Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Suomi on YK:n HDI-indeksillä mitattuna (mittaa lukutaitoa, elinaikaa, koulutusta ja elintasoa) sijalla 11, Thaimaa on sijalla 74. Siitä voi vähän miettiä, että kumpi se kehitysmaa on. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huppe nyt varmaan tarkoitti asiaa omasta vinkkelistä.

Jos sulla on vaikka 80000e käyttää rahaa Suomessa ja Helsingissä omakotitaloon, niin aikamoisen koirankopin saat (=et saa mitään).

Jos sulla on se 80000e käyttää rahaa Bangkokissa omakotitaloon oletkin jo ns.ylempää keskiluokkaa.

Suomi on edellisen kuvauksen mukaan täydellinen kehitysmaa. Ja tuo 80000e on kallis hinta talosta Thaimaassa. Maa maksaa maltaita Bangkokissa. Omakotitalin rakentaa täällä jo 7000e:lla. Itse olen sellaisessa pari yötä viettänyt ja paikka oli ihan hyvä.

Ja joku sanoi, että pitää mennä sisään itse kulttuuriin ja tutustua ihmisiin. Itse olen tutustunut kaltaisteni seuraan. Bangkokissa asuvia moderneja ihmisiä. On yliopisto-opiskelijoita, projektipäälliköitä, 3d-suunnittelijoita, ravintolanpitäjiä jne. Miksi minun pitäisi mennä jonnekin hökkelikylään tekemään itseäni tutuksi? Kyllä minä olen nähnyt täällä kurjuutta ja paskaa aika paljonkin, mutta miksi mun pitäis hakeutua siihen paskaan omaehtoisesti? On minulla tuttuja, jotka tienaavat sen 120e/kk.

Täällä rakennetaan hienoja taloja joiden oheispalvelut ovat aivan eri planeetalta kuin Suomessa. Onhan täälläkin paljon ongelmia ja osittain monessakin asiassa kehitysmaa. Minulla on ollut mahdollisuus jo nähdä aika paljon maailmaa ja "mutu" -fiiliksiä voin heitellä vaikka mistä. Ainoastaan sen tiedän, että on Suomi milloin milläkin sijalla jossain tilastossa, niin itsemurhatilastoissa se on aina kärkipäässä. Jokin siis ihan tilastojenkin varjossa on siellä vialla.

Jos sulla on vaikka 80000e käyttää rahaa Suomessa ja Helsingissä omakotitaloon, niin aikamoisen koirankopin saat (=et saa mitään).

Jos sulla on se 80000e käyttää rahaa Bangkokissa omakotitaloon oletkin jo ns.ylempää keskiluokkaa.

Suomi on edellisen kuvauksen mukaan täydellinen kehitysmaa.

Siis kalliit asunnot = kehitysmaa?

Kannattaisi varmaan tarkistaa tuon sanan merkitys.

Ei kai kukaan täällä ole väittänyt että Suomi on joku utopia. Saat luultavasti paljon halvemmalla rakennettua talon jonnekin muualle kuin Bangkokiin, tekeekö se Bangkokista paskemman paikan kuin kaikista sitä halvemmista kaupungeista? Jos ei pää kestä 4 vuodenaikaa tai juroja suomalaisia niin joku Bangkok saattaa olla sinulle parempi paikka. Mulla ei kestäis pää jos ois aina lämmin, tänään käytin koiran ennen kuutta pienessä tihkusateessa enkä olisi halunnut että aurinko paistaa, ei ihminen ole mikään lisko joka vaatii 40 asteen tasaisen lämpötilan ympäri vuoden.

Kehitysmaan voi määritellä mielestäni usealla tavalla. Joku ajattelee että maa on silloin kehitysmaa jos jostain 1500km päästä pääkaupungista, esim. Burman rajalta löytyy savesta rakennetty hökkelikylä jossa ihmiset sinnittelevät ja taistelevat elämästään joka ikinen päivä, kouluja ei ole ja jos on, niihin ei ole varaa pistää lapsiaan. Totta, Thaimaa on tuolloin kehitysmaa.

Kuitenkin oli puhetta Bangkokista josta kerrottiin että se on kehitysmaa, siellä EI SAA terveydenhoitoa ollenkaan, koulutusta ei ole, ihmiset asuvat noissa Miken postaamissa peltihökkeleissä ja katsotaan "mustavalkoisten lasien" läpi ja todetaan että vittu mä tonne mene, toihan on kehitysmaa!

Bangkok on kuitenkin Aasian alueen tärkeimpiä metropoleja jossa on kaikille jotakin, rikkaita ihmisiä (siis oikeasti rikkaampia) on lienee enemmän kuin Suomessa on työssäkäyviä ihmisiä yhteensä. Uutta pilvenpiirtäjää rakennetaan koko ajan enemmän ja enemmän, maassa on toiminut EDGE/3G ennenkuin Suomessa moisesta kuultiinkaan ja väännettiin vielä umtsi-pumtsi-lupia Saksalaisten kanssa. Yhdessä (kymmenistä) ostareista on enemmän merkkivaate-liikkeitä kuin Suomessa on noita merkkejä kuultukaan. Ferrareita näkee lähes joka kadunkulmassa ja myydään useissa ostareissa kuin leipää Suomessa Lamborghinien ja muiden merkkejen ohella. Netin saat toimintakuntoon 3:ssa päivässä tilauksesta, yleisessä (=metrossa, ilmajunassa) on täysin mahdoton matkustaa pummilla, kukaan ei heitä roskia metrotunneliin, graffiteja ei ole (en ole ainakaan nähnyt), spurguja ei ole örisemässä kaduilla (tosin kerjäläisiä sitten vastineeksi), et saa turpaasi kun kävelet yöllä keskustassa, kukaan ei tule haastamaan riitaa yöaikaan. Taksin saa mihin vuorokauden aikaan tahansa jonottamatta. Hienoja ravintoloita sitten päälle vielä varmasti 1000x määrä mitä Stadissa, esim. Siroccossa aika-ajoin saa illallisen 25000USD hintaan, aika kehitysmaata? Ruokakaupat pursuavat samaa kamaa kuin Stockan herkku. Lastentarvikkeita on suuremmat valikoimat esim. Siam Paragonin eräässä kerroksessa kuin koko Stadissa yhteensä. Listaa voisi jatkaa vaikka miten, tästä teen kuitenkin johtopäätöksen että ei se Thaimaa ole kehitysmaa ja jos jostakusta on, hän katselee tosiaan mustavalkoisten lasien läpi asiaa...

Ferrareita näkee lähes joka kadunkulmassa ja myydään useissa ostareissa kuin leipää Suomessa Lamborghinien ja muiden merkkejen ohella.

Ainiin, anteeksi huppe kulta, unohdin ihan sivistysvaltion määritelmät. Korjaan virheeni ja myönnän auliisti, että myös Kambodza on sivistysvaltio kun sieltäkin noita luksusautoja löytyy joka kulmasta (olkootkin nyt korruptiorahoilla ostettuja ja usein vielä varastettua).

Kehitysmaaksi Suomi on taantunut standardien, teiden kunnossapidon, puhtaanapidon, sähköverkkojen, vedenjakelun, pitkän tähtäimen suunnitelmien, sosiaalihuollon, lainsäädännön ja monen muun turhan asian johdosta, keskittymättä siihen kuinka voitaisiin keskittää varoja harvoille, usein korruption voimalla.

Seison korjattuna, anteeksi. Ethän voi kehitysmaalaisilta odottaa aina kaiken muistamista.

Kehitysmaan voi määritellä mielestäni usealla tavalla. Joku ajattelee että maa on silloin kehitysmaa jos jostain 1500km päästä pääkaupungista, esim. Burman rajalta löytyy savesta rakennetty hökkelikylä jossa ihmiset sinnittelevät ja taistelevat elämästään joka ikinen päivä, kouluja ei ole ja jos on, niihin ei ole varaa pistää lapsiaan. Totta, Thaimaa on tuolloin kehitysmaa.

Kuitenkin oli puhetta Bangkokista josta kerrottiin että se on kehitysmaa, siellä EI SAA terveydenhoitoa ollenkaan, koulutusta ei ole, ihmiset asuvat noissa Miken postaamissa peltihökkeleissä ja katsotaan "mustavalkoisten lasien" läpi ja todetaan että vittu mä tonne mene, toihan on kehitysmaa! ...

Kukaan ei ole sanonut että Bangkok on kehitysmaa (tai kehityskaupunki?) vaan kun sanoit että Suomi on kehitysmaa niin annoit mielestäni aihetta pieneen vertailuun Thaimaan (ei Bangkokin) ja Suomen välille. Haukut Suomalaista terveydenhoitoa, hintatasoa ja Suomea ihan yleisesti ja vertaat siihen mitä hyvätuloinen suomalainen saa Bangkokissa. Sitten kerrot miten siellä on isommat kaupat ja korkeammat talot, kun katsotaan että Bangkokissa on kahdeksan miljoonaa ja Helsingissä on vähän yli 560 tuhatta ihmistä niin näet varmaan eron palveluiden tarpeessa.

edit: Itseäni kiinnostaisi kyllä myös muutto ulkomaille Kanada ja Jenkit päällimmäisinä.

Pullat ja vellit ovat menneet taas sekaisin. Eihän sillä ole omaan asumismukavuuteen mitään vaikutusta, asuuko jossain näkö- ja hajukantaman ulkopuolella ihmisiä kurjissa olosuhteissa. Kysymys on nyt siitä, pääseekö suomalainen asumaan samalla rahalla paljon paremmalla elitasolla tuolla kuin Suomessa. Vastaus lienee yksiselitteisesti kyllä.

Mitä noihin köyhiihin tulee, niin heidän etunsa on, että maahan muuttaa varakkaita länsimaalaisia, jotka ostavat heiltä palveluja ja tuotteita. Eli sekin väite että kehitysmaahan muuttamisessa olisi jotain moraalisesti väärin on...väärin.

Jokaisessa maassa on hyviä ja huonoja puolia. Rahalla voi kuitenkin ostaa itsensä vapaaksi niistä huonoista puolista. Toisissa maissa kalliimmalla, kuten Suomessa, ja toisissa halvemmalla, kuten Thaimaassa.

Erittain masentavaa lukea tammosta keskustelua ,nain maanantai-aamuna.
Jokainen lahtekoot mihin huvittaa eika marise taalla.

Itsellakin on suunnitelmissa lahta Bangkokiin muutamaksi vuodeksi.

Mita hommia muuten Huppe ja Topah silla teette?

Ei nyt kannata vetää hernettä nenään jostain "propagandasta" mikä kohdistuu Suomeen. Tällä palstalla lienee kuitenkin 99% lukijoista suomalaisia ja tuolla ns. propagandalla ei ole minkäänsortin merkitystä koska jokainen tietää itse miten asiat Suomessa oikeasti ovat, niitä tuskin tarvitsee erikseen tuoda esille (tässä yhteydessä propaganda määrityksen tuntevat huomaavat että koko sana on väärässä yhteydessä käytetty). Ja, kyllä tuolla propagandalla eikun siis, pitäisikö sanoa provosoimisella oli ehkä tarkoitus ns. heittää bensaa tuleen kun täällä vallitsee laajalti vääriä käsityksistä siitä mikä on kehitysmaa. Joku Etiopia, Nigeria yms. ovat oikeasti kehitysmaita ja Thaimaasta ei pysty edes puhumaan samassa lauseessa, mielestäni, vaikka juuri tein niin ;)

On järjen köyhyyttä jos joku oikeasti kuvittelee että luulen Suomen olevan joku kehitysmaa. Hyvä paikka varmasti monelle ja kun ensimmäistä postaustani luette niin ei muuta vikaa kuin: Ilmasto, hinnasto ja ihmiset sekä verotus.
Katsokaa peiliin ja ajatelkaa järkevästi! Setaellakin tuota kokemusta tuolta on enemmän kuin riittävästi, tuntuu typerältä kun vedät koko ajan lokaa niskaan ja haukut miten paskaa tuolla on kaikki. Käsittääkseni kuitenkin pidit tuolla Thaimaassa/Aasiassa oleskelustasi etkä vaihtaisi ehkä päivääkään pois? Kaikki eivät ole niin onnellisessa asemassa kuin sinä, että olisivat "nuorena" päässeet maailmalle, jotkut lähtevät sitten vanhana, kuten minä ja tulen sitten jälleen yhtä kokemusta rikkaampana takaisin :thumbs:

No hard feelings! :haart:

Jos joku ulkomaille muuttoa harkitseva lukee tätä threadia, niin informaatiotulva on aika minimalistinen jos homma vedetään överiksi. En ymmärrä ketä palvelee tuo provoaminen. Kun noista asuntojen ja asumisen hinnoista on ollut puhetta, niin olisi huomattavasti antoisampaa lukea esim. mitä samasta duunista maksetaan suomessa ja ulkomailla. Ja ansioiden jälkeen tehtäisiin jotain vertailua elämiskustannuksista. Harva työikäinen suomalainen kuitenkaan pystyy asumaan ulkomailla mukavasti tekemättä mitään. Suomessa palkat ovat aikamoisissa kuopissa monellakin alalla verrattuna muihin euroopan maihin, mutta varmasti esim. aasiassa samaa liksaa voi olla turha odottaa jossain duuneissa, ellet ole alan guru, tai ala on muuten vaan kuuma.

Kun noista asuntojen ja asumisen hinnoista on ollut puhetta, niin olisi huomattavasti antoisampaa lukea esim. mitä samasta duunista maksetaan suomessa ja ulkomailla. Ja ansioiden jälkeen tehtäisiin jotain vertailua elämiskustannuksista.
Onkos kellään muuten oikeata faktatietoa esim. Saksasta?
Käsittääkseni siellä työvoimakustannukset, verot ja kaikki muut ovat pienempiä kuin Suomessa ja mm. siksi on varaa maksaa parempaa palkkaa kuin Suomessa maksetaa, sen jäädessä kuitenkin työnantajalle edullisemmaksi.

Eli tuossa taannoin kirjoittelinkin että jos Suomessa maksetaan palkkaa 50.000e/v, voidaan saksassa maksaa 75.000e/v ja se on työnantajalle edullisempaa. Tuo luku nyt on hatusta vetäisty mutta itselläni moinen käsitys on asiasta. Sitten kun vielä verot puolitetaan tuosta summasta jos toinen avioparista ei käy työssä ollenkaan niin ei kuulosta kyllä huonolta ollenkaan. Kaikesta tuosta huolimatta eläminen tuolla on huomattavasti edullisempaa kuin Suomessa. Tässä hieman Saksan hinnastoa (ovat Tanskan raja-kauppoja, eli suhteellisen kalliitakin vielä):
http://www.cittimarkt.de/html/werbung-west.html#
http://www.border-shop.dk/BorderShopFront/Front_DK?FrameLink=/FrontPages/_Front_Style_9

Etelä-Saksassa nuo ilmatkaan eivät näin kamalia ole vaikka talvi onkin sitten samaa tasoa Stadin kanssa mutta sen pituus ei ole lähellekään samaa. Maisemat etelässä varsinkin ovat myös kertakaikkisen upeita, olut on hyvää ja halpaa ja arkkitehtuuri upeaa! Ainakin jos tv-ohjelmia on uskominen.

germany.jpg

neckarfr.jpg

Tässä vielä suurempikokoisia fotoja:
http://www.leipzig-sachsen.de/leipzig-fotos/drallewatsch_leipzig.jpg
http://www.leipzig-sachsen.de/leipzig-fotos/marktplatz_leipzig.jpg
http://www.leipzig-sachsen.de/leipzig-fotos/altes_rathaus_markt.jpg

http://www.veronmaksajat.fi/asp/emp...lt&SID=968083312820267&S=1&A=closeall&C=29077

Tuossa on tarkempaa tietoa verotuksen osalta.

"Suomalaiset työnantajamaksut ovat kansainvälistä keskitasoa, keskimäärin noin 24 prosenttia bruttopalkasta. Esimerkiksi naapurimaissamme Virossa ja Ruotsissa työnantajamaksut ovat selvästi Suomea kovempia, Norjassa selvästi pienempiä ja Tanskassa lähes olemattomia."

Että aika mutulla täällä vedetään...

Bankkari on nykyään kotipaikkani, jossa olen asunut nyt 16 kuukautta. Suomeen tulin lomailemaan vähän aikaa sitten ja viikon päästä olisi tarkoitus lentää takaisin Thaimaaseen. En kyllä yhtään liioittele, jos sanon noiden 16 kuukauden olleen elämäni parasta aikaa ja tuo paras aika jatkuu siis taas viikon päästä.

Suomea ja Thaimaata vertailtaessa pystyn varmaan luettelemaan asioita yhtä paljon kummankin maan eduksi. Omalla kohdallani kaikkein tärkein ominaisuus - yleinen onnellisuus/viihtyvyys, täyttyy juurikin Thaimaassa ainoastaan, ei niinkään Suomessa asuessani. Itse en asu edes missään luksuskämpässä vaan ihan halvassa yksiössä bkk:n ytimessä.

Kaikki tallaa tavallaan, mutta en usko kenenkään katuvan tämänkaltaisija tekoja, jos muuttaa uuteen maahan tai jopa kokonaan uuteen kulttuuriin, yrittäen sopeutua siellä. Suosittelen :rock:

Tässä hyvä rakonen niille ketkä dikkaa oikeesti talvesta ja tahtovat Suomesta veks:
Iglunrakentaja, SAM e.K. - Events Incentives, Itävalta
SAM e.K. - Event & Incentives hakee palvelukseensa ALPENIGLU -kylien iglunrakentajaa Itävaltaan, Kitzbüheliin Tiroliin. Työ alkaa marraskuun puolivälissä ja kestää tammikuun loppuun/helmikuun alkuun ja työajat ovat projektiluonteisia. Hakijalta odotetaan teknistä osaamista ja tietotaitoa sekä käytännön kokemusta joko muurauksesta, betonityöstä, työstä esimiehenä, kirvesmiehenä tai maisematyössä. Muita edellytyksiä ovat sopeutuminen ulkotyöhön, työkokemus moottoreista, kiinnostus työskentelyyn lumen ja jään kanssa, motivaatio ja joustava asenne työhön sekä hyvät yhteistyövalmiudet ja vastuullinen ja luotettava työote. Hyvä englannin kielitaito vaaditaan, saksan kielen osaaminen toivottavaa. Tarjolla on ainutlaatuinen työympäristö ensiluokkaisella laskettelualueella Itävallassa sekä nuori ja innovatiivinen työyhteisö. Työnantaja kustantaa työntekijöilleen talviolosuhteisiin soveltuvat työvaatteet. Hakemukset lähetetään joko postitse tai sähköpostilla viimeistään 15.10.2007.
http://www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=6759201&index=38&anchor=6759201

Kuva Kitzbühelistä kesä-aikaan:
http://213.133.100.109/amt/meldungen-asset/kitzbuehel_kitzbuehel_tourismus_1.jpg

Paljon on vuokraa yksiössä suhteellisen keskustassa?

Thaimaan talous on aika kuralla tällä hetkellä ja lähinnä entisen pääministerin Thaksinin toilailujen takia. Nyt saa hiton hyvällä hinnalla uusia kämppiä Bangkokin keskustasta. Ja mikä parasta ulkomaalainen voi omistaa kerrostalokämpän ilman suurempia ongelmia. Uusia projekteja on todella paljon. Itse suosittelisin hankkimaan uuden yksiön BTS (SkyTrain) reitin varrelta. Olen ehkä joku 50 projektia käynyt katsomassa ja todella hienoja löytyy paljon. Yksiön saa jo hyvien yhteyksien päästä Sukhumvitilta alle 1,5 miljoonalla bahtilla. Tuo on tämänhetkisen kurssin mukaan joku 32000e. Monet tekee isoja tilejä sijoittamalla kämppiin. Ensin aloitetaan joku projekti joka valmistunee 2 vuoden kuluttua. Käsiraha 1000e ja kuukausittain 300e/kk. Loppumaksu talon valmistuttua. Monet kikkailee sillä tavalla, että ostavat tällä tavoin kämppiä. Vuoden/parin kuluttua hinnat on jo pompsahtaneet aika lailla ja myyvät kämpän pois ennen lopullisen summan maksamista. Parhailla paikoilla olevat projektit myydään yleensä jopa alle tunnissa ja joitakin myydään sitten todella hitaasti. Ainakin noi ihan luksuskämpät ei taida helpolla mennä kaupaks. Le Raffine esimerkiksi.

Niin ja kysymykseesi vastaus on, että n.150-200e niin saat jo kämpän jossa voit asua.

Itse asuin jonkun aikaa esim. täällä:

http://www.kvmansion.com/

Vuokra 200e/kk. SkyTrain 5minsan kävelymatkan päässä.

On luonnollista että tätä keskustelua käydään aika pitkälti taloudesta käsin.

Itseäni kuitenkin kiinnostaa myös asumisväljyys ja ilman laatu. Esim. tuossa paljon puhutussa Bangkokissa saasteindeksi on monien suurkaupunkien tapaan melko korkea. Eikö muutosta ole nähtävissä, suomessa on pinta-alaa paljon asukkaisiin nähden ja vaikka talouskasvuun koko ajan satsataan voi täällä hengittää vielä pitkään raikasta ilmaa.

Miten siirtymät on mahdollisia fillaria käyttäen, millainen poliittinen järjestelmä, tasapäistääkö yhteiskunta ihmisiä väkipakolla.
Tuleeko sitä koskaan mukaanotetuksi suuren kielimuurin tai tulotasonsa perusteella. Millainen on kyseinen kansanluonne, onko se keskusteleva, ratkaisuun pyrkivä vai valmiilla mallilla etenevä. Saako mitään kyseenalaistaa. Onko solidaarisuuden käsite sen laajempi kuin täälläkään. Tai miten tärkeää on yhteisöllisyys?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom