Pohdintaa ruokavalion epäolennaisuuksien tuijottamisesta (oli aiemmin: hifistelystä)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu
loisto tredi,mielenkiintosia mielipiteitä. jokainen tietenkin valitsee "hifistelynsä" tason, mut ite ainakin oon oppinu alun hifistelyt jättämään pois, ihan jo mielenterveydenkin takia :D tää punttailu on safkoineen ja lepoinaan mulle kuitenkin vaan rakas harrastus (ja elämäntavakski uskaltais sanoa) joten tärkeintä on että saan toteuttaa sitä omalle pääkopalle sopivimmalla tavalla, ilman pakonomaisia sääntöjä ja ehdottomuutta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suorastaan nolottaa replytä näin monta kertaa itse aloittamaansa topicciin, mutta... :nolo:

Genetiikkafriikkijutuista puheen ollen, hifistelyä kommentoidessa on hyvä muistaa että kaikki ei vain voi vetää samoja kalorimääriä tai herkutella joka toinen päivä vaikka treenaisikin kovaa 5-6krt viikossa.
Oon tullut samaan tulokseen... Ikävä kyllä kaikki ei vaan ole jollain palstan metaboliafriikkien tyylisellä aineenvaihdunnalla varustettuja. :( Tämän takia pitäiskin aina muistaa se, että vaikka peruslinjat suurimmalle osalle ihmisistä toimii, on silti jokainen yksilö ja ne omat peruslinjat pitäisi määritellä omaa kehoa kuunnellen. Välillä suorastaan harmittaa lukea näitä tekstejä, joissa väitetään että IHAN VARMASTI joka ikinen täysikasvuinen punttimimmi voi syödä lähemmäs 3000kcal ilman että rasvaprosentti kasvaa. Tai että aivan takuuvarmasti 2500kcal puhtaalla ruualla (jopa jokainen mimmi) kiristyy niin että pian säikeet loistaa pakaroista. Paskat. Olisikin niin.

Mun kohdallani tuollainen syöminen ei toimi (ainakaan tällä hetkellä, tällä lihasmassalla), mutta mielestäni melkoista vaihtelua voi sen puhtaankin ruuan rajoissa silti tehdä. En usko, että on käytännössä ihan kamalasti merkitystä, syökö nyt vaikka neljän viljan puuroa vai kaurapuuroa tai laittaako kahviin rasvatonta vai kevytmaitoa. Näitä juttuja meinasin aiemmin, kun kirjoitin että hifistellään liikaa epäolennaisilla asioilla. Sitten asioilla useimmiten on jo merkitystä jos verrataan vaikka jokapäiväistä possumunkki- tai ruisleipävälipalaa. :)

Se mikä yhdelle vaikuttaa tiukkapipohifistelyltä voi olla sille toiselle järkevä valinta, koska enempi syöminen tai herkutteleminen oikeasti tarkoittaisi enemmän fläsää.

Eihän herkuttelu tarkoita plussakaloreita!!! Kuten Faidra totesi, kaurapuuron voi VAIHTAA muroihin jos sille tuntuu; samoin jos syö herkkuja, vähentää sen muusta syömisestä. Ei kerry läskiä vaikka söisi pullaa joka päivä... Tai mättäisi irtokarkkeja malton sijaan treenin jälkeen.

Suorastaan nolottaa replytä näin monta kertaa itse aloittamaansa topicciin, mutta... :nolo:

Oon tullut samaan tulokseen... Ikävä kyllä kaikki ei vaan ole jollain palstan metaboliafriikkien tyylisellä aineenvaihdunnalla varustettuja. :( Tämän takia pitäiskin aina muistaa se, että vaikka peruslinjat suurimmalle osalle ihmisistä toimii, on silti jokainen yksilö ja ne omat peruslinjat pitäisi määritellä omaa kehoa kuunnellen. Välillä suorastaan harmittaa lukea näitä tekstejä, joissa väitetään että IHAN VARMASTI joka ikinen täysikasvuinen punttimimmi voi syödä lähemmäs 3000kcal ilman että rasvaprosentti kasvaa. Tai että aivan takuuvarmasti 2500kcal puhtaalla ruualla (jopa jokainen mimmi) kiristyy niin että pian säikeet loistaa pakaroista. Paskat. Olisikin niin.

Mun kohdallani tuollainen syöminen ei toimi (ainakaan tällä hetkellä, tällä lihasmassalla), mutta mielestäni melkoista vaihtelua voi sen puhtaankin ruuan rajoissa silti tehdä. En usko, että on käytännössä ihan kamalasti merkitystä, syökö nyt vaikka neljän viljan puuroa vai kaurapuuroa tai laittaako kahviin rasvatonta vai kevytmaitoa. Näitä juttuja meinasin aiemmin, kun kirjoitin että hifistellään liikaa epäolennaisilla asioilla. Sitten asioilla useimmiten on jo merkitystä jos verrataan vaikka jokapäiväistä possumunkki- tai ruisleipävälipalaa. :)

ootko seurannut mistä otat noi kalorit?
väitän kyllä että 3000kcal on mahdollista jos löytää itselleen sopivat suhteet

mutta toi kahvimaidon vertailu on vähän kuin tankkais amerikkalaista autoa desin mitalla

Tässäpä hieman asiaa aiheesta tai sen vierestä:

Hifistely tai tarkemmin sanoen terveellinen ruokavalio on kyllä ollut itselleni jo itsestäänselvyys n. 3 vuoden ajan: kun tämän ansiosta minulle ei tule hiilari- tai muitakaan ruokahimoja koskaan, en ole kokenut tarpeelliseksi syödä roskaruokaa/karkki/mässyä lähes ollenkaan kolmeen vuoteen. Ei vain tee mieli.

Alussa, näin jälkikäteen ajatellen, olin todella tarkka siitä, että syön täydellisesti (paljon parsakaalia, sipulia, yms. "terveysruoka-aineita", vihanneksia ja marjoja sekä vähärasvaista lihaa,kalaa,kanaa,kalaöljyjä jne.), mutta nyttemmin suhtautuminen ruokaan on normalisoitumaan päin ja syön esimerkiksi muroja vaikka pari kertaa päivässä jos siltä tuntuu. Edelleenkään en kuitenkaan koe tarvetta lähteä roskaruokalinjalle. En syönyt epäterveellisesti ennenkään edes lapsuudessa, joten se selittää parhaiten nykyisen ruokavalioni "puhtautta".

Kaikkein tärkeintä tässä omalla kohdallani on, että terveellinen ruokavalio silloin tällöin höllemmällä otteella ei ahdista, rajoita tai stressaa mua yhtään. Päinvastoin. Ainoa asia, mikä saattaa joskus stressata on se tarkistaminen, että syön tarpeeksi kaloreita päivässä. Kun aineenvaihduntani on tosiaan todella hyvä ja saan syödä sen 3300kcal lihomatta silminnähtävästi, niin täytyy välillä pitää tarkkaa huolta siitä että syön tarpeeksi. (Tähän täytyy kuitenkin huomauttaa, että olen pitkä ja treenaan kuitenkin kovempaa kuin koskaan ennen 2 on,1 off-tyylillä 2-jakoista+hyötyliikunnat.)

Sitä ei voi liikaa korostaa, että ihmiset ovat yksilöitä, ja se mikä on toiselle stressiä aiheuttavaa tai liiallista hifistelyä, on toiselle normaalia. Monet aloittelijat varmasti syyllistyvät ruokavaliossaan liikaan pilkunviilailuun sen sijasta, että panostaisivat samalla innokkuudella treeniin ja suuriin kokonaisuuksiin. Pointtini on, että vasta silloin ,kun on viilannut nämä suuret linjat mahdollisimman järkeviksi, ruokahifistelyllä voi olla paikkansa. Tämäkin kuitenkin pätee vain niihin, jotka eivät ahdistu tai stressaannu ruokavalionsa miettimisestä liikaa. Muille taas sellainen "perushyvä" ruokavalio on järkevin vaihtoehto.

Edit: Ja yhdyn todellakin Faidran huomautukseen siitä, että kaikki eivät voi syödä lähes 3000kcal. Tässä on selvästi suuria yksilöllisiä eroja. Sekin kannattaa muistaa, että vaikkei tarvitsekaan syödä enempää, voi saada ihan samalla tavalla (mutta myös huonommin/paremmin) kehitystä kuin mekin, jotka syövät enemmän. Kehitys siis ei ole automaattisessa yhteydessä ruokamääriin, mutta toki mielestäni kaikkien ainakin kannattaa yrittää tehdä kaikkensa, että pystyisi hivuttamaan kaloreita ylöspäin niin, että saavuttaa sen oman maksimaalisen kalorimäärän, jolla ei vielä paisu. :)

Välillä suorastaan harmittaa lukea näitä tekstejä, joissa väitetään että IHAN VARMASTI joka ikinen täysikasvuinen punttimimmi voi syödä lähemmäs 3000kcal ilman että rasvaprosentti kasvaa.

Samat fiilikset.
Off topicina muuten, blogiasi lukiessa nostan hattua sille periksiantamattomuudelle jolla viet kisadieetit loppuun vaikka väkisin. Ei varmasti ole helppo homma, mut silti jaksat painaa sata lasissa. :worship:

Eihän herkuttelu tarkoita plussakaloreita!!!

Ei tarkoitakaan, mutta jos ne kalorit pyrkii pitämään vaikka alle sen 2000kcal/vuorokausi, niin herkuttelusta tulee kalorimäärä huomattavasti nopeammin täyteen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että herkuttelu kannattaa pitää minimissä jos mielii syödä järkevää terveellistä sapuskaa eikä skippailla aterioita. Jos liikkumavaraa olisi vaikka se tonni ylöspäin, niin syömisten kanssa voisi joustaa paljon huolettomammin. Kuulostaa varmaan nipotukselta jonkun sellaisen korvaan joka syö päivittäin 1/3 enemmän, mutta mun kulutuksen huomioon ottaen ihan järkevä strategia.

Uskokaa nyt, kaikki ei voi syödä mitään 3000kcal päivässä treenaamisestaan huolimatta. Tai no, kyllä voi, mutta silloin pitäisi treenata vähintään kolmesti päivässä. ;)

Edit: Ja lisätään nyt vielä, että vähilläkin kaloreilla on mahdollista syödä terveellisesti ja monipuolisesti, joten tämä ns. aineenvaihdunnallinen rajoittuneisuus (;)) ei ole mikään tekosyy lyödä hommaa läskiksi.

ootko seurannut mistä otat noi kalorit?
väitän kyllä että 3000kcal on mahdollista jos löytää itselleen sopivat suhteet

mutta toi kahvimaidon vertailu on vähän kuin tankkais amerikkalaista autoa desin mitalla

Hmph. Jos itselläni, ~68kg miehellä, tulee läskiä silminnähden 2400 kcalilla, niin väittäisin ettei todellakaan "joka punttimimmi" voi tota 3000 syödä.

(Kalorit siis kanasta/kalasta/lihasta, leivät on ruista, riisi/makaroni tummaa, kasviksia ja salaattia, rahkaa, raikkua, kaurahiutaleita.)
(Edit: Treeneinä HST + kevyttä uintia välipäivinä)

Ei tarkoitakaan, mutta jos ne kalorit pyrkii pitämään vaikka alle sen 2000kcal/vuorokausi, niin herkuttelusta tulee kalorimäärä huomattavasti nopeammin täyteen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että herkuttelu kannattaa pitää minimissä jos mielii syödä järkevää terveellistä sapuskaa eikä skippailla aterioita.

Tottakai. Mun peruskalorit on varmaan 1900-2000kcal/pv, ja kyllä sinne mahtuu viikottaiset herkuttelut. Sitä vaan, että jos haluaa herkutella, niin esim. yksi jätskipallo tai muutama nami päivässä tuskin kaataa kenenkään perushyvää ruokavaliota. Eihän herkuttelu tarkoita sitä, että pitää syödä litra jäätelöä, pussi sipsejä ja hampurilaisateria sokerilimpparilla. Kyllä mä söin suklaata ja jätskiä ja kakkua dieetillä ja ihan hienosti meni silti! Tosin pudotin vain jotain 2,5kg rasvaa, mutta anyway.

Kaikkein tärkeintä tässä omalla kohdallani on, että terveellinen ruokavalio silloin tällöin höllemmällä otteella ei ahdista, rajoita tai stressaa mua yhtään. Päinvastoin. Ainoa asia, mikä saattaa joskus stressata on se tarkistaminen, että syön tarpeeksi kaloreita päivässä.

Edit: Ja yhdyn todellakin Faidran huomautukseen siitä, että kaikki eivät voi syödä lähes 3000kcal. Tässä on selvästi suuria yksilöllisiä eroja. Sekin kannattaa muistaa, että vaikkei tarvitsekaan syödä enempää, voi saada ihan samalla tavalla (mutta myös huonommin/paremmin) kehitystä kuin mekin, jotka syövät enemmän. Kehitys siis ei ole automaattisessa yhteydessä ruokamääriin, mutta toki mielestäni kaikkien ainakin kannattaa yrittää tehdä kaikkensa, että pystyisi hivuttamaan kaloreita ylöspäin niin, että saavuttaa sen oman maksimaalisen kalorimäärän, jolla ei vielä paisu. :)

hyvä posti X, tota just pitäis korostaa että kunhan ruokailujen ja reenien läpivedosta ei tule ITSEÄ ahdistavaa pakkomielteistä kyttäystä,menköön kukin miten tykkää.Yksilöitä ollaan tässä,niikun tossa kalorin kulutus asiassakin!
Mun mielestä noi kalorinkulutus laskelmat voi olla ihan suuntaa antavia ja käytännöllisiä, mut ite ainakin pyrin välttämään sellasten kyttäystä ( syy siihen myös et mun kohalla ne ei selkeesti pidä paikkaansa!), ottaa oikeen aivoon että jos fucking kulutus laskuri sanoo että voit syödä 1700kcal lihoomatta, että sit söisin vaan sen verran, oisin kiukkunen ja näkisin nälkää,enkä vahingossakaan menis sen maagisen rajan yli!Toi nyt oli aika ääripää esimerkki mut energiankulutus on NIMENOMAAN yksilöllistä,päiväkohtaista ja yms yms. Sen vuoks ite liputan sen puolesta että seuraa omaa oloaan,miten mä voin hyvin,kuuntelee omaa nälkäänsä ja yms.

Kyllä mä söin suklaata ja jätskiä ja kakkua dieetillä ja ihan hienosti meni silti! Tosin pudotin vain jotain 2,5kg rasvaa, mutta anyway.

mä oon nyt todella mustasukkainen.

tätä threadia seuraessa tuntuu siltä että mä oon varmaan joku luonnonoikku kun herkut lihottaa:D
tai sitten mä todellakin tarvitsen sen 1800-2000 kcal edesta kunnon ruokaa muuten mulla tulee nälkä. jos vetäis päivittäin pullakahvit tai suklaapatukan se tarkoittaa sitä 300-500kcal vähemmän kunnon mahaatäyttävää ruokaa. kai ne on vaan valintoja tai pakkovalintoja: hetkeks suu makeaksi ja sitten kitutaan nälässä kun kalorit tuli täyteen tai kitutaan hetken kunnes huokutus menee ohi ja nautitaan täydestä vatsasta koko päivän... Tai niin mulla aineenvaihdunnallisesti rajoitetulla...

Hmm.. Vastailijat painottavat ilmeisen paljon suurien linjojen kuntoon laittamista. Voisitteko valottaa tärkeimmät "suuret linjat" alottelevalle dieettaajalle (miulle siis :P )

Laittakaas listaa yleisimmistä lillukanvarsista, jotka vain sotkevat dieetin onnistumista. Myös pieni listaus niistä olennaisimmista elementeistä voisi olla paikallaan. Ihan käytännön tasolla, siis.

Hmm.. Vastailijat painottavat ilmeisen paljon suurien linjojen kuntoon laittamista. Voisitteko valottaa tärkeimmät "suuret linjat" alottelevalle dieettaajalle (miulle siis :P )

Laittakaas listaa yleisimmistä lillukanvarsista, jotka vain sotkevat dieetin onnistumista. Myös pieni listaus niistä olennaisimmista elementeistä voisi olla paikallaan. Ihan käytännön tasolla, siis.

Olennaisia asioita:

- treeni: teho, progressiivisuus, (toki omien tavoitteiden mukaisesti: voima/lihas/kestävyys jne..),sekä sali että aerobinen. Lueskele lisää treenipuolelta.
-sopiva painonpudotusvauhti n. 0,5kg/vko.
- mässypäiviä harvoin, muuten terveellistä perusruokaa. Sokeria kannattaa vältellä. Suosittelisin kaloreiden laskemista ainakin dieetillä, mutta sekään ei ole välttämätöntä. En kirjoittele tähän ruokapuolesta sen enempää, koska tätä koskevaa tietoa löytyy kyllä muualta.
- Säännölliset ruoka-ajat ja ei liian pitkiä taukoja ruokailujen välillä.
- Tarpeeksi lepoa (yksilöllistä, mutta esim n. 8h yöunet), mielellään myös lihashuoltoa ja venyttelyä.
- runsas veden juominen, mahdollisesti myös teetä,kahvia jne.

Tuossa nyt tärkeimpiä mitä äkkiseltään tuli mieleen. Jollet ole perehtynyt dieettaamiseen enempää, niin suosittelen lueskelemaan aloittelijoiden ja ravinto-osiota. Tsemppiä dieetille:thumbs:!

E: Vaikea kuvitella yksittäisiä pieniä asioita, jotka sotkisivat dieettiä.
Diettihän nimittäin pelaa, jos saat energiaa vähemmän kuin kulutat. Mässypäivien kalorit siis kannattaa ottaa huomioon, JOS näyttää ettei paino putoa. Toinen ääripää onkin liian nopea painonpudotus, joka tapahtuu lihaksiston kustannuksella, joten silloin paino tulee yleensä korkojen kera takaisin dieetin päätyttyä.

Olennaisia asioita:

- Säännölliset ruoka-ajat ja ei liian pitkiä taukoja ruokailujen välillä.

Sori, mä lainaan sua vaikka moni muukin näin sanoo.. Oon tässä dieetillä pohtinutkin sitä, että kuinka suuri merkitys oikeesti on noilla pitkillä väleillä. Itselläni tulee suht pitkä väli aina välipalan ja päivällisen välille. Johtuen siitä, että meen suoraan töistä treenaamaan ja sen jälkeen vasta kotiin syömään
(perus kotiruokaa mikä pitää valmistaakin tässä välissä).

Pohdinnan aihe on enmmänkin ollut siinä onko väliä, että syön aika suurenkin aterian päivällisellä. Rakastan ruokaa ja "isoja" annoksia.. Aina kehoitetaan syömään usein ja vähän kerrallaan, jotta verensokeri pysyy tasaisena jne. Mä tiedän nämä jutut, mutta onko tolla muuta merkitystä kun pyrkimys minimoimaan napostelu. Mulla on itsekuria eikä ongelmaa sen kanssa vaikka ruokaväli olisi pitkäkin. Jotenkin mulla kestää pää paremmin dieettiä, kun tiedän että treenin jälkeen saa syödä vatsan oikeasti täyteen.

Tosi sekavaa, mutta ehkä joku tajuaa pointin.:) Ja täähän ei oo hifistelyä, eihän.

Sori, mä lainaan sua vaikka moni muukin näin sanoo.. Oon tässä dieetillä pohtinutkin sitä, että kuinka suuri merkitys oikeesti on noilla pitkillä väleillä. Itselläni tulee suht pitkä väli aina välipalan ja päivällisen välille. Johtuen siitä, että meen suoraan töistä treenaamaan ja sen jälkeen vasta kotiin syömään
(perus kotiruokaa mikä pitää valmistaakin tässä välissä).

Pohdinnan aihe on enmmänkin ollut siinä onko väliä, että syön aika suurenkin aterian päivällisellä. Rakastan ruokaa ja "isoja" annoksia.. Aina kehoitetaan syömään usein ja vähän kerrallaan, jotta verensokeri pysyy tasaisena jne. Mä tiedän nämä jutut, mutta onko tolla muuta merkitystä kun pyrkimys minimoimaan napostelu. Mulla on itsekuria eikä ongelmaa sen kanssa vaikka ruokaväli olisi pitkäkin. Jotenkin mulla kestää pää paremmin dieettiä, kun tiedän että treenin jälkeen saa syödä vatsan oikeasti täyteen.

Tosi sekavaa, mutta ehkä joku tajuaa pointin.:) Ja täähän ei oo hifistelyä, eihän.

Todella hyvä pointtihan tämä on!

Itse ainakin olen konkreettisesti huomannut sen, että kun syön useammin, aineenvaihduntani on nopeampi. Nopeampi aineenvaihdunta taas on aina hyvä asia erityisesti dieetillä. Myös naposteluhimokin vähenee, kun syö usein.

Käytännössä tällä ei varmaankaan ole suurta merkitystä ja dieetti onnistuu vaikka syömällä kerran tai kaksi päivässä. Sinällään siis ehkä tämä kohta tuossa listassa kuului vähän epäolennaisimpiin verrattuna muihin. Silti tähän mielestäni kannattaisi kiinnittää huomiota, sillä syöminen tarpeeksi usein on useimmilla vain järjestelykysymys (töihinkin voi ottaa jotain pientä syötäväksi vähän ennen treeniä).

Jep, okei. Kaikki olikin jo tuttua entuudestaan, eli OIKEAAN suuntaan olen menossa. Kiitti kuiteski! :D

Ravitsemusasiantuntija en ole, mutta omasta mielestäni ruokailussa minusta olennaisimmat pointit ovat

*määrä: syö sopivasti suhteessa tavoitteeseensa (laihdutus, ylläpito, lihasmassa...) ja treeneihinsä
*laatu: oikeassa suhteessa rasvoja, hiilihydraatteja ja proteiinia ja hyvistä lähteistä
*ajoitus: jollekin voi sopia harvempi ruokailurytmi, jollekin vähän tiheämpi, mutta pääasia, että ruokailut voi ajoittaa oman tarpeensa ja suunnitelmansa mukaan, suhteessa treeneihin, töihin jne. En tarkoita minuutin tarkkaa ruoka-aikataulua, vaan sitä, että hallitsee kokonaisuuden. Edes alkeellisen suunnitelmallisuuden puuttuminen melko varmasti aiheuttaa retkahduksia noissa kahdessa ensimmäisessä.

Kun nämä asiat ovat pääpiirteissään kunnossa, ruokavalio kestää pienet vaihtelut suuntaan ja toiseen, esim. herkkupäivät. Sitten kun nämä ovat kunnossa, voi hyötyä alkaa saada myös vähän tarkemmista suunnitelmista tai siitä paljon puhutusta hifistelystä.

Tästä keskustelusta olen ollut huomaavinani sen, että osalle jo tällainen perusasioiden suunnitelmallisuus on "tarpeeksi hifiä", kun taas toisille esim. tarkka hiilihydraattien ajoittaminen on osa ihan sitä perusasiaa ja "suuria linjoja". Kumpikin on mun mielestä ok ja riippuu tavoitteista ja omasta luonteesta, millaiselle asteelle "hifistelynsä" kanssa menee. Ero lienee siinä, että jos tosiaan haluaa mennä syvemmälle tuossa ruokavalionsa tarkkailussa ja säätelyssä, on tietyt perusjutut hallittava ensin. Tämä ei mun mielestä tarkoita että näiden perusasioiden pitää olla aina ja iänkaikkisesti koko ajan 100% hallinnassa ennen kuin voi edes harkita tarkempia säätöjä, vaan sitä, että ymmärtää, mitkä ne suuret linjat on, jotka saattaa haitata/edistää omaa kehitystä enemmän kuin ne pienemmät. Edellä esittämääni (huonoon) esimerkkiin vedoten, jos juo korin olutta, niin ei se yksi salmiakki sitä verenpainetautia laukaise.

mä oon nyt todella mustasukkainen.

Mä pärjäilin n.1500-1700kcal päivässä dieetillä, tein kaikki ruuat itse ja yritin tietysti tehdä mahdollisimman kevyttä mutta täyttävää. En mä nähnyt nälkää, kun suunnittelin ruokailut tosi tarkasti ja työnsin väliin vähän herkkuja. Tulihan niistä välillä "plussaa", mutta kokonaisuus ratkaisee, ja lopputulos palkitsee. :D Eikä iskenyt ihan kauhea syömisvimma kun lopetin ruokapäiväkirjan pidon.

Hyvää settiä täällä tullut ja hyvä että Faidra tämän toi esille, jos häntä kilpailevana henkilönä jopa kuunneltaisiin. ;)

Itseä ei ole jaksanut paljon napata koko ravintopuolen keskustelu. Sillä aina kun on tuonut esille näkökulmaa, että voi syödä vähän vapaamminkin tai ottaa vaikka se olut sen pihvin kanssa, niin joku on puskasta huutamassa että lihat siinä katoaa, testotasot romahtaa ja vyötärö turpoaa metrillä. Tämä toki näin kärjistettynä.

Tottakai sitä pitää katsoa mitä suuhunsa pistää, mutta ei se sokeri tapa, eikä se hyvä ruoka ole sama asia kuin ruoka jota tulee välttää.

Jokainen voi käydä mäkkärissä vetämässä hampurilaiset, mutta sitä ei tietenkään tehdä päivittäin. Jokainen voi käydä terassilla ottamassa 1-2 siideriä tai kaljaa, mutta tätäkään ei tehdä päivittäin.

Elämästä pitää nauttia! Etenkin meidän jotka vain harrastetaan. Ne jotka kisaa ja joilla on enemmän tavoitteita, joutuvat tietysti vähän enemmän uhraamaan lajilleen. Mutta väitänpä että täällä aika hiton moni pelkkä harrastaja hifistelee ja kitkuttaa aivan turhaan. Itselläkin oli jokin aika sitten aina jopa huono omatunto kun söi pullaa ja joi kaakota, onneksi sitä on tässäkin suhteessa oppinut vähän käyttämään tota maalaisjärkeä.

Muutama laihari/bulkki kehiin niin tietää millä eväillä paino elää. Homma on kuin jääkiekko: yksinkertaisten miesten suoraviivaista peliä. Kikkailu ei ole välttämätöntä, ellei siitä sitten erityisesti tykkää. Viilauksen voi jättää myös vähemmälle ("pitääkö palkkari juoda ennen vai jälkeen ruokailun"), koska olennaista on olennainen eli treenaus. Moni kehittyy myös treenaamalla kovaa ja syömällä paskaa. Koska tähän kuitenkin käyttää niin paljon elämästään aikaa, voi myös ymmärtää, miksi jotkut haluavat kiusata itseään myös henkisesti ja kieltäytyä kaikesta "pahasta". Ammattilaisotteet harrastelijalla tai wannabeellä siis.

asiaa koko ketju.

Itse olen koittanut tuolla aloittelijoiden osiossa siinä viimeisimmässä laihdutusthreadissa tuoda totaalista elämänmuutosta tekeville juuri tuota ydintä, kokonaisuus kuntoon, ei se pienestä kaadu.

Nimim dieetillä menee 2levyä suklaata, mutta kumma juttu, paino putoaa.
Okei, ei paras esimerkki säännöllisessä dieetissä mutta jotain rajaa hifistelyyn.

Tuntuu että Pakkiksella on aina joku hifistelyvaihe, aihe vain muuttuu.
Jossain välissä oli kauhea buumi pelkkä monijakoisuus, muu ei toimi.. sitten proteiinit, sitten tää ravintojuttu, jne. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom