Tuosta banaanivaltio-takapajulasta vielä sen verran että kun nyt on kokemusta esim. terveydenhuollosta pienen lapsen kanssa niin Thaimaan terveydenhuolto hakkaa Suomen vastaavan 6-0. Kannattaa testata itse ennenkuin alkaa huutelemaan asiasta josta ei itse omaa minkäänlaista kokemusta! Tietenkään se ei ole aivan eurooppalaista tasoa jossain 5 asukkaan tuppukylässä mutta esim. Bangkok, Pattaya, Koh Samui se on huippuluokkaa.
Sama juttu oli itsellä vuonna 2003, kun piti elämän ensimmäiselle ulkomaanmatkalle lähteä, Thaimaahan minua ei saanut pakottamallakaan ja aivan uhallani otimme suunnaksi täysin päinvastaisen: Karibian. No sen loman jälkeen oli lähellä että tämän jätkän lomailut on tuossa ja alan rakentamaan sitä taloa Vihtiin ja asustelen tyytyväisenä Suomessa. Kuinkas kävikään, kaverit saivat houkuteltua ja lähes pakotettua meidät (perhematkalle) Thaimaahan ja molemmat olimme täysin myytyjä, jo vuonna 2004 tiesinkin että sinne on joskus muutto esillä, viimeistään eläkepäiviä viettämään.
Itse olen sitä mieltä että jos joku tosiaan tahtoo asua Suomessa, se ei ole mikään "dissauksen kohde" kuten täällä jossain oltiin mieltä. Pääasia että itse on omaan elämäänsä tyytyväinen ja tosiaan elää OMAA ELÄMÄÄNSÄ, ei kenenkään muun. Tässä kun on ulkomaille muutto itsellä ajankohtainen niin tuntuu jotenkin siltä että me pilaamme muiden elämää, esim. sukulaisten kun lähdemme pois täältä. Mitä sitten, me olemme tällaisen ratkaisun tehneet ja olisi todella hienoa että päätöstämme kunnioitettaisiin ja oltaisiin onnellisia toisten puolesta. Monesta suunnasta tämä muutto on herättänyt lähinnä kateutta mutta lähinnä kaverit (joita meillä ei kyllä paljoa ole) ovat mielestäni iloisia puolestamme kun uskallamme näin tehdä. Tosiasia on että heitä tulee helvetin ikävä ja siksi onkin kiva päästä lomailemaan Suomeen aina välillä. Täällä on raitis ilma, siis oikeasti RAITIS ja mukava hengittää ja Stadin kesä on ehkä parhainta mitä kuvitella saattaa, se 1-2kk aika, muu aika Suomessa on perseestä ilmaston puolesta. Mökilläkin on kiva käydä saunomassa, grillaamassa ja uimassa puhtaassa (ei suolaisessa) vedessä kaikessa rauhassa alasti kenenkään pällistelemättä ja kaupustelijatkin ovat jossain tuhansien kilsojen päässä.
Molempi parempi, mutta tosiaan elämä on valintoja ja nyt valinta osoittaa pois täältä, joskus ehkä takaisin mutta se on sen ajan murhe se.