Poissaoloselvitykset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja :david:
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko sinulla tästä tilastotietoa? Kerro toki meillekkin... :rolleyes:

no nyt ei oo tässä lähettyvillä mut eiköhän jostaki tämmönenki tilasto löytyis...
Eli siis oma heittoni ihan puhas oletus mutta tuskin siellä kovin montaa autonrassaaja lääkkiksessä on ... :D

Siis mihin paikkaan vaaditaan AMK tutkinto pohjalle, jos ei ole käynyt lukioa?
...
Pääsykoe kirjat pystyy opettelemaan ulkoa kuka tahansa. Kauppakorkeakoulussa merkonimit ovat jopa vahvemmilla mitä lukion käyneet. Saavat lukuisia opintopisteitä hyvityksenä...

Juu, kirjoitin ilmeisesti aika epäselvästi. AMK-tutkintoa ei varsinaisesti vaadita. Vaan siitä saa selvän edun, samantyyppisen edun, jonka olisi saanut, jos olisi lukion käynyt. Toki esim. DI-koulutusohjelmiin pääsee ammatillisella koulutuksellakin, aivan kuten lukiolaiset, mutta käytännössä asia on hieman eri. Alkupisteiden puutekkaan ei ole paha ammattillisella pohjalla, mutta kun ne asiat täytyisi osata, joita lukiolaiset ovat opetelleet ja soveltaneet sen 3 vuotta.

Esimerkiksi se on erittäin kova saavutus, jos joku amiksen pohjalta opettelee pääsykokeisiin lukion asiat matematiikasta ja fysiikasta, ja pääsee vielä sisään haluamalleen linjalle. Ei ihan jokapojan tehtävissä, joten käytännössä lukio on mielestäni parempi väylä yliopisto-opiskelulle kaikin puolin.

En sitten tiedä näistä sinun "opettele ulkoa"-sisäänpääsykokeista, kun en tiedä miten noissa teoriapainoitteisissa sisäänpääsyhauissa täytyy opittua tietoa soveltaa ja ennen kaikkea ymmärtää. Kuka vain osaa opetella ulkoa, kaikki ei osaa soveltaa tietoa.

Tuo lääkärijuttu oli minulle kyllä aivan uusi. Vasta kun joku lääkäri selitti jossain opiskelumessuilla, kuinka ylioppilastodistus on pakollinen. :)

Mä selitin yhen tunnin alus et oon vähä lääkkeil ja on vaikee pysyy hereil, ni nukuin sen tunnin.. Ja oli totta. Oon kans käyttäny ahistusta/paniikkia poissaolosyynä, neki kyl totta ja läpi meni.

Blabla.. tosi moni kurssi menny vituiks, ku en oo vaa jaksanu selitellä niit poissaolosyitä. Siks vaihoinki aikuislukioon, elämä helpottu.

Autokoulu on aika hyvä syy, etenkin inssit ja teoriakokeet. Esim B:n kirjalliset sekä inssi, C:n kirjalliset ja inssi, Be:n inssi ja kirjalliset ja A:n inssi ja kirjalliset. Noista ei tietenkään yksikään mennyt ensimmäisellä läpi :rolleyes: Yhdellä kaverillani oli ollut jo vuoden kortti, mutta laittoi silti kuorma-auto inssin ja sen uusinnat poissaolo syyksi.

Meillä vaadittiin myös huoltajan allekirjoitus poissaolovihkoon. 18-vuotta täytettyäni laitoin kuitenkin aina oman allekirjoituksen. Jos jokin opettaja vaati vanhemman allekirjoitusta, niin sanoin että vihkossa lukee huoltajan allekirjoitus ja 18-vuotiaalla ei ole enää huoltajaa. Eivätpä ne jaksaneet enää tämän jälkeen asiasta sanoa.

Henkilökohtainen syy oli myös aika usein käytetty.

"Näin unta jalkapallo-ottelusta, joka meni jatkoajalle" aivan saletisti sulattaa maikkojen sydämet eikä joudu poissaoloja selvittelemään:D

Harvemmin tuli lintsattua. Tosin ruotsin tunnit eivät aina napanneet vaikka opettaja oli hauska. Kerrankin oli bändikonserttipäivä ja jäin vain potkimaan futispalloa tunnin ajaksi parin muun kanssa ketkä olivat esiintyjinä myöhemmin sinä päivänä.

Lukiossa oli niin helppo lintsata, kun oli kohtuu hyvä oppilas, jolloin jos lintsasin aina silloin tällöin (ihan lopulla, alussa en yhtään), niin ei pahemmin edes kyselty poissaoloja. Paitsi bilsan ja mantsan kauhu, joka vaati kerran yhdeltä parikymppiseltä sälliltä poissaoloa vissiin silkasta vallanhalusta.

Pääsiäiskirkkopäivänä olin aina migreenissä. Tämä siis yläasteella.

Oma varmaksi todettu tapa oli kirjoittaa oma nimi huoltajan kuittaukseen, mikä mahdollisti mitä uskomattomimmat poissaolon syyt. laboratoriokokeet ja lihaskartoitustesti olivat ehkä parhaita. Kerran olin myös yhen viikon perhelomalla Espanjassa:D

meillä amiksessa ei paljon tarvii selitellä mutta täälläkin 6h poissaoloja kurssista hylätty ellei sitten tuo niitä selvityksiää..eli aika samaa linjaa tää amis ja lukio menee..

Tässäkin asiassa huomaa, että mitä paremmin tulee opettajien kanssa toimeen, sitä helpompaa on selitellä. Lukiossa fysiikan opettaja kysy että missä vime tunnilla olin. Sanoin olleeni läkärillä ja tuovani ens tunnilla poissaololapun. Oikeesti olin koton ku ei jaksanut viimeisiä tunteja suorittaa. Opettaja sano että ei tarvitse ja merkkas poissaolot pois:) Joillekin sitten saa hiki hatussa selitellä vaikka oikeesti oli ollu sairaana/muilla asioilla

Mitä hittoa.:eek:

Amiksessa 6h ja hylätty? Aika tiukka paikka, itellä on vissiin ollu viimesyksytä aika tasaseen 30-40 poissaolo tuntia / jakso tähän asti eikä yhtään nollaa oo.

Kyllä ainakin kauppaopistolla voi olla sen 50% koko jakson tunneista poissa saamatta hylättyjä. Tuossakin kyllä jotain uutta linjaa yritetään vääntää, mutta tuskin onnistuu... Myös jopa 3kk putkeen poissaoloja on katsottu aika kevyesti sormien läpi. Nämä eivät siis ole minun suorittamiani...

Juu, kirjoitin ilmeisesti aika epäselvästi. AMK-tutkintoa ei varsinaisesti vaadita. Vaan siitä saa selvän edun, samantyyppisen edun, jonka olisi saanut, jos olisi lukion käynyt. Toki esim. DI-koulutusohjelmiin pääsee ammatillisella koulutuksellakin, aivan kuten lukiolaiset, mutta käytännössä asia on hieman eri. Alkupisteiden puutekkaan ei ole paha ammattillisella pohjalla, mutta kun ne asiat täytyisi osata, joita lukiolaiset ovat opetelleet ja soveltaneet sen 3 vuotta.

Esimerkiksi se on erittäin kova saavutus, jos joku amiksen pohjalta opettelee pääsykokeisiin lukion asiat matematiikasta ja fysiikasta, ja pääsee vielä sisään haluamalleen linjalle. Ei ihan jokapojan tehtävissä, joten käytännössä lukio on mielestäni parempi väylä yliopisto-opiskelulle kaikin puolin.

En sitten tiedä näistä sinun "opettele ulkoa"-sisäänpääsykokeista, kun en tiedä miten noissa teoriapainoitteisissa sisäänpääsyhauissa täytyy opittua tietoa soveltaa ja ennen kaikkea ymmärtää. Kuka vain osaa opetella ulkoa, kaikki ei osaa soveltaa tietoa.

Tuo lääkärijuttu oli minulle kyllä aivan uusi. Vasta kun joku lääkäri selitti jossain opiskelumessuilla, kuinka ylioppilastodistus on pakollinen. :)

Jooh, mutta lukiossa opetetaan kuitenkin aika vähän semmosta spesifistä asiaa, josta olisi hyötyä pääsykokeessa(pois lukien matemaattiset alat). Esim. sen historian pääsykoekirjan pystyy opettelemaan, vaikka ei olisikaan ollut haka historiassa lukiossa tai ylipäätänsä käynyt lukioa.

Itse olen "urheilu lukiossa" ja maanantaisin, keskiviikkosin ja perjantai aamusin on reenejä. Hyväksi syyksi olla puolet ekasta koulu tunnista pois on sanoa että oli reenaamassa, se on hyväksyttävä syy. Bussista myöhästyminenkin on hyvä syy. Ei meillä ainakaan enää mitää poissaolovihkoja oo, Wilmaan tulee kaikki. Sitte aina viikon lopussa käy ryhmänohjaajalle vähän selvittelemässä miksi oli pois. Mikäli on sairas niin lähettää kotoa koneelta Wilman kautta viestin opettajalle että on sairas ja se on sillä selvä. Opettajat käyttävät koneita nimenhuudoissa eli joka tunnin alussa katsovat onko tullut mitään viestejä. Jakson lopussa ryhmänohjaaja tulostaa poissaolo listan joka pitää vanhemmilla kuittauttaa. Kyllähän sitä ekat 2 jaksoa porukoille näytettiin, mutta satuin niin kiltille luokalle että siellä ollaan niin vähä pois, lukuunottamatta minua ja muutamaa kaveriani, että RO sano ettei tarvi enään viiä lappuja näytille :D Mutta parempi niillä tunneilla ois käydä...Niin muuten, ei tarvitse edes anoa lomaa jos on kisoja, sanoo vain opettajalle että katsoo sitte maanantain lehdestä miten on käyny :D

edit: joo meillä on joku 4h sääntö, että jos on sitä enempi poissaoloja (sairastumisia) niin pitää tuoda lääkärin todistus. Mutta tämä vain yhdellä tai kahdella opettajalla. Eipä ne yleensä paljo mitään sano...eihän sille mitään voi jos on sairas.

Oon oikeesti ihmeissäni lukiessani näitä juttuja...

Ite oon kohtalaisen kovatasosessa lukiossa (sisäänpääsy ka. viime syksynä oli 9.1), jossa opettajat eivät juuri ole tottuneet lintsailuun tai muuhun kiukutteluun. Muutenkaan eivät oikein osaa "vastata" lintsaamiseen. Jotkut maikat kirjottavat jopa myöhästymiset Wilmaan, toiset eivät merkkaa mihinkään, nippanappa jaksavat kierrättää vihkon luokan lävitte tunnin aluksi. Meillä on 75minuutin tunnit, sääntöjen mukaan ilman lääkärintodistusta viideltä tunnilta voi olla maksimissaan jakson aikana poissa, tämäkin on pitkälti neuvottelutaidoista/syystä/opettajasta kiinni. Joskus ei saa edes myöhästymistä vaikka tulisi 60minuuttia myöhässä tunnille. Tunneille pääsee todellakin vaikka olisi selvittämättömiä poissaoloja vaikka kuinka. Myöhästymissyytäkään ei ole pakko mainita jos ei huvita. Joidenkin opettajien kursseilta pääsee kiitettävin arvosanoin helposti lävitse vaikka olisi lintsannut puolet kurssin tunneista.

Poissaoloja en ole joutunut kuittaamaan kertaakaan vanhemmillani. Eli pitkälti koulun omasta käytännöstä kiinni. Mutsillani silti on tunnuksen wilmaan, mistä hän voi katsoa poissaoloni. Mutta sitä hän ei ole kertaakaan tehnyt lukiossaolo aikanani.

Kuullostaa varmasti oudolta jos on koulussa missä on tiukemmat käytännöt kaiken suhteen. Mutta totta kaikki tämä.

Itse täytin 18 jo lukion ekalla ja täyttelin itse poissaolovihkoon kaikenlaista. Se ei kuitenkaan sitten käynyt ja vedin sitten ison liudan poissaoloja syynä: LUSMU ja ---""---- merkkejä sen alle aina, mutsilta nimi siihen sitten, tosin hänkin laittoi samat merkit ---""--- mutta tuntuihan tuo kelpaavan. Vikavuonna taisi tulla jotkut kiintiöt, 5h sai olla poissa per jakso per oppiaine jonka jälkeen piti olla lääkärinlappu poissaolosta. Tottakai kurssin lopulla kiintiöt vedettiin tappiin :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom