Poken hommat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Voima
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä vaatimuksia portsarille on? En tarkoita mitään koko puolta mutta esim. tarvitaanko järjestysmies korttia ja jne?

Ja minkälainen palkka on?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Voima
Mitä vaatimuksia portsarille on? En tarkoita mitään koko puolta mutta esim. tarvitaanko järjestysmies korttia ja jne?

Ja minkälainen palkka on?

Aika usein kortti nykyään tarvitaan. Palkkaus on sitten ihan paikasta kiinni, voi olla pelkät tipit, kiinteä palkka (kortilla tai ilman)+ tipit. On näköjään kyllä paikkoja missä pokejen tipit otetaan firmalle (sucks!), joten kaikenlaista palkkausta löytyy.

Niin ja kursseja järjestelee ainakin kansan/työväenopistot muutaman kerran vuodessa.

Jumaleissön kun on arsesta jos tipit menee talolle. Oon ollut nimeltämainitsettomassa firmassa missä tipit tosiaankin meni talolle. Vituttaa niin saatanasti kun joku istuu perse märkänä himassa, kuittaa mun palkasta suurimman osan ja nappasee vielä henk. koht. ansaidut tipit itelleen, mihin ei ole pienintäkään perustetta. Arvuuteltavaksi jääkin antoiko Mike OMAT tippinsä firmalle.

palkat vaihtelee aikaslailla kyllä kaupungin mukaan. Tietyissä kaupungeissa (lue suuret kaupungit) on firmat polkeneet palkat alas, kun taas jossain (lue perämetsässä) saattaa ovelta saada hyvän liksan+tipit ja kaiken pimeenä.
Itse myös töissä nimeltämainitsemattomassa firmassa, jossa tipit kuittaa firman omistajat....
:itku:

käyppäs kysäseen jostain kansalaisopistolta että missä noita pidetään..
nykyään ei saa, eikä kyllä kannatakaan olla ovella ilman korttia, ainakaan jos meinaa tappeluihin mennä väliin..
itse kävin vuosi sitte vielä voimankäyttökurssin ja ensiapukurssin, eli nyt on se täydellinen järkkärikortti.:thumbs:

Originally posted by gold
käyppäs kysäseen jostain kansalaisopistolta että missä noita pidetään..
nykyään ei saa, eikä kyllä kannatakaan olla ovella ilman korttia, ainakaan jos meinaa tappeluihin mennä väliin..
itse kävin vuosi sitte vielä voimankäyttökurssin ja ensiapukurssin, eli nyt on se täydellinen järkkärikortti.:thumbs:

Kätevää kun ensin pystyy vetämään häirikköä turpaan ja sitten osaa vielä sen jälkeen antaa sille ensiapuakin
:D

no itse asiassa tuon voimankäyttökortin myötä saa vähän niinkuin poliisin voimankäyttöluvat + kaasua, rautoja ja pamppua (:whip: ) saa käyttää..

tuo pamppu menee kyllä vähän yli mun mielestä..onhan se vähän keskitysleiri meininki kun portasarillakin pamppu roikkuu vyöstä..:rolleyes:
aina sitä jonku tuolin jalan saa repästyä sitä tarkotusta varten jos tarve tulee.

Rautoja saa kylläkin käyttää ilman voimankäyttökurssin suorittamistakin.

kortti saattaa maksaa jollain kurssittamiseen erikoistuneella firmalla about 200-300e. Sitten esim. aikuiskoulutuskeskukset/kansalaisopistot yms. järjestää samoja kursseja paljon halvemmalla. Itse maksoin 150mk ja voimankäytöstä 150mk

tuo pamppu menee kyllä vähän yli mun mielestä..onhan se vähän keskitysleiri meininki kun portasarillakin pamppu roikkuu vyöstä..:rolleyes:
aina sitä jonku tuolin jalan saa repästyä sitä tarkotusta varten jos tarve tulee.

Paitsi että JV- kurssin suorittaneista kuitenkin varmaan suurin osa tekee hommia festareilla/urheilutapahtumissa tms. järjestyksenvalvojina. (Tai siis suurin osa ei ikinä varmaan tee "alan" hommia). Noi on kuitenkin sellasia paikkoja jossa ainakin itse kantaisin mielellän jotain kättä pidempää.

Ovella ("portsarina") en ole onneksi koskaan nähnyt/kuullut kellään olevan vinyylipamppua, sen sijaan teleskooppipatukat eli ns. "aspit" ovat ymmärtääkseni olleet yleisiä (vaan eivät laillisia) jo melko pitkään.

Oma mielipiteeni on että teleskooppipatukka ei "portsarillakaan" ole ollenkaan hullumpi vaihtoehto (parempi kuin vinyyli koska ei ole niin provosoiva), jos ko. henkilö on saanut koulutuksen välineelle ja sen lisäksi vielä osaa käyttää sitä! Teräaseita on kuitenkin joillakin ramboilla mukana ravintolassakin. Ja sitäpaitsi tilapäisvälineitä, kuten rikottuja kaljapulloja on vastapuolen melko helppo ravintolasta hankkia. Siinä on vähän kiire ruveta mitään tuolinjalkaa ruuvaamaan irti jos asiakas tulee päälle puukon/pullon/biljardimailan/paistinpannun kanssa!

Originally posted by Mike
Jumaleissön kun on arsesta jos tipit menee talolle. Oon ollut nimeltämainitsettomassa firmassa missä tipit tosiaankin meni talolle. Vituttaa niin saatanasti kun joku istuu perse märkänä himassa, kuittaa mun palkasta suurimman osan ja nappasee vielä henk. koht. ansaidut tipit itelleen, mihin ei ole pienintäkään perustetta. Arvuuteltavaksi jääkin antoiko Mike OMAT tippinsä firmalle.

Ei kyllä itseäkään kiinnostaisi paljon olla tommosen talon ovella jos tipit pitäs antaa talolle, siinä vois käydä juurin niin että saattas osa tippi rahoista "unohtua" taskuun. Vaan onneksi nyt kaikki tipit saan itselle.

Lisää asiasta:

Miten poket kestää vittuilijoita.

Eipä kyllä voi yleistää palkkakysymystä kaupunkien mukaan. Mutta hyvien ja huonojen työnantajien mukaan kyllä.

On täysin normaalia olla töissä tuntipalkka (usein n.10 €/h) + tipit, mutta jos työnantaja kuittaa tipit eikä tuntipalkka ole neljättä kymmentä euroa tunnissa niin jossain mättää.

Pamppua en ole koskaan nähnyt kenelläkään vyöllä, mutta vinyylipamppu voi olla hyvä esim. narikkatiskin alla siltä varalta että eväät loppuu kesken. Eikä sovi unohtaa joka portsarin parasta kaveria, OC-kaasua... ;)

Originally posted by Tenson-M
"aspit" ovat ymmärtääkseni olleet yleisiä (vaan eivät laillisia) jo melko pitkään.

Nykyisin ne ovat laillisia ainakin vartijoilla. Niihin pitää vaan saada koulutus ensin. Mun käsittääkseni ne laillistuivat syksyllä 2002.Ne ovat helvetin käteviä. Sen voi ottaa käteen ja vastapuoli ei edes huomaa, että sulla on kädessä jotain tai luulee sitä vain pieneksi taskulampuksi. Pienellä ranneliikkeellä se muuttuukin pampuksi.

Originally posted by alumiini
Nykyisin ne ovat laillisia ainakin vartijoilla. Niihin pitää vaan saada koulutus ensin. Mun käsittääkseni ne laillistuivat syksyllä 2002.Ne ovat helvetin käteviä. Sen voi ottaa käteen ja vastapuoli ei edes huomaa, että sulla on kädessä jotain tai luulee sitä vain pieneksi taskulampuksi. Pienellä ranneliikkeellä se muuttuukin pampuksi.

Joo vartijoilla ne saa olla mutta järjestyksenvalvojilla ei. Taitaapa olla vielä nii että noita teleskooppeja ei vartija itse edes voi mennä ostamaan vaan vartijointi liikkeet saa vaan ostaa niitä ja ne sitte antaa niitä vartijoille.

Kyllä vartijat saa itse ostaa teleskooppipatukkansa.Ja onko fish sitä mieltä että palkan pitäisi olla päälle 30e tunti??jos on esim pelkällä narikka+tippipalkalla niin läheskään jokapaikasta ei saa vastaavia rahoja arkisin!

Nyt katsotaan mikä koira älähtää, kun kalikka kalahtaa.
Olen työskennellyt baarimikkona vuodesta 1996 ja ongelmia vahtimestareiden kanssa lähes aina.

Työskentelin yhdessä teinihelvetissä viitisen vuotta ja kerron muutamia faktoja:

Nyrpeän ylimielisen töykeät vahtimestarit pelaavat korttia narikassa ja ottavat takkeja vastaan. Jos oli tarvetta käydä takahuoneessa / keittiössä, kulkivat poket baarin läpi jotta ei vahingossakaan tulisi käytyä salissa.

Baariurani innokkaina alkuaikoina menin sanomaan vahtimestareille jos salissa oli sammuneita taikka liian juopuneita. Ei mennyt kauaa, kun poket alkoivat vittuilemaan aiheesta minulle. Päätin, että okei, jos ei herrat jaksa tehdä töitään, niin kyllä ne sammuneet saadaan sieltä salista muutenkin pois.

Yhtenä iltana otin sitten projektiksi poistaa kaikki sammuneet kerralla. Roudasin yhden toisensa jälkeen narikkaan ja poket antoivat takin ja taluttivat uupuneen juhlijan ulos. Viidennen sammuneen kohdalla alkoi "pääpoke" karjumaan minulle, että hoida sinä vaan omat hommasi, ei mekään tulla myymään viinaa sinne tiskin taakse!!

Tässä on siis kyse yhden kaupungin yhdestä ravintolasta ei yleistyksestä ammattikuntaa kohtaan. Yksi asia kuitenkin on askarruttanut aina välillä: Kuinka usein narikassa on järjestyshäiriöitä ( miksi narikka on täynnä isoja karpaaseja )?

Mielestäni takin vastaanottamiseen & luovuttamiseen ei tarvitse itsepuolustustaitoja saatikka voimailutaustaa. Olen nähnytkin ravintoloita jossa tytöt hoitavat narikkaa.

Anyway, tuon entisen työpaikkani poket eivät ole minulle järjestyksenvalvojia vaan takkivahteja!

joo, kyllä me ollaan ainakin pyritty sijoittamaan ne alle 100kg poikaset sinne narikan puolelle, ja usein on tosiaan naisia narikassa hommissa, toimii hyvin -meidän paarissa vielä näkee ovelta koko ajan siihen narikkaan...jos sattuu hätä yllättään ;)

No ei tuota tosian voi yleistää, tuskin kovin monessa paikassa noin laiskaa porukkaa työskentelee..... toivottavasti ainakaan... ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom