Pluskaloreiden merkitys bulkilla - ero kalorimäärien välillä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli siis mikä merkitys pluskaloreilla bulkilla? Mietin eroa esim. jos syö vaan sen +500kcal, eli ns. "clean bulk" vs sitten joku himo yli +1000kcal mättöbulkki. Kuinka paljon ylimääräisiä kaloreita keho pystyy käyttämään hyödykseen uuden lihaskudoksen muodostamiseen, ja mikä on ns. "ylimääräistä"? Ja sama juttu jos ajatellaan voiman kehityksen kannalta, tuleeko voimaa enemmän ja nopeammin jos syö runsaammin yli sen kulutuksen, vai riittääkö tuo +500kcal voiman lisäämiseenkin?

Ylimääräistähän on se kaikki mitä keho ei käytä hyödykseen eli jää pelkäksi läskiksi. Syy olla 500 tai 1000 plussilla liittynee enemmänkin siihen ettei vahingossakaan syödä liian vähän.

Ylimääräistähän on se kaikki mitä keho ei käytä hyödykseen eli jää pelkäksi läskiksi. Syy olla 500 tai 1000 plussilla liittynee enemmänkin siihen ettei vahingossakaan syödä liian vähän.

No mutta mistä sitä tietää, että mikä on paras mahdollinen määrä?

Omasta mielestä tommonen +500 kcal ei oo kyl lähelläkää "cleanbulk" paino nousee 0,5kg viikossa josta lihasta pelkkä murto-osa. Ite oon koittannu pitää +200kcal-300kcal. Vielä jos tuntisin oman kehon paremmin niin pitäsin pienemmät plussat, mut ei uskalla ettei mee vahingossa miinuksille.

Vaikeaa seurata tai edes tietää olevansa plussilla, jos yrittää alle +500 syödä kun ei painossa kovin selvää muutosta tapahdu. Itsellä ainakin paino heittelee jo jonkin verran päivittäin riippuen nestetasapainosta. Varsinki jos päivittäinen aktiivisuus vaihtelee, kannattanee ehkä mielummin syödä "varman päälle" kun ei sitä tarkkaa kulutusta ole aina niin helppo arvioida. Lisäksi kun tuo syöminen ei ole aivan millintarkkaa niin tuo 200 kilokalorin heitto omista arvioista suuntaan tai toiseen tapahtuu aika huomaamatta. Ja ei kai se pieni kiristely silloin tällön niin vaikeata ole, jos huomaa että on vähän päässyt ylimääräistä kertymään.

Kyllä tohon 200 kcal saa liikkuu aika paljon ylimäärästä, et menee miinuksille. Sit jos tuntuu, et tulee liikuttuu tänää vähä enemmän nii syö pikkase enempi. Ja kyllähän tommosel 200 kcal plussilla nousee paino 200 grammaa viikossa, että kyllä se vaa'assa näkyy.

^Täyttä asiaa kyllä. Moni tekee sen virheen, että syödään liikaa (mukaan lukien minä aikanaan) kun "pelätään" ettei vaan mennä miinus kaloreille. Itellä toimii tällä hetkellä treenipäivinä pieni plussa 200-300 ja ei treenipäivinä pyrin +-0 tai miinukselle, toki vain arvioita eli voi heitellä päivien aikana paljonkin mutta oma pyrkimys on tuo:).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jossain aiemmassa ketjussa oli, että pluskalorit vain mahdollistaa lihastenkasvun eikä aja itse sitä kasvua. Tässä tulee sitten kuvioihin se kova treeni, kovemmallakin bulkilla on mahdollista saada jäätävää kehitystä kuhan treeni on riittävän kovaa ja kaikki asiat on niin kunnossa kui voi olla. Monella kovalla bulkkaajalla se treeni on jotain käsittämättömän kovaa niin ei ihme että sitä lihaa tulee eri tahtiin. Ja taas käänteisesti ei siinäkään ole järkeä, että syödään helvetisti, mutta kasvuärsyke on olematonta jolloin rasvaa taas suhteessa liikaa. Noilla cleanbulkeilla sun muilla hienoilla nimityksillä ei paljon lihas kasva jos treeni on päin persettä ja liian kevyttä. Sillon se on vaan syömistä yli kulutuksen ja lihakset ei reagoi mitenkää. Eihän se +200kcal nyt tarkota automaattisesti sitä, että tällä hommalla tulee x grammaa lihasta jos treeni on mitä sattuu eikä panostus ole parasta mahdollista kaikkien asioiden suhteen.

Joskus kun jumittaa tai muutenkin kannattaa shokeeraukseksi tai senkin kortin kääntämiseksi vetää tuollainen kunnon massakausi jossa tosiaan joka viikko ainakin 0,5kg ladotaan painoa lisää. Mutta pääsääntöisesti jos +200-300 kcal plussilla voit treenata samalla rasva kertymällä kuin +500kcal syönnillä tuplasti pidempään, niin se kyllä kuittaa tuon marginaalisen (missään todistamattoman) edun jonka tuosta isommasta määrästä saa, varskinkin kun mietitään pitkällä tähtäimellä lopulta samoissa rasvoissa tehtyä vertailua.

Varsinkin jos treenaa ns. voimabodaus tyylisesti, eli pääliikkeiden progressio on se punainen lanka treenissä, niin silloin mielummin pidemmän nousujohtoisen kauden takia pienemmät plussa kalorit.

Nyt on kyllä pakko sanoa, että tuo T-Nationin artikkeli on täyttä asiaa. Tästä eteenpäin en aio päästää rasvoja enää turhan korkeiksi. Niinkun nuo laskelmat tuossa asiaa havainnollisti niin järkevämpää se on syödä vain hieman yli kulutuksen kuin läskin uhalla kerätä massaa. Ainakin omasta mielestä tässä kehoilussa on pääpointtina saada näyttävä ja toimintakykyinen kroppa eikä päinvastoin, minkä käsistä lähteneellä bulkilla voi saada aikaiseksi. Tietysti riippuu kenen mielestä mikäkin kehonmalli on enemmän tai vähemmän näyttävä. :D

Nyt on kyllä pakko todeta, että tossa artikkelissahan sanotaan suoraan, et ihan turha vetää bulkkia, jos on testot alhaalla. Mua ainakin masentaa jo valmiiks tietää, et pikku kilinkellini tuottama testomäärä ei voi edes teoreettisesti pitää yllä paljoakaan suurempaa lihasmassaa.

Vaikka oma tuotantoni olisi viitearvojen sisällä, niin lihasten kasvattaminen vaikeutuu ja hidastuu jatkuvasti; -Ihan sama, miten syöt tai treenaat. Varmaan noilla natubodareilla (oikeilla, jotka käy kisoissakin ja kaikkee) on vaikeaa repiä sitä motivaatiota, kun tietää, että seuraavan 10 vuoden aikana tulen saamaan maksimissaan 100 grammaa lihasta lisää, jos myyn sieluni bodyjumalille ja asun salilla.

Pointti? En tiedä itsekään...

Joo näissä kalorihommissa on aika hankala neuvoa ihmisiä. Itse olen aika läpipaska ja piti syödä siis aivan karmeita määriä ja hiilareitakin aika kasa, että paino lähti nousuun. Jos syön kuin normaalit ihmiset ja käyn töissä niin heti paino laskee. Vaikka söisin mitä paskaa tolkuttomat määrät, niin läskiä ei musta oikein saa. Aamupaino on aika hyvä homma ja mitta tuohon seuraamiseen. Itsellä liika läski kerääntyy aika totaalisesti tohon vyötärölle. Syöt vaan terveellisesti ja tasasin väliajoin. Itse kyllä en edes bulkilla seuraa kaloreita, vaan syön kokoajan karmeita kasoja ruokaa terveellisesti. Dietillä taas paljon samoja ruokia, niin helpompi seurata paljonko syö. Cleanbulkkia tarvitsee miettiä vain jos on taipumusta lihota kuin vanhat rouvat

Joo näissä kalorihommissa on aika hankala neuvoa ihmisiä. Itse olen aika läpipaska ja piti syödä siis aivan karmeita määriä ja hiilareitakin aika kasa, että paino lähti nousuun. Jos syön kuin normaalit ihmiset ja käyn töissä niin heti paino laskee. Vaikka söisin mitä paskaa tolkuttomat määrät, niin läskiä ei musta oikein saa. Aamupaino on aika hyvä homma ja mitta tuohon seuraamiseen. Itsellä liika läski kerääntyy aika totaalisesti tohon vyötärölle. Syöt vaan terveellisesti ja tasasin väliajoin. Itse kyllä en edes bulkilla seuraa kaloreita, vaan syön kokoajan karmeita kasoja ruokaa terveellisesti. Dietillä taas paljon samoja ruokia, niin helpompi seurata paljonko syö. Cleanbulkkia tarvitsee miettiä vain jos on taipumusta lihota kuin vanhat rouvat

Cleanbulkkia kannattaa miettiä, jos tietää paljon kuluttaa, jos ei tiedä omaa kulutusta niin sitä on sit turha yrittää arvailla paljon pitää kaloreita syyä.

Suositut

Back
Ylös Bottom