Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Mitens muuten onko suomalaisilla insinööreillä maaimalla kysyntää minkä verran jos kotimaiset työnantajat haukkuvat tämäntästä koulutusta mediassa täydeksi paskaksi?

Vähän vitutti katsella televisiosta syksyllä kun joku nulikka osti Brasiliassa kämppää: "joo tää 2-kerroksinen loftiasunto, alakerrassa yhtiön sali ja uima-allas, joo 80 000€" (tekstityksessä hinta euroina, en muista dollarihintaa).Täällä ei saa 80 000€ kuin autotallin ja leikkimökin Rautiasta.
Kiinnostaa kuin kilo paskaa ostaa joku pakettilautakasta neljännesmiljoonalla ja maksaa sitä loppuikä räntäsateen keskellä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän vitutti katsella televisiosta syksyllä kun joku nulikka osti Brasiliassa kämppää: "joo tää 2-kerroksinen loftiasunto, alakerrassa yhtiön sali ja uima-allas, joo 80 000€" (tekstityksessä hinta euroina, en muista dollarihintaa).Täällä ei saa 80 000€ kuin autotallin ja leikkimökin Rautiasta.
Kiinnostaa kuin kilo paskaa ostaa joku pakettilautakasta neljännesmiljoonalla ja maksaa sitä loppuikä räntäsateen keskellä.
Hahahaahaaa! Tossahan se tulikin pähkinänkuoressa.

:worship: ihan samaa mieltä

Mitens muuten onko suomalaisilla insinööreillä maaimalla kysyntää minkä verran jos kotimaiset työnantajat haukkuvat tämäntästä koulutusta mediassa täydeksi paskaksi?

Voi nyyh, tuosta vitutuksesta pääset ostamalla kämpän Brasiliasta.

loukkasinko lautakasaasi jotenkin vai mistä kiikastaa?
Ei kaikkia napostele ostaa kuplahintaista lautakasaa palkkaukuoppain, kieltojen ja maksujen luvatusta maasta. Brasilia olisi kyllä ihan mielenkiintoinen vaihtoehto siinä mielessä. Paikallista portugalin murretta en kuitenkaan osaa sanaakaan joten kiinnostaa pärjääkö siellä englannilla ja millainen työllisyystilanne suomalaisella teknisen alan koulutuksella voisi olla.

Perusta oma Uusi suomi ketju jos tämä loukkaa kovasti.

Täällä kanssa yksi, joka oli ihan normitöissä ulkomailla. Nyt on tilanne vähän auki, enkä tiedä, mihin matka suuntautuu seuraavaksi. Niin ja Suomesta hankitulla KTM:llä ollaan liikenteessä, eikä ole edes HSE:ltä.

Sanoisin tuohon kielihommaan, että se vasta kasvattaakin luonnetta, kun menee johonkin, jossa sitä englantia ei puhuta valtakielenä. Kyllä asiat saa yleensä joten kuten hoidettua vaikka millä kielellä, jos on sanakirja ja kärsivällisyyttä matkassa, ja monessa maassa puhutaan muutenkin laajalti ainakin auttavaa englantia. Näin siis varsinkin opiskeluaikana. Eli kannata siis liiaksi rajoittua pelkkiin englanninkielisiin maihin, varsinkin siis jos se englanti on muutenkin kohtuullisen hyvin hallussa. Sitä tulee luultavasti muiden vaihto-opiskelijoiden kanssa muutenkin puhuttua ainakin jonkin verran. Tosin se on sanottava, että paikallisiin tutustuminen on hankalampaa, kun ei osaa kieltä kunnolla. Työelämässä lienee toivottavaa, että osaa jo jonkin verran maan kieltä, joskaan ei sekään mikään lopullinen este ole.

loukkasinko lautakasaasi jotenkin vai mistä kiikastaa?
Ei kaikkia napostele ostaa kuplahintaista lautakasaa palkkaukuoppain, kieltojen ja maksujen luvatusta maasta. Brasilia olisi kyllä ihan mielenkiintoinen vaihtoehto siinä mielessä. Paikallista portugalin murretta en kuitenkaan osaa sanaakaan joten kiinnostaa pärjääkö siellä englannilla ja millainen työllisyystilanne suomalaisella teknisen alan koulutuksella voisi olla.

Perusta oma Uusi suomi ketju jos tämä loukkaa kovasti.
Opettele kieltä, ota asioista selvää, nalle kainaloon ja menoksi. :D

Me ei osattu thaimaata kun sinne lähdettiin. Eikä osattu saksaa kun Saksaan tultiin. Hyvin on pärjätty ja koko ajan oppii uutta + lisää kieltä. Jos määritellään miten hyvin saksalaiset puhuvat englantia ja se taso on tunnetusti suhteellisen huono, menee thaimaalaisten osaaminen 100 pykälää miinuksen puolelle. Thaimaassa puhutaan thaimaata, piste. Toki turistikohteet, tarjoilijat niissä jne on asia erikseen. Normaalissa jokapäiväisessä kanssakäymisessä ei kukaan puhunut meidän asuinpaikalla Bangkokissa sanaakaan englantia. Ei edes paikallisessa immigration officessa kun siellä kävimme viisumiasioissa.

PS. Suomessa asuntojen hinnat ovat jotain aivan järkyttävää. Toivottavasti puolittuvat.

Jos määritellään miten hyvin saksalaiset puhuvat englantia ja se taso on tunnetusti suhteellisen huono

En tiedä kuinka junttien kanssa olet Saksassa asustellessasi pyörinyt, mutta jokainen saksalainen johon töiden parissa olen törmännyt (ja töiden ulkopuolellakin) osaa kyllä englantia vähintään yhtä hyvin kuin keskiverto suomalainen. Ehkä tajusin lauseesi väärin, muuten ei voi kun ihmetellä :wtf:..

Ainahan suomalaista osaamista jossain tarvitaan. Tietoliikennepuoli on ainaki suosittua. 80t euroa on kyllä jo halpaa, mutta joissakin maissa voi olla ehtona, ettei mitään saa omistaa ellei asu tai työskentele virallisesti valtiossa. Pelkäänpä että brassit kuuluu listalle. Asiahan selviää selvittelemällä.

Suomen hinnat ei mun mielestä ole edes pahat? Vertaa vaikka jos ostaa "suur" kaupungista kämpän, niin madrid, amsterdam, lontoo, moskova, pariisi, barcelona, lissabon yms yms. hakkaa aika kepeästi suomalaisen asunnon hintatason kun vertaa mitä noissa tienataan palkkaa jessus. Toki köyhemmät valtiot suo halvempia asuntoja, mutta onko se nyt enää niin kauhian siistiä. Voihan suomessakin muuttaa vaikka öö.. Loviisaan?

En tiedä kuinka junttien kanssa olet Saksassa asustellessasi pyörinyt, mutta jokainen saksalainen johon töiden parissa olen törmännyt (ja töiden ulkopuolellakin) osaa kyllä englantia vähintään yhtä hyvin kuin keskiverto suomalainen. Ehkä tajusin lauseesi väärin, muuten ei voi kun ihmetellä :wtf:..
Joo, siis hyvin täällä Munchenissä ainakin enkkua puhuvat. Suurin osa. Yleisesti ihmisillä on käsitys etteivät saksalaiset juuri puhu englantia. Ainakin moista olen kuullut. Halukkuus puhua on tietenkin asia erikseen ;)

En tieda kuuluisko tama tahan threadiin,mutta en viitsi talle laittaa omaa threadiakaan:nolo:
Mietin vaan etta onko taalla ketaan jotka ovat asuneet pidempaan ulkomailla ja sitten paattaneet palata Suomeen? Mista syysta palasitte? Kuinka olette Suomeen takaisin sopeutuneet?

Itse olen asunut Englannissa/Belgiassa viimeiset 15 vuotta,aika menee niin nopeasti! jotenkin tuntuu etta ei siita nyt noin kauaa voi olla kun Suomesta muutin,mutta kun oikein istuin alas ja laskin ne vuodet kylla niita 15 on eli olen pian puolet elamastani asunut Suomessa & puolet muualla...

Tuli vaan mieleeni kun olin lomalla Suomessa marraskuussa niin ensimmaista kertaa elamassani tuli sellainen tunne etta voisin ajatella Suomeen palaamista(en kyllakaan seuraavaan 3-4 vuoteen opiskelujen takia) Mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla kokemuksianne Suomeen palaamisesta :) tai sitten vaihtoehtoisesti vaikka syita miksi paatitte olla palaamatta ;)

Kyllä itse olen ainakin tyytyväinen kun Thaimaasta lähdettiin tänne Saksaan. Ilmastoa ja hinnastoa on toki ikävä mutta perheelliselle tuo ei tuntunut sopivalta paikalta edes puoli vuotta sitten kiristyneen poliittisen tilanteen vuoksi (tämän päivän tapahtumat olivat jo silloin arveltavissa) sekä turistin/maahanmuuttajan tahallisen elämän vaikeuttamisen vuoksi mm. viisumiasioissa. Suomeen ei kyllä ole ikävä pätkääkään, 1 vuosi ei ole vielä kullannut muistoja.

gym-bunny - mulla on sellainen tilanne että "joudun" palaamaan Suomeen. Olen nyt ollut Suomesta poissa vasta 1,5 vuotta (sitä ennen oli myös yksi puolen vuoden jakso), mutta tuntuu että olen jo täysin tottunut olemaan pois Suomesta. Pelottaa että miten selviän, viimeksi kun kävin Suomessa niin kulttuurishokki iski päälle hyökyaallon tavoin. Taidan siis kuulua niihin ihmisiin joilla ei ole mitään pysyvää sidettä Suomeen, ja aion taas lähteä pois heti kun mahdollista.

Niin ja itselläni syy paluumuuttoon on jatko-opiskelu: käyn korottamassa yo-arvosanoja ja tekemässä suomalaiset pääsykokeet. Vähän vanhempana yleisin syy muuttaa takaisin on kai perhe ja ystävät, mutta vähän epäilen että riittäisikö se minulle. Briteistä/Belgiastakin lentää varmaan aika nopsaan Suomeen jos haluaa nähdä perhettä, ei se muuttoa vaadi.

Mutta joo, voin päivitellä fiiliksiä kun olen taas vaakarännän ja tuhansien hirvikolarien maassa. :dance:

Olen ollut Suomessa nyt 2 vuotta ja ihan ihmetellyt miten hemmetin hyvin viihdyn! Työpaikka on mahtava, työtoverit mahtavia, kaverit mahtavia, kämppä on ihana, kaupat mahtavia ja kaikkialla tasokasta. Tai sitten mulla on jotkut ihmeen vaaleenpunaiset linssit päässä kun oon pysytellyt kiireellisenä. Edes tuo loskapaska ulkona ei haittaa. Musta oli hauskaa töihin kävellessä maanantaina katsoa kun keskustassa asuvat ihmiset kaivoivat autojaan lumikinoksista käsin ulos (ei täällä kellään lapioita taida olla). Eräs onnellinen keksi kahoa lunta autonsa ympäriltä ämpärillä, ohi juoksi mies joka huusi kännykkäänsä "Myöhästyn, perkele kun autossa on kesärenkaat"

Mutta olen lähdössä työtehtävien perässä parin vuoden päästä ulkomaille, eikä sekään askarruta yhtään. Kaikkialla tuntuu olevan ihan hyvä olla.

kohta on joulu se on meika suosikki aikaa suomessa. Nyt taas viikoksi. 24. paiva ei kyllakaan kiinnosta, kun perhe vaan juo viinaa ja tappelee, mutta 25. paiva on kaikki kaverit koolla. Ovat nykyaan ympari suomea toissa, mutta jouluna kaikki nayttaisivat tulevan kotikulmille.

Muuten en sitten ole suomessa kerinnyt kaymaankaan. Vaimokaan ei ole ikina kesalla kaynyt, ollaan oltu kimpassa joku 7 vuotta. Se luulee etta suomessa aina kylma, ja helsingissa oon vieny sita ainoastaan kallion baareihin, etta ei se liikaa innostu kaupoissa kiertamisesta. Tuo taktiikka on toiminut aika hyvin, suosittelen. En siis kesta sita toppatakki paalla kaupoissa hikoilemista.

Kyllähän sitä vois taas johonkin lähtee. Ei ihan tällä sekunnilla, mutta jos pääsis nykyisen työantajan kanssa sopimukseen asuinmaan vaihdosta :). Keski-Eurooppa olis kova juttu, mutta toi saksan kieli hiukan tökkii, ranskasta puhumattakaan :jahas:

Kyllähän sitä vois taas johonkin lähtee. Ei ihan tällä sekunnilla, mutta jos pääsis nykyisen työantajan kanssa sopimukseen asuinmaan vaihdosta :). Keski-Eurooppa olis kova juttu, mutta toi saksan kieli hiukan tökkii, ranskasta puhumattakaan :jahas:
Mynssenissä pärjää tosi hyvin englannilla, samoiten kuuleman mukaan Frankfurtissa. Muualle en Saksassa muuttaisi.

Mynssenissä pärjää tosi hyvin englannilla, samoiten kuuleman mukaan Frankfurtissa. Muualle en Saksassa muuttaisi.

Mahdollisuudet kapenee mulla aikalailla, jos haluan nykyisen työnantajan palveluksessa olla. Noh, katotaan nyt. Ei tässä mitään kiirettä ole. Jos kamala hinku tulee niin sitten pitää vaan lähteä ja kattella uutta duunia.

Mutta olen lähdössä työtehtävien perässä parin vuoden päästä ulkomaille, eikä sekään askarruta yhtään. Kaikkialla tuntuu olevan ihan hyvä olla.

Tuo taitaa olla se ideaalitilanne :)

Mulla lähtö lähestyy hurjan kovaa vauhtia (~6-7kk jäljellä). Pitäis miettiä että mitä siellä maailmalla sitten tekisi välivuoden aikana, mistä haalii rahaa jne. Tosi pelottavaa, mutta samalla tosi ihanaa ja jännittävää. Onhan täällä Suomessa kaikenlaista kivaa ja rakasta, mutta ei mitään, mitä ilman en voisi elää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom