Plasma- ja LCD tv:n valinnasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JH4
  • Aloitettu Aloitettu
Tulipa eilen hankittua Sonyn 55" EX723 telsu vanhemman 40" Panan HDReady plasman tulalle. Mutta ylläripylläri, Panan plasmassa tuntuisi olleen huomattavasti parempi kuva! Tarkkuus, liike ym. on hyvä Sonyssa, mutta värit ovat suht kuppaiset ja jotenkin harmaan verhon takana. Kokeilin säädellä telkkaria, mutta en tahdo millään saada kirkkaita ja eläväisiä värejä aikaiseksi. Kenelläkään vastaavaa kokemusta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kirjoitin tuossa muutama posti sitten, että päädyin uuden Panasonicin neoplasman hankintaan. Luin tuhat ja yksi arvostelua ja foorumikeskusteluita ja niissä sanoi moni viime posteissakin mainitun Samsungin 51" plasman ostanut, että 3-4vuotta vanhassa Panassa oli heittämällä parempi kuva. Kuulemma vitutti. No peiliinhän saavat katsoa, kun eivät ole kuvaa verranneet in real life. Muutenkin Panasonicin plasmat tuntuu saavan vain suitsutusta osakseen ammattiarvioissa. Oletko koittanut googlettaa esimerkki-säädöt? Niistähän voisi löytyä optimaaliset asetukset.

Kirjoitin tuossa muutama posti sitten, että päädyin uuden Panasonicin neoplasman hankintaan. Luin tuhat ja yksi arvostelua ja foorumikeskusteluita ja niissä sanoi moni viime posteissakin mainitun Samsungin 51" plasman ostanut, että 3-4vuotta vanhassa Panassa oli heittämällä parempi kuva. Kuulemma vitutti. No peiliinhän saavat katsoa, kun eivät ole kuvaa verranneet in real life. Muutenkin Panasonicin plasmat tuntuu saavan vain suitsutusta osakseen ammattiarvioissa. Oletko koittanut googlettaa esimerkki-säädöt? Niistähän voisi löytyä optimaaliset asetukset.

Itse asiassa lähdin aamulla ostamaan sitä Samsungin 555 51" plasmaa 799€ hintaan. Parissa liikkeessä niitä oli näkyvillä, ja aina se kuva näytti jotenkin oudolta. Paha sanoa miten, mutta jotenkin epätarkka ja saturoitunut. Panasonicista oli sitten 50" plasma hintaan 1299€ esillä, mutta Gigantin myyjä ei saanut myytyä sitä ja muutenkin meininki ko. liikkeessä oli aneemista. Menin sitten Expertille (siellä siis on tuo 799€ tarjous) ja aloin katselemaan isompaa 55" Sonyä. Muistelin Sonyn olleen aina testivoittaja, ja kai siinä on pakko olla jotian hyvää kun sitä ei koskaan halvalla saa :D Eli siis päästiin aamun 799€ budjetista 1699€ hintaan :D Siinä vaiheessa jo hiki pukkasi toppatakin alla ja laitettiin visa vinkumaan (paitsi kiitos Nordean, kortti ei vikunutkaan -> kiertelemään kauppalan pankkiautomaatteja kun Nordean konttoristakaan ei rahaa saa klo 13 jälkeen...)

Liiketoisto IMHO tässä tölsyssä on kyllä hyvä, eikä digiTV ohjelmatkaan näytä yhtään pahalta, toisin kuin joissain isoissa telkkareissa missä kaikki on legoa ja kuva nykii kuin epileptinen nyrkkeilijä. Väritoisto vaan ihmetyttää. Netin arvosteluita luin, ja kaikki vaan sanoi kuvaa excillentiksi ja värejä perfectiksi. Kokeilein muutamaa esimerkkisäätöä, mutta ei ne vielä tajuntaa räjäyttäneet. Ehkä tässä on joku sisäänajoaika? Tai sitten olen pilannut silmät liian hyvillä väreillä :D

Nettitelkkari toimii hienosti. Ylen Arenalta just katsotaan muksujen piirrettyjä ja kuva on kuin DVDltä.

edit: on mulla se Pana edelleen alakerrassa, että sikäli mitään ei ole hävitty. Ja PS3:n kuva näyttää ok:lta Sonyssä. Ehkä tämän vempeleen scart tulo on jotenkin kökkö.

Tuon tienkin, mutta se vaan ihmetyttää, kun paketissa lukee 550, mutta koneen tyyppikilvessä on tosiaan tuo scandimalli, eli 555.
Kun tuolta tv valikosta katsoo, niin se näyttää siellä taas tuota PS51D550??
Verkkokauppa ainakin myy molempia malleja 550 on 40€ halvempi ja siitä ilmeisestin puuttuu tuo teräväpiirtoviritin:jahas:

Laitehan on sitten syytä palauttaa, sun ostopapereissa varmaan lukee se ...555

Laitehan on sitten syytä palauttaa, sun ostopapereissa varmaan lukee se ...555

Jep,Kuitissa lukee tosiaan tuo D555 ja tv takana oleva tarrakin on 555, mutta pahviloota oli 550 ja tv valikko väittää D550:jahas:
Pitää kysäistä sitä tuolta Samsungin tuesta alkuviikosta.

Tänään vuokrasin ensimmäisen 3D leffan, joku sukelluspätkä oli ja täytyy sanoa että kokonaisuutena ihan positiivinen kokemus. Ei tuo samsungin aktiivitekniikka aikanaan mun silmiä rasittanut vaan hyvin jaksoi katsoa leffan. Aluksi tekstityksen seuraaminen tuntui hieman rasittavalta koska teksti on niin paljon irrallaan kuvasta mutta nopeasti siihenkin tottui.

Tänään vuokrasin ensimmäisen 3D leffan, joku sukelluspätkä oli ja täytyy sanoa että kokonaisuutena ihan positiivinen kokemus. Ei tuo samsungin aktiivitekniikka aikanaan mun silmiä rasittanut vaan hyvin jaksoi katsoa leffan. Aluksi tekstityksen seuraaminen tuntui hieman rasittavalta koska teksti on niin paljon irrallaan kuvasta mutta nopeasti siihenkin tottui.
Minkä mallin lasit sulla on käytössä?

Tulipa eilen hankittua Sonyn 55" EX723 telsu vanhemman 40" Panan HDReady plasman tulalle. Mutta ylläripylläri, Panan plasmassa tuntuisi olleen huomattavasti parempi kuva! Tarkkuus, liike ym. on hyvä Sonyssa, mutta värit ovat suht kuppaiset ja jotenkin harmaan verhon takana. Kokeilin säädellä telkkaria, mutta en tahdo millään saada kirkkaita ja eläväisiä värejä aikaiseksi. Kenelläkään vastaavaa kokemusta?
Onko Sonyssa mahdollisesti mattapintainen näyttö ja Panassa peilipinta? Esimerkkinä mulla on tuommonen 400 euron hd ready plasma tv jossa on ihan uskomattoman hienot värit, mutta toisaalta taas näyttö toimii peilinä sen verran pahasti että huoneen kaikki valot on aina sammutettava. Mattapintaiset näytöt tuppaa olemaan "harmahtavia" likaisen näköisiä. Suurin osa telkkareista tuntuu kuitenkin nykyään omaavan nykyään semikirkkaan pinnan, mikä on jonkinlainen kompromissi heijastavuuden ja värien kirkkauden välillä.

Onko Sonyssa mahdollisesti mattapintainen näyttö ja Panassa peilipinta? Esimerkkinä mulla on tuommonen 400 euron hd ready plasma tv jossa on ihan uskomattoman hienot värit, mutta toisaalta taas näyttö toimii peilinä sen verran pahasti että huoneen kaikki valot on aina sammutettava. Mattapintaiset näytöt tuppaa olemaan "harmahtavia" likaisen näköisiä. Suurin osa telkkareista tuntuu kuitenkin nykyään omaavan nykyään semikirkkaan pinnan, mikä on jonkinlainen kompromissi heijastavuuden ja värien kirkkauden välillä.

Toi onkin muuten varmaan totta, itsekin mietin tuota päivänä eräänä. Ja taisi netissäkin olla maininta anti-glare pinnoituksista jne. Panasonicissa tosiaankin on ihan lasipinta, joka periaatteessa heijastaa paljon. Mutta itseäni se ei ole haitannut pätkääkään ja toisaalta kun perheessä on 3v poika, mikä koko ajan hieroo rasvaisilla sormilla telkkaria, on lasipinnan puhdistaminen aika helppoa.

Ihmettelen, että miksi noihin telkkareihin pitää laittaa kaikenlaisia dynaamisia säätöjä ja motion flow kikkoja. Ne kun pistät päälle, niin väri ja kirkkaus pumppaavat edes takaisin leffan aikana, ja kaikki muuttuu omituisen teräväksi. Ihan kuin Sonyn telkkari tietäisi leffan ohjaajaa paremmin miltä kaiken tulisi näyttää. Varsinkin se motion flow muuttaa leffat halvalla käsikameralla kuvatun näköiseksi.

Mutta telkkarikuva tuossa on kyllä aika hyvä. Vaikka katselen telsua about 2m päästä, ei digilähetyksien palikoita ym. näy häiritsevästi.

Mulla on kans tuo ex723 ja laitoin tuon sivun http://www.facebook.com/media/set/?...50335438.55635.110909255620125&type=3&theater asetuksilla kuvan ja olen ollut tyytyväinen. Nuo asetukset ovat 40 tuumaiselle mutta näyttäs toimivan isommillekin.

Otan nuo kokeiluun vähäksi aikaa. Ekalla silmäyksellä näyttää vähän kellertävältä? Mutta ainoa ropleema tuossa ruudussa tuntuisi olevan se, ettei sitä saa millään kirkkaaksi. Backlightit ym. on tapissaan, mutta silti saisi olla vähän lisää tehoja. Onkohan tähän olemassa joku tehdasvalikko, mistä saisi pumpattua vielä lisää tehoja?

Otan nuo kokeiluun vähäksi aikaa. Ekalla silmäyksellä näyttää vähän kellertävältä? Mutta ainoa ropleema tuossa ruudussa tuntuisi olevan se, ettei sitä saa millään kirkkaaksi. Backlightit ym. on tapissaan, mutta silti saisi olla vähän lisää tehoja. Onkohan tähän olemassa joku tehdasvalikko, mistä saisi pumpattua vielä lisää tehoja?

Perkule kun en muista mutta joku automaattinen valonsäätö tai energia säätö piti ottaa pois. Samoin kun taistelin perkeleen kauan että löysin sen automaattisen ääni säädön pois päältä.
Muuten tästä töllöstä sen verran että onko kukaan saanut 5.1 ääniä kulkemaan esim. seuraavalla systeemillä. Ps3 siitä hdmi töllöön ja töllöstä optinen kaapeli vahvariin. Mä en alkuun saanut niitä ääniä oikein millään. Mutta sitten kun kytken töllöstä pois omat kajarit niin sitten kulkeekin ääni 5.1 laadulla.

No mulla on HDMI pleikkarista töllöön, ja sieltä optinen ulostulos Yamahan vahvistimelle. Mutta dolbystä on paha sanoa, kun mulla on 3.1 systeemi :D Toi omien kajareiden poiskytkentä vaan on vähän hankala, kun se(kin) on monen valikon takana. Siispä vedän vain volymit nollille telkkarista...

No mulla on HDMI pleikkarista töllöön, ja sieltä optinen ulostulos Yamahan vahvistimelle. Mutta dolbystä on paha sanoa, kun mulla on 3.1 systeemi :D Toi omien kajareiden poiskytkentä vaan on vähän hankala, kun se(kin) on monen valikon takana. Siispä vedän vain volymit nollille telkkarista...

Silloin sulla ei tule digitaalisena ääni ulos vaan normina. Sitten kun kytkee sen sen omat kajarit pois niin sitten tulee digitaalisena. Ainakin mun vahvari sitten ilmoittaa näin. Mulla on logitekin kaukosäädin jolla saa ohjelmoitua että kun valitsen pleikan niin se ohjaa töllöstä suoraan kajarit pois jne. Joten se on mulla helppoa.

Onko DVB-T2 joku pohjoismainen juttu? Sama Panasonicin töllö saksasta ostettuna ei specsien mukaan sisällä kyseistä viritintä, mutta suomesta ostettuna sisältää. Tai sitten sitä ei vain ole saksan mallissa mainittu. Siinä on vain: DVB-C, DVB-S, DVB-T. Muuten specsit tuntuu olevan identtiset. Hieman mietityttää maksaa 200€ enemmän siksi, että siinä on vielä yksi viritin lisää. Toki jos se on tulevaisuudessa must have -juttu, niin sitten ei auta...

Silloin sulla ei tule digitaalisena ääni ulos vaan normina. Sitten kun kytkee sen sen omat kajarit pois niin sitten tulee digitaalisena. Ainakin mun vahvari sitten ilmoittaa näin. Mulla on logitekin kaukosäädin jolla saa ohjelmoitua että kun valitsen pleikan niin se ohjaa töllöstä suoraan kajarit pois jne. Joten se on mulla helppoa.

Kyllähän se diginä tulee, sillä ääni kuuluu vahvistimen kautta, ja telkkarin ja vaffarin välillä on vain kuitukaapeli :D Eli pakko sen on digitaalista olla. Dolbystä taas on paha sanoa, kun tuo Yamahan vahvistin on aina mielestään dolby tiloissa. Harmony-kaukosäädin mullakin oli 2 viikkoa, ja sitten muksu paukutti sen pöytää vasten paskaksi. En osta uutta kakea ennen kuin kakarat muuttaa pois kotoa. Onneksi nuo HDMI kaapelit mahdollistavat esim. pleikkarin kontrollin telkkarin kakella. Vahvistin vaan on sen verran vanha, että se ei ole HDMIstä kuullutkaan (eikä digiboksikaan...)

Kyllähän se diginä tulee, sillä ääni kuuluu vahvistimen kautta, ja telkkarin ja vaffarin välillä on vain kuitukaapeli :D Eli pakko sen on digitaalista olla. Dolbystä taas on paha sanoa, kun tuo Yamahan vahvistin on aina mielestään dolby tiloissa.
No mulla kanssa kuitukaapeli. Mutta jos töllössä on omat kajarit päällä niin ei vahvari ei ota vastaan kuin analogisen äänen. Kun katkaisen töllöltä kajarit pois niin heti vahvarissa rapsahtaa digitaalisen äänen merkit näyttöön. Kyselin tuota joskus joltain forumilta(ulkomainen) niin siellä sikäli jos ymmärsin oikein niin selittivät sen niin että joku asetus on tehdas asetuksissa niin että se ei päästä läpi digitaalista sillä siinä tulisi jotain viivettä tai jotain. Alkuun huomasin myös sen että jos töllön kajarit oli päällä ja vahvarissa pro logig tila niin töllön kajareissa tuli puhe hieman aikaisemmin kuin keskikajarista.
Mulla kans sama juttu että vahvari ei tunne hdmi paikkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom