Pakko vielä kommentoida, sen verran tää aihe edelleen pyörii mielessä. Mä en siis missään nimessä pyrkinyt sanomaan, että kannattaisi heittää ne terveelliset ruokailutottumukset romukoppaan! Vaan ennemmin peräänkuulutin suhteellisuudentajua näissä asioissa. Ei siinä ole mitään väärää, jos ennemmin syö rahkaa ja kaurahiutaleita kuin pizzaa (niin mäkin mieluummin tekisin – nykyään, en varmasti vuosia sitten). En mä pidä hifistelynä sitä, että yksinkertaisesti vapaasta tahdostaan syö puhtaasti (kuten Ardilla esim. yllä olevassa postissa mainitsi - juuri näin mäkin nykyään syön, mutta vasta pitkällisen harjoittelun tuloksena ;)). MUTTA jos se ruokavalio alkaa olla kahle, siitä aiheutuu stressiä jne. niin silloin ollaan menossa väärään suuntaan. Tietty tämä on vain mun mielipiteeni. Ainakin omalla kohdallani olen vaan siitä löytänyt totuuden siemenen, kun olen näiden juttujen kanssa niin monta vuotta painiskellut. Siinä mielessä voisikin kysyä, onko mua tässä asiassa järkevää kuunnella. ;)
Näissä asioissa se järjenkäyttö olis ihan sallittua... esimerkiksi muistan lukeneeni viime kuukausina useemman kerran kysymyksen tyyliin "voiko muroja syödä?" Tietysti voi, jos niistä tykkää (ja lompakko kestää)! Hakee vaan sieltä valikoimasta sen järkevimmän vaihtoehdon - niitä olikin esim. tuolla ravintopuolen murothreadissa mainittu. Ihan kuin asiassa muka olisi vain kaksi ääripäätä: superterveellinen kaurapuuro (nam) ja jotkut suklaapuhalletut sokerihuurteiset tiikerimurot. Jos puuro oksettaa, niin ei sitä ole pakko syödä. Ei se silti tarkoita sitä, että on pakosti valittava se paskin vaihtoehto. Ollaan kamalan huolissaan, että haittaako se nyt jos syö muroja joissa on 10g sokeria (kun kaurahiutaleissahan on vaan jotain 1.5g/100g). Ok, ehkä se ei ole ravintoarvoiltaan ihan yhtä hyvä kuin kaurahiutaleet, mutta so? Jos se saa makunystyrät hyrisemään mannaa niin hyvä. Jos taas väkisin joutuu syömään hampaat irvessä kaurapuuroa ja ne makunystyrät murjottaa koko loppupäivän, on paljon suurempi riski ryssiä homma sitten kokonaan jossain kohti päivää. Ei kerätä sitä ahdistusta pikkuasioista...
edit: Vielä
korostan: Hifistellään, jos se tuntuu hyvältä eikä saa vannetta kiristymään pään ympärillä. Siinä ei ole MITÄÄN väärää että syö vaikka 110% puhtaasti, jos se tuntuu itsestä hyvältä! (esim. Kaisukalta loistava esimerkki...)
edit2: Sepi_, juuri sitähän mä tässä yritin sanoa että ei ressata niistä pikkuasioista. Tuntuu vaan usein, että moni niuhottaa ihan yksikseen aivan turhaan marginaaliasioista joilla ei kokonaisuuden kannalta ole mitään merkitystä. Tosin ehkä olisin voinut olla ihan hiljaakin - siinähän ei ole mitään vikaa että kysellään, kyllä mä ainakin kyselen tyhmiä ja kokonaisuuden kannalta epäolennaisia asioita (ihan puhtaasta tiedonjanosta). :D
Nämä asiat jaksaa kiinnostaa hyvinkin paljon, etenkin sillon kun tekee jossain määrin myös työkseen jonkinlaista ruokavalio-ohjausta... liekö siinä sitten jotain väärää (siis että asiat kiinnostaa).