Pitkän miehen treeni?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
54
Mun ongelma on se, että pituutta on 193 ja tuntuu että treeni ei vaikuta lihasta kasvattavasti. Syön paljon ja terveellisesti, paino noussut lähes 5 kg kesästä. Treenaan 4 krt/vko. Jako:Ma Rinta/ojentajat, Ti Lepo, Ke Selkä/takareidet, To Etureidet/pohkeet, Pe Lepo, La olkapäät/hauikset... vatsaa 3 kertaa viikossa. Alku syksyn treenasin "lihas kuntoa kehittävästi" 10 sarjaa jopa 13 sarjaa per lihasryhmä. Hyvä että pääsin salilta pois kun paikat aivan loppu, nyt aloitin semmosen 6-8 sarjaa per lihas ryhmä mutta tuntuu että treenit päättyy kesken. Miten te, yli 190 cm pitkät treenaatte? Oletteko huomannu sarjojen määrissä tai toistojen pituudella mitään eroa?:joulu4:

Eiköhän se lihas kasva kaikista parhaiten yli kympin toistoilla. Välillä myöskin pienemmät toistomäärät rokkaa, että saadaan pidettyä voimatasot yllä ja erityyppistä rasitusta lihaksille.

No se nyt vaan on niin, että sitä näkyvää lihasmassaa on hiton paljon vaikeampi saada kuin lyhyen miehen mutta, kyllä se ajan kanssa sitten alkaa näkymään...kai;)

Saman mittaisia ollaan.
Treenaan noin 8-10 päivän kierrolla, jalat ehkä vieläkin harvemmin.
Jako:
1. rinta-hauis
2. selkä
3. jalat
4. olkapäät-ojentajat
treeniä noin joka toinen päivä.
Treenivuosia takana 16 ja painoa kertynyt siinä ajassa kolmisenkymmentä kiloa.
Vaihdoin voimanoston pumppitreeniin äskettäin.
Ihan vaan omaksi ja vaimon iloksi treenaan enään.

Tee kovia perusliikkeitä Mave Pena kyykky jotka pistää vituttamaan kehon ja mielen. Turha tuhlata aikaa/energiaa pikkuliikkeisiin.
Toistot 6-12 seutuun. Ei se IMO ole niin toistolleen aina, tee siltä mikä tuntuu hirveältä.

Pitkillä ihmisillä kuten itsekkin 188cm on yleensä vaikeutena se, että kädet ja jalat tykkää olla aika lonkeroita :(

PS, koe pituus lahjana, älä haittana

kyllähän se massa tulee 8-15 toiston sarjoilla...

se on totta että pitkän henkilön on vaikea saada pyöreitä lihaksia...no kun vartta ja siinä massaa niin kyllä kelpaa olla...itelläkin mittaa 188cm ja siihen on hyvä rakentaa..

Kun hoipuin salille pentuna olin 185 pitkä ja painoin 65 kiloa. Tästä mulla on koulun terkan paperi todisteena... Kolme vuotta myöhemmin olin saavuttanut nykypituuden 190 mutta paino lisääntyi tuskaisen hitaasti. En ole ikinä ottanut mitään lisäravinteita vaan syönyt vain terveellisesti ja paljon. Aluksi turhautti kun tein just niin kuin Franco Columbu käski kirjassaan "Kehonrakentaja voittaa" mutta pysyin pyykkiseipäänä. Lopulta leveyttä tuli, muttei treenaamalla vaan normaalisti kasvamalla. Moni pitkä, hoikka kundi kasvaa "mieheksi" vasta reilusti yli kaksikymppisenä. Vähän vitutti kun yhden (ulkomaan)kesän jälkeen kaverit tuli puristelemaan ja nauroi että mitä nappeja olet alkanut vetää. Just tona kesänä en treenannut lainkaan!

Muistiini ovat piirtyneet tulisin kirjaimin Columbun sanat: pitkillä, hoikilla tyypeillä on hyvä erottuvuus mutta lihasten kasvaminen vaatii pitkäjännitteisyyttä. Lämmitellä pitää hyvin. Reisiin ja olkavarsiin sain helposti pyöreyttä lisäämällä painoa mutta forkut ja pohkeet oli ja on aika mehupillit. Minkäs teet kun ranteen ja nilkan luut on kuin tytöllä. Kävin yli sadassa kilossa mutta painoa oli vaikea pitää ylhäällä. Motivaatio ja aika loppui joten siirryin potkulajeihin, nykyään painoja vain harvakseen. Nyt teen pitkiä sarjoja paljoilla toistoilla, paljon liikkuvuus- ja notkeusharjoituksia ja aerobista.

Neljäänkymppiin on vielä muutama vuosi aikaa; nyt kun on tietoa voisi kokeilla uutta alkua ja kasvaa isoksi muttei aikuiseksi! Mikäs muuten sai ketjun aloittajan kasvattamaan kokoa yli kolmikymppisenä? Ei kai vain 30-kriisi? t. nimim. Kokemusta on...
:whip:

Miksi yli 30v treenaa massaa?

Sulle Koipireisi: Olen reenannu enemmän ja vähemmän jo 15 vuotta. Lopetin muut lajit joku vuosi sitten ja nyt oikeastaan ainoo laji jota voin treenata silloin kun haluan, eli kakaroiden ja muijan reenien jälkeen, on punttisalilla käynti. Olen aina tykänny treenaamisesta joten en osaa kokonaan lopettaakaan. That´s why. :thumbs:

Hmm.. Pituutta 197 ja treenaan samalla lailla kuin kaikki muutkin..
Tosin olen vielä nuori ja kokematon pulkan naru, mutta kyllä se tästä! :thumbs:
Pitkä on kiva olla! (tosin nuorempana se ei ollu NIIN kivaa)

niinhän se on.Kärsivällisyyttä.

Itse vedin 5kk 185cm 65kg ->75kg ihan hirveällä syömisellä, läskiä ei kasaantunut mihinkään sen kummemmin. Nyt on paino pysähtynyt 78kg.

Vaikeaahan se on jos pituutta löytyy esim 201cm, kuten eräällä toverilla. Vaikka painoa olisi 95kg niin tuntuu toivottomalta alkaa rakentamaan mitään siihen naruun :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllähän sitä näyttäisi suhteessa lihaksikkaammalta, jos pituutta olisi reilut 10 cm vähemmän (nyt 195 cm), mutta minkäs teet. Pitää vain tyytyä katselemaan muita ylhäältäpäin. :)

Ren Hoek: akka ja lapset on paras kannustin mennä salilla ja viipyä siellä :D Mulla tuli juuri 18 vuotta salia täyteen. Pienten lasten kanssa joko treenaa uutisten jälkeen tai ei ollenkaan... Näin pitkän "uran" jälkeen pitää kai ottaa selvä tavoite, vaikka sitten kasvu tai penkkitulos, tai lopettaa kokonaan ja asettua odottamaan kuolemaa ;)

ps Pitkät saa enemmän. Tutkittu juttu.

Takaisin aiheeseen

Pitkät miehet valittavat kovin paljon jotain mystistä kirousta, jonka mukaan kukaan yli 185-senttinen äijä ei voi kasvattaa isoja reisiä / käsiä / pohkeita / m**aa...

Tosiasia vain on, ettei tällä "kirouksella" ole mitään tieteellistä pohjaa. Ainoastaan se, että pitkä mies joutuu kasvattamaan monta kymmentä kiloa enemmän lihasta näyttääkseen samalta kuin normipituinen 175-senttinen tappi, on aito pituudesta johtuva haitta kehonrakennuksessa. Yksittäisten lihasryhmien kasvattamisen vaikeus ei puolestaan liity mitenkään ihmisen pituuteen, vaan on yksilökohtainen asia.

Otan itseni esimerkiksi, vaikken kovin pitkä olekaan (188-189 cm). Muut lihakset ovat aina kasvaneet kovalla treenillä / hyvällä ruokavaliolla / riittävällä levolla, paitsi
- Reidet
- Kädet.

Noiden reisien kohdalla olen kuullut usein ettei ole mikään ihmekään etteivät ne ole kehittyneet sillä "pitkien miesten on melko mahdoton kasvattaa isoja reisiä".

Bullshit.

Kyseiset lihasryhmät ovat omia heikkoja kohtiani tasan yhdestä syystä: lihasten epäsuotuisat kiinnityskohdat (reisilihakset eivät ala polven vierestä vaan 5-10 senttiä polven yläpuolelta; hauiksen ja kyynärvarren välissä on selvä "aukko" eli hauislihas alkaa kaukana kyynärtaipeesta). Vastaavasti parhaat lihasryhmäni (selkä, rinta) ovat kiinnityskohdiltaan suotuisan pitkät.

Yksittäisten lihasten kasvupotentiaali riippuu aivan täysin lihaksen suhteellisesta pituudesta ja tätä kautta lihassolujen määrästä. Ei yksilön pituudesta. Miten muuten esimerkiksi Godzilla Kokkosella (~ 185 cm) voisi olla Suomen keholavojen parhaat koivet, kun yleisesti uskotaan etteivät pitkät miehet voi kasvattaa massiivisia jalkoja.

Puhuin asiasta erään salillani treenaavan pitkähkön (185 cm) entisen raskaan sarjan SM-mitalistin ja pitkän uran kilpailijana tehneen herrasmiehen kanssa. Hän oli saanut reitensä kasvamaan aivan normaalilla syväkyykyllä (yksi liike jota myös pidetään mystisesti sopimattomana pitkille miehille) koska liike oli yksinkertaisesti sopiva ja luonnollinen hänelle.

Hän mainitsi tietävänsä kuitenkin monia yhtä pitkiä kilpailijoita, jotka eivät ikinä kyenneet saamaan paljoakaan irti kyykkäämisestä. Arveli asian johtuvan nimenomaan lihasten kiinnityskohdista ja yksilökohtaisista eroista, ei niinkään miehen pituudesta.

Bottom line: pituudesta ei ole kehonrakennuksessa mitään muuta haittaa kuin se, että ruhoon on taiottava monta kertaa enemmän lihasmassaa kuin lyhyempien kaverien jos halutaan näyttää yhtä lihaksikkaalta. Tämäkään ei ole paha juttu jos pitkäjänteisyyttä riittää, sillä mikään ei näytä niin kovalta kuin massiivinen pitkä mies. Vanha kilpakehonrakennuksen totuus: a good tall man will always beat a good short man.

Pituudella ei ole merkitystä sopivia harjoitusliikkeitä valitessa. Yksilön omat välitykset ja lihasten kiinnityskohdat ratkaisevat, eli on vain itse pyrittävä kokeilun kautta löytämään ne itselleen sopivimmat liikkeet. Oli sitten 175 tai 195 senttiä pitkä.

Lihas kasvaa solutasolla aivan samalla tavalla sillä 175-senttisellä kuin 195-senttiselläkin tyypillä. Eli toimiva yhdistelmä kovaa treeniä, suuria määriä terveellistä ruokaa ja unta ovat kasvun perusedellytykset.

Pitkien miesten ei tarvitse treenata mitenkään eri tavalla kuin muidenkaan. Kaikki kasvavat samoista asioista. Ainoa asia, mikä on erilaista pitkällä miehellä on sen näyttävän lihasmassan saavuttamiseen tarvittava aika. Näyttääkseen lihaksikkaalta lyhyen miehen kun ei tarvitse kasvattaa kuin parhaassa tapauksessa puolet siitä kilomäärästä lihasmassaa joka pitkän miehen tarvitsee. Eli pitkänä on oltava kärsivällisempi.

Re: Takaisin aiheeseen

Originally posted by Hulkki

Otan itseni esimerkiksi, vaikken kovin pitkä olekaan (188-189 cm). Muut lihakset ovat aina kasvaneet kovalla treenillä / hyvällä ruokavaliolla / riittävällä levolla, paitsi
- Reidet
- Kädet.

Noiden reisien kohdalla olen kuullut usein ettei ole mikään ihmekään etteivät ne ole kehittyneet sillä "pitkien miesten on melko mahdoton kasvattaa isoja reisiä".

Bullshit.

Kyseiset lihasryhmät ovat omia heikkoja kohtiani tasan yhdestä syystä: lihasten epäsuotuisat kiinnityskohdat (reisilihakset eivät ala polven vierestä vaan 5-10 senttiä polven yläpuolelta; hauiksen ja kyynärvarren välissä on selvä "aukko" eli hauislihas alkaa kaukana kyynärtaipeesta). Vastaavasti parhaat lihasryhmäni (selkä, rinta) ovat kiinnityskohdiltaan suotuisan pitkät.

Samat puutteet löytyy, eikä asialla ole tekemistä pituuden kanssa (188cm), esim Jiipee Pulkkisella (alle 170cm) on myös Hulkin esimerkin kaltaiset kiinnityskohdat käsissä ja reisissä, helvetin kovalla työllä, keskittyneellä treenillä, ja painoegoilun unohtamisella hänkin sai massiiviset reidet ja 60 senttiset kädet.

Jeps, näin on, ei muuta kuin reeniä. Itsellä pituutta 196 cm ja kun alon käymään salilla helmikuussa 2003 painoa oli melko lailla tasan 100 kg. Nyt painoa on 111 kg ja vasta nyt itse alan nähdä lihaksissa muutoksia parempaan suuntaan. Toki nostettavat painot ovat menneet eteen päin koko ajan mutta peilistä ei ole näkynyt mitään uutta. Eli tuo mitä Hulkki sanoi, että massaa tarvitaan paljon lisää ennen kuin alkaa näkymään mitään pitää paikkaansa.

En koe, että mikään liike olisi minulle 'kielletty' sen takia, että olen pitkä. Samalla tavalla menee mavet ja kyykyt kuin muillakin. Tosin kyykyt olen uskaltanut ottaa mukaan vasta kaksi kuukautta sitten. Tekniikkaa kannattaa harjoitella ennen kuin ottaa isoja painoa (itselleen) mukaan. Pelkällä tangolla aloitin mavet ja kyykyt vaikka sain säälittäviä katseita osalleni.

Uskon vakaasti siihen, että sitten kun lihasmassaa alkaa olla riittävästi niin pitkät ja isot lihakset ovat huomattavasti paremman näköiset kuin pienet ja pyöreät :kippis1:

Originally posted by vsq
Kyllähän sitä näyttäisi suhteessa lihaksikkaammalta, jos pituutta olisi reilut 10 cm vähemmän (nyt 195 cm), mutta minkäs teet. Pitää vain tyytyä katselemaan muita ylhäältäpäin. :)

Joo sama täällä. :D

Hulkki puhui hyvin.
Pitkä ja massiivinen on vaikea yhdistelmä, mutta jos sen saavuttaa niin näyttää todella kovalta.

Minkälaisilla liikkeillä sitten taistelette noita lihasten kiinnityskohtien ongelmaa vastaan? Itsellä on juuri tuollainen älytön rako kyynärtaipeen ja hauiksen välissä( yli 4cm).

Re: Takaisin aiheeseen

Originally posted by Hulkki
Hulkki, mä luulen, että sun kädet ovat heikot, koska treenaat niitä liian vähän ja jaloissa ei ole tarpeeksi kokoa, koska uskot, että omg hard koarrr -kyykky tekee kaikkien kintut autuaiksi. Korjaa toki, jos olen väärässä ja olet viime aikoina antanut erilaista ärsykettä reisillesi kuin vain kyykkyä.

Originally posted by Parkkala
Minkälaisilla liikkeillä sitten taistelette noita lihasten kiinnityskohtien ongelmaa vastaan? Itsellä on juuri tuollainen älytön rako kyynärtaipeen ja hauiksen välissä( yli 4cm).

Se on sitten kasvatettava niin isot forkut, että se rako menee umpeen. Rannekääntöjä kehiin vaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom