Pohkeiden hätähuuto!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yoda
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tämä nyt ei ole välttämättä AP:lle vaa yleinen huomio jota muutkin ovat jo väläytelleet täällä.

Genetiikan merkitystä sinänsä kiistämättä on kiinnostavaa, että juuri pohkeet ja ranteet saavat lähes aina tämän vakiovastauksen "ei mitään tehtävissä." Siis ne kaksi lihasta jotka saavat eniten epäsuoraa rasitusta ja jota kenties sen takia pitäisi treenata tavallistakin kovemmin. Varsinkin pohkeet ovat helvetin iso lihas verrattuna näihin pikkulihaksiin kuten ojentaja ja hauis.

Hyvin harvoin näkee kuitenkaan treenaajia, jotka tekevät edes kolmea erilaista pohjeliikettä oikeasti kovaa, käyttäen hitaita ja räjähtäviä toistoja, erikoistekniikoita ja mieluiten vielä hyödyntäen supistusta, venytystä ja keskialuetta (POF.) Sen sijaan sekä ojentajille että hauiksille kummallekkin tehdään nämä ja vielä paljon päälle. Jos on helvetin onnekas niin se 3x15 toistoa pohjekoneessa treenin päätteeks saa kasvua aikaan, mutta suurimmalla osalla meistä se vaatii jotain aivan muuta.

Ite aloin saada kasvua vasta kun pohjetreenit alkoi kestää sen +20 minuuttia pari kertaa viikossa ja mukana oli vähintään kolme eri liikettä (supistus, venytys, keskialue) ja kaikissa liikeissä erikoistekniikoita, vaihtelua eri toistoalueilla ja mukana sekä räjähtäviä, että hitaita negatiivisia toistoja ja loppuun vielä vaikka joku widowmaker restpause -helvetti, jonka jälkeen pohkeet tuntui puukolla korostetuilta lopputreenin ajan. Ei mulla koskaan tule isot pohkeet varmaan silti olemaan, mutta helvetisti ne on parantunu siitä lopputreenin läpsyttelystä :puntti:

Mulla tulehtuu oikeastaan aina jo yhden liikkeen jälkeen pohjekset, joten oletan rasituksen olevan riittävää. Varsinkin seisten tehden (ylemmät pohkeet, ne herneet) kipeytyvät noin 5-7 päiväksi jos yhdestä kunnolla tehdystä liikkeestä. Eli lihaskalvot kinnaa luultavasti kasvua vastaan omalta osaltaan.

Jos jätetään heikoimmilla geeneillä varustetut ja vastapainoks pelkällä kävelyllä pohkeisiin massaa keräävät tyypit pois laskuista, väittäsin, että suurin syy vaisuun kasvuu on aivan liian kevyt treenaaminen ts. lian pieni ärsykevaihtelu. Ku mietitään pohjetta, niin sehän on normaalilla ihmisella joka päivä töissä useita tunteja ja tähän se on tottunu vuosien aikana. Vaikka nyt vedetäänki näennäisesti helvetin hapottavat treenit salilla pohkeille, niin ei ne vaan ymmärrä kasvaa. Liian kevyttä ärsykettä liian vähän aikaa. Täytyy vaan kasvattaa rasitusta aivan älyttömästi ja toivoa sitä myöten lisää lihaa. Ja tämä ei tarkota sitä, että pitäs joka päivä salilla tehä ne pohkeet, vaan alkaa käyttään enemmän pohkeita arkisissa toimissa.

Mulla onki oma projekti menossa noille eli normaalin 2xpohkeet jalkapäivinä lisäks tulee hinkattua millon missäki pohjenousuja omalla painolla, mutta yhellä jalalla. Oli sitte mikä paikka tahansa, niin muutama sarja polttopisteeseen asti tekee hyvää. Vastaavasti vaikka kävellä portaita päkiöillä jne. Vuosia pysyny pohkeet saman kokosina, mutta nyt on saanu jo sentin lisää pelkällä rasituksen huomattavalla lisäämisellä. Mitä ilmeisimmin ihan suht aitoa lihaa ku ei fläsääkä oo kerenny kerätä, eikä se muutenka ekana tuonne asti pamahda.

Mulla eniten pohkeisiin ottava liike (lyhyissä sarjoissa) on kelkan työntö. Kun ottaa otteen läheltä maan pintaa, joutuvat pohkeetkin työntämään lähes ääriään myöten. Kuvittelisi sen kasvuakin aiheuttavan, mutta itse en ole kelkkaa vielä niin paljoa työntäny, että voisin vannoa. Mutta jos mahdollisuus on, niin kannattaa kokeilla. Siinähän saa hyvin koko vyötärön alapuolinen osa runtua.

Yläselkätreenin yhteydessä tehty extrapohjetreeni tuntui tänään menevän erityisen hyvin perille. Ehkä se siitä lähtee...:thumbs:

Pohkeet treenaan joka kerta kun käyn salilla, eli 4 x viikossa. Ja joka kerta 4-5x15 sarjoja seisten. Hitaasti mutta varmasti kehitystä tapahtuu.

1-2 krt viikossa pesäpallomailalla 10-20 lyöntiä krt ( itse teen 1-3 toiston sarjoissa ) niin tulee ainakin turvotusta ja kipeäksi :)

Kasvamisesta en sit tiedä.

Heippa, en nyt taida oikeaan paikkaan tätä kirjoittaa mutta tää "ongelma" on suurempi kuin tää ketju ja nämä sen viestit, toki täältä löytyy varmaan muitakin "pohje-keskusteluja" mutta tää nyt pisti silmään kun asia on ollut jonkun aikaa mielessä. Elikkäs Itse en koe ja usko että on huonot geenit, äiti on elänyt fyysistä elämää käyden pitkiä matkoja fillarilla ja kävellen "ylisuurien"
kuormien kans, läpi elämän ja duunannu aina jotain ja sillä on aikas lailla tommoset aiemmin mainitut "kovasti kävelevän ja/tai polkevan fatit pohkeet" jotka on oikeastaan aika jäätävän kokoset, sivusta päin katottuna pienen grillatun kanan kokoset ehkä hitusen liioiteltuna. Isäni on taas ollut juoksiessa lähes ellei kaikissa ikäluokissa hopealla tai paremmalla. kymppejä, jonku verran femmoja juoksi ja ratakisois ehkä 2500m mutta ei mitään pikajuoksua kuitenkaan.

Mutta mulla oli pari asiaa mistä kysyä. Mulla on saatanan kiree oikea jalkapohja, siis aina ja joskus erityisen kiree et PELKKÄ kävely repii tai venyttää sitä. Muijan kans puhuin tosta ja se sano et sillä kans vetää suonta joskus oikeen kovaa ja tuli heti semmonen fläsäri "et hei hetkinen eikö mullakin ollu alkuun just jäätävät suonen vedot". No oli mitä oli (ehkä just niitä "kävelykin repii jalkapohjan-päiviä") vaiva kun vaiva kyseessä niin joka tapauksessa muutamia rumia paksuja syviä kovanahkasia arpia on tossa kohtaa, missä minkä takia lättäjalkasia kutsutaan lättäjaloiks elikäs tossa pottuvarpaan ja kantapään välimaastossa sisempänä, vitun hyvä ja selkee selitys eiks vaan (ei oo lättäjalkaa) :) sori lättäjalat pienoisine pohkineen :P

Sit toinen ongelma on kun sattuu sääreen juostessa, oon siis selkeesti kantapääkävelijä, ainakin vuosia ollu en tiedä oonko aina. Sääriluun ulompaan puoleen keskelle voisko sanoo luuta, sattuu juostessa (siinä on toi lihas en nyt muista minkäniminen mutta työntää kantapäätä eteen/toimii vastapuolena soleukselle. Tutkinu asiaa ja lukenut että persiin vieressä vyötäröä ympäröivät "lommot" pakaralihakset lonkkaluun alapuolella sivulla jo itsessään heikentää kävelyä (ja kaikkea mitä oikea kävelytyyli antaa) JOS ne ovat heikot. Ja heikot, riippuu tietty mihin vertaa mutta itse oon aika pieniluinen hoikkaraaminen 176cm ja painoa on tullut 4 vuoden aikana lisää yli 33% joka tuntuu saatanan paljolta prosentteina, kiloina se ei oo kun kai 23kg mistä tän vuoden puolella tullu 12-13 kiloa joka saattaa liittyä siihen ku esim fudiksen kans pikkunen juoksu/hölkkä saa kauheen paineen keskelle sääriluuta, vähän ku ajais vanteilla ilman jousia.
Toivottavasti jollain jolla on OLLUT vastaavaa osais heittää ja jos on vielä nii muutaku respek khyl se siitä..

Edittiä sen verran että oikean puolen pohjetta en saa venytettyä kunnolla ilman et kireä pohja vetää kantapään ilmaan. Joo venyyhän se liha jos se on eilisien jäljiltä kipeenä mutta ei samalla lailla kun vasen, kyllä on vittumainen. (ongelma on suurempi ku tää ketju meinaa että.... tiedätte kyllä mitä, ei ainakaan sitä et mun venymätön pohje on pahempi ongelma ku teidän yhteensä ;) =

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite en ole pohkeita treenannut paljon paskaakaan (yhteensä varmaan 20 kertaa) ja kuitekin mittanauha näyttää 47cm. :D Mulla oli jo pikkupoikana selvästi muita paksummat pohkeet ja salibandyssa mua siitä kiusattiinkin. :D

Pohkeisiin ja niiden armottomaan rankaisuun liittyen: Osaako kukaan auttaa sellaisessa vaivassa, kun mulla tulee usein jalkapohjiin aivan helvetilliset kivut vaikka pohkeissa riittää vielä ruutia ja joudun lopettamaan sarjan kesken. Eli jalkapohjat menee ikään kuin hapoille. Samaa kipuilua ollut penskasta asti erityisesti luistinten kanssa. Ja lättäjalat lienee syynä tähän. Tähän asti havainnut samaa ongelmaa useissa pohjeliikkeissä: seisten smith, seisten ja istuen käsipaino, isuen kone, mutta erityisesti prässissä.

Hyviä vinkkejä / liikkeitä, joilla tämän ongelman voisi kiertää? Arvostusta vastaajille!

Pohkeisiin ja niiden armottomaan rankaisuun liittyen: Osaako kukaan auttaa sellaisessa vaivassa, kun mulla tulee usein jalkapohjiin aivan helvetilliset kivut vaikka pohkeissa riittää vielä ruutia ja joudun lopettamaan sarjan kesken. Eli jalkapohjat menee ikään kuin hapoille. Samaa kipuilua ollut penskasta asti erityisesti luistinten kanssa. Ja lättäjalat lienee syynä tähän. Tähän asti havainnut samaa ongelmaa useissa pohjeliikkeissä: seisten smith, seisten ja istuen käsipaino, isuen kone, mutta erityisesti prässissä.

Hyviä vinkkejä / liikkeitä, joilla tämän ongelman voisi kiertää? Arvostusta vastaajille!

Lättäjalka ja/tai jalkaholvin ylipronaatio. Itsellä molemmat ja voin myöskin sanoa, että pohkeiden treenaaminen ei ole kivaa. Onneksi ei tarvi pohkeita paljoa treenata kun kasvavat lähes itsestään. :D

Itsellä lättäjalat ja samaa ilmennyt. On helpottanut kun olen löysännyt kenkiä.

Itsellä kanssa oireili joskus jalkapohjat ja ainoa asia millö sain kivut pois oli vähentämällä venytystä pohkeita treenatessa. Ja kun kivut katosi rupesin taas pikkuhiljaa tekemään täydempää liikerataa.

Itsellä oli kanssa tätä kun vielä treenasin pohkeita. Käytin sellaista rullaa jolla pystyi jalkapohjia avaamaan ja se auttoi jonkin verran.

3 vaihtoehtoa:
-seiskää tennispallon päällä, venytelkää joka sekunti
-kävelkää 20km joka päivä (jos pohkeessa hitaat lihassolut aktivoituisivat paremmin)
-Maksakaa itsenne perikatoon, ja pyytäkää kirurgia leikkaamaan pikkuisia viiltoja pohkeen lihaskalvoihin
Lähde: broscience

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom