Poissaoloselvitykset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja :david:
  • Aloitettu Aloitettu
Tuon lappusodan sijaan voisi lukioihinkin ottaa ihan suosiolla käytännön, jossa tunneilla täytyy käydä joku tietty prosentuaalinen määrä, jotta pääsee kokeeseen. Jos sitten tämä poissaolomäärä ylittyy, niin sitten sitä lääkärintodistusta kehiin ja vaikkapa lisätehtäviä kouraan. Jos ei nappaa, niin sitten tervetuloa ensi vuonna uudelleen.
Ainakaan näin aikuisia opettavan yliopistolehtorin näkökulmasta tuollaiset "et nyt sitten päässyt tunnille/luennolle/harjoituksiin, joten tee vähän lisätehtäviä" kompromissit eivät toimi.

Ensinnäkin ne avaavat vain loputtoman poikkeuspyyntöjen tulvan ja tuloksena on se, että samanarvoisuuden toteuttamisesta kurssin työmäärässä ja arvostelussa tulee hankalaa. Opiskelijoita pitäisi kohdella samanarvoisesti, mutta jos osa heistä joutuu pitämään suullisen esitelmän harjoitustyöstään ja joillakin seminaariesitelmän tilalle annetaankin jotain lisätehtäviä, niin miten työmäärä lasketaan reilulla tavalla?

Toiseksi, joillakin opiskelijoilla tuntuu olevan ongelmana asioiden pistäminen tärkeysjärjestykseen. Vaikka kurssin alussa sovitaan yhteisesti esimerkiksi 75% minimiläsnäolosta seminaareissa, niin lopussa tulee porukkaa hakemaan lupaa olla poissa excursiomatkan tai lomamatkan vuoksi. Ja jos lupaa ei tule, niin sitten ollaan naama näkkärillä ja kurssipalautteeseen - joka muuten nykyään käydään julkisesti läpi opettajakokouksissa - tulee sen mukaista tekstiä natsiluennoitsijasta. En tarkoita tärkeysjärjestyksellä sitä, että kurssin pitäisi ajaa excursion tai lomamatkan ohi, vaan sitä että kurssimerkintää ja lomamatkaa ei vain välttämättä voi saada samaan aikaan ja valinta on aina opiskelijan käsissä.

Niille muutamalle opiskelijalle, jotka omilla kursseillani missasivat harjoitustyönsä ja seminaarinsa, mutta toivat lääkärintodistuksen selitykseksi ei voinut muuta kuin nostaa hattua ja järjestää ylimääräinen seminaaritilaisuus.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä oli lukiossa 3h/kurssi selittämättömiä poissaoloja ja sen lisäks 7h selvitettyä vanhempien nimmarilla vaikka oli 18v. En suosittele, mutta mä ostin kansliasta 1e toisen poissaolovihkon ja tarpeen vaatiessa vetelin isän nimmareita sinne ja syy aina vaan "sairaus". Hyvin meni läpi, taisin ostaa muutaman ylimääräsenkin vihkon varmuuden vuoks, kun jotkut opettajat oli tarkempia niitten kanssa.
Kyllä mutsi sen väärän vihko löysi ja kävi kysyyn äijältä, että mitä sää oot kirjotellu poissaoloja. Se kun asuu viikot 300km päässä ja on viikonloput vaan kotona.
Jouduin pyytään vanhempien nimmarit vaikka asuin muijan kanssa omassa kämpässä 2.luokasta lähtien...
 
Meillä saa olla 2 luvatonta ja sen jälkeen pittää kaikki selvittää mut jos onnistuu selvittään kaikki niin saa olla vaikka kaikilta tunneilta pois.

Poissaolon syyksi meillä ei kelpaa masennus, väsymys , stressi ,autokoulu, wanhojen tanssit(joillaki opettajilla),lomamatkat ehottomasti pannassa , urheilureissujen vapaat harkitaan asia kohtaisesti mutta siepakoitten reissuihin saa aina. Kaveri on joQ pro haxor pianon soittaja niin viime hissan kurssilla 3 paikalla oloa ja selvityksiä ei paljoa kaipailtu ...

Käväsin syyslomalla viikon espanjassa ja poissaolot pysy ihan salittujen rajoissa mut ootappa ku ropo sai jostaki selville että käväsin reissussa kesken koulu vuoden (totta koulu on opiskelua ,eikä lomailua varten) siinä piti tehä hullut selvitykset että miksi... Sitten kysyin että enkö saa tehä poissaoloillani mitä halua niin vastaus oli että "loma matkoihin ei myönnetä lomaa " :D ..
Tässä jaksossa 3 poissaoloa ja kaikki pystyy selittään ja koko vuonna reilu 15 , viime vuonna tais olla koko vuonna alle 20 eli mielummin siellä koulussa istun ku lintsaan :) ....
 
Meiän koulussa on seuraavanlainen käytäntö: Max 6h poissaoloja, selvittämättömiä tai ei, niin kurssi jää kesken. Selvittämättömät poissaolot vaikuttaa negatiivisesti numeroon.
 
Max. 2 selvittämätöntä niin kurssi keskeytyy, 1 niin "punainen kortti" kotiin.
Itsellä poissaololappu jossa äidin nimmari ja lyijykynällä syy niin sitä voi tarvittaessa käyttää uudestaan jos ei aina jaksa ;)
 
Meillä max 6h, yli 6 niin kurssi hylätty, tai riippuen kurssista joutuu suorittamaan samankaltaista tehtävää ne tunnit. Esim liikunta: aiheena "palloilu" joutuu mennä pelaaman tennistä jonkun seuran kanssa esimerkiksi ja tuoda miljoona todistuslappusta.
 
Ainakaan näin aikuisia opettavan yliopistolehtorin näkökulmasta tuollaiset "et nyt sitten päässyt tunnille/luennolle/harjoituksiin, joten tee vähän lisätehtäviä" kompromissit eivät toimi.

Ensinnäkin ne avaavat vain loputtoman poikkeuspyyntöjen tulvan ja tuloksena on se, että samanarvoisuuden toteuttamisesta kurssin työmäärässä ja arvostelussa tulee hankalaa. Opiskelijoita pitäisi kohdella samanarvoisesti, mutta jos osa heistä joutuu pitämään suullisen esitelmän harjoitustyöstään ja joillakin seminaariesitelmän tilalle annetaankin jotain lisätehtäviä, niin miten työmäärä lasketaan reilulla tavalla?

Ei varmastikaan ole tasapuolista noiden seminaariesitelmien korvaaminen jollain kirjallisilla tehtävillä, mutta itse ajattelin lähinnä sellaisia kursseja, joissa normaalien luentojen kuuntelu (tai esimerkiksi laskarien teko) katsotaan niin tärkeäksi edellytykseksi asian oppimiselle, että läsnäolon kontrolloimiseksi käytetään noita läsnäolopakkoprosentteja ja mahdollisesti myös jotain kirjallisia tehtäviä siitä aiheesta, jota käsittelevältä luennolta henkilö on ollut poissa. Jokuhan marisee aina, se on selvä, mutta jos säännöt tehdään selväksi heti alussa ja todetaan, että se joustovara on niissä erittäin pieni, voi hyvillä mielin sitten kieltäytyä niistä poikkeusanomuksista. Tämä toki voi taas johtaa siihen natsiopettaja marmatukseen...:jahas:

Itsekään en siis mitenkään kovin laajassa mittakaavassa kannata tuollaista kontrollointia yliopistoissa tai muissa korkeakouluissa, eikä omalla alallakaan (biologia) sitä kovinkaan paljon ole, mutta täytyy sanoa että on ollut myös joitakin sellaisia kursseja joilla tällaiset kontrollijärjestelyt ovat olleet kyllä erittäin hyvä asia. Pääasiallisesti oppimisen täytyy tietysti perustua siihen opiskelijan omaan motivaatioon ja kiinnostukseen, ja akateeminen vapaus on siksi hieno asia olemassa.

Lukiossa puolestaan mun mielestä voisi toimia nuo poissaoloja vastaavat lisätehtävät vähän laajemmassa mittakaavassa. Jotkut kun eivät lukiossakaan vielä tajua sitä, että siellä opiskellaan itseä eikä opettajaa varten. Tehtävien avulla varmistettaisiin, että se opiskelija ainakin joutuu vähän vilkaisemaan niitä käsiteltyjä aiheita. Arvosanat voisivat sitten perustua vaikka kokonaan loppukokeeseen. Pointti mulla on, että jos kerran kurssin tavoite on että opiskelija oppii siellä käsitellyt asiat, niin se on aivan sama onko se poissaolon syy ollut sairaus tai se, että oltiin kavereiden kanssa ruotsintunnin aikana pelaamassa biljardia ja juomassa kaljaa, kun lopputulos on kuitenkin sama: asia jää oppimatta. Siksi kontrollin pitäisi keskittyä siihen, että ne poissaolleetkin oppivat asiat, eikä siihen Sherlock Holmes-touhuun poissaolosyiden ja allekirjoitusten kanssa...
 
Jos osaa puhua niin kyllä ne saa aina selvitettyä. Itse olin hyvä lukiossa selvittämään aina poissaoloni :D Parhaillaan taisin 14 tuntia olla pois kurssilta kun tunteja oli 21 jaksossa ja läpihän se kurssi meni. 5 poissaoloa oli siis sallittujen määrä poissaoloja. Yleensä olin aina niin paljon poissa joka toinen tunti tjsp että opettaja mainitsi minulle että et saa enää ottaa poissaoloja :D Sen jälkeen lupauduin tekemään lisätehtäviä tai selitin että olen sairastellut aikapaljon :D Niin enkä juuri ikinä tuonut selvityksenä mitään kirjallista todistusta vaan sanoin aina itse opettajalle kasvotusten.
 
Tänne voisi pistää hyviä ja varmoja poissaolosyitä, joilla pääsee kursseista läpi.
Liikennevalot eivät vaihtuneet.
 
Meil oli lukiossa tapana pitää semosta poissaolovihkoa, mihin vanhempien/vanhemman piti kirjoittaa nimensä etukanteen, jotta voitiin verrata myöhempiin merkintöihin. Eräs fiksu poika sitten hankki toisen samanlaisen vihon ja kirjoitti etukanteen omalla käsialalla isänsä nimen. Sitä sitten täyteltiin kun tarvetta oli ja asian mukainen allekirjoitus poissaoloselityksen perään ja sitä alkuperäistä vihkoa käytettin kun todella oli kipeänä.:D
 
En nyt lukenut koko trediä läpi mutta...meiän koulussa on tollanen 3 tunnin sääntö. Eli jos oot 3 tuntia tai yli ollu poissa kurssilta, niin keskustellaan opettajan kanssa voiko kurssia jatkaa..Ei tuo vielä mitään, mutta joillain tiukilla maikoilla riittää yksikin poissaolo niin pitää alkaa jo keskustelemaan voiko kurssia jatkaa..:eek: :curs: :curs: :curs:
 
Mä olin kamala lintsari lukiossa. Kyllä sitä lopuksi istuttiin rehtorin ja vanhempien kanssa pitkiä aikoja, rehtori meinasi mokoma väittää että neljäs lukiovuosi olisi tarpeen korvata kaikki poissaolot. Ajokoulutunnit eivät olleet mikään käypä poissaolosyy, eikä sairaskohtaukset, ei lääkärikäynnit, ei oikein mennyt mikään enää läpi vaikka aiheesta olikin poissa. Sain korvattua jotain menemällä jollekin ihmeen kurssille jossa vietettiin aikaa esimerkiksi armeijassa tai muissa paikoissa, en muista mitä muuta kaikkea piti kikkailla... ei ollut pienintäkään aikomusta olla siinä laitoksessa neljättä vuotta, oli tarpeeksi tekemistä lintsata ne kolme ensimmäistä.
Jotkut pakolliset kurssit joista olin poissa sain selitettyä sillä että on päässä vikaa suoraan opettajille, jotka sai jotenkin puolelleen. Loput puuttuvat kurssit poissaolojen takia tosiaan tuli kuitattua keksimällä kaikkia omituisimpia ekstrakursseja mitä nyt mahdollisesti oli tarjolla, mitkä eivät olleet mitenkään lukiokohtaisia vaan jotain lukioiden yhteisprojekteja. En nyt muista yhtään mitä ne oikein oli. Kyllä se siitä jotenkin setviytyy.
 
En lukenut aikaisempia posteja aikapulan vuoksi, mutta vaihtoehdot:

1) autokoulu/ajotunti/teoriakoe/ajokoe
-ehdottomasti paras syy, vaikka ei ollutkaan virallinen syy olla poissa meidän koulussa - toimi silti, aina.

2) kipeä
-tarvitaan ymmärtävät/tyhmät/helposti johdateltavat vanhemmat TAI tyttömäinen käsiala nimmarin vääntämiseen (jos sitä vaaditaan).



ÄLÄ käytä:

a) hammaslääkäri (paitsi kun se sitten oikeasti on)
b) lääkäri (paitsi kun sellaista oikeasti olet käyttänyt ja olet saanut paperit)

p.s. se on aivan sama mitä siellä lukiossa teet, kuunteletko tunnilla vai lintsaatko. Ei siitä paljoa viisastu teki kumpaa tahansa. Kokemuksesta.

Edit. niin ja tuohon autokoulu syyhyn vielä, että tottakai reputat parit inssit mukamas ja näin saat lisäaikaa ajotuntiselityksen käyttöön.

Edit2. niin joo, ei saa lintsata hyihyi pahapaha.
 
blaa blaa.. ostin kansliasta 1e toisen poissaolovihkon ja tarpeen vaatiessa vetelin isän nimmareita sinne ja syy aina vaan "sairaus". Hyvin meni läpi, taisin ostaa muutaman ylimääräsenkin vihkon varmuuden vuoks, kun jotkut opettajat oli tarkempia niitten kanssa.
blaa blaa..

Quettaan itseäni vielä. Mulla tais olla melkein joka opelle oma poissaolovihko ihan vaan varmuuden vuoks jos joutu näytteleen useesti. Jos menisin lukioon uudestaan niin opiskelisin ihan v#tusti enemmän, mutta oon tyytyväinen noihinkin. Joka kurssilta oli max poissaolot ja silti vetäsin kolmessa vuodessa kirjotaen B, C ja M ja E...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom