakkoa + 2kk ajokortti hyllyllä.
Sitten seuraavana vuonna, kun olin 17- vuotias kolli päätettiin kaverien kanssa mennä käymään vähän kielletyillä alueilla (porukassa tyhmyys tiivistyy kävi tässä selvemmäksi kuin koskaan). Meitä oli semmoinen viiden kaveriporukan lauma, jonka kanssa rikottiin oven lukko ja mentiin vanhaan hylättyyn isoon taloon Nurmijärvellä. Sieltä sitten lähti joku automaattinen hälytys soimaan ja kun siitä kiirellä sitten poistuttiin, niin juostiin tietenkin suoraan poliisien syliin
Siitä sitten toiset 20päiväsakkoa.
Että tämmöstä on mulle elämän aikanani käynyt ja silti se kiinnostus ja haave poliisin ammattia kohtaan on suuri. Rikosrekisteriähän noista ei tullu, sillä ei tullut muuta rangaistusta kuin sakkoa. SPOL:een mut hyväksyttiin, kun sain kutsuntakuulustelijat vakuutetuksi, miten kiinnostunut ja motivoitunut kyseisistä aloista olen ja hyvät YO- kirjoitukset auttoi tietenkin ja se että olen urheilullinen ja sosiaalinen tyyppi.
Eli jos jollakulla on oma kohtaisia kokemuksia, mielipiteitä yms sanottavaa asiasta niin antaa kuulua. Viimeistään se selviää tietenkin silloin, kun laitan paperit sisään enkä aio luovuttaa PolAmkiin hakemista ennen kuin mulle suoraan sanotaan/ilmoitetaan, että sinulla ei ole mahdollisuutta poliisialalle rikkomustesi takia. Mutta siihen on vielä parisen vuotta aikaa eli nyt ois kiva kuulla ihmisten mielipiteitä asiasta.