Pitkän miehen treeni?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Re: Re: Takaisin aiheeseen

Originally posted by Tomi
Hulkki, mä luulen, että sun kädet ovat heikot, koska treenaat niitä liian vähän
Olen jo melkein vuoden ajan yrittänyt saada 8-päiväisen treenikierron aikana käsille yhden suoran ja yhden epäsuoran treenin. Tällä hetkellä jako on:

1 Kädet (6 sarjaa hauista, 6 sarjaa ojentajaa, forkut)
2
3 Etureidet
4
5 Selkä, olkapäät
6
7 Takareidet
8

jaloissa ei ole tarpeeksi kokoa, koska uskot, että omg hard koarrr -kyykky tekee kaikkien kintut autuaiksi. Korjaa toki, jos olen väärässä ja olet viime aikoina antanut erilaista ärsykettä reisillesi kuin vain kyykkyä.
Syväkyykyn totesin itselleni sopimattomaksi liikkeeksi sen jälkeen kun olin sitä 3 vuotta tuloksetta hinkannut. Olisihan tuon voinut aiemminkin tajuta, mutta aivan joka paikassa missä etsitään syitä jalkojen huonoon kehitykseen otetaan päällimmäiseksi syyksi se ettei kyykätä eikä kyykätä tarpeeksi syvään.

Muutama kuukausi sitten vaihdoin puolikyykkyyn (jää hieman parallelista) ja vaikka painot on vain asteen isommat (10-20 kg) kuin syväkyykyssä polttaa liike etureidet aivan karrelle. Yritän nyt kasvatella sarjapainoja muutaman kuukauden jos ne reidet näyttäisivät siitä sitten kasvun merkkejä. Lisäksi olen tehnyt hackia aika paljon ja silloin tällöin ojennusta. Prässiä en saa tuntumaan etureisissä. Etukyykky on pitkään ollut jonotuslistalla mutten ole vielä keksinyt miten sen voisi laittaa jaettuun ohjelmaan ilman että olkapäiden palautuminen kärsisi.

Joka tapauksessa uskon sen pääsyyn kyseisten lihasryhmien kehittymättömyyteen olevan juuri noissa kiinnityskohdissa, jotka ovat niin selkeästi nähtävissä. Ja koska kiinnityskohdat eivät ole parhaat mahdolliset on vain keksittävä käsille ja reisille parhaat mahdolliset treenitavat kun muut lihasryhmät kehittyvät normaalitreenilläkin.

Ok, Hulkki. Mä muistin, että otit hauiksille jotain yhden sarjan tai vastaavaa, mutta se olikin tuo rinta, mikä jäi vähemmälle huomiolle, koska se on vahvimpia lihasryhmiäsi. Sitten jalkajumppaan. Ootko koittanut tehdä reilusti pitempää sarjaa lyhyemmillä palautuksilla? Ja miten ihmeessä prässin voi tehdä siten, että se ei kävisi etureisille?

Originally posted by ironchef
Mihin lyhyt tappi loppuu ja mistä alkaa pitkä?

no eikö normipituus ole 180cm?...joten lyhyt on mun mielestä alle 170cm..ja sit pitkä alkaa 190cm->..mut nämä ovat makuasioita..:)

ite olen aika pitkä 189cm jan kuitenki en mikää massava. niin kuin hulkki sanoi että paras näky on se että on pitkä ja lihaksikas.

PS. mä en jaksa syödä niin paljon mutta syön kuitenki normaalia enemmä, mutta suositelkaa jotain hyvää massan lisääjää ku monet on vaan sellasia sokerilisääjiä.

Originally posted by Hulkki
Prässiä en saa tuntumaan etureisissä.

Itse olen parhaimmat tulokset, siis massaa ja voimaa saanut, tekemällä ennen prässiä ja ensimmäisenä liikkeenä 2-3 kovaa sarjaa ojennusta toistoilla 10-20. Tämän jälkeen reidet mielettömässä pumpissa kävellään kökkö jaloilla prässiin :evil:

Ensimmäisestä toistosta lähtien aivan mieletön tuntuma reisissä :thumbs:

Joo ja siis mulla on tollaset vähän turhan pitkä jalat kanssa :(

Erilaiset kyykyt niin vapaalla tangolla, smithissä kuin hilavitkuttimetkin on kokeiltu, mutta aina olen palannut ojennus+prässi -yhdistelmään...

Noista kuudesta ojentajasarjasta kolme on dippiä; riittää aivan mainiosti rinnalle.

Mjoo, imo, hieman on poikkeavat treenimetodit sulla. Muistelin joskus aiemminkin lukeneeni tuon saman.
Mutta jos toimii, niin ei muutakun salille pumppaamaan itsensä naannyksiin!

:offtopic:
Muistelin että kerroit samaisessa treadissa vaihto-oppilas vuodestasi jenkeissa.. Missas pain sen vietit? :offtopic:

Originally posted by Tomi
Ootko koittanut tehdä reilusti pitempää sarjaa lyhyemmillä palautuksilla?
Jonkin verran, tosin transitio pidempiin sarjoihin lyhyillä palautuksilla on vasta käynnissä. Nyt jonkin aikaa on lyhyimmissäkin sarjoissa ollut aina se 10 toistoa ja apuliikkeissä (hack, ojennus) kympistä ylöspäin. Prässissä olen silloin tällöin yrittänyt ottaa jotain 30-40 toiston sarjaa mutta kuten sanoin se ei ota mulla etureisiin vaan pakaroihin ja alaselkään, joka muuten menee todella kivuliaasti pumppiin noista pitkistä prässisarjoista.

Joka tapauksessa aloitan kohta jaon, jossa 8 päivän aikana on jaloille kaksi treeniä. Ensimmäisessä teen puolikyykkyä 3x10 ja suorin jaloin mavea 3x6. Toisessa treenissä 2-4 pitkää sarjaa koukistusta ja hackia lyhyillä palautuksilla.

Ja miten ihmeessä prässin voi tehdä siten, että se ei kävisi etureisille?
Perinteisellä 45 asteen liukuprässillä olen tehnyt; jos otan niin alas kuin mahdollista perse irtoaa reippaasti penkistä ja alaselkä sanoo auts. Jos taas teen lyhyempää liikettä siten että perse pysyy paikallaan menee silti alaselkä julmaan pumppiin ja perse tekee nostotyön. Ainoastaan vipuvarsiprässissä olen saanut etureidet tekemään pääosan duunista, mutta nykyisellä salillani ei ole vipuvarsiprässiä (kaksi 45 asteen prässiä ja yksi pystyjalkaprässi).

Nipsu: Dallasin (TX) pohjoispuolella, aika rauhallisella asuinalueella.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Perinteisellä 45 asteen liukuprässillä olen tehnyt; jos otan niin alas kuin mahdollista perse irtoaa reippaasti penkistä ja alaselkä sanoo auts. Jos taas teen lyhyempää liikettä siten että perse pysyy paikallaan menee silti alaselkä julmaan pumppiin ja perse tekee nostotyön. Ainoastaan vipuvarsiprässissä olen saanut etureidet tekemään pääosan duunista, mutta nykyisellä salillani ei ole vipuvarsiprässiä (kaksi 45 asteen prässiä ja yksi pystyjalkaprässi).

Mulla on myös hieman ongelmia saada prässiä tuntumaan etureisissä. Itselläni on auttanut etukäteisväsytykset etureisille. Varmaan tiesit, että prässiäkin voi kohdistaa eri paikkoihin. Jos jalkaterät ovat yläosassa, niin liike kohdistuu lähinnä pakaroille, ja takareisille, ja ihan viimeisin ojennus vasta etureisille. Kun laittaa jalkaterät mahdollisimman alas, saa paremman tuntuman etureisille.

Originally posted by Elchubagabra
Varmaan tiesit, että prässiäkin voi kohdistaa eri paikkoihin. Jos jalkaterät ovat yläosassa, niin liike kohdistuu lähinnä pakaroille, ja takareisille, ja ihan viimeisin ojennus vasta etureisille. Kun laittaa jalkaterät mahdollisimman alas, saa paremman tuntuman etureisille.
Ollut tiedossa jo monta vuotta, ja vaikka teenkin prässin jalat kapealla ja levyn alaosassa ottaa se silti rasitusjärjestyksessä perseeseen, alaselkään, takareisiin ja noiden jälkeen jos edes mahdollista, etureisiin.

Tämän takia teenkin sen puolikyykyn lisäksi hackia, joka ottaa todella hyvin etureisiin. Jos prässiä rupeaisin tahkoamaan ottaisin siihen alle varmaan etukäteisväsytyksen.

Pituutta 193cm, painoa ollut parhaillaan 99kg viime keväänä. Tällä hetkellä 5kg vähemmän ilkeän tauon takia.. tosin rasva% alentunut.

Hulkki: Itsellänikin on tuo hauiksen kiinnityskohta epänormaalin kaukana kyynärtaipeesta, mutta tästä huolimatta on olkavarsieni kehitys aina ollut huomattavasti parempaa, kuin muiden lihasten. Tuntuu, ettei niille tarvitse edes tehdä juuri mitään ja silti kasvavat. Eli mihin perustat tuon väitteen, että lihasten kiinnityskohdat vaikuttaa siihen, kuinka hyvin voi kehittyä? Minulla siis hauislihakset on aina ollut suhteellisen voimakkaat, sekä isot (korkeat).

Onkohan näistä tutkimuksia.. voiskin vilkuilla intternetskusta->

Originally posted by Ren Hoek
Mun ongelma on se, että pituutta on 193 ja tuntuu että treeni ei vaikuta lihasta kasvattavasti. Syön paljon ja terveellisesti, paino noussut lähes 5 kg kesästä. Treenaan 4 krt/vko. Jako:Ma Rinta/ojentajat, Ti Lepo, Ke Selkä/takareidet, To Etureidet/pohkeet, Pe Lepo, La olkapäät/hauikset... vatsaa 3 kertaa viikossa. Alku syksyn treenasin "lihas kuntoa kehittävästi" 10 sarjaa jopa 13 sarjaa per lihasryhmä. Hyvä että pääsin salilta pois kun paikat aivan loppu, nyt aloitin semmosen 6-8 sarjaa per lihas ryhmä mutta tuntuu että treenit päättyy kesken. Miten te, yli 190 cm pitkät treenaatte? Oletteko huomannu sarjojen määrissä tai toistojen pituudella mitään eroa?:joulu4:

Ei auta kuin yrittää vääntää 10 toiston sarjaa isoilla romuilla.

Vaikeaa taa homma kuitenkin on nimim.195cm

Originally posted by strike
mihin perustat tuon väitteen, että lihasten kiinnityskohdat vaikuttaa siihen, kuinka hyvin voi kehittyä? Minulla siis hauislihakset on aina ollut suhteellisen voimakkaat, sekä isot (korkeat).
Ihan peruslogiikallahan toi selitetään: lyhyessä lihaksessa on todennäköisesti vähemmän lihassoluja joita kasvattaa kuin pidemmässä, ja koska lihassolujen määrä on yksi kasvupotentiaalin määrittävistä tekijöistä voidaan yleisesti sanoa että mitä pidempi lihas sitä suuremmaksi sen voi kasvattaa.

Sääntöön löytyy myös poikkeuksiä, kuten Albert Beckles, Franco Columbu ja ilmeisesti myös sinä (huonoista kiinnityskohdista huolimatta helposti kehittyvä lihas). Tämä johtuu sitten siitä, että vaikka lihas on normaalia lyhyempi on siinä ollut normaalia enemmän lihassoluja suhteessa pituuteensa to begin with, jolloin kasvu on nopeampaa ja kokopotentiaali suurempi. Tällaisissa tapauksissa hauis voi kasvaa lyhyytensä takia hienon korkeaksi ja saattaa näyttää isommalta kuin oikeasti massiivisempi (tilavampi) pitkä mutta matala hauis.

Lihaksen kiinnityskohdat on siis vain yksi lihaksen kasvupotentiaaliin vaikuttava tekijä. Muita ovat mm. lihassolujen määrä, niiden tyyppi, hormonitasot noin yleisesti...

Originally posted by Ren Hoek
Mun ongelma on se, että pituutta on 193 ja tuntuu että treeni ei vaikuta lihasta kasvattavasti. Syön paljon ja terveellisesti, paino noussut lähes 5 kg kesästä. Treenaan 4 krt/vko. Jako:Ma Rinta/ojentajat, Ti Lepo, Ke Selkä/takareidet, To Etureidet/pohkeet, Pe Lepo, La olkapäät/hauikset... vatsaa 3 kertaa viikossa. Alku syksyn treenasin "lihas kuntoa kehittävästi" 10 sarjaa jopa 13 sarjaa per lihasryhmä. Hyvä että pääsin salilta pois kun paikat aivan loppu, nyt aloitin semmosen 6-8 sarjaa per lihas ryhmä mutta tuntuu että treenit päättyy kesken. Miten te, yli 190 cm pitkät treenaatte? Oletteko huomannu sarjojen määrissä tai toistojen pituudella mitään eroa?:joulu4:

Sillo ku treenasin massaa nii jotain 10 paikkeilla toistot oli nytten kun voimaa yritän kehittää nii siinä olen huomannut että mulla se voima kehittyy parhaiten semmosilla 4-6 toistoilla,jos mennää alemmas nii tulee lukko heti kohta.

Re: Takaisin aiheeseen

Otan itseni esimerkiksi, vaikken kovin pitkä olekaan (188-189 cm). Muut lihakset ovat aina kasvaneet kovalla treenillä / hyvällä ruokavaliolla / riittävällä levolla, paitsi
- Reidet.
- Kädet.

Noiden reisien kohdalla olen kuullut usein ettei ole mikään ihmekään etteivät ne ole kehittyneet sillä "pitkien miesten on melko mahdoton kasvattaa isoja reisiä".

Bullshit.

Kyseiset lihasryhmät ovat omia heikkoja kohtiani tasan yhdestä syystä: lihasten epäsuotuisat kiinnityskohdat (reisilihakset eivät ala polven vierestä vaan 5-10 senttiä polven yläpuolelta; hauiksen ja kyynärvarren välissä on selvä "aukko" eli hauislihas alkaa kaukana kyynärtaipeesta). Vastaavasti parhaat lihasryhmäni (selkä, rinta) ovat kiinnityskohdiltaan suotuisan pitkät.

Nostetaampa tämä taas ylös kun alkoi kiinnostamaan aihe. Itselläni on juuri samanlaiset ongelman kuin hulkilla, eli lihakset eivät ole tarpeeksi pitkiä reisissä ja hauiksissa, ehkä myös ojentajassa saattaa olla samaa vikaa, mutta sitä on vaikeampi verrata.

Nyt itse vuoden treenanneena haluaisin nähdä minkälaiseen kuntoon tällaiset jalat ja kädet on mahdollista saada. Alkaa vaan itseäni tympimään kun ei oikeen hyvältä näitä :wall:

Jos hulkki viitsisit jotain kuvamateriaalia laittaa käsistäsi ja jaloistasi niin olisin erittäin kiitollinen.

Re: Re: Takaisin aiheeseen

Originally posted by Amerikan Jeesus
Jos hulkki viitsisit jotain kuvamateriaalia laittaa käsistäsi ja jaloistasi niin olisin erittäin kiitollinen.
Tuoretta kuvamateriaalia ei löydy, mutta vanhat ovat vieläkin täällä.

BTW, lukaisin tuossa vanhasta Bodaus-lehdestä JP Pulkkisen haastattelun ja tosiaankin on miehellä samainen lyhyysongelma reisien ja hauisten kiinnityskohdissa. Joka tapauksessa JP painotti erityisesti sitä, kuinka hänen reitensä lähtivät 10 vuoden treenin jälkeen huimaan kasvuun kun hän vaihtoi syvät kyykyt ja prässit vajaalla liikeradalla tehtäviin versioihin. Eli tässä voi piillä yksi aika patentti tapa saada kiinnityskohtavammaiset reidet kasvuun, nyt pitäisi sitten keksiä samanlainen jippo käsille...

Suositut

Back
Ylös Bottom