Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
+ turvallinen ja siisti yhteiskunta
Tuo on semmoinen jota itse arvostan paljon ylipäätänsä. Siisteys on coolia, siksi himoan Japaniin matkalle.Vituttaa kaikki sotku ja härdelli, mitä kliinisempää, sen siistimpää. Siisteys siis fyysisesti kaupunkikuvassa sekä yhteiskunnassa kansalaisten tasolla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi turvallisuus on kyl vähän jännä. Tuolla kaakkoisaasiassa ollessani en pelännyt kertaakaan "yleisesti" (poislukien se kaaottinen liikenne thaikuissa ja ampumareissu kambodzassa alkuunsa), suomeen ku tuli takas ni heti pelotti. Lähinnä siis suomessa ihmiset (ja etenkin maahanmuuttajaryhmät) tuntuvat kauhean agressiivisilta helposti, ja hyvinkin arvaamattomilta. No, tulin tosin tänne vappuaattona..

Sen sijaan ns. yhteiskunnallinen turvallisuus nyt on täällä sinne verrattuna ihan omaa luokkaansa. Ei tarvitse odotella, että poliisi pysäyttää ihan vain korottaakseen kuukausipalkkaansa, ja sovituista asioista pidetään pääasiassa kiinni. Ja lisäksi jos murphy potkaisee kasseille, niin tietää että jotain apua on mahdollista saada.

Mikelle muuten tiedoksi tuosta kliinisyydestä; kaverini on parhaillaan Tokiossa, ja kertoili että siellä hienompien alueiden ulkopuolella esim. jätteet dumpataan kadunvarteen, mistä ne sitten kerätään joskus, koska maan hinta on niin sfääreissä ettei ole taloudellisia mahdollisuuksia jätteidenkeräyspaikkojen rakentamiseen. Tiedä sitten miten yleinen ilkivalta, esim. töherrykset tuolla ovat? kaakkoisessa (thaikut, malesia, sp) en nähnyt moisia kuin purettavissa rakennuksissa. Thaikuissa erityisesti se ilahdutti, että ihan bkk keskustassakin oli asuntojen ulkopuolella sellaista pientä hienoa käsityötä koristeina, eikä niitä kukaan ollut siellä pahuuttaan tuhoamassa. Helsingissä moiset kestäisivät ehjinä ehkä vartin.

+ Perusasiat ja infrastruktuuri kunnossa, kaikki pelaa

+ Koulutus ja terveydenhuolto

+ Kesällä Suomi on kaunis ja valoisa maa

+ Luonto ja puhtaus (muihin verrattuna)

+ Turvallisuus

- Hillittömästi turvonnut valtio syö kansalaisten tulot, ostovoiman ja päätösvallan.

- Yleinen apatia ja keskustelemattomuus yhteiskunnallisista asioista (talous, maaahanmuutto, sosiaali- ja terveyspolitiikka, turvallisuuspolitiikka, ulkopolitiikka)

- Yleinen harhaluulo, että elämää ei ole muualla ja Suomen malli on ainoa oikea (illuusio hyvinvointivaltiosta). Nurkkakuntaisuus.

- Kateus. Kateus. Kateus. (Häkämiehen tyyliin kolmasti painottaen)

- Vastuuttoman käyttäytymisen palkitseminen työttömyystuella, ilmaisella terveydenhuollolla, lepsuilla rangaistuksilla.

- Kansalaisten ylitsepursuava holhoaminen. Ikäänkuin suomalaiset eivät itse osaisi päättää mitä elämässään tekevät.

- Yhden sukupuolen ihmisoikeuksien polkeminen, sorto ja orjuutus, jota myös asevelvollisuudeksi kutsutaan. Liittyy seuraavaan kohtaan...

- Menneisyyteen takertuminen. Ennen kaikki oli paremmin. Sota, sota, sota. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Maailman proletaarit yhtykää.

- Suurimman osan aikaa vuodesta Suomessa on kauhea sää. Synkkää, harmaata, vetistä ja kylmää.

Yhteenveto:

Suomi on maa, jossa olisi hauska käydä kaksi kertaa vuodessa (keskikesällä ja sydäntalvella) hieman lomailemassa ja mökkeilemässä. Toimeentuloa en yrittäisi täällä hankkia ellei olisi pakko. Yritteliäisyys palkitaan monessa muussa maassa paljon paremmin.

Noista kohdin olin samaa mieltä, muista en ehkä niinkään. Kaikkihan on kiinni ihan siitä mitä elämältään haluaa, itse en ymmärrä thaimaaseen muuttajia koska arvostan kuitenkin läntistä "sivistystä" liikaa (juu tiedän, on thaimaassakin yliopistoja mutta itse arvostan niistä saatuja papereita....no tuota en kovin korkealle.) Sen sijaan keskieuroopassa olen asunut ja pohjoisamerikassa olisi mukava vielä joskus asua ainakin jonkin aikaa(minimi 1vuosi että edes jotain saisi irti). Arki on yllättävän samanlaista kaikissa länsimaissa, joissain joku asia toimii huonommin jokin taas paremmin.

Eniten suomessa vituttaa harhaluulot oman yhteiskunnan ylivertaisuudesta tai esim terveydenhuollon toimivuudesta. Sinäänsähän vika ei ole ihmisten vaan paskaa puhuvan median joka repii vertailunsa milloin mistäkin. Yksi hyvä esiemerkki on tuo monen tässäkin ketjussa mainitsema turvallisuus... oikeastihan juurikaan missäänpäin eurooppaa ei joudu niin helposti katuväkivallan uhriksi kuin suomessa.

Mites noissa kielimuuri? Miten mukavaa on asustella yksin ja jutella sen appelsiinin kanssa kun paikallinen vastapuoli kykenee korkeintaan "mii suki suki, juu saki saki" tasoiseen lepertelyyn?
Tämmöstä se on alkuaikoina, sit se onkin halusta kiinni kuinka nopeesti opit kielen.
Ite ollu nyt 3kk Suomessa, ennen sitä olin vuoden vaihtarina Islannissa. Auringossa ja lämmössä ollu ihan tarpeeks ja halusin jonku ns "epänormaalin" maan joten läksin Islantiin. Kielen opin nopeesti, ruotti kun on äidinkieli. Kaikki arkikeskustelut meni aivan ongelmitta ja jotkut ei edes uskonu kun sanoin että oon ulkomaalainen.
Sen vuoden jälkeen näkikin hommat aika konkreettisesti. Suomessa valitetaan nimenomaan kaikesta turhasta, esim jo esiin tulleista koiranpaskoista. Verotus on semmonen, että kukaan ei tuu vahingossakaan rikkaaks, progressiivinen verotus pitää siitä huolen. Esim Islannissa miljardöörejä riittää, keskituloiset ovat vauraampia ja köyhiä ainakin näkyy vähemmän katukuvassa kuin härmässä. Julkinen palvelu on parempaa kuin Suomessa.
Myöskin ura-putki-ajattelu iski kasvoille saman tien. Lukiossa kaverit eivät paljon muuta ajattele kuin että miten pääsee jonnekkin yliopistoon mahd. nopeasti ja miten armeijan sais alta pois jotta sitten vois valmistua dippeliks jotta sitten vois aloittaa työuran, jossain mahd. hyväpalkkaisessa duunissa jne jne.
Tämmönen kapeakatseisuus vituttaa mua suunnattomasti. Ainakin itse yritän päästä pois Suomesta lukion jälkeen jonnekkin, nämä siis suunnitelmat ainakin vielä. Saa sitten kattoo miten homma toteutuu.
Mä en väitä että ulkomailla on "parempaa" tai että kaikki Suomessa olis paskaa. Mun mielestä vaan elämästä pitää saada irti mahdollisimman paljon, kerran kun täällä vain eletään. En itse usko että saisin kauheesti irti siitä -rivarinpätkä, 1,9 lasta, vaimo, kerran vuodessa kanarialle-tyylisestä elämästä. :piis:

Noista kohdin olin samaa mieltä, muista en ehkä niinkään. Kaikkihan on kiinni ihan siitä mitä elämältään haluaa, itse en ymmärrä thaimaaseen muuttajia koska arvostan kuitenkin läntistä "sivistystä" liikaa (juu tiedän, on thaimaassakin yliopistoja mutta itse arvostan niistä saatuja papereita....no tuota en kovin korkealle.) Sen sijaan keskieuroopassa olen asunut ja pohjoisamerikassa olisi mukava vielä joskus asua ainakin jonkin aikaa(minimi 1vuosi että edes jotain saisi irti). Arki on yllättävän samanlaista kaikissa länsimaissa, joissain joku asia toimii huonommin jokin taas paremmin.

Eniten suomessa vituttaa harhaluulot oman yhteiskunnan ylivertaisuudesta tai esim terveydenhuollon toimivuudesta. Sinäänsähän vika ei ole ihmisten vaan paskaa puhuvan median joka repii vertailunsa milloin mistäkin. Yksi hyvä esiemerkki on tuo monen tässäkin ketjussa mainitsema turvallisuus... oikeastihan juurikaan missäänpäin eurooppaa ei joudu niin helposti katuväkivallan uhriksi kuin suomessa.

Komppaan 974.642prosenttisesti. Thaimaan yliopistojen tasosta en nyt omista havaintoja, veikkaan että tradenomit>>>>>phuketin kauppatieteen lisensiaatit, mutta se on toisarvoista mutua. Ei se laatu vaan se arvostus! Jos suomessa koulutettaisiin todella kovia vaikka juristeja 20 000 joka vuosi, ei niille maksettaisi paljoa vittuakaan, kun jokaista työssäolevaa kohti olisi moninverroin taksirenkejä ja muita paprut omaavia asiantuntijoita joille ei ole töitä.

Ja varmaan työhakemus ja cv, jos se on thaimaasta, lentää roskikseen. varmaan, en tiedä lentääkö, mutta veikkaan että kyllä.

ite en ikinä! ikinä! koskaan milloinkaan voisi asua missään ei länsimaisessa maassa, en edes italiassa. Usaan tai Kanadaan jos vaan pääsisin, ja vielä siinämielessä onnistuneesti, että tienaisin rahaa edes samanverran kun täällä olisi mahdollista. eli vaikka 1600 euroa kuussa, niin siitä tilaisuudesta voisin vaikka antaa toisen munuaiseni! Australiaan päästäkseni samoin ehdoin.. vaikka mitä! mutta ei-länsimaiseen maahan en suostu, sanotaan 10 päivää pidempään kerrallaan.

Suomessa vituttaa yli kaiken ja suunnattomasti oma jatkuva erinomaisuus aivan joka ainoassa asiassa, ei siis mitään ole olemassa missä suomi ei olisi maailman parasta, on se sitten sairaalat, koulut, ruokailu. luonto. kaikki on ainutlaatuisen hienoa, ja kaikkialla muualla kaikki on ihan perseestä. Ulkomailla ei voi vaan olla hyvin, ja suomessa on paremmin.
Ja varsinkin se että suomessa on maailman vauraimmat ihmiset, muualla on niin paljon kalliimpaa,että kaikki on paljon köyhempiä. näin oon kuullu niin monen sanovan, kun on tullu norjaanmenevät hoitsut puheeksi. kai siinä joku syy on sinne mennä, vaikka ohan siellä kallista.

edit: elintasosta sellanen huomi, että ainakin Hollannissa ja Saksassa tavalliset omakotitalot on jotain ihan muuta ku suomalaiset. Ohan siellä halvemmat lämmityskulut, mutta on ne talot jotaa ihan muuta, tosi hienoja mun silmiin, varsinki saksassa. Hienot paikat vielä erikseen, kandee mennä Wassenaariin hollannissa, jos haluaa nähä jotain tosi hienoa, haluisin asua siellä

Kirjoittelen sohvalta Hollannista, jossa vietetty nyt pari vuotta (ei aivan koko aikaa sohvalla).

Lienee selvaa etta jokaisessa maassa ja asuinpaikassa on hyvat ja huonot puolensa. Matkailu avartaa useimpia silla tavalla, etta alkaa tunnistaa niita itselle tarkeita asioita ja osaa niita sitten arvostaa, tai kaivata niiden puuttuessa. Itse en usko mustavalkoiseen ajatteluun tassakaan asiassa, mutta ainakaan mitkaan propagandat joissa hehkutetaan jokin paikka ylitse muiden eivat mene enaa itselle helposti lapi.

Hollannista ottaisin mukaani Suomeen vaikka lyhyet valimatkat (esim. tulevana sunnuntaina Belgian SPAn F1 -kisaan kevyt paivareissu autolla), kansainvalisempi meininki (hyvassa ja vahan pahassakin, meita siirtolaisia on reilusti ja kaikki hollantilaiset eivat toki siita pida), 7 viikkoa lomaa vuodessa ja silti perstuntumalla korkeampi elintaso kuin Suomessa, hienot rannat ja pitka kesa. Ja kylla, kaipaan Suomesta monia asioita joita taalla vastaavasti ei ole.

Ehdottomasti suosittelen ulkomaankeikkaa jos tilaisuus tulee, avaa luultavasti omia silmalappuja piirun verran leveammalle. Duunissa kollegat edustavat kaytannossa kaikkia Euroopan maita ja huumori lounaspoydassa on usein melko rankkaa kun kuittaillaan toisten kotimaiden sterotypioista...

Asustan Saksassa tällä hetkellä. Hyviksi puoliksi voisi lukea korkealaatuisen bundesliga-futiksen, puolet halvemmat autot kuin Suomessa, halvemman ruoan ja juoman (puolen litran bisset kaupassa alk. 29 snt plus pantti, 1½ litran limsat alk 39 snt plus pantti). Aikuisviihdepuoleltakin löytyy monenlaista, ikkunaostoksia voi käydä tekemässä alk. 30 euroa. Jos pikkunälkä yllättää kaupungilla niin pitakebabin (döner) saa 1-2½ eurolla.

Huonoja puolia sitten suomalaiselle hankalahko kieli. Peruskoulutaustalla pakolliset päivittäiset rutiinit pystyy hoitamaan saksaksi mutta esim. työpaikalla täytyy jutella sujuvaa englantia :D Ulkomaalaisia saksassa on todella paljon. Joka toinen vastaantuleva ihminen tuntuu olevan turkkilainen tai kreikkalainen. Tosin ulkomaalainenhan sitä on täällä itsekin :)

Paikallinen saunakulttuuri on mukavan vapaata. Kuntosaleilla on yhteiset sauna- ja levähdystilat, mitä alussa kyllä kummasteli, mutta nykyään tuntuu luonnolliselta. Suomalaisillekin tuttu ketju Elixia löytyy täältä. Salikortit maksavat yleensä 25-55 e /kk riippuen paikasta.

Sen sijaan ns. yhteiskunnallinen turvallisuus nyt on täällä sinne verrattuna ihan omaa luokkaansa. Ei tarvitse odotella, että poliisi pysäyttää ihan vain korottaakseen kuukausipalkkaansa, ja sovituista asioista pidetään pääasiassa kiinni. Ja lisäksi jos murphy potkaisee kasseille, niin tietää että jotain apua on mahdollista saada.

Tämä unohtui mainita positiivisten asioiden listalta, eli korruption vähäisyys. Erittäin tärkeä asia. Mutta muissakaan länsimaissa korruptio ei ole ongelma.

E: Pitäisiköhän tehdä toinen lista, johon voi kirjoittaa omia ehdotuksiaan miten Suomesta tulisi ihanteellinen paikka elää? Meinaan muualle muuttamisen vaihtoehtona on aina yrittää siivota oma koti ensin...

Itse en vaihtaisi suomea mistään hinnasta, ja jos olisi pakko niin pohjoismaat olisi ainoa ratkaisu. Sitä kun sattuu jotain vakavempaa ulkomailla niin tajuaa kuinka hyvät palvelut täällä on.
Kokemusta löytyy.

Yli 50% verotusta ei vaan taida kovin monella olla, koska se vaatisi yli miljoonan vuosittaisia palkkatuloja. Niin ja ei tuo verotus Suomessa mitenkään poikkeuksellinen ole, kyllä kivoja veroja saa maksella myös mm. Ruotsissa, Saksassa ja jopa Englannissa. Pääomaverotus taas on IMO aika alhainen, eli rikkaat voi helposti rikastua lisää myös Suomessa. :p

Jenkit (:david:) ja ruotsi (:eek:) tsekattu. Jenkeissä 18kk ja Ruotsissa 6kk. Silti palasin suomeen

Onhan toi nyt hieman mautonta postailla tänne jotain palmun kuvia ja kertoa että hajotkaa pakkaseen. Itse olen asunut vuoden thaikussa enkä **tussakaan muuta sinne takaisin. Juuri pahimipia on nuo suomalaiset urpot tuolla jotka tavoittelevat jotain lintukotoa.

Kivahan noissa on lomailla ja viettää lippalakkielämää mutta ei pidemmän päälle nuo maat tarjoa mitään erikoista.
Kuitenkin puhdas vesi, ilma, suomea puhuvat ihimiset, suomalaiset elintarvikkeet, vuodenajat, rehellisyys aika mukavia asioita.

Heh heh. Tulipa mukavasti kommentteja. Painottaisin kuitenkin sitä, millainen on elinympäristö juuri siinä asuinpaikan ympärillä. Itse pidän linnunlaulusta ja siitä, että perhoset lentää aurinkoisena aamuna kotipihalla. En voisi kuvitellakkaan, että kituisin jossain kerrostalokaksiossa Suomessa ja miettisin liikaa suurta kokonaisuutta. Ei kannata liikaa ottaa huolta koko maailmasta, vaan keskittyä oman elinympäristön ja viihtymisen kehittämiseen. Okei onhan tämä itsekästä ajattelua. Olen kuitenkin luonteeltani muut huomioonottava ja kyllä noille Bangkokin useille kerjäläisille tulee usein annettua almuja.

Mutta miksi pitää katsoa jonkinlaista isoa kuvaa? Mikset nouse ylös sängystä aamulla ja avaa asuntosi ulko-ovea, kulje töihin ja vietä vapaa aikaasi miten vietätkin omassa ympäristössäsi ja tee päätökset sen mukaan. Miksi pitää ottaa se hemmetin iso kokonaisuus tarkastelun alle, vaikka todellisuudessa elämä ei siihen keskitykkään.

Elämä on työntekoa, juomista, syömistä, ulostamista jne. Se missä ympäristössä sen tekee on mielestäni tärkeää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö olisi huolissani monistakin asioista, mutta ihmettelen että otetaan esille sellaisia asioita, jotka eivät omaan elämään pahemmin edes kuulu. Voidaanhan me alkaa ajattelemaan vaikka koko maapallon ongelmia ja laittaa noita slummikuvia jne. tänne. Se ei kuitenkaan ole tässä se pointti. Tarkastele todellista elinympäristöäsi ja olojasi. Kyllä Suomestakin löytyy helvetisti paskaa, mutta siellä ne surkeasti elelevät ihmiset valittaa oloistaan ja ovat todella surkeassa kunnossa. 120 euron palkalla elävä täällä voi olla onnellisempi kuin 3000e:n palkalla Suomessa elävä.

Mutta voisin jatkaa kuvilla asuinympäristöstäni. Jokainen voi käydä vaikka nyt ottamassa omasta etupihasta kuviaan ja laittaa tänne.

Tässä asuinalueeltani iltakuvia.

1.JPG

2.JPG

3.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

Niin ja ketä kiinnostaa saako joku diplomi-inssi intokiinasta palkkaa sen ja sen verran jossei se ole oma ammatti ja kosketa suoraan itseä. Mua kiinnostaa se millaisessa ympäristössä minä asun ja mihin minun rahat riittää. Ne ei riitä edes kunnollisen kolmion hankkimiseen Turusta tms. kaupungista. Omakotitalosta puhumattakaan. Thaimaa on edullinen maa saavuttaa sellainen elinympäristö mihin menee jossain kalliissa maassa kymmenkertainen summa. Ja jos joku on työtön ja mikä se työttymyysprosentti on niin se tuskin koskettaa hirveästi sellaista jolla sitä työtä on. Jokainen voi vaikuttaa itse siihen onko työttömyysaste se 0, vai 100%. Vähän suhteellisuudentajua näihin juttuihin. Monilla on vaikea pitää huolta itsestään ja perheestään, niin miksi huolehtia liikaa isosta kuvasta. Jos sua kiinnostaa maan kokonaistila niin kannattaa hakea eduskuntaan. Siellä ne isoimmat päätökset tehdään, eikä missään keskustelupalstoilla. Mutta ilmastoa ei saa paremmaksi hallituskaan ;) Tietenkin vähän voi vaikuttaa isoon kuvaan täälläkin mutta harvinaisen vähän. Ja jos kiinnostaa ilmastonmuutos, niin hae jonnekin hommiin jossa oikeasti voit vaikuttaa. Ei puheet ole tekoja. (Ja anteeksi patoutumiseni, joka saattaa provosoida joitakin... :D )

Tässä järven ympäristöstä kuvaa. Asuinalue on aidattu ja vartioitu 24/7. Talon voi vuokrata alkaen 650e-700e:n hintaan kalustettuna/kk. Talojen hinnat alkaen n.80000e. Alueelta matkaa Bangkokin uudelle lentokentälle reilu 5km. Lentomelua ei ole.

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG

16.JPG

17.JPG

18.JPG

19.JPG

20.JPG

21.JPG

Ja itse kyllä koitan pitää ilmastosta huolta ja auttaa parhaani mukaan heikko-osaisia jne. :) Elinympäristö mikrotasolla ratkaisee mulla missä mennään, eikä Bangkok ole ollenkaan ahdistava paikka mulle ihan keskustassakaan. Jokainen tyylillään. Pääasia että viihtyy. :thumbs:

Alla vielä muutama kuva klubitalon sisältä. Vastikkeeseen kuuluu uima-altaan, porealtaiden, saunan, steamin, kuntosalin, koripallokentän yms. käyttö. Alueelle rakennetaan myös kaksi tenniskenttää.

22.JPG

23.JPG

24.JPG

25.JPG

26.JPG

27.JPG

36.JPG

Paljonko on matkaa lähimmlle jäähallille?

Nimim. Hockey is life.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom