Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Miten tuo eroaa missään muussakaan valtiossa, poislue nyt joku hongkong (ei alvia, ei tulleja) tai veroparatiisit (ei tuloveroa) ? Verojen määrä on tietysti eriävä, mutta ainahan sitä moninkertaista verotusta esiintyy, jos niitä veroja oikeasti maksetaan. Jos taas ei makseta, niin sitten ne 'veroedut' maksetaan omasta pussista jos moisia aikoo omata.
Ja moisissa maissa tosiaan, jos tulee kenkää kulkusille, niin eipä ole montaa auttavaa kättä ojossa.
Et oikein ymmärtänyt pointtia. Jatkan siis. Esimerkkinä Saksa:

(edelleen luvut ovat helpoiksi pyöristettyinä, mutta periaate on tämä)
Auto on edelleen se sama Suomessa 50000e arvoinen, ylläripylläri, Saksassa tuo ei maksakaan kuin 25000e. Saksassa palkat ovat kovempia ja verot pienempiä, sanotaan nyt vaikka niin että tienaat 75000e/v samoissa tehtävissä ja maksat veroja puolet siitä mitä Suomessa, eli käteen jää vuodessa 50000e. Tarvitset siis puolen vuoden liksan ostaaksesi sen auton Saksassa. Tämä tarkoittaa sitä että 25000e autosta maksat veroja vain tuloveroissasi sen mitä maksat puolessa vuodessa (summa on siis 12.500e) (suomessa tämä aika oli 2 vuotta ja summa 50000e). Samoiten autojen verotus on kevyempää, voisi karkeasti sanoa että autot ovat puolet siitä mitä Suomessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen matkustellut aika paljon eri maissa ja sanoisin että parasta Suomessa on se että täällä asiat toimivat ja ne hoidetaan kunnolla. Hyvä esimerkki päinvastaisesta on Iso-Britannia/Irlanti... Tuntuu siltä että kaikki hommat tehdään vähän sinnepäin ja mikään ei suju siten kuin pitäisi. Kaikki päivittäiset asiat ovat äärimmäisen hankalia hoitaa ja kaikesta paistaa jonkinlainen piittaamattomuus ja välinpitämättömyys. Tämän kyllä jokainen Suomalainen huomaa jos sielläpäin aikaansa viettää. Huonoa Suomessa taas on tosiaan tuo pitkä talvi, mutta kyllä sekin esim. Irlannin kevään/kesän/syksyn/talven voittaa, siis jatkuva vesisade ja kosteus on jotain järkyttävää.

Voisi ottaa tähän tämän filosofiakeskustelun lisäksi käytännön ratkaisuvaihtoehtoja. Eli rahastahan kaikki on kiinni loppupeleissä ja tämä pitäisi ratkaista.

Normivaihtoehtoja:

1. Opiskelet ja lähdet koulusi kautta vaihto-oppilaaksi. Koulu maksaa mahdolliset lukukausimaksu ja saat opintotuet + asumislisät ja tietysti täyden opintolainan. Tällälailla moni on mennyt esim Bangkokkiin Asian institute of technologyyn.

2. Olet duunissa kansainvälisessä firmassa. Firmalla on monia etätoimipaikkoja ja pyydät siirtoa haluamaasi paikkaan.

Mutta mitä vaihtoehtoja jää normi tallaajalle jolle ei ole tulossa perintöä eikä veikkauksen sponsorointia. Omaisuutta tai rahaa ei ole. Hyvä duunipaikka alla, alempi korkeakoulututkinto eikä muuta. Mitään erikoisosaamista ei ole mitä ei varmasti löydy muualta.

Ennen vanhaan travellaajat elättivät itsensä englannin opettajina ja baarityöntekijöinä. Uskoisin että nämä markkinat on nähty.
Konkreettisia vaihtoehtoja olisikin hakea suoraan ulkomaille jatko-opiskelemaan tai johonkin ns. alipalkkaiseen duuniin jolla juuri ja juuri pysyisi hengissä. Mitä muita vaihtoehtoja?

-Edit tiedän tyyppejä jotka ovat muuttaneet Filippiineille ja elättävät itsensä nettipokerilla. (itsellä ei kortit hallussa :) )
-Edit2 sukellusopettajakin yksi kulunut vaihtoehto, goffiakaan en osaa pelata.

Ruotsiin voisi lähteä jatko-opiskeluihin lukion jälkeen. Myös Norja vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onko kellään kokemuksia näistä valtioista? Miten lukion käynyt esim. saa töitä tuolta?

kyllä mä tykkään suomesta. Elintason eteen ei joudu tekemään 14h töitä, vaimo saa olla kotona lasten kanssa jne.

Toki ulkomaille haluan jossain vaiheessa mennä "vähän vaihtelua saamaan", mutta luulen että 1-2kk pidempään ei tarvi olla.
Meinasimme muuttaa ennen muksuja vuodeksi espanjaan, mutta jotenkin sekin vain jäi. Täällä on hyvä olla.

Osin lämpimät välit sukuun, molempien vanhemmat (lasten isovanhemmat) ovat lähellä.

Wondadog sanoi:
kyllä mä tykkään suomesta. Elintason eteen ei joudu tekemään 14h töitä, vaimo saa olla kotona lasten kanssa jne.

Tuossakin suhteessa on asiat Saksassa paremmin kuin Suomessa. Saksassa on käytössä yhteisverotus, jossa aviopuolisoiden tulot lasketaan yhteen ja verot määräytyy sen mukaan. Jos toinen ei tienaa mitään niin veroja maksetaan puolet vähemmän.

Ruotsiin voisi lähteä jatko-opiskeluihin lukion jälkeen. Myös Norja vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onko kellään kokemuksia näistä valtioista? Miten lukion käynyt esim. saa töitä tuolta?

Lukion käynyt kyllä saa töitä, mutta mitä töitä. Kalatehtaalle ja raksahommiin aina pääsee. Ja kieltäkään ei tarvi osata. Noilla aloilla on niin paljon suomalaisia töissä. Aika harva on käsittääkseni norjalainen. Virolaisia, puolalaisia ja suomalaisia ottavat töihin kun ovat halvempia ja parempia.
Itse en ole ollut töissä Norjassa, mutta pari siskoa on ollu ja mies.

Lukion käynyt kyllä saa töitä, mutta mitä töitä. Kalatehtaalle ja raksahommiin aina pääsee. Ja kieltäkään ei tarvi osata. Noilla aloilla on niin paljon suomalaisia töissä. Aika harva on käsittääkseni norjalainen. Virolaisia, puolalaisia ja suomalaisia ottavat töihin kun ovat halvempia ja parempia.
Itse en ole ollut töissä Norjassa, mutta pari siskoa on ollu ja mies.

Millaista liksaa tuolta sitten tippuu?

Millaista liksaa tuolta sitten tippuu?

Riippuu täysin paikasta. Ukko oli raksahommissa 120kr/h , ylitöistä oli sama liksa sillä työmaalla. Ja töitä sai tehä niin paljon kuin halus. Elintaso on tietysti tuolla kalliimpi. Jotkut työnantajat maksaa asunnon, mutta ei kaikki.

Jos tuijotetaan vain eri maissa saavutettavaa elintasoa, niin minäkin lähtisin täältä välittömästi. Mutta noita Topahin iltakuvia katsellessa tulee sellainen olo, että kivahan tuolla olisi kävellä viikko tai pari lippalakki päässä. Kyllä sitten iskisi koti-ikävä ja olisi mahtavaa palata suomeen. On hienoa, että on juuret jossain.

Mutta miksi pitää katsoa jonkinlaista isoa kuvaa? Mikset nouse ylös sängystä aamulla ja avaa asuntosi ulko-ovea, kulje töihin ja vietä vapaa aikaasi miten vietätkin omassa ympäristössäsi ja tee päätökset sen mukaan. Miksi pitää ottaa se hemmetin iso kokonaisuus tarkastelun alle, vaikka todellisuudessa elämä ei siihen keskitykkään.

Elämä on työntekoa, juomista, syömistä, ulostamista jne. Se missä ympäristössä sen tekee on mielestäni tärkeää.

Juuri niin, missä ympäristössä. Ympäristöllä voidaan tarkoittaa kuitenkin muutakin, kuin sitä lähialueen puistoa.

Sitä puistoympäristöäkin tärkeämpää on juuri se kokonaisuus IMIL. Perhe, kulttuuri, tavat, kieli, sauna, makkara, suomipop, tuntematon sotilas itsenäisyyspäivänä, ym --> koko kokonaisuus. Siitähän elämä lopulta muodostuu, eikä siitä, minkälaisessa maisemassa kävelet iltakävelyn.

Toisaalta, minäkin voisin ottaa kameran mukaan, kävellä rantapuistoon ja kuvata suomalaisen järven syysmaisemaa. Maisemakilpailuksiko tämä menisi? :) Kyllä suomen luonto on vain hienoa ja sillä sipuli (varsinkin kun ei tarvitse asua missään keskustassa tai suuressa kaupungissa IMIL).

Toisinsanoen, ei tässä ole tullut esiin yhtään asiaa, joka vakuuttaisi meikäläistä muuttamaan täältä pois. Toki parempi elintaso kelpaisi varmasti jokaiselle, mutta eipä tässä ainakaan itseltä mitään olennaista puutukaan. Kokonaisuutta en vaihtaisi saadakseni elintasokorotuksen. Mutta tämähän ei ole kilpailu, kukin tavallaan.

Juuri niin, missä ympäristössä. Ympäristöllä voidaan tarkoittaa kuitenkin muutakin, kuin sitä lähialueen puistoa.

Sitä puistoympäristöäkin tärkeämpää on juuri se kokonaisuus IMIL. Perhe, kulttuuri, tavat, kieli, sauna, makkara, suomipop, tuntematon sotilas itsenäisyyspäivänä, ym --> koko kokonaisuus. Siitähän elämä lopulta muodostuu, eikä siitä, minkälaisessa maisemassa kävelet iltakävelyn.
Nimenomaan, aika tyhjältä kuullostaa jos elämän sisältö muodostuu vain siitä miltä ikkunasta ulos katsoessa näyttää tai paljonko siellä on lämpöasteita. Puitteet voivat olla vainka kuinka prameat mutta jos sisältö puuttuu niin...

Sikäli kyllä suosittelen jokaiselle ulkomaille muuttoa ainakin vuodeksi - pariksi koska vaikka itseään ei pääse karkuun kuten joku jo tuossa totesikin ja vaikka arki on yllättävän samanlaista kaikkialla niin kyllä se silti paljon opettaa ja antaa. Takaisin pääsee aina ja en ole vielä kenenkään kuullut katuneen että kävi jossain muuallakin asumassa.

Asumiseksi en laske pitkiäkään lomamatkoja vaan sellainen jossa oikeasti osallistut vastaanottavan yhteiskunnan toimintaan ja yrität integroitua siihen.

Pakko sanoa ihan kiusallaankin että tuo mitä monet tekevät esim thaimaassa eli muuttavat sinne suomalaisella rahalla ja pitävät kaksin käsin kiinni omista tavoistaan on juuri sitä samaa asennetta mitä suomalaiset maahanmuuttajissa& monikulttuurisuudessa kiroilee.

Jos muuttaa thaimaaseen niin sitten siellä minusta kuuluisi myös elää kuten paikalliset eli samantasoisissa asunnoissa, samanlaisissa työpaikoissa jnejne eikä olla se rikas valkoinen valloittaja siellä palatsissaan.

Jos muuttaa thaimaaseen niin sitten siellä minusta kuuluisi myös elää kuten paikalliset eli samantasoisissa asunnoissa, samanlaisissa työpaikoissa jnejne eikä olla se rikas valkoinen valloittaja siellä palatsissaan.

Eli kuukaudeksi pitää riittää 50-100e rahaa, viljelet riisiä 18 tuntia päivässä jonka jälkeen teet vielä jotain muita hommia, pistät lapsesi huoriksi Pattayalle, et käytä lääkäripalveluita, jos saat flunssan, kuolet jälkitauteihin. Asut peltihökkelissä siellä riisipellon laidalla ja nukut olkien päällä käärmeiden kanssa maalattialla?

Olisiko kuitenkin se että pystyy omaa elintasoaan nostamaan kovastikin vaikka rahaa menee saman verran kuin Suomessa, eli nautit elämästä hienoissa puitteissa (olettaen että nautit elämästä jo ennen tuonne muuttoa). Karkeasti voisi sanoa että jos suomessa jää käteen 3000e, on sama summa Thaimaassa 10000e vastaava summa.

Joo, mieluummin olen se rikas valkoinen palatsissani ja makaan riippumatossa katsellen vaikka noita Topahin maisemia. Valkoinen on valkoinen Thaimaassa vaikka voissa paistaisi ja paikallisten mielestä rahaa kasvaa meillä puissa josta sitä voi kerätä tarpeen vaatiessa.

Mites tuolla Thaimassa jos asuu niin luonnistuu ihan päivittäiset asiat? Esim. laskujen maksaminen, onko hanavesi juomakelpoista ( kiinassa pitää ainakin ostaa muualta juomavesi ). Mites sitten rahajutut. Onko kaikki rahat käteisenä omassa kämpässä vai jossai paikallisessa pankissa? Käytättekö euroja vai thb:tä ?

Eniten itsellä askarruttaa tällaiset perusasiat. Tekis kyllä niin helvetisti mieli joskus muuttaa tuonne. Jos kävis jotain 5-10 vuotta täällä suomessa ensin töissä ja säästäis rahaa ja sitten muuttais tuonne asumaan. Entä sitten sairaudet? Pitääkö ottaa rokotteita joka toinen kuukausi vai miten se homma pelittää? Sairaalat ovat vissiin maksullisia.

Laskuista en tiedä, käytin vaan verkkopankkia ja maksoin vuokran käteisellä kerralla etukäteen :D

Mutta joo, hanavettä ei tosiaan parane mennä juomaan. käänteisosmoosi-puhdistinautomaatteja löytyy aika monesta paikasta, hintaa oli baht/litra. 1,5 litranen kioskilta oli jotain 12 bahtii. Rahat pidin itse suomalaisella tilillä ja kävin aina nostamassa sen 10k bahtia käteistä kun edellinen varanto hupeni. Eurot on aika turha valuutta, ei ole edes ensimmäisten joukossa vaihtopisteiden valuuttalistoissa (dollarit, yenit, aussidollarit ja muut ovat lähes poikkeuksessa aikaisemmin). Jossain räätäleillä ehkä kelpaa eurot, mee ja tiärä.

Rokotteet nyt kestää aika pitkään jos otat ne oikein, eli ei niitä ihan joka kuukausi tarvitse ottaa. Malariaa ei kaupunkialueilla esiinny, dengue sen sijaan on yleisempi niillä. Se vaan tuntuu tulevan massavyörynä kun on tullakseen, eli jos kaupungissa on 5000 muuta sairastunutta, kannattaa olla varuillaan.
Sairasvakuutus on varmaan ihan fiksua hankkia, voihan siinäkin säästää sitten mutta jos se murphy vetää kärsän kulkusille ni siinähän mennään.

Mä oon asunut briteissä nyt kuusi vuotta. Tällä hetkellä manchesterissä.

+ Tienaa paremmin
+ Pääsee lentämään muualle halvemmalla
+ Paremmat ostosmahdollisuudet, etenkin levy- ja soitinliikkeissä, ja varmaan vaatekaupoissakin (tosin nykyään niitä ei pidä kummoisina)
+ Parempaa kaljaa
+ Viinaa saa ostettua vaikka kolmen aikaan aamuyöstä supermarketista jos siltä tuntuu
+ Helppo vaihtaa duunia jos vituttaa, kun työvoimapulaa on aika paljon.
+ Sää, vaikka onkin perseestä, on kuitenkin parempi, kuin suomessa.

- Kalliimpaa noin yleisesti
- Talot rakennettu ihan päin persettä, etenkin vanhemmat talot joissa sisällä verhot heiluvat, kun tuulee vaikka ikkuna on kiinni
- "Paskasakkia" aivan helvetisti
- Rikollisuutta paljon johtuen edellisestä. Rikollisuus myös huolestuttavan usein väkivaltaista
- Joka paikassa helvetin sotkuista
- Julkinen liikenne toimii vähän miten sattuu
- Bensa on niin kallista, että julkisia on kuitenkin järkevämpi käyttää
- Opiskelu on kallista

En minä silti kyllä enää suomeen muuttaisi...

Olitkos setae sitten ihan Thaimaalainen vai suomen papereissa? Suomalaisella tilillä oli rahat mutta siellä ilmeisesti käsittelit niitä? Pärjääkö englannilla hyvin sitten tuolla ?

+ Tienaa paremmin
+ Paremmat ostosmahdollisuudet, etenkin levy- ja soitinliikkeissä, ja varmaan vaatekaupoissakin (tosin nykyään niitä ei pidä kummoisina)
+ Parempaa kaljaa
+ Viinaa saa ostettua vaikka kolmen aikaan aamuyöstä supermarketista jos siltä tuntuu

- Talot rakennettu ihan päin persettä, etenkin vanhemmat talot joissa sisällä verhot heiluvat, kun tuulee vaikka ikkuna on kiinni
- Rikollisuutta paljon johtuen edellisestä. Rikollisuus myös huolestuttavan usein väkivaltaista
- Opiskelu on kallista

Miinukset ounaa plussat mun kohdalla tossa. Karseen paskasta tuolla englannissa tv:n perusteella, ja kylmähkö ilmasto. Arkkitehtuuri täysin naurettavaa, talot juurikin huonosti tehtyjä jne. Britannia my ass:D

+ Tienaa paremmin
+ Parempaa kaljaa

- Opiskelu on kallista

Onks siin taloudellisest mitää mieltä muuttaa britteihi?
itteä kiinnostais kans kovast muuttaa sinne. Ehkä joku manchester/liverpool. Lontoo on liia kalliin maineessa ainaski.
ois kiva ainaki jokskuu aikaa sinne pyörähtää, pari kolme vuotta ens alkuu. siis, että pääseeks siin voitolle, vai ounaaks kalliimmat hinnat korkeemman palkan, ja jää tappiolle?

Turhaa ilota mistään rahaongelmien poistumisesta muuttaessa ulkomaille. Ongelmat lähtevät pois kotimaassakin, jos vaan osaa säästää..

Matkustaminen on varmasti kivaa ja tuo hyviä muistoja mutta muuttaminen? Saa olla aika masentunut ihminen jos pakko on päästä Suomesta sen heikkouksien takia. :wtf:

Matkustaminen on varmasti kivaa ja tuo hyviä muistoja mutta muuttaminen? Saa olla aika masentunut ihminen jos pakko on päästä Suomesta sen heikkouksien takia. :wtf:

Aivan. Pitää olla masentunut ihminen muuttaakseen pois Suomesta. Sellaiseksi Suomi tosiaan minut sai. Mutta tosiaan ei tämä ole mikään kilpailu. Mielipidekysely lähinnä. Mulla se on niin, että saa olla asiat ERITTÄIN huonosti, jotta yhtään kokonaista talvea Suomessa enää elämäni aika viettäisin. Lomailu on erikseen. Uskoisin, että nauttisin parin viikon hiihtolomasta Suomen komeissa maisemissa. Se, että asuisin siellä loppuelämäni-->Hyi helvetti!!! :urjo: Jos EU:ssa pitäisi jossain asua, niin ei se todellakaan olisi Suomi. Ilmasto on mulla se suurin tekijä. Ehkä ilmasto aiheuttaa jotain psykofyysisiäkin oireita. Pimeys ja kylmyys eivät mulla toimi ja vaikuttavat todella paljon heikentävästi elämän laatuun.

Mitä noihin Tuntematon Sotilas ja sauna -juttuihin tulee. Meillä on täällä suomalainen sauna, jossa voin kiroilla perkelettä niin paljon kuin haluan ja sotilaan voin kattoa DVD:ltä kirkkaana kesäisenä päivänä vaikka silloin itsenäisyyspäivänä. Se, että jotkut linnanjuhlat kerran vuodessa saa pysymään ihmiset Suomessa on mielestäni paljon huolestuttavampaa kuin se, että voi olla luonnonkauniissa maisemissa ja nauttia terveestä ympäristöstä. Kyllä minäkin ikävöin välillä Valion rasvatonta maitoa ja salmiakkia. Mutta ilmasto ja elinympäristö on tärkeämpiä asioita. Tottakai suomalaisuus on jossain sielun sopukoissa ja mukava olisi täällä suomalaisia nähdä ja rupatella samanhenkisten kanssa. Sitä olen jo aikaisemmin tehnyt Australiassa ja jenkeissä asuessani. Suomalaisuus on kuitenkin hieno asia, vain paikka missä asutaan on väärä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom