Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Jos on ulkomailla ja saanut edes jotain ovia auki työelämään ja tavallisen elämän rakentamiseen, ei kannata missään nimessä tulla Suomeen takaisin. Täällä ei ole kovin valoisaa tulevaisuutta kenellekkään seuraavina vuosina/vuosikymmeninä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mä usko että mulla ois kovinkaan ikävä Suomeen jos asuisin jossain paikassa, missä asiat toimisi. Tällä hetkellä sekin, että poikaystävä on muuttamassa Norjaan saattaa vaikuttaa Suomeen kaipuuseen.

Uran kannalta joo varmaan aika 100% varma, että ulkomailla ois parempi. Suomeen mua lähinnä vetää just asioiden toimimisen lisäks ihmisten luotettavuus ja vilpittömyys. Näin jonkunlaisena esimerkkinä tästä kaveri piti kerran kohtuu isot bileet ja siinä koittaessaan saada apua niiden järjestämiseen, kukaan noin sadasta vieraasta ei yht'äkkiä vastannutkaan. Ainakaan mun kaveripiirissä Suomessa tämmöstä ei ikinä tapahdu, vaan kavereita ainaki pyritään olemaan ihan elämän ala- ja ylämäissä.
Rankkaa yleistämistä ja tietty paikastakin riippuvaista, mut kaipa tämmönen stereotypia antaa jonkunlaisen käsityksen tästä, tai ainakin mun kokemuksista.

Oon asunut muutaman jenkin kanssa, iältä haarukassa 22-27 ja voin sanoa, etten noin vanhoihin lapsiin ole Suomessa törmännyt. Vituttaa uusavuttomuus, mihin en oo törmännyt samanikäisten pohjoismaalaisten kanssa millään tasolla.

Mulla ei ole kokemusta jenkkien kanssa asumisesta, mutta mitä nyt olen heihin yleisellä tasolla tutustunut niin puhut täyttä asiaa. Mutta muistaakseni Ameriikoissahan nuoret muuttavatkin pois kotoa keskimäärin paljon vanhempana kuin pohjoismaalaiset? Juontaako juurensa käytännön asioihin vai juurikin uusavuttomuuteen, sitä en tiedä.

^Varmaan siihen että Suomessa ainakin valtio kustantaa sulle kämpän.

Eikös varsinkin Etelä-Euroopassa ole jo kauan harrastettu kotona "loisimista" ja äitinsä helmoissa pyörivää nelikymppistä ei pidetä mitenkään omituisena tapauksena.
Aasian maita ei varmaan tähän keskusteluun kannata ottaa edes mukaan.
Mitä tuohon jenkkilän uusavuttomuuteen tulee, niin eräänä päivänä kävin kuudelta naapurilta kyselemässä ruuvimeisseliä hetkeksi lainaan. Vasta siltä kuudennelta naapurilta löytyi edes jonkinlainen ruuvimeisseliä muistuttava työkalu - näille muille ei vain ollut tullut mieleen, että sellaista voisi ihan itsekin käyttää. Heillä käy aina huoltomies tekemässä kaikki pienemmätkin hanttihommat. Tämän kokemukseni pohjalta en silti rohkenisi tehdä koko manteretta koskevaa yleistystä :)

Ei myöskään tarvitse miettiä "onko mulla varaa käydä koulua" jos tahtoo mennä yliopistoon/ammattikorkeaan.

Joo ei tarvi miettiä, sehän tässä onkin ongelmana. Yleensä se miettiminen alkaa kiinnostamaan siinä vaiheessa, kun jotain pitäisi tehdä OMALLA rahalla. Jos joku haluaa mennä yliopistoon, niin maksakoon sen itse. Ei sen takia pidä paskaiselle työmiehelle määrätä kovia veroja, että joku tuuliviiriprinsessa pääsee yliopistoon lukemaan naistutkimusta ja klassista kreikkaa ilmaiseksi ja saa kaupan päälle vielä asunnon keskustasta ja vähän diskorahaa.

Töissä täällä voi irtisanoa sellaisilla syillä, jotka Suomessa koetaan laittomiksi. Työnantaja voi myös aika vapaasti seurata työntekijän tekemisiä esim. kameravalvontaa hyödyntämällä.

Tämähän on hienoa. Suomessa ja muissa kommunistimaissa taas ei yrittäjä pääse mitenkään laillisesti eroon hankalista työntekijöistä. Jos tulee tehtyä huono rekrytointi niin se on firma kohta konkurssissa. Tai sitten pitää käyttää jotain vuokratyövoimaa missä joku extrausfirma vetää välistä, jonka takia hyväkin työntekijä saa huonompaa palkkaa.

Suomessa ilmasto on ehkä itselleni isoin kompastuskynnys, eli puolet vuodesta mielelläni asuisin Suomessa ja talven sitten jossain lämpimässä. Nimim. täällä tänään +32 astetta celsiusta.

Ilman loistavaa ilmastoa Suomesta olisi pakko poistua välittömästi. Täällä onneksi on neljä vuodenaikaa ja tuskallisen kuuma kesä kestää vain hetken, lopun ajan voi nauttia elämästä ja kasvattaa verenpainetta vaikka katselemassa palkkalaskelman ennakonpidätys-saraketta.

Kohta asusut 9 kuukautta Etelä-Koreassa ja sain juuri spostiini viestin hyväksynnästä Diplomi-insinööri opintoihin, jotka alkaa jo syksyllä. PAM! Pariin vuoteen en ole ainakaan palaamassa, kuin ehkä lomailemaan.

Ja nyt kun selaillu uutisia Venäjästä ja Suomen taloustilanteesta, niin todella tyytyväinen täällä asumiseen.

Suurimmat negatiiviset asiat tähän mennessä ovat olleet maitorahkan ja ruisleivän uupuminen kokonaan kauppojen hyllyiltä....

Kohta asusut 9 kuukautta Etelä-Koreassa ja sain juuri spostiini viestin hyväksynnästä Diplomi-insinööri opintoihin, jotka alkaa jo syksyllä. PAM! Pariin vuoteen en ole ainakaan palaamassa, kuin ehkä lomailemaan.

Ja nyt kun selaillu uutisia Venäjästä ja Suomen taloustilanteesta, niin todella tyytyväinen täällä asumiseen.

Suurimmat negatiiviset asiat tähän mennessä ovat olleet maitorahkan ja ruisleivän uupuminen kokonaan kauppojen hyllyiltä....

Menee OT:ksi, mutta sä olet huolissasi Suomen ja Venäjän väleistä, kun asut jumalauta ETELÄ-KOREASSA Kim Jong Unin(?) ydinkärkien katveessa. Ei jumalauta mitä perspektiivejä :D Vai ymmärsinkö nyt väärin tuon "selaillu uutisia Venäjästä"?

Onko kaikki täällä opintojen takia/aikana muuttanut ulkomaille, vai onko joku peräti vienyt perhettä mukanaan? Miten esim. Saksassa menee päiväkoti-/kouluhommat, onko siellä kenties suuremmissa kaupungeissa suomeksi opetusta? Automaatioinssien palkkojan kun katselee, niin kuumottaisi kyllä tuo Saksa... Lopullisesti ei kiinnostaisi Suomea jättää, mutta sanotaanko akselilla 4-10v voisi kohentaa omaa työkokemusta ja taloudellista asemaa.

Frendi oli vaihdossa E-Koreassa ja ei siellä taideta kun naureskella parhaan-korean uhoiluille. Siihen on niin totuttu.

Etelä-Euroopassa asustelen neljättä vuotta eikä tosiaan ole ikävä Suomeen takaisin. Kai se on ihmisestäkin kiinni, joillekkin ulkomailla asuminen vaan sopii ja toisille tulee helpommin koti-ikävä. Suomessa olen viimeksi käynyt parin viikon vierailulla viime kesänä, nyt mietin että pitäisikö tänä kesänä tulla ollenkaan käymään.. Ei siinä, nautin kyllä parista viikosta Suomen kesässä ilman muuta, mökkireissuista kavereiden kanssa, kalastamisesta ja saunomisesta mutta kun samaan rahaan pääsisi niin moneen muuhunkin paikkaan jossa ei ole vielä ollenkaan käynyt ja lomapäiviäkin on rajallisesti. Katsellaan nyt.

Etelä-Euroopassa asustelen neljättä vuotta eikä tosiaan ole ikävä Suomeen takaisin. Kai se on ihmisestäkin kiinni, joillekkin ulkomailla asuminen vaan sopii ja toisille tulee helpommin koti-ikävä. Suomessa olen viimeksi käynyt parin viikon vierailulla viime kesänä, nyt mietin että pitäisikö tänä kesänä tulla ollenkaan käymään.. Ei siinä, nautin kyllä parista viikosta Suomen kesässä ilman muuta, mökkireissuista kavereiden kanssa, kalastamisesta ja saunomisesta mutta kun samaan rahaan pääsisi niin moneen muuhunkin paikkaan jossa ei ole vielä ollenkaan käynyt ja lomapäiviäkin on rajallisesti. Katsellaan nyt.

Sama tilanne, tosin kaksi vuotta alla. Lentoliput on kesälomaa varten ostettu Suomeen, mutta lähinnä tuntuu velvollisuudelta kun siltä että itse haluaisi. Olisi kiva viettää lomaa täällä reissaillen.

Nyt on vaihtoehdot Saksa ja Sveitsi... mutta jälkimmäisessä työnantaja lisäksi kustantaisi asumista ylimääräisellä 2000 eurolla. Saksassa puolestaan mitä olen jo pidemmän aikaa katsellut, asuminen on Etelässäkin suorastaan halpaa verrattuna Suomeen. Tiedossa oleva palkka on hyvä, Sveitsissä toki parempi.

Eli kysymys kuuluu että onko Sveitsissä nimenomaan ne asumiskustannukset niin paljon kalliimmat että tuo kannattaisi valita vaikka ruoka, lämpö, bensiini... kaikki... maksaakin siellä aivan helvetisti. Miten Sveitsissä ylipäätään suhtaudutaan maahanmuuttajiin, käsittääkseni paljon nihkeämmin kuin Saksassa.

Niin puskista tuli tämäkin tarjous (kuten tavallista) ettei juuri ole käryä... eli onko Sveitsissä asuneita/asuvia pakkislaisia?

Nyt on vaihtoehdot Saksa ja Sveitsi... mutta jälkimmäisessä työnantaja lisäksi kustantaisi asumista ylimääräisellä 2000 eurolla. Saksassa puolestaan mitä olen jo pidemmän aikaa katsellut, asuminen on Etelässäkin suorastaan halpaa verrattuna Suomeen. Tiedossa oleva palkka on hyvä, Sveitsissä toki parempi.

Eli kysymys kuuluu että onko Sveitsissä nimenomaan ne asumiskustannukset niin paljon kalliimmat että tuo kannattaisi valita vaikka ruoka, lämpö, bensiini... kaikki... maksaakin siellä aivan helvetisti. Miten Sveitsissä ylipäätään suhtaudutaan maahanmuuttajiin, käsittääkseni paljon nihkeämmin kuin Saksassa.

Niin puskista tuli tämäkin tarjous (kuten tavallista) ettei juuri ole käryä... eli onko Sveitsissä asuneita/asuvia pakkislaisia?

Mä heitän nyt ihan ulkomuistista. MUISTAAKSENI Etelä-Saksan tulotason pitää kertoa n. 1,5 niin elintaso on Sveitsissä sama. Riippuu toki paljon missä ja miten asuu Saksassa/Sveitsissä, mutta noin niinku nyrkkisääntönä. Jonkun tutkimuksen tuosta aikanani luin kun olin Saksaan muuttanut ja mietin mitähän sitä tulevaisuudessa haluais maan suhteen tehdä. Toistaiseksi Saksa on tuntunut hyvältä ratkaisulta, mutta Sveitsi kiinnostaa yhä.

Ollaan asuttu sveitsissä parikin kertaa yhteensä 3 vuotta. Ja myös saksassa ollaan asuttu. Toi 2000 euroa ei omasta mielestä riitä tasoittamaan kustannuksia.
Meillä ei ollut ikinä mitään ongelmia olla siellä maahanmuuttajina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom