Pohdintaa ruokavalion epäolennaisuuksien tuijottamisesta (oli aiemmin: hifistelystä)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Nyt on pakko avautua eräästä asiasta, kun tästä on tullut viime päivinä jostain syystä useamman kerran eri ihmisten kanssa puhetta ja sama homma on pistänyt palstallakin silmään monessa yhteydessä.

Voiko syödä muroja joissa on 5g sokeria?
Haittaako jos syö perunaa lounaalla kun siinähän on lihottavaa tärkkelystä?
Eikös porkkana oo pahasta, ku keitettäessä hiilareista tulee niin nopeita?
Onko mun ruokavalio ihan surkea jos syön päivässä yhden leivän jonka päälle laitan 30% rasvaa sisältävää margariinia?
Onko pakko syödä kana ilman marinadia kun se maistuu pahalta?

Hifistely. Tuntuu, että (etenkin laihduttavat) ihmiset ja bodylajien harrastajat usein menevät ihan naurettavuuksiin pilkunviilauksessaan ruokavalioiden kanssa. Ihmiset voisivat rentoutua hiukan! Ne muutamat sokerigrammat tai pieni määrä tyydyttynyttä rasvaa ei ihan oikeasti tapa ketään! Useimmiten ruokavalioissa on kuitenkin niin paljon suurempia miinuksia kuin nämä pikkujutut. Ei syödä riittävän usein, makroravinnejakauma on ihan päällään, proteiinia tulee liian vähän, rasvan saanti on minimaalista tai sen kanssa heittäydytään totaalisesti vapaalle... ja niin edelleen. Jos vaikka kerran, pari viikossa tulee päiviä jolloin syö ihan mitä sattuu (karkkia, roskaruokaa jne), niin uskotteko, että se pari grammaa sokeria päivässä/sipaisu margariinia leivällä ei siinä kokonaisuudessa paljon vaikuta?

Porukka hifistelee aivan epäolennaisilla asioilla kun kokonaisuudessa on vielä niin paljon parannettavaa muutenkin. Ruokavalion pitää olla nautinnollinen, (niin henkistä kuin fyysistä) terveyttä edistävä asia. Ei kahle, josta stressataan ja jota viilataan päivä päivältä hifimmäksi joltain osa-alueilta - jos joka tapauksessa ryssitään kokonaisuus vielä jollain paljon suurpiirteisemmillä asioilla. Miksi se ruokavalio on niin monilla täysin on tai täysin off? Miksi ei osata katsoa kokonaisuutta pitkässä juoksussa eikä siten, että tuijotetaan yhtä päivää suurennuslasin kanssa ja seuraavana juostaan naama edellä tiiliseinään?

Kenenkään ei ole pakko juoda välipalaksi hera-öljydrinkkejä, ei ole pakko syödä maitorahkaa, jättää kaakaota pois ruokavaliosta, unohtaa muroja sinne murohyllyyn, syödä tunaa ja parsakaalia. Pääasia on, että ruokavaliomuutoksissakin lähdetään siitä että tehdään järkeviä valintoja, joiden kautta sitä kokonaisuutta saadaan viilattua terveyden ja hyvinvoinnin kannalta optimaalisemmaksi. Proteiinin voi ottaa niistä lähteistä joita tykkää syödä, hyvää rasvaa saa myös syömällä hyvää ruokaa (vaikkapa pähkinöitä välipalaksi, jos niistä tykkää), kaakaon voi tehdä rasvattomaan maitoon sokerittoman kaakaojauheen ja makeutusaineen kera - jos haluaa suosia viisaampia valintoja.

Usein mennään perse edellä puuhun, kun yritetään tehdä liian suuria muutoksia. Pienin askelin eteenpäin, ja näin saadaan esimerkiksi jo puolessa vuodessa kokonaisuuden kannalta isoja muutoksia tehtyä.

Täysin eri asia on tietysti kisadieetit, mutta ne ei nyt tähän asiaan taas kuulu.

Sorry avautuminen, en voinut olla kirjoittamatta tätä. Ihan ku ois ottanu kiven kengästä. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tähän olen itsekin kiinnittänyt huomiota. Äkkiä tulee mieleeni myös esim. palautusjuoma. Voinko sekoittaa sen maitoon? No mikset voisi, jos se kerran uppoaa sillä tavalla paremmin. Ei se niin radikaalisti sitä imeytymistä hidasta, että siitä jotain suurta haittaa olisi - koska kuitenkin kokonaisuus ratkaisee, eikä tuollaiset pikkuseikat.

Sitten otetaan esimerkiksi vaikka vaalea leipä. Iik, en voi syödä sitä koska siinä on nopeita hiilareita. Paskat, jos joskus tuntuu siltä, että nyt tarvitaan yksi sämpylä, niin se ei kenenkään ruokavaliota kaada. Parempi on, että mielenterveys ja mielekkyys hommaan pysyy järkevissä sfääreissä.

Treeni... Voinko tehdä kulmasoudun vastaotteella, vaikka kaikki suosivat myötäotetta? Oikeasti, pitääkö tuollaista edes kysyä? Jälleen pätee sama vastaus, kokonaisuus ratkaisee, eivätkä tuollaiset yksittäiset tekijät. Jos tuntuu siltä, että tällä kertaa en tahdo tehdä kulmasoutua tangolla, niin älä tee. Ikävä kyllä näihin - ja moniin muihin vastaaviin kysymyksiin törmää päivittäin.

Hyvä posti Faidra!

Mulle kerrotiin kerran, että Elovenan Hetki -puuroja ei voi syödä kun annospussissa on aivan liikaa sokeria.. Silloin joutu todella miettimään mihin ihmiset ruokavalioissaan kiinnittää huomiota.

Aika monella tuntuu tosiaan toi "hifistely" täyttävän jo syömishäiriön merkit.. Ottakaa ihmiset iisisti! Ei elämä tosiaan siihen kaadu jos päivän rasvat tulee rypsiöljyn asemesta pähkinöistä.

Nti Faidra on enemmän kuin oikeassa.
Tämä ns hifistely on kasvanut käsittämättömäksi niin ruuan,lisäravinteiden kuin itse treenin suhteen. Kun lukee näitä nykyhetken juttuja alkaa suorastaan v.....a miten pihalla jengi on. Tässä vähän mietittävää ; Meikäläinen kilpaili ja oli elämänsä kovimmassa kunnossa 80 luvulla , miten se oli mahdollista kun ei ollut 7vaiheista palautumisjuomaa ,8 vaiheista pre training juomaa 9 vaiheista iltaprotskua, kryptoniitista puristettua kreatiinia , jotain ionilaser suodatettua bosomihiukkas proteiinia jne ? Sitten oma ryhmänsä joka kyllä oli jo ennenkin on tämä jengi joka miettii missä asennossa jalkaterien pitää olla keskitetyssä hauiskäännössä... Musta tuntuu pahasti että toi hysteerinen nippelitiedon palvominen haittaa monen kehitystä tosi paljon, Nim; Milloin viimeksi keitit aamupuuron...?

Tarvii vielä sen verran sanoa, että itse oon syyllistynyt aiemmin ihan samaan hommaan. Ensin mennään hermo kireellä jollain superpuhtaalla ruokavaliolla kolme päivää ja sitten ratketaan syömään aamusta possumunkkia ja illalla pizzaa. Noin niinkuin kärjistetysti...

Typerää, eikä ainakaan edistänyt tulosten paranemista. Vähitellen se tasapaino ja järkevän kokonaisuuden katsominen on löytynyt sieltä tiedon valtamerestä.

Sellaisilla ihmisillä hifistely toki voi olla perusteltua ja toimiakin erinomaisesti, kun esim. joka päivä on ruokien suhteen täysin sama... tällöin marginaaliasioillakin voidaan vaikuttaa - jälleen kerran - siihen kokonaisuuteen. Mut tämä mielestäni pätee lähinnä kisadieetillä, joka nyt muutenkin on useimmiten erittäin kontrolloitu.

Asiallista tekstiä Faidralta!

Minäkin voin myöntää, että turhaan stressaan tosta hommasta! Joskus on mietityttänyt sekin, että haittaako jos syön prodet vain tietystä lähteestä päivän mittaan! Jos ei esim. haluta tonnaria ja syön maitorahkaa päivän mittaan moneen kertaan... Sitten alkaa mietityttään, että onko se jotenkin yksipuolista, että proteiinit tulee tältä päivältä nyt vaan maitorahkasta :rolleyes: Hö, eikai, mut joskus sitä vaan miettii tommosia tyhmyyksiä! :eek:

Itselläni on vaan semmonen ikävä homma, kun olen saannut itseni nyt "timmiin" kuntoon, että, jos sorrun yhteen pullaan tai johonkin roskaruokaan heitän koko homman hetkeksi aivan totaalisen läskiksi. Siksi pyrin vetämään kaiken "oppikirjan" mukaisesti. Eli kaikki tai ei mitään toimii mulla parhaiten - vaikka kohtuu olisi järkevämpi.

Joskus kun alottelin ruokavalion tarkkailun niin piti olla grammalleen tarkasti kaikki ja se tietysti aiheutti turhautumista yms. Nykyään ruokailu on kehittynyt siten että samat elintarvikkeet pyörii päivästä toiseen pienellä vaihtelulla, riippuen siitä mitä on saatavilla. Tästä on tullut hyvä perusrunko eikä tarvitse pahemmin sitten miettiä että mitä söisi, kun kaikki käy jo itsestään. Tämä johtanut myös siihen että makeiset tai roskaruoka ei maistu enää, niistä kun tulee aina paha olo ja morkkis jos vähänkin tulee syötyä niitä. :nolo: Kaverit aina kummastelee että mikä on ku pizza ei kelpaa ja vedän sitten siinä rahkaa ja kaurahiutaleita :kuola:

Hifistelkööt ken tahtoo jos ei muuta harrasta ja aikaa riittää :worship:

Itselläni on vaan semmonen ikävä homma, kun olen saannut itseni nyt "timmiin" kuntoon, että, jos sorrun yhteen pullaan tai johonkin roskaruokaan heitän koko homman hetkeksi aivan totaalisen läskiksi. Siksi pyrin vetämään kaiken "oppikirjan" mukaisesti.

Sama homma mulla. On vähän sellainen pieni pelko koko ajan, että jos alan lipsua periaatteistani liikunnan ja ravinnon suhteen, niin pian koko touhu lähtee lapasesta ja menee kirjaimellisesti läskiksi, enkä koskaan saavuta hienoja tavoitteitani. Siksi olen noiden juttujen suhteen vähän natsi. Vaikka allekirjoitan kyllä kaiken mitä Faidra tuossa aiemmin sanoi ja olen samaa mieltä, mutta toistaiseksi ainakaan en ole saanut niitä ajatuksia siirrettyä konkreettisesti käytäntöön.

Edit: No, ehkä jotain minimaalisen pientä kehitystä on havaittavissa pipon löysäämisen suhteen, mutta paljon on vielä edessä.

vasta aloittelemassa tätä hifistelyä, mutta tottahan tuo on mitä kirjoitettiin.

itse vaan en ole ollut oikein makean perään moneen vuoteen ja siitäkin syystä tulee kieltäydyttyä pullapalasta. ei pelkästään siksi, että ruokavalio ei kestä, vaan ihan jo siksi, ettei minun tee niin kovaa mieli että haluaisin sen syödä.

Kyllähän sitä synttäreillä tai kylässä ollessa ottaa palan kakkua eikä maailma siihen kaadu (ihan kokonaan, onneksi ;)), mutta silti on aika tarkkaa tuo syöminen. Vaaleat jauhot ovat leipämuodossa ainakin jääneet itseltäni pois enimmäkseen. Tietty ruissekaleivissä sitä aina on. Makaroni/riisi/peruna -ruokia tulee syötyä väkisinkin kun kyseessä on lapsiperhe.

Ihan kaikkea ei voi jättää pois, mutta jotain muutosta kuitenkin tapahtunut syömisen suhteen. Katsoo nykyään paljon tarkemmin mitä suuhun pistää ja ne ateriamäärät... koittanut pilkkoa pitkin päivää pieniä annoksia eikä kertarykäsyllä koko päivän settiä.

Muttamutta... joillekin (monille?) se on joko/tai systeemi. Ei ole kultaista keskitietä. Ainakin meille jotka painon kanssa taistelevat/ovat taistelleet tietävät sen kuinka hankala asioita on pitää kurissa. Ei alkoholististakaan tule koskaan kohtuukäyttäjää jos oikein asia kärjistetään :)

Tarvii vielä sen verran sanoa, että itse oon syyllistynyt aiemmin ihan samaan hommaan. Ensin mennään hermo kireellä jollain superpuhtaalla ruokavaliolla kolme päivää ja sitten ratketaan syömään aamusta possumunkkia ja illalla pizzaa. Noin niinkuin kärjistetysti...

Aivan kuin miun elämästä "ennen". Saatoin olla koko viikon tiukalla ruokavaliolla kärvistellen, kun viikonloppu koitti niin molempina päivinä tuli huoralitua oikein kunnolla ja viikolla siististä syömisestä ei ollu mitään hyötyä. Nyt kun olen syönyt suht puhtaasti ja välillä "sortunut" mielitekoihin on mieli paljon parempi ja painokin on pikkasen pudonnut, treenit kulkee jne.

aika vieräs koko toi hifistelu itelle vaikka "body"-ruuilla mennään enimmäkseen paitsi kyläillessään tiedysti. Ne vaan maistuu. rahka, raejuusto ja kaurahiutaleet vaan maituu paremmalta kun possumunkki. No joo mutta sitä hifistelyä on katsottu vierestä moneen kertaan. Kun ravintolassa ystäväni tilas lohen kasviksilla ja vaatii että pitää käyttää rypsäriä eikä oliviöljyä ja kalalta pitää poistaa nahka ennen paistamista eikä sen jälkeen. itellä koen hifistelyksi sen että venytellessä on PAKKO tehdä liikkeet tutussa kaavassa... sen mukaan mitkä lihakset on ihan PAKKO venytellä ennen toisia :) se voi olla myös orastava OCD.

Ihan pakko kirjoittaa tänne esimerkki pieleen menneestä hifistelystä.

Tultiin miehen kanssa ulkomaan reissulta syksyllä, ja samaan bussiin meidän eteemme istahti joukko Tallinnan matkaajia. Rehevässä kunnossa olevia suomalaisia, joilla oli viikonloppu mennyt suomalaisia juomaperinteitä vaaliessa. Joukossa oli nainen joka näytti vetäneen kaljaa koko viikonlopun, oli sen verran tukevassa hönössä, punakka ja turvonnut. Vähän väliä aukaisi uutta pulloa ja veti tottuneesti alas. Noh, hänen kaverinsa söi siinä vieressä salmiakkia ja tarjosi tälle naiselle. Vastaus kuului: "Mä en voi syödä salmiakkia, mulla nousee verenpaine".

Vähän aikaa kun oli touhua vieressä seurannut ja ihmetellyt, niin tuollaisen kommentin jälkeen oli naurussa pitelemistä. Tuolla hifistelyllä tuskin on mitään merkitystä, jos alle on vetänyt litratolkulla olutta. Sinänsä aika kaukaa haettu esimerkki, mutta mennee samaan hifistelysarjaan. Terveissä elämäntavoissa ja kieltäytymisessä ei ole mitään pahaa, se lienee selvää, mutta jos ihan perusasiatkaan ei ole hallinnassa, niin muutamien sokerigrammojen tai marinadien väistely tuskin heilauttaa mihinkään suuntaan. Itse alan onneksi päästä hiljalleen pikkuasioiden näpertämisestä vähän isompien linjojen tarkkailuun, ja niissäkin on paljon oppimista.

Tämä thredi kannattaisi jokaisen kyllä lukea ja katsoa peiliin.

Ylläolevista esimerkeistä itse tunnustaudun sellaiseksi joka tsemppaa viimeisen päälle jonka seurauksena romahdus ja mässäily menee täysin yli. Nykyisellä dietilläkin keskityn ensisijaisesti realistisuuteen, minkälainen sen pitää olla jotta minä siinä pysyn.

Muutenkin ihmetyttää jengin keskittyminen nyansseihin kun oma kroppa on kilometrin päässä sellaisesta jossa nämä nyanssit näkyisivät.
Oli ne perusasiat kunnossa tai ei, niin älyttömyyksiin menevän hifistelyn näen lähinnä ajanhukkana kaikilla muilla paitsi kisakuntoisilla.

Erittäin asiallinen posti. Ja FAQ-kamaa.

Ymmärrän kyllä hifistelyn hifistelyn vuoksi eli voi olla ihan hauskaa pyrkiä maksimoimaan vaikka se dieetin puhtaus, mutta turha odottaa sen takia saavansa jotenkin radikaalisti parempia tuloksia.

Juu turhaan hifistelyyn syyllistytään täälläkin. Mulla tosin ei oo hermo kireellä puhtaalla ruokavaliolla enkä koskaan sorru siihen possumunkkiin.. Hifistely on toisaltaan myös kyltymätöntä tiedonjanoa, miten ravintoaineet vaikuttavat kehoon ija miten kehoni toimii millaisellakin ravinnolla. Se on siis innostusta, eikä mitään kärvistelyä. Mää tykkään bodyruuista ihan älyttömästi, enkä koe sitä itseltäni kieltämisenä, kun en tänäänkään kajonnut töissä norsunkokoiseen laskiaispullaan. On hieno huomata, ettei tee edes mieli. Se on hienoa siksi, että parempi olla syömättä sitä pullaa kuin syödä se, vaikka se olisikin harvoin. Niiden jotka hifistelystä ahdistuvat, kannattaa toki löysätä pipoa, mutta ne jotka siitä nauttivat, hifistelköön :)

Itse lopetin tuon hifistelyn ja ruokien tarkan punnitsemisen sen jälkeen, kun huomasin kehityksen nopeutuvan ja rasvojen tippuvan vähintään yhtä hyvin ellei paremminkin kun vain alkoin kuuntelemaan kroppaansa. Kovemmat treenit, enemmän sapuskaa ja niin edelleen.

Tuohon kun vielä lisää sen, että ostaa jääkaappiin vain niitä hyviä bodyruokia, niin aika vaikeaa on syödä huonosti tai toisaalta saada aikaan huomattavia parannuksia kikkailemalla niiden grammamäärien kanssa.

Sinänsä on ihan jees jos haluaa tosiaan stressata pikkuasioiden takia, mutta kannattaisi ainakin itselleen myöntää, ettei sillä kikkailulla saavuteta mitään merkittäviä etuja.

EDIT: Se piti vielä sanoa, että kyllähän netistä löytyy tietoa noiden eri ruoka-aineiden aiheuttamista muutoksista kun jaksaa kaivella. Voi olla, että sanallisesti jossain artikkelissa ylistetään esim. tiheää ateriarytmiä tai vaikka jotain tiettyä kasvista, mutta niiden konkreettisesti aiheuttamat edut prosentteina voivat sitten olla aika pienet. Kannattaa pitää mielessä, että artikkelien kirjoittajat haluavat saada aikaan mielenkiintoista tekstiä, jolloin ne asiat pitää ilmaista ehkä vähän turhankin houkuttelevalla tavalla.

Faidralta hyvä postaus. Ihan fiksua asiaa ja olen samaa mieltä et toi osal menee toi hifistely liian pitkälle, paitsi tietty kisoihin diettaavat ei voi hifistel ikinä liikaa. Itsellä oli ennen ruokavalio oikeestaan päin persettä, mutta nytten ottanut huomioon sen kunnolla, mutta kuitenkin järjenrajoissa. Just emännän kans vetelin suklaamuffinsia ja hyvää oli ja ei tullu morkkista, vaikka harvoin herkkuja syönkään:D

Onhan tollanen ymmärrettävää että toiset tykkää elää rutiiniensa mukaan, mutta kohtuus kaikessa. Kun suurimmat huolenaiheet on just näitä keitettyjä porkkanoita ja maitopalkkareita niin kyllä suurempi kokonaisuus tosiaan mättää, vaikka luulis asian olevan just päinvastoin tollasessa tilanteessa.

Hifistelköön kuka haluaa, mutta siinä vaiheessa kun mulle tullaan sanomaan huomauttelemaan jostain salmiakista tms niin johan keittää. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom