- Liittynyt
- 21.8.2004
- Viestejä
- 2 970
Ainakaan näin aikuisia opettavan yliopistolehtorin näkökulmasta tuollaiset "et nyt sitten päässyt tunnille/luennolle/harjoituksiin, joten tee vähän lisätehtäviä" kompromissit eivät toimi.Tuon lappusodan sijaan voisi lukioihinkin ottaa ihan suosiolla käytännön, jossa tunneilla täytyy käydä joku tietty prosentuaalinen määrä, jotta pääsee kokeeseen. Jos sitten tämä poissaolomäärä ylittyy, niin sitten sitä lääkärintodistusta kehiin ja vaikkapa lisätehtäviä kouraan. Jos ei nappaa, niin sitten tervetuloa ensi vuonna uudelleen.
Ensinnäkin ne avaavat vain loputtoman poikkeuspyyntöjen tulvan ja tuloksena on se, että samanarvoisuuden toteuttamisesta kurssin työmäärässä ja arvostelussa tulee hankalaa. Opiskelijoita pitäisi kohdella samanarvoisesti, mutta jos osa heistä joutuu pitämään suullisen esitelmän harjoitustyöstään ja joillakin seminaariesitelmän tilalle annetaankin jotain lisätehtäviä, niin miten työmäärä lasketaan reilulla tavalla?
Toiseksi, joillakin opiskelijoilla tuntuu olevan ongelmana asioiden pistäminen tärkeysjärjestykseen. Vaikka kurssin alussa sovitaan yhteisesti esimerkiksi 75% minimiläsnäolosta seminaareissa, niin lopussa tulee porukkaa hakemaan lupaa olla poissa excursiomatkan tai lomamatkan vuoksi. Ja jos lupaa ei tule, niin sitten ollaan naama näkkärillä ja kurssipalautteeseen - joka muuten nykyään käydään julkisesti läpi opettajakokouksissa - tulee sen mukaista tekstiä natsiluennoitsijasta. En tarkoita tärkeysjärjestyksellä sitä, että kurssin pitäisi ajaa excursion tai lomamatkan ohi, vaan sitä että kurssimerkintää ja lomamatkaa ei vain välttämättä voi saada samaan aikaan ja valinta on aina opiskelijan käsissä.
Niille muutamalle opiskelijalle, jotka omilla kursseillani missasivat harjoitustyönsä ja seminaarinsa, mutta toivat lääkärintodistuksen selitykseksi ei voinut muuta kuin nostaa hattua ja järjestää ylimääräinen seminaaritilaisuus.