Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Jos säästä puhutaan niin itse olen tehnyt sellaisen havainnon että eniten siitä valittavat sellaiset henkilöt jotka kärsivät vähiten. Säätila tuntuu vituttavan niitä jamppoja jotka aamulla kävelevät sen 25 m roikassa olevalle autolle, ajavat auton duunin pihaan, lusivat päivän konttorilla/sisätiloissa ja illalla harrastukset ovat pääasiassa sisällä/junttipunttia salilla. Itse näen säätilat mahdollisuuksina harrastusten suhteen. Mahdollisimman paljon erilaisia eri vuodenaikoihin sidottuja harrastuksia niin aina on jotain mieleistä odotettavaa/tekemistä.

Vai onko teille sää synonyymi valottomuudelle? Itse kaipaan harrastuksista huolimatta valoa. Valoton aika vielä korostuu kun itsellä on havaitusti herkkyyttä valon vaikutukselle mielialaan.

No mulle paska sää on sitä kun sataa, on loskaa, on pimeä, on kylmä jne.
Kesällä on kiva heittää shortsit ja t-paita niskaan ja talvella taas on kiva kun ei tarvi koko vaatekaappia pukea. Syksyllä sade vituttaa. PK-seudun talvessa loska ja kun ei kuitenkaan voi tehdä mitään talviurheilulajeja. Olin Suomessa juhannuksen aikaan kesällä, sato rakeita ja vitun kylmä; sitte joulunaikaan, satoi vettä ja oli +5, ei puhettakaa lätkästä tai hiihtämisestä tai laskettelusta, jos suomen mäissä kurvailua nyt lasketteluksi voi kutsua. Ei kauheen mieltä ylentävää :D

Asun etelä-saksassa ja paljon paremmat harrastukset on talviurheilulle kuin vaikkapa stadissa.

Missä maassa jambo asut vai ootko näitä jotka on pakotettu puolustelemaan suomen kelejä?
Siihen on varmaan syynsä ettei ihmiskunta oo lähteny levittäytymään napapiirin pohjoispuolelta alaspäin...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asun tässä ylempänä suomessa ja ainakin toistaiseksi meillä on ollut ihan neljä vuodenaikaa. Unohdin että siellä alempana ei aina ole.

Enkä ole mitenkään pakotettu puolustelemaan säätä ja kuten sanoin niin valottomuus rassaa. Otetaan nyt vaikka esimerkkinä harrastukseni fillarointi. Joo onhan se kesä kiva ja lämpimässä kiva ryynätä maastossa/maantiellä. Saan kuitenkin ihan erilaisia kiksejä siitä kun pääsen tetsaamaan mutaiseen syksyiseen metsään, lamppulenkille pimeään, talvipyöräilystä ym. Sitten kun tuohon lisää skimbauksen, retkiluistelun, hiihdon, melonnan, maastojuoksun niin melkein aina löytyy säätilastakin jotain plussaa. Riippuu tietysti vuodestakin, viime vuoden syksy meillä oli kuiva ja pitkä, käytännössä alle viikon verran niitä vittumaisia räntä/kakka kelejä.

Eihän näistä ole kenenkään pakko tykätä, itse nyt satun pitämään.

Meinasin juuri sanoa samaa kuin Jambo. Kyllähän kehäkolmosen sisällä kelit on paskaa, mutta niin ovat balttiassa, englannissa, pohjois-saksassa ja tanskassa jne. Oman kokemuksen mukaan vasta välimeren läheisyydessä kelit alkaa talvellakin olemaan järjelliset.

Keski-Suomessa on vielä onneksi kunnon talvi. Paljon tulee vietettyä aikaa Virossa ja kyllähän sen vetinen talvi vituttaa ihan huolella vs Keski-Suomen talvi. Valottomuuskaan ei haittaa kunhan lumi tulee maahan.

e: en ole asunut etelä-saksassa mutta sen 10+ kertaa mitä siellä olen talvella ollut niin mieleen on jäänyt että sataa joka fucking day :D Vuorien läheisyys on kyllä kovasti plussaa ;)

e2: jos asuminen olisi vaan tahdon asia eikä töistä+tuloista+perheestä tarvitsisi välittää, asuisin about 10 kk vuodesta Teneriffalla, kuukauden kesällä järvisuomessa veneillen ja kuukauden talvella tunturilapissa hiihdellen...

Täällä Dublinissa Irlannissa missä on paska keli noin 330 päivää vuodessa (eli 0-15c, sataa) kaikki Suomesta vierailevat tuttuni ovat kommentoineet kahta asiaa:

1) tuuli
2) miten irkut jaksaa olla niin mukavia tässä kelissä

Mikä minua itseäni eniten Suomessa tympisi jos nyt joutuisi muuttamaan takaisin: tylsyys. Kun asiat ovat vähän vinksin vonksin on siinä omaa jännitystään ja myös mahdollisuuksia. Ja se on juuri mahdollisuudet jotka paikasta eloisan.

Mitä Suomesta kaipaan: kesä, ehkä jopa talvikin.

Itse asuin Dublinissa 2006-2008. Yhtään en reissua kadu, ja taloudellisesti oli hyvä siirto, Suomessa kun lähti työt alta, ja Irkkuihin pääsi hyvälle palkalle kevyellä verotuksella ja vielä ihan mukavaan hommaan. Ja sinkkuna ei maisemanvaihto muutenkaan ollut ongelma. Lisäksi maaseutu oli omalla tavallaan ihan kaunista, moottoripyörällä tuli kierreltyä saarta jonkin verran. Mutta muuten en juuri kyllä Irlannista ja Dublinista mitään löydä mikä olisi Suomea paremmin. Kelit oli perseestä, ihmiset olivat ulkonäöltään ja käytökseltään kuin downin syndroomaa sairastavia, hintatasokaan ei ollut sen kummempi kuin Suomessa... Ja itse olen siinä määrin arjalaisen kurin ja järjestyksen ystävä että vitutti tuo että Irkuissa kaikki asiat oli tosiaan vähintäänkin heikun keikun. Vaihtelu virkistää mutta kiva oli kyllä palata Suomeen :) Ja mistä olen itseäni onnitellut on se, että ajoitin (vahingossa) paluuni aikaan juuri ennen 2008 syksyn pörssiromahdusta, jolloin varsinkin Irkuissa alkoi aika synkät ajat. Ja ehdin Suomestakin saamaan töitä ennen taantumaa. Nythän Irlanti on päässyt jo ihan hyvin jaloilleen, hatunnosto siitä.

Valitettavasti jambo pohjois-suomessa ei käytännössä ole mitään duuneja vaan kaikki painottuvat enenevässä määrin kehien sisäpuolelle. Kyllä mä mielelläni asuisin lapissa, mutta kun töitä on prkl elääkseen tehtävä!

Politiikkakin vielä ajaa koko ajan haja-asutusalueella/kehien ulkopuolella olevia keskuksiin.

Enköhän mäkin takaisin suomeen muuta sitten kun on tarpeeksi varallisuutta asua siellä elämästä hieman nauttien. Tietty mitä enemmän sitä vaikeutetaan (esim. muuttoautoveroedun poisto) niin sitä myöhemmin.

No siis en minä lapissa asu, Jami2003 "naapurissa" suomineidon pinpin kohtiilla.

Jos vielä asuinpaikalla spekuloi niin itse voisin kyllä asua jossain pohjois italian-itävallan rajalla dolomiittien alueella. Ois kesää, talvea, komeat maastot ja luonto . Vaikka olisi italiaa niin sen verran pohjoisessa että germaaninen vaikutus tuntuu. Pahin mahdollinen paikka taas olisi joku yhden vuodenajan välimallin urbaani ympäristö .

Pahin mahdollinen paikka taas olisi joku yhden vuodenajan välimallin urbaani ympäristö .

Sama täällä. Olen syntynyt ja kasvanut metsässä. Aikuisena muutin kaupunkiin. Matkustelin myös ympäri maailmaa ja näin lämpimiä paikkoja. Olen asunut keskustoissa, lähiöissä, satelliittikaupungeissa jne... Kaiken tämän jälkeen tajusin, että haluan takaisin sinne korpeen mistä olen tullutkin. Todistin itselleni, että pärjään missä vaan, joten nyt on aika miettiä missä haluan olla.
Nykyään elämä tähtää siihen, että päästään asettumaan akselille Lappi-Kainuu-P.Karjala. Tajusin olevani punaniska ja asian myönnettyäni saavutin suuren rauhan. Korvessa on helppo pitää metsästyskoiria, lähteä kylille Jaht-Jakt asussaan ja AINA löytyy parkkipaikka. Siinä se sielu lepää.
Vaimo hinkuaa reissuun, joten pohdittiin milloin olisi aikaa lähteä. Vaimo ehdotti, että mennään syyslomalla. Minä en lähde mihinkään parhaaseen metsästysaikaan. Ehdotin, että mennään joululomalla. Vaimo kauhistui, ettei nyt ainakaan joulua voi viettää ulkomailla. Pitää olla perhe, lunta, mökki ja kaamosvaellus. Keväällä onkin sitten hanget ja pilkkijäät. Kesälomalla ei nyt varsinkaan tekisi mieli lähteä mihinkään. Kyllähän elämä välillä vituttaa ja etenkin pimeys uuvuttaa. Ylipäätään Suomessa on kuitenkin niin mukavaa, ettei täältä millään ehtisi pois. Toki jos olisin joutilas miljonääri niin marras-joulukuussa voisi seikkailla muuallakin.

Tirolissa nyt jonkun aikaa asuneena pitää kommentoida sääasiaa vähän. Kelit ovat vaihtelevat, mutta harvemmin on kolmea päivää pidempään putkeen sama säätila, eli aurinkoa, lunta, vettä, pilvistä/sumua. Itse pidän tuosta vaihelusta ja ehkä eniten siitä, että aurinkoa saa kunnolla myös syksyllä ja talvella. Muutenkin harrastusmahdollisuudet ovat sitä luokkaa että kestää ne negatiiviset puolet täällä. Esim. internetyhteys vedettiin operaattorin virheen takia poikki pari viikkoa sitten, eikä sitä vieläkään ole saatu takaisin kuntoon. Jokaista asiaa saa aina selvittää. Toisaalta punaviiniä saa ostettua sunnuntaina kaupasta, tai pullon ravintolasta mukaan. Tai sitten voi vaikka hiihtää Italiaan.

unnamed.jpg

Oli tylsaa lounastunnilla joten varasin yhdensuuntaisen lennon Ausseihin. Elokuun loppupuolella lahto, takaisin sitten kun silta tuntuu, jos tienaan hyvin massia niin saatan vaeltaa Aasian kautta.

Minua vitutti Suomen saatila kunnes muutin Englantiin ja tajusin etta saa voi olla vielakin paskempi. Asun onneksi sellaisessa osassa maata jossa ei niin hirveasti sada mutta syksylla varsinkin on ihan normaalia jos sataa viikon putkeen. Ja kun taalla sataa kunnolla, se on sellaista sadetta mita Suomessa harvoin nakee. Sama tuulen kanssa, meinaan kavellessa lentaa puskaan kun taalla "vahan puhaltaa" (=tuulee niin saatanasti). Tosin ei se Hollannissakaan kovin kummoista ollut, en hirveasti ikavoi fillarointia kaatosateessa...

Ei se saatila kuitenkaan haittaa niin paljon etta vaihtaisin maata pelkastaan sen takia. En oikein osaa sanoa mika Suomessa hairitsee niin paljon etten pysty kuvittelemaan asuvani siella vakituisesti enaa ikina. Ehka se on yleinen asenne, kateellisuus, negatiivisuus ja pienet piirit mitka eniten vaikuttavat siihen etten koe oloani kotoisaksi Suomessa. Englannissa on paljon huonoa - asunnot ovat perseesta, bussit aina myohassa, aina sataa, Lontoo on kallis jne jne. Silti haluan asua taalla ainakin muutaman vuoden viela (Aussien jalkeen) koska tasta on tullut koti. Ei sita oikein pysty selittamaan kuvailemalla pelkastaan ulkoisia puitteita koska se viihtyminen on kiinni niin monesta muusta asiasta.

Tuo asuntojen laatu on muuten jännä juttu näin suomalaisesta näkökulmasta. Ymmärrän toki että Suomessa täytyy panostaa esim. lämpöeristykseen että selviää kunnialla talvesta, mutta kun ne kuuluisat kaksinkertaiset ikkunat yms. eivät todellakaan ole ainoa asia joka erottaa suomalaisen rakentamisen melkein mistä tahansa muusta maasta (poislukien ehkä muut Pohjoismaat). Meni sitten Keski-Eurooppaan tai jenkkeihin niin asunnot tuntuu olevan pääsääntöisesti ihan ihmeellisiä virityksiä. On pahviseinää, käsittämättömiä sähkövetoja, vuotavia ikkunoita, olematonta äänieristystä, jääkylmiä kivi/kaakelilattioita (joita sitten kompensoidaan kokolattiamatoilla; parketti ois aika kova), toimimattomia keittiöitä (kuivauskaappi, anyone?!), ihan käsittämättömiä lämmitysjärjestelyitä, paskoja lukkoja / ovenkahvoja / ikkunalukituksia yms... ja kyse ei ole välttämättä mistään halvoista asuinalueista tai asunnoista. Ajattelin ensin että kyse on vaan omasta huonosta tuurista, mutta muutkin on täällä asiasta huomautelleet sivulauseissa, joten onko niin että maailmalla ei vaan osata? Eipä tuo asuntojen taso nyt mikään ratkaiseva tekijä ainakaan omalla kohdalla ole sen suhteen asuuko ulkomailla vai Suomessa, mutta kyllähän tuollaiset asumiseen liittyvät ihmeellisyydet tietysti ärsyttää kun kotioloissa tulee kuitenkin vietettyä aika suuri osa elämästä.

Ajattelin ensin että kyse on vaan omasta huonosta tuurista, mutta muutkin on täällä asiasta huomautelleet sivulauseissa, joten onko niin että maailmalla ei vaan osata?
Osittain ehka tuokin, mutta ainakin Englannissa suurin syy tuntuu olevan se, ettei ihmisia kiinnosta ja/tai ei tiedeta/valiteta paremmasta. Kun kerta on selvitty satoja vuosia nainkin ja valloitettu maailmaa, niin miksi pitaisi muuttaa? Toinen iso syy on kustannukset, duunarit ja alempi keskiluokka on todella pihia ja suht persaukisia, jos verrataan Suomeen. Rakennappa siina sitten Suomalaisten standardien mukaan talo, kun hinta tuplaantuu niin voi jaada myymatta.

Saasta puheenollen, itse olen kokenut Keski-Englannin saan paremmaksi kun Helsingissa. Lukuunottamatta yhta kesaa, joka oli historian sateisin. Ei ole satanut niin paljon ja talvella pysyy lahes aina plussalla, joka on parempi kuin -20, olkoonkin sitten markaa ja pimeaa. Paasia on se, ettei tuota markaa ja pimeytta kesta niin kauan kun Suomessa. Golfkausi kestaa maaliskuusta marraskuuhun :)

Brittien putkistot on muutenkin 1930-luvulta. Minulla oli kerran eräs brittikaveri Suomessa töissä, ja hän osti täältä Oraksen hanan iskälleen joululahjaksi.

Muistan yhden käynnin Englannissa. Mentiin pubiin syömään ja tulipa käytyä vessassa siellä. Lavuaarin hanassa oli eri puolilla kylmä ja kuuma hana. Ja kummallekin oli nappula, mitä painamalla vettä tuli. Heti kun päästi nappulasta irti, vesi katkesi. Millä helvetillä siinä pestään kädet?? Ensin kädet kyynärpäistä ristiin ja nojataan kyynärpäillä nappuloihin??

Tietenkään paikallisille ongelma ei ollut niin suuri, sillä käsien pesut ym. oli muutenkin vähän pienemmässä asemassa mitä täällä...

Minua vitutti Suomen saatila kunnes muutin Englantiin ja tajusin etta saa voi olla vielakin paskempi. Asun onneksi sellaisessa osassa maata jossa ei niin hirveasti sada mutta syksylla varsinkin on ihan normaalia jos sataa viikon putkeen. Ja kun taalla sataa kunnolla, se on sellaista sadetta mita Suomessa harvoin nakee. Sama tuulen kanssa, meinaan kavellessa lentaa puskaan kun taalla "vahan puhaltaa" (=tuulee niin saatanasti).

Olen ollut englannissa ja Lontoossa lentoaseman ulkopuolella yhteensä 23 tuntia, mutta onko se 'tyypillinen tuulinen sade' sielläkin suomen syysmyrsky; täällä Dublinissa tuppaa olemaan. GustBuster sateenvarjo on välttämätön varuste laukussa jokaisena päivänä kun koskaan ei voi tietää. Galway (Irlannin länsirannikolla) on itselleni todellakin 'no-go zone' kesäkuukausien ulkopuolella. Ja kesällä mieluusti reissaan Suomeen kokemaan sen kunnon kesän.

Loppukevennykseksi vähän vanhaa Lettermania haastattelemassa John Cleeseä. Saarimaiden kesään viittauksia on noin 2:30 kohdalla malttamattomille.

https://www.youtube.com/watch?v=3q0q_dZTz-s

Brittien putkistot on muutenkin 1930-luvulta. Minulla oli kerran eräs brittikaveri Suomessa töissä, ja hän osti täältä Oraksen hanan iskälleen joululahjaksi.

Muistan yhden käynnin Englannissa. Mentiin pubiin syömään ja tulipa käytyä vessassa siellä. Lavuaarin hanassa oli eri puolilla kylmä ja kuuma hana. Ja kummallekin oli nappula, mitä painamalla vettä tuli. Heti kun päästi nappulasta irti, vesi katkesi. Millä helvetillä siinä pestään kädet?? Ensin kädet kyynärpäistä ristiin ja nojataan kyynärpäillä nappuloihin??

Nämä lavuaarit, joissa kylmä ja kuuma vesi eripuolilla tuntuu olevan todella yleisiä Briteissa, ainakin itse olen paljon törmännyt hotelleissa näihin. Tarkoitus on toki laittaa ensin tulppa lavuaariin, sitten laskea vesi sinne sopivalla sekoitussuhteella, jonka jälkeen sulkea hanat ja pestä kädet siinä altaaseen lasketussa vedessä.

Tietenkään paikallisille ongelma ei ollut niin suuri, sillä käsien pesut ym. oli muutenkin vähän pienemmässä asemassa mitä täällä...

Taps 8: why britons use separated taps and how to mix water from them - Persistent Inappeasable Mind

Nämä lavuaarit, joissa kylmä ja kuuma vesi eripuolilla tuntuu olevan todella yleisiä Briteissa, ainakin itse olen paljon törmännyt hotelleissa näihin. Tarkoitus on toki laittaa ensin tulppa lavuaariin, sitten laskea vesi sinne sopivalla sekoitussuhteella, jonka jälkeen sulkea hanat ja pestä kädet siinä altaaseen lasketussa vedessä.

Sitä mietinkin ensin. Mutta kun lavuaarissa oli kusta, tupakantumppeja ja jotain tunnistamatonta mönjää, niin ei hotsittanut :D

Tuolla sivulla olleessa videossa näyttää homma toimivan. https://www.youtube.com/watch?v=cht49ZCSDmY Mutta minun tapauksessani pitäisi olla nopeampi, sillä vesi lakkasi heti kun napin päästi irti. Tai sitten idea oli keittää vasen käsi ja jäädyttää oikea. Mutta keskimäärin lämpö on sopiva.

Ranskassa tosin olin hotellissa, missä huoneissa oli 2 kylppäriä. Kummassakin kummalliset vetopyöriteltävät sekoittajat, joista kumpikaan ei toiminut kunnolla. Vessa oli erikseen. Sellainen 1m x 1m paljasbetoninen kuritushuone, missä oli pytty, vessapaperirulla ja hehkulamppu katossa. Jos paperiin tuli reikä ja sormii oli mämmissä, niin piti kävellä sormi pystyssä huoneiston läpi kylppäriin pesulle. On siinä selittämistä jos sängyllä odottaa kuuma ranskalainen kissa pelkässä channel 5:ssa. Onneksi minun tapauksessani ei ollut todistajia. Kunnes kerroin sen netissä julkisesti.

Saasta puheenollen, itse olen kokenut Keski-Englannin saan paremmaksi kun Helsingissa. Lukuunottamatta yhta kesaa, joka oli historian sateisin. Ei ole satanut niin paljon ja talvella pysyy lahes aina plussalla, joka on parempi kuin -20, olkoonkin sitten markaa ja pimeaa. Paasia on se, ettei tuota markaa ja pimeytta kesta niin kauan kun Suomessa. Golfkausi kestaa maaliskuusta marraskuuhun :)

Joo, talvi on kylla ihan jees. Mina asun nimenomaan Keski-Englannissa ja taalla kylmin saa on ollut luokkaa 1-2 astetta plussan puolella. Onhan se ihan kiva kun ei tarvitse menna toihin talvisaappaissa ja pystyy juoksentelemaan ulkona miten tykkaa ilman etta jaatyy. Keski-Englannissa on myos se hyva puoli etta taalla harvemmin tulvii. Tai ainakaan tassa Birminghamin lahettyvilla missa itse asun.

Hahah, no peset tietenkin yhden kaden kerrallaan!

Olen ollut englannissa ja Lontoossa lentoaseman ulkopuolella yhteensä 23 tuntia, mutta onko se 'tyypillinen tuulinen sade' sielläkin suomen syysmyrsky; täällä Dublinissa tuppaa olemaan. GustBuster sateenvarjo on välttämätön varuste laukussa jokaisena päivänä kun koskaan ei voi tietää. Galway (Irlannin länsirannikolla) on itselleni todellakin 'no-go zone' kesäkuukausien ulkopuolella. Ja kesällä mieluusti reissaan Suomeen kokemaan sen kunnon kesän.

Loppukevennykseksi vähän vanhaa Lettermania haastattelemassa John Cleeseä. Saarimaiden kesään viittauksia on noin 2:30 kohdalla malttamattomille.

https://www.youtube.com/watch?v=3q0q_dZTz-s

Jep, Suomessa takalainen 'a bit of a breeze' olisi syysmyrsky. Viime tai edellisviikolla kun puhalsi mielestani suht kovaa oli saatiedotuksen mukaan vissiin 12-14 m/s. Ei se tuntunut ketaan haittaavan vaikka arsyttavaahan se on varsinkin jos sataa samalla.

Briteista saa helposti sellaisen kuvan etta taalla ei mikaan toimi ja kaikki on alkeellista, mutta normaali- tai hyvatuloisella on kylla ihan mukavat oltavat. Vessaan saa halutessaan normaalin hanan ja lammityskin pelittaa kun siita maksaa tarpeeksi. Lisaksi taalla on Lontoo, jota ei voi verrata mihinkaan Euroopan kaupunkiin ja sen myota taalla on myos lahes rajattomat mahdollisuudet edeta uralla mikali sen kokee tarkeaksi. Ainiin ja yliopistot, Englantiin tullaan kouluttautumaan kaikkialta maailmasta koska yliopistot ovat maineikkaita ja tiettyjen yliopistojen nimi CV:ssa avaa monia sellaisia ovia mitka muualta tulleille ovat tyon ja tuskan takana.

Mulla oli täällä Dublinissa edellisessä kämpässä kanssa vessassa kuuma ja kylmä vesi puolen metrin päässä toisistaan. Syy tähän on historiallinen; kuuma vesi oli ennen varastoitu ensin yhteen astiaan josta se odotti pääsyä kuumavesivaraajaan ja siitä sitten viimein putkia pitkin hanoihin. Hanat olivat kaukana toisistaan ettei sitä todennäköisesti varsin bakteeripitoista vettä päätyisi juomamukiin.

Ok, mutta voisihan sieltä tulla jo tälle vuosituhannelle. No, kuumavesivaraajan vesi voi myös olla vähän bakteerisempaa ja sitä voisi sitten sekoittua siihen kylmään juomaveteen, sanovat. No, joo, teoriassa kai, annetaan nyt sitten mahdollisuus mutta: miten helkutissa jokaikisessä asunnossa missä olen tuon metrieron vessoissa nähnyt on KEITTIÖSSÄ ne letkut on saatu siihen Y-liittimeen mutta vessoissa vaan impossibru? Saarimaalaiset eivät juo vettä keittiöstä ja siten tämä ei siellä voisi olla ongelma? Krnhndmfndfsdkgdgfdfbf.
Onneksi nykyinen kämppä on modernimpi.

Tuota enemmän tympii kämppien kylmyys. Tämän takia myös on lattioilla kokolattiamatot, mutta koska sekään ei riitä kävellään kaikkialla kengät jalassa. Ja ulkojalkineet + kokolattiamatot sekä koneellisen ilmanvaihdon uupuminen.... Oh boy.
Itse pidän kämppää noin 21 asteessa, (kaasu)lämmitystä ~10 tuntia vuorokaudessa; maksaahan tämä pienen puolustusbudjetin verran kun eristykset ovat mitä ovat, vaikka oviin ja ikkunoihin omasta toimestani vaihdettuina (helposti ~30e/kk säästö). Kaverit tulevat paikalle ja meinaavat kuolla kuumuuteen :P

Mutta ainahan kaikkialla on omat ongelmansa. Ei tuo sää edes niin minua haittaa - ei se haitannut Suomessakaan. Tykkään siitä että on riittävän hyvää laatua mutta luksus (a la suomen heinäkuun loppupuoli ja thaikkujen joulukuu) menettäisi hohtonsa jos sitä olisi kokoajan. Vähän kun tykkään applen rojuista mutten olisi valmis sijoittamaan montakaan satasta rolexin kelloon (käyttömielessä).

Eniten minä haluan nähdä maailmaa, miten asioita tehdään eri tavalla eri paikoissa. Mitä paremmin, mitä huonommin. Mitä voisi oppia, ja mitä voisi opettaa. Olen sosiaalisesti niin lahjaton, pelkuri ja vielä laiskakin että nomad-tyyppistä elämää en voisi kuvitellakaan koska jo se töiden löytäminen itsensä elättämiseksi yhä uudestaan ja uudestaan on jo showstopper. Kadehdin (positiivisessa mielessä) niitä jotka tuohon pystyvät. Mutta hienoahan se on että moninaisuutta löytyy, meitä on moneen kelkkaan :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom