Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla just päinvastoin, eli reilu parikymppisenä elämä oli jo sillä mallilla, että "paketti" oli jo kasassa ja valmiina ns.oravanpyörässä pyörimiseen koko loppuelämän. Oli kämppä, nainen joka oli valmis naimisiin ja saamaan lapsia, työpaikka jossa huippuedut mitä nyt voikaan saada. Rillumareita tuli elettyä 18-vuotiaana ja siitä eteenpäin muutama vuosi. Kaikki se perusmättö tuli ikäänkuin jo katsottua läpi ja äkkiähän siinä tulee hätä, että "ei perkele tässäkö se elämä oli?" Joka kerta esim. baariin lähtiessä tiesi jo mitä se on. Samaa paskaa koko loppuelämän, jossei tee jotain radikaalia. Jotkut masentuvat tällaisen kuvion käytyään ja niin kävi minulle. Nyt olen elänyt viimeiset 3-vuotta elämäni parasta aikaa. Äidin lihapullat ja rasvaton maito ovat ihan kivoja asioita, eli jos nuo asiat tuovat jollekin onnellisuuden, niin onnittelut :).
Pettikö/jättikö nainen vai kimpassako lähditte oravanpyörästä?

Ei jumalauta mitä ämmien valitusta tyypeiltä, joiden laajin kokemus ulkomailta on tod.näk. loma tenuriffalla (huom. tämä oli tarkoituksellista yleistämistä).

Valitetaan säästä unohtaen iloisesti Euroopan tulvat ja mutavyöryt, Aasian ja Amerikan maiden hurrikaanit, taifuunit, tsunamit, metsäpalot jne jne.

Kitistään kouluruoasta ja koulutuksesta ilman mitään käytännön vertailukohteita ulkomailta.

Ihannoidaan maata, joissa on eniten ihmisiä vankilassa per capita ja kaduilla asuu valtavia määriä ihmisiä.

Totta vitussa tuntuu ankealta palata joltain hienolta lomalta Suomeen ja mennä töihin. Mutta oho, pitääköhän siellä ulkomaillakin normi-ihmisten käydä töissä?

Olen itse asunut kuusi vuotta Sveitsissä ikävuosina 10-16, joten työkokemus ulkomailta rajoittuu kesä- ja iltatöihin hautausmaalla ja navetassa. Koulussa oli helvetin paljon kovempi kuri kuin täällä ja ihmiset osasivat käyttäytyä. Tuolla oli monet asiat paljon paremmin kuin Suomessa, mutta en ikinä olisi niin typerä, että heittäisin sellaista paskakommenttia Suomesta kuin mitä tässä ketjussa on voinut lukea.

Jokainen on oman onnensa seppä, lopettakaa itkeminen ja tehkää jotain.

edit: kylläpäs helpotti :)

Ei jumalauta mitä ämmien valitusta tyypeiltä, joiden laajin kokemus ulkomailta on tod.näk. loma tenuriffalla (huom. tämä oli tarkoituksellista yleistämistä).

Valitetaan säästä unohtaen iloisesti Euroopan tulvat ja mutavyöryt, Aasian ja Amerikan maiden hurrikaanit, taifuunit, tsunamit, metsäpalot jne jne.

Kitistään kouluruoasta ja koulutuksesta ilman mitään käytännön vertailukohteita ulkomailta.

Ihannoidaan maata, joissa on eniten ihmisiä vankilassa per capita ja kaduilla asuu valtavia määriä ihmisiä.

Totta vitussa tuntuu ankealta palata joltain hienolta lomalta Suomeen ja mennä töihin. Mutta oho, pitääköhän siellä ulkomaillakin normi-ihmisten käydä töissä?

Olen itse asunut kuusi vuotta Sveitsissä ikävuosina 10-16, joten työkokemus ulkomailta rajoittuu kesä- ja iltatöihin hautausmaalla ja navetassa. Koulussa oli helvetin paljon kovempi kuri kuin täällä ja ihmiset osasivat käyttäytyä. Tuolla oli monet asiat paljon paremmin kuin Suomessa, mutta en ikinä olisi niin typerä, että heittäisin sellaista paskakommenttia Suomesta kuin mitä tässä ketjussa on voinut lukea.

Jokainen on oman onnensa seppä, lopettakaa itkeminen ja tehkää jotain.

Mainiosti kiteytetty! Tekee pahaa lukea tätä threadiä ja pyrin välttämään sitä. Jos on kyllästynyt olemaan Suomessa, paras asia mitä voi tehdä on muuttaa ulkomaille. Hieno asia, että näin on nämä kitisijät tehneetkin. Mutta kun muutatte ulkomaille, muuttakaa myös henkisesti! Mitä ihmeen järkeä on muuttaa kauas pois, mutta päivittäin yhä kitistä Suomen asioista? Hankkikaa töitä jos sitä ei ole, tehkää jotain tai integroitukaa jotenkin.

Se on myös ihan kiva, että Thaimaassa sai hyvän hampilekurin paikkaamaan reiät. Mutta se nyt on itsestäänselvää, että yhtä hyvän hammaslääkärin saa vaikka Zimbabwesta, jos on vaan rahaa. Jotenkin kammottavan yksipuolisesti hehkutetaan maata X, haukutaan maata Y, ja kun X on tylsä, hehkutetaan Z:taa mutta unohtamatta mollata maata Y. Maailma on aika iso paikka, on niitä muitakin kohteita. Ja kuten aiemmin todettiin, eikö Suomessa asuvat voi mollata asuinmaatansa tarpeeksi, lisää tietoa omasta kotimaastaan ei tarvitse siellä jo asuva.

Itsellä on paljon vertauskokemusta Suomen v ulkomaiden (privaatti)kouluihin, vertailua olen muistaakseni tehnyt aiemmin ja kuten Orsilla sanoi, KURI on suurin ero Suomen ja muiden maiden koulusysteemien välillä. Itse totuin kuriin, ja pidin siitä aivan helvetisti - jotenkin siihen kuriin kai kasvaa tottuneeksi. Suomi tuntui sen jälkeen täydeltä katastrofilta. Olin myös ehtinyt tottua saavani sen vaikeimman matikankirjan, Suomessa sain eteeni samat tehtävät kuin vieressä istuva typerys. En pitänyt järjestyksen ja kurin löyhyydestä Suomessa, ja olin iloinen kun ei tarvinnut kauaa Suomessa koulua käydä - mutta Suomen kaverit oli jotain paljon parempaa kuin mitä muualla olin saanut, ja se ryhmähenki oli mieletön!
Kouluruokailusta ensimmäisinä kouluvuosinani toin (brittikouluun) eväät mukanani - mikä oli aika paska homma. Sämpylää ja hedelmää, britit mässäsivät sipsejä ja suklaata. Sitten siirryttiin seuraavaan maahan missä olikin aika elitistiset olot - kouluruokailuun liittyi alkupala, pääruoka ja jälkiruoka. Safka oli tarjoilijoiden pöytääntuomia ja he toivat lisää ruokaa pyydettäessä. Ruoka oli ensiluokkaisen hyvää!
Mutta ei se kouluruoka Suomessakaan mielestäni ole kertaakaan pahaa ollut, vaikka sen joutuu ihan itse hakemaankin.

Jos itse saisin lapsia, en laittaisi niitä suomalaiseen kouluun - haluan että he oppivat kieliä ja oppivat käyttäytymään. Tulee suomalaisista kouluistakin ihan mallikansalaisia, mutta onhan se kiva varmistamalla varmistaa että pärjäävät maailmalla isoinakin.

Tulipas tekstiä.

Mitä töitä teet, missä päin Irlantia asut, millainen palkkaus, onko ok liksaisia hommia ns kouluttamattomalle?

It-alalla olen duunissa Dublinissa, Ihan perushelpparipaskaan(22000e/vuosi) tulin aluksi ilman lukiota kummempaa koulutusta ja 2 ylennystä jo saanut 1.5vuoden aikana. Eli ilman koulutusta it-alalle pääsee, tosin paikallisella tasolla ei mitään kovaa palkkaa saa, ainakaan aluksi. Mutta kyllä tolla alkupalkalla kyvin pärjäsi, ja kannattaa muistaa että ensimmäisen vuoden saa verottomana tehdä ja sen jälkeen itellekki tuli veroksi hurja 10.5%.
Firman puolesta sit koulutusta saa jos vaan itse niitä aktiivisesti etsii, eli jotain paperillekkin saa jos haluaa.
Ja yleisesti ilman koulutusta duunia varmasti löytyy muiltakin aloilta, rohkeasti vaan liikkeelle jos siltä tuntuu.

Samaa mieltä olen Naenen ja orsillan kanssa tuosta kitinästä. Sitä paitsi ensimmäisen ja toisen polven suomalaisia asuu ulkomailla yli miljoona, joten ei tämän ketjun kirjoittajista kukaan niin ainutlaatuinen ole.

Siltikin on mun mielestä ihan hyvä, että tässä ketjussa tulee nostettua tiettyjä juttuja tapetille (terveydenhuolto, koulutus, koulutettujen palkat yms.), jotka ei Suomessa olekaan niin ainutlaatuisen mahtavia, jotta ihmiset alkais kyseenalaistaa status quota enemmän. Lisäksi suomalaisilla on tosiaan paha tapa aina kysyä, että mites ne muut siellä maassa. Jos jollakin on oma kyykkyhäkki, rajattomasti aurinkoa ja päivittäiset jalkahieronnatkin järjestyy, niin kyllä mä siinä vaiheessa kysyn, että mites sä ton teit, enkä että niin no mut onko kaikilla muillakin noin? Se ei tietty silti poista sitä tosiasiaa, etteikö esim. Thaimaa kokonaisuutena aika kehitysmaa olisi.

Saksasta voin sanoa vielä sen verran, että tämä mesta nyt ei todellakaan ole mikään paratiisi, vaikka ihan ok mesta siis onkin. Toistan vielä, että jos ovat palkat korkeammat ja hinnat halvemmat, niin kyllä sitten töissäkin vaaditaan enemmän. Ajatushan siis on edelleen, että työssäkäyvä joustaa rajattomasti ja kotiinjäävä puoliso hoitaa lapsia. Vaikka ei olisi puolisoa eikä lapsia, niin näin on sukupuolesta riippumatta hyvin usein. Paitsi tietysti, jos on jonkun ison firman tehtaalla liittojen neuvottelemien sopparien piirissä. Noh, vastahan tuossa paikalliset joukoahoset taas sai yhden tehtaan suljettua. Jos ei tiedä asiasta mitään, niin joskus on parasta vaan olla hiljaa.

Sellainenkin juttu tuli vielä Sveitsistä mieleen, että siellähän ei mitään äitiyslomaa tunneta. Synnytyksen jälkeen saa olla 16 viikkoa kotona ilman että työnantajalla on velvollisuus maksaa palkkaa. Jos ei noiden 16 viikon aikana/jälkeen palaa töihin, täytyy sanoa itsensä irti.

Ja sitten asian kääntöpuoli on taas se, että lapsesta saa verohelpotuksia paljon enemmän kuin Suomessa jne. Voisi kuitenkin tuollainen systeemi olla monelle suomalaiselle uranaiselle aika kova paikka. Ei enää "tulos tai ulos" vaan "jos lapsi tulee, niin ulos". Vai kuinka moni jättäisi 16 viikkoisen toukan hoitoon?

Sellainenkin juttu tuli vielä Sveitsistä mieleen, että siellähän ei mitään äitiyslomaa tunneta. Synnytyksen jälkeen saa olla 16 viikkoa kotona ilman että työnantajalla on velvollisuus maksaa palkkaa.

Normisettiä ulkomailla. Muistaakseni esim. Yhdysvalloissa saa 6 viikkoa palkatonta äitiysvapaata. Töissä ollaan yleensä synnytykseen asti tai ehkä voi jäädä vapaalle viikon ennen laskettua aikaa.

Työnantajalta voi tietenkin pyytää lisää vapaata, mutta sitten kannattaa olla säästöjä tai rikas aviomies. Jos molemmat vanhemmat ovat töissä (huom! kaikki maksaa: itse synnytys, lasten koulutus, terveydenhoito, jne.) niin jenkeille on ihan tavallista, että se 5-6 viikon ikäinen vauva laitetaan päiväkotiin.:whip:

Oikeastaan Suomessa ja muissa pohjoismaissa on aika suurella varmuudella paras tasa-arvotilanne koko maailmassa (työelämä, lait ja yleinen asenneilmasto).

Akateemisella puolella on viela lisaa vaihtoehtoja. Jos joku tutkinto on jo taskussa ja esimerkiksi jatko-opinnot harkinnassa voi hakea jonnekin ulkomaiseen yliopistoon "vierailemaan". Mina olen vieraillut Jenkeissa ja Englannissa, ja ollut sitten Jenkeissa post-doc paikalla myohemmin.
Hieno postaus, kertoisitko lisää tuosta "vierailusta", mitä se tarkalleen ottaen on ja miten se tapahtuu, opiskellaanko siellä vai pällistellään vain, onko tuo maksullista jne?

Tossa tulikin jo tuosta äidin oikeuksista Suomessa. Pakko myöntää että ne ovat täysin ylivertaiset verrattuna varmaankin mihin tahansa muuhun maahan. Ranskassa taitaa tuo loma olla myös jotain 8 viikon pintaan. Täällähän sitä itsekin tuota parasta aikaa hyödynnetään ja KOLMESTA VUODESTA on jäljellä vielä puolet :D

Joo-o, kyllä Suomessa on paljon hienoja asioita. En nyt voi kokemuksen rintaäänellä puhua, mutta kuitenkin tullut sen verran pyörittyä Euroopassa reissuilla katselemassa (mm. Baltia, Slovakia, Saksa, UK, Irlanti, Islanti, Portugali ja useampia rantalomakohteita) ja Tanskassa ja Ruotsissa asuttua jokunen kuukausi kummassakin että jonkinlaista kuvaa on syntynyt muun Euroopan touhuista.

Tähän mennessä siis en vielä ole löytänyt maata jonka pistäisin Suomen edelle, täällä vetoavat mm. kulttuurillinen ja taloudellinen homogeenisyys, ilmainen opiskelu josta vieläpä maksetaan tukea, luokaton yhteiskunta jossa vanhemmille ja johtavassa asemassa oleville uskaltaa puhuakin, asiallinen terveydenhuolto, yleinen siisteyden ja laadun arvostus, luonnon läsnäolo sekä kulttuuriset piirteet kuten rauhallisuus, keskenäinen luottamus ja asiallisuus. Toki negatiivisiakin asioita on, mutta niiden kanssa osaa elää.

Tulee mieleen hauska tarina, kun yhdeltä britteinreissulta palailin Helsinki-Vantaalle ja istuskelin illalla puolityhjässä kahvilassa juomassa olutta ja odottelemassa jatkolentoa Ouluun. Minun eli parikymppisen, hevipartaisen ja vähän reissussa rähjäytyneen opiskelijan vieressä istui joku bisnesmatkailija, joka siinä aikansa läppäriä näppäiltyään sujautti sen salkkuunsa, nosti salkun pöydälle ja sanoi että "hei kaveri, voisitko katsoa tätä hetken kun käväisen veskissä?" Missä muussa maassa tämä on mahdollista kuin Suomessa, en tiedä, mutta kai se jotain kertoo kansasta..

Jos lähdetään siitä lähtökohdasta, että lähes joka maassa saa rahalla erittäin paljon asioita. Okei verotus, terveydenhuolto, koulutusjärjestelmä on eri maissa miten on. Jokainen maa haluaa kehua itseään parhaaksi jonkun barometrin mukaan, jotta veronmaksajat pysyisivät maassa. Eli ostovoima aspekti on varmasti ERITTÄIN tärkeässä asemassa elämän mielekkyyden mittaamisessa.

Ja toinen lähtökohta on ne asiat, joita rahalla ei saa. Suomen paskakelejä ei mikään generaattori paranna, eli jos pimeys/räntä/kylmyys ottaa paljon nuppiin, niin vaakakuppi kallistuu varmasti paljon ilmastollisiin seikkoihin.

Kolmas lähtökohta on kyllästyminen järjestelmään, eli oravanpyörä ilmiö. Vaikka kaikki olisikin täydellistä monenkin mittarin mukaan, niin asuinpaikan ja elämän muutos voi auttaa pelastamaan pääkopan lukot ja elämästä nauttii aivan uusin ulottuvuuksin.

Kaiken tämän jälkeen voi aloittaa mietiskelyt niistä asioista, jotka ei vaikuta omaan elämään lähestulkoon millään tavoin. Eli ei mua kiinnosta jos jollain slummijäbällä on rotta-armeija lattialla ja työttömyys painaa päälle. Jos mua oikeasti kiinnostaisi koittaisin TODELLA auttaa näitä kovia kokeneita. Teot ovat tärkeämmät kuin puheet, eli prosenttivertailut ovat aika turhia. Tilastot on siis aika perseestä, jos oma tilanne ei vastaa tätä ryhmätunnetta ja yhteenkuuluvuus fiilistä. Eli ei varmaan Kempeleen rautavalimolla työskentelevää Reinoa kiinnosta mikä se Suomen työttömyysprosentti on jos työt on viety alta ja se prosentti on 100. Se on siis joko 100, tai nolla oli asia mikä tahansa. Jos menen sairaalaan pahasti sairastuneena joko paranen, tai en parane. Käytän tietenkin kaiken mahdollisen taidon mahdollisimman hyvän hoidon etsimiseen. Sama se on työpaikkaa etsiessä. Saan töitä, tai en saa töitä. 100, tai 0. Sata nolla asennetta kehiin.... Ja hymiö perään :D

Onko kellään listaa ulkosuomalaisten blogeista? Tuttuja on asunut/asuu muualla mutta kaikki ovat ICT alalla, niin maat ja kokemukset on aika samankaltaisia. Itsea alkaa vähittellen kiehtoa ajatus sapatti vuodesta tehden jotain muuta kuin nykyistä hommaa.

Topahin ja Hupen juttuja ei paljoa jaksa lukea, ulkomailla asuminen on varmasti hienoa, mutta Suomi herättää tuommosen angstin voisi unohtaa pakkotoiston, sukulaiset, salmiakin ja kossun kokonaan.

^
Liity vipiksi niin voit lukea mun blogia täällä pakkiksella;)
Tosiaan sitä arkielämää Marokossa.Yritin ostaa verotarraa autoon mutta virastossa jossa niitä myydään oli kauheesti ihmisiä.Jonossa(joka siis ei ollut jono)alkoi 2 miestä tappelemaan ja virkailija kieltäytyi myymästä kenellekkään mitään.Kysyin jos hän voisi palvella meitä jotka emme tapelleet niin se ei sopinut.No olin nuhainen ja kiireinen(sovittu tapaaminen josta suomalainen ei tietysti myöhästy;))niin marssin virastosta ulos jolloin jonossa ollut mies juoksi perääni...älkää menkö,vain 5 min.jne.Sellaista arkipäivän dramaa:DKerroin tapauksesta myöhemmin ystävälleni jonka äiti on ministeri.Palaute menee varmasti perille ja voin mennä ostamaan tarrani ehkä viikon kuluttua kun virkailijoita on ojennettu.Maassa maan tavalla:rolleyes:Noin yleensä ottaen elämä täällä on rentoa ja ihmiset ystävällisiä mutta virastoissa asioiminen on suomalaiselle järjestykseen ja jonotukseen tottuneelle kauhistus.Niinpä nytkin istun tässä koneella vaikka pitäisi lähteä maksamaan sähkölasku sähkölaitokselle ja puhelinlasku puhelinlaitokselle,netti ja salimaksu menee sentään suoraveloituksella pankkiin.Poliiisilaitokselle joudun myös menemään kun tarvitsen todistuksen kauppakirjaa varten että asun täällä,siihen ei tietysti riitä oikeaksi todistettu(leimat ja tarrat)certificat d immatriculation(oleskelulupa).Joka muuten on meille suomalaisille mahdollista saada 10 vuodeksi(kiitos ex-suurlähettiläälle)Eilen kävin jo ulkomaalaispoliisitoimistossa(notaire kertoi että saan paperin sieltä)mutta paikka oli väärä joten tänään uusi yritys.Taidan juoda vielä kupin kahvia ennen lähtöä:D

Topahin ja Hupen juttuja ei paljoa jaksa lukea, ulkomailla asuminen on varmasti hienoa, mutta Suomi herättää tuommosen angstin voisi unohtaa pakkotoiston, sukulaiset, salmiakin ja kossun kokonaan.

mene esim thaiklupin sivuille siellä on paljon hyvää juttua. Myös hupen, jotka ovat erittäin viihdyttäviä!

Mä en halua kokonaan pois Suomesta, mutta haaveissa on, että joskus tulevaisuudessa mulla olisi ns. kakkostalo jossain lämpimässä etelän maassa, jonne voisi mennä talvella pitemmäksi aikaa asusteleen juuri pimeimpään.

Hieno postaus, kertoisitko lisää tuosta "vierailusta", mitä se tarkalleen ottaen on ja miten se tapahtuu, opiskellaanko siellä vai pällistellään vain, onko tuo maksullista jne?

Mina olen tehnyt muutaman tuollaisen vierailun. Ensimmainen oli silloin kun tein jatko-opintoja (2000), ja halusin kayda vahan kuuntelemassa jenkkien edistyneempia oppeja aiheesa. Selvittelin, etta missa olisi sopivaa oppia tarjolla, kirjoitin moneen yliopistoon (laitoin kirjeen jollekin tietylle proffalle joka naytti sopivimmalta aiheensa puolesta) ja mukaan tutkimussuunnitelman ja lupasin etta voin tarvittaessa opettaa tai muuten avustaa laitoksen toiminnassa. Sain vierailevan tutkijan tarjouksen parista paikasta (jos on yhtaan suhteita ulkomaille oman yliopiston kautta niin ne kannattaa myos kayttaa hyvaksi, yleensa monilla professoreilla on sopivia tuttuja ulkomaisissa yliopistoissa). Sitten kun sain tuon vierailutarjouksen hain apurahaa aika monesta saatiosta, ja sain pari apurahaa joiden avulla vierailin 8 kuukautta USAssa. Vierailun aikana kavin kuuntelemassa luentoja ja seminaareja (en tenttinyt mitaan), tein omaa tutkimusta, tapasin laitoksen tutkijoita ja professoreita (vielakin teen yhteistyota muutaman kanssa). Vierailun suunnitteluun ja kaikkien rahoitusten ym jarjestamiseen meni reilu vuosi.

Mitaan maksua ei ollut kun oli "kutsu" yliopistolta. Jos olisi halunnut menna muuten vaan ilman sellaista kutsua niin olisi joutunut maksamaan aika paljon. Viisumi hoidettiin jenkkiyliopiston puolesta (J-viisumi oikeuttaa akateemisiin vierailuihin ja toita saa tehda rajoitetusti siella yliopistolla).

Toisen vierailun tein 2001 Englantiin yhden tutun professorin kautta. Lupasin etta voisin opettaa tarvittaessa, ja ne ottivat tarjouksen innolla vastaan (opetin ekan vuoden opiskelijoille laskuharjoituksia tm) ja maksoivatkin siita jotain. Silla kertaa tein samoin omaa tutkimusta, kavin seminaareissa ja tein yhteistyota paikallisten kanssa. Rahoitusta oli myos apurahan muodossa.

Kaytannossa noiden vierailuiden jarjestaminen hoituu niin etta ensin loytaa sopivan paikan joka suostuu ottamaan vierailijan vastaan, sitten sen kutsun avulla hankkii rahoituksen (yleensa Suomalaisen saatiot ovat suhtautuneet hyvin noihin mahdollisuuksiin), sen jalkeen tarvittavan viisumin tm. Asunnon loytaminen sielta kohdemaasta on aina vahan jannaa, voi olla helponta menna vaan paikanpaalle ja olla jossain hostellissa ja etsia samalla asuntoa. Oman asunnon vuokralle laittaminen Suomessa on myos hyva idea, siitakin saa vahan lisarahoitusta.

Tulee mieleen hauska tarina, kun yhdeltä britteinreissulta palailin Helsinki-Vantaalle ja istuskelin illalla puolityhjässä kahvilassa juomassa olutta ja odottelemassa jatkolentoa Ouluun. Minun eli parikymppisen, hevipartaisen ja vähän reissussa rähjäytyneen opiskelijan vieressä istui joku bisnesmatkailija, joka siinä aikansa läppäriä näppäiltyään sujautti sen salkkuunsa, nosti salkun pöydälle ja sanoi että "hei kaveri, voisitko katsoa tätä hetken kun käväisen veskissä?" Missä muussa maassa tämä on mahdollista kuin Suomessa, en tiedä, mutta kai se jotain kertoo kansasta..

Kyllä tuo ei mun mielestä kerro mistään muusta ku liian sinisilmäisestä läppärin omistajasta :D
Voihan tuon tehdä missä vaan, mut mun mielestä ei kannata tehdä missään ;)

No onko läppäri pelannut hyvin? :)

Missä muussa maassa tämä on mahdollista kuin Suomessa, en tiedä, mutta kai se jotain kertoo kansasta..
Tai sitten bisnesmatkailija vittuuntui Vistaansa ja toivoi sun lentävän kone kainalossa Ouluun vessareissun aikana.:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom