Pitkähihainen vs. t-paita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Syntax
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Was? Hien ja aerobisen kunnon välillä ei ole kyllä mitään yhdistävää tekijää, ei ainakaan niin, että mitä huonompi kunto, sitä hikisempi.
Empiirisen kokemuksen mukaan kyllä niillä vähän on. Kovempi pulssi, lihakset vaatii enemmän happea, huonot kestävyysominaisuudet, huono hapenottokyky. Saman homman suorittamiseen joutuu ponnistelemaan suhteessa enemmän. Toisaalta tottakai muutkin asiat tuohon vaikuttavat. Isommat kaverit luonnostaan hikoilevat massansa takia enemmän.

Kivoja muuten nää sun postit, saa aina miettiä vähän aikaa itkeäkö vai nauraa, ja sitten nauraa kippurassa.
No hyvä ettei itketä, itkeminen on ikävää. Tyttölasten nauru taas parantaa kaikkien päivää. :)

Empiirisen kokemuksen mukaan kyllä niillä vähän on. Kovempi pulssi, lihakset vaatii enemmän happea, huonot kestävyysominaisuudet, huono hapenottokyky. Saman homman suorittamiseen joutuu ponnistelemaan suhteessa enemmän. Toisaalta tottakai muutkin asiat tuohon vaikuttavat. Isommat kaverit luonnostaan hikoilevat massansa takia enemmän.

Mä hikoilen törkeesti jo kävellessäni metroasemalle reipasta tahtia.
Treeneissä ja treenejä vetäessä "hukun" ilman pyyhettä.

Treenaan 3 kertaa viikossa puntilla, aerobista tulee monta kymmentä tuntia viikossa.

Mulla on siis helvetin huono kunto, kun hikoilen helvetisti?

Painonnostajia on hyvä käyttää esimerkkinä aina kun aletaan vänkäämään esim. kyykkytekniikasta, varusteiden käytöstä tai vaikka pukeutumisesta treenien aikana. :D

Siinäs näette: ei siellä salilla kunnolla treenatessa tule kylmä tai loukkaantumisriski kasva, vaikka ei treenaisikaan untuvatakki ja pilkkihaalarit päällä.

QUOTE]
Ööööh, voisikohan tuolla ko. treenipaikassa olla hieman erilainen ilmasto kuin Suomessa?

Mä hikoilen törkeesti jo kävellessäni metroasemalle reipasta tahtia.
Treeneissä ja treenejä vetäessä "hukun" ilman pyyhettä.

Treenaan 3 kertaa viikossa puntilla, aerobista tulee monta kymmentä tuntia viikossa.

:offtopic:

Jo 20 tuntia aerobista viikossa olis 2,86 tuntia / päivä. Mitä sä oikeen väännät noin paljon, vai oliko tossa vähän kerrointa mukana?

Mutta itse aiheesta sen verran, että eikö tämä nyt ole turhin väittely ikinä? Jokanen pukeutuu kuten haluaa. Toki on suositeltavaa, että on edes t-paita päällä, ettei kaikki laitteet ole hiessä. Mutta muuten, toihan on ihan henk. koht. juttu, mihin vaikuttaa moni tekijä. Kukin treenatkoon missä vaatteissa haluaa.

:offtopic:

Jo 20 tuntia viikossa aerobista olis 2,86 tuntia / päivä. Mitä sä oikeen väännät noin paljon, vai oliko tossa vähän kerrointa mukana?

Töissä. Vedän ryhmäliikuntatunteja jne jne. Plus omat aerobiset 2-3h päälle (ei, en voi jättää pois).
Laskin äsken pikaisesti että ei niitä tullutkaan kun 18 per viikko. Mut onhan sekin jo jotain.

En väittänyt niin.
Sanoin vain, että huonompikuntoisilla ihmisillä on edellytykset hikoilla samanlaisessa rasituksessa enemmän.
Mutta homma on hyvin yksilöllistä, toiset hikoilee luonnostaan paljon, kunnosta huolimatta.

Mites näet sellaisen asian että jopa reenaan paidatta silloin kun olen yhdellä yksityissalilla jossa ei muita ole silloin?

todella typerän näköistä IMO, mutta se on hyvä että sinä tajuat sen tehdä "piilossa" isommalta porukalta, moni muu ei tajua:). no pääasia kun pyyhkii ne laitteet missä sattuu ilman paitaa lojumaan niin eihän siinä mitään.

kohta varmaan joku paljastaa reenaavansa ilman housuja :);)

T-paidassa todellakin ja shortsit jalassa, meitsi on melkein salin ainut ketä käyttää shortseja, et mikäköhän porukoilla niissä shortseissakin mättää?

On tässä aihe ja kiistat :)

Itsellä on hengittävä t-paita ja hengittävät housut (hengittävä = pieniä reikiä). 1h harjoituksissa minulla menee 1,5 litraa vettä, treenin loputtua olen yltäpäältä lämpimässä hiessä eli olin ollut lämmin koko ajan. Tulin treeneistä tuossa 2 tuntia sitten. Minä jälkihikoilen selästäni juuri tällä hetkellä kun kirjoitan tätä tuubaa tänne :) Eli ihmisillä on varmaan isoja eroja kuinka he lämpiävät.

Tähän kun lisätään vielä se yksi iso muuttuja, se sali. Ja salista sen alemmat muuttujat tilan korkeus, treenaajien määrä/m2, ilmastointi, salin muoto, ikkunoiden määrä, ulkolämpötilan vaikutus salin lämpötilaan, laitteiden läheisyys toisiinsa, muiden treenaajien intensiteetti (harjoitellaanko ykkösiä vai nopeutta), oma palautus aika, laitteiden vaihto nopeus, valaistuksen määrä, valaistuksen läheisyys (yhteydessä tilan korkeuteen), valaistuksen määrä, valaistuksessa käytetty lamppu eli summarum jokainen treenaa juuri silleen kuin itsestään tuntuu hyvältä kyseisessä tilassa :D

Itse olen lämmin koko tuon harjoituksen ajan noissa reikä kuteissa, ja tämä tieto riittää minulle :) Minulle tulisi varmaan lämpöhalvaus jos kikkailisin college päällä ko. salilla. Jos kaikki treenaisi samanlaisissa olosuhteissa voisi tästä asiasta melkein väitellä. Mutta ei edes silloin ei voisi väitellä asiasta. Itse tykkään kylmistä asunnoista, esim. 21 asteinen on minulle aivan liian kuuma, 19 - 19,5 asteinen on minulle bueno. Mutta jatkakaa ihmeessä, tätä on ollut ihan hauska lukea :D

Minä pidän lämmittelyn ja venyttelyn aikana t-paitaa + pitkähihaista college-paitaa. Sitten parin ensimmmäisen sarjan jälkeen lentää college pois, tuntuu vaan niin pirun kuumalta ja hiostavalta olla se päällä.

Muuten olen samaa mieltä Wannabe Arskan kanssa. Pukeutumistarve riippuu monesta seikasta, eikä oikeaa vastausta ole edes olemassa. Kuunnelkaa omaa kroppaanne ja pukeutukaa sen mukaan mikä itsestä tuntuu hyvältä. En ymmärrä miksi pitää väkisin ruveta tuputtamaan toisille sitä omaa tapaansa sinä ainoana ja oikeana. Ei varmaan omaan treenamiseen paljoa vaikuta se, onko vieressä äheltävällä kaverilla huppari vai t-paita päällään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En väittänyt niin.
Sanoin vain, että huonompikuntoisilla ihmisillä on edellytykset hikoilla samanlaisessa rasituksessa enemmän.
Mutta homma on hyvin yksilöllistä, toiset hikoilee luonnostaan paljon, kunnosta huolimatta.

Hikoilu tosiaan täysin yksilöllistä, mutta mä olen huomannut että eniten hikoilevat keskimäärin kaikkein kovakuntoisimmat, sekä kaikkein heikkokuntoisimmat. Esim. Hulkki aina väittää itseään "huonokuntoiseksi", kun ei jaksa tehdä pitkiä sarjoja. Paskapuhetta, Hulkilla täytyy olla todella kova anaerobinen kondis, kun vetää noita täysin hulluja jalkatreenejään kauhealla tahdilla. Punttaaja ei tarvitse pitkäkestoista peruskestävyyttä, tai kovaa polkupyöräergometrillä tehtävää hapenottokykyä. Silti voi hikolla kuin sika.

Mulla on aina kuuma ja hiki, vaikka vääntäisin vaan käsitreenin salilla. Saatikka sitten korkeasykkeisissä intervalli-aerobisissa (en voisi ikinä käytää puuvillatreenivaatteita). Salitreeneissä mulla hihaton alla ja t-paita päällä. Mulla ei juuri koskaan ole kylmä t-paita päällä, ja jos joku paksu college olisi jalkatreenissä, niin ruumiinlämpö olis treenin aikana varmaan 40-astetta. Mitä vitun järkeä siinä olisi (vaikka näyttäisi kuinka isolta 3 kollekea päällekkäin)?

Tähtityttö, missä vedät tunteja?

Älkää vaan saatana kukaan reenatko nyt esim. pakkis hupparissa tai teitä luullaan isoiksi pojiksi perkele!

Dääm, just olin lähössä pakkishuppari päällä salille, no, kai se täytyy nyt jättää himaan :itku: .

Eli siis on pullistelija jos reenaa hiaton päällä?

Mites näet sellaisen asian että jopa reenaan paidatta silloin kun olen yhdellä yksityissalilla jossa ei muita ole silloin?

noh, en tiedä sitten muilta saleilta, mut ainakin omalla salilla nämä hihattoman käyttäjät on semmoisia 14-15vuotiaita poikia jotka yrittävät pullistella, käyttämällä hihatonta paitaa. (toisaalta ei pitäisi lähteä yleistämään, mut ainakin omien kokemusten perusteella näin)

Se on taas sitten oma juttu jos treenataan paidatta, itellä tulisi siinä kyllä kylmä, mutta jos treenaat niin se ihan sinun oma asia.

Mieluiten hihattomassa ja joskus t-paidassa.
T-paidan pitää olla jotain dryfit tms. kangasta, koska tavan paidat liimautuu ihoon.
Hihaton voi olla ihan normi kangasta.
Hikoilen tolkuttomasti olipa päällä hihaton, t-paita tai pitkähihainen.

Pitkähihaista jodun pitämään hihattoman päällä olkapää- ja rintaliikkeissä (punnerukset),
jotta lämpö pysyy (alkaa muuten vihlomaan olkapäihin jos tekis ilman collarii tai verkkatakkia).

eli tilanteen mukaan :)

Mieluiten hihattomassa ja joskus t-paidassa.
T-paidan pitää olla jotain dryfit tms. kangasta, koska tavan paidat liimautuu ihoon.
Hihaton voi olla ihan normi kangasta.
Hikoilen tolkuttomasti olipa päällä hihaton, t-paita tai pitkähihainen.

Pitkähihaista jodun pitämään hihattoman päällä olkapää- ja rintaliikkeissä (punnerukset),
jotta lämpö pysyy (alkaa muuten vihlomaan olkapäihin jos tekis ilman collarii tai verkkatakkia).

eli tilanteen mukaan :)

Yksi hikoilija ilmoittautuu myös!
Hihaton on paras, mutta yleensä tulee käytettyä t-paitaa...

En ole koskaan ymmärtänyt miten joku voi treenata tosissaan suomessa hihattomassa paidassa... Itse käytän usein ohutta villapaitaa silloin kun olen jotain ykkösiä penkissä tekemässä, siinä on iso ero kun vertaa t-paidassa treenaamiseen.
Lihaksista saa maksimivoiman ulos vasta kun ne on kunnolla lämpimät !

Mutta onhan ihmiset luotu erilaisiksi, enkä tiedä miten toiset lämpee.

Eli siis on pullistelija jos reenaa hiaton päällä?

Onko teillä koskaan kuuma? Näin vaikka kun pakkiksella olette naputtelemassa, mahtaa olla jo jäässä tukka?

Minäkin liityn sitten näihin pullisteljoihin kun en todellakaan pysty treenaamaan mikään pitkähiainen päällä. Riittävän lämmin sitä on ihan t-paidalla tai hiattomallakin ja mun on ainkain törkeen epämukava olla jos on koko ajan kuuma. Mä vihaan esim. talvella liikkumista ulkona, koska sen vaatekerran alla tulee aina törkeen kuuma kun alkaa syke nousta tarpeeksi.

Jos tässä tehdään jako että college päällä treenaavat tekevät hommat tosissaan ja hiattomalla treenaavat ovat pullistelijoita, niin kutsukaa mua mun puolesta sitten pullistelijaksi. Kiinnostaa loppupelistä aika vitun vähän.

EDITTIÄ: Penkissä (kun teen sen treein alkuun ja kohta alkaa piikkailut) voisin kyllä kokeilla tota collegea. Siinä kun ei niin kovin lämmin vielä tule kun voimapainotteisessa treenissä on pidettävä vähän taukojakin sarjojen välissä. Muuten lähtee kyllä päältä paita kuin naton ohjus. ;)

Lähinnä turhana. Miksi treenata ilman paitaa. Ei se normi T-paita juurikaan mitään lämmitä. Lisäksi suurin osa hiestä jää siihen paitaan, eikä esimerkiksi penkeille yms. muiden iloksi.

Lisäksi esimerkiksi kyykätessä paita luo kitkaa ja suojaa vähän myös ihoa. Sama homma penkissä, hikisellä paljaalla selällä tukevan kaaren tekeminen on varmaan hankalaa.

Eli ei tuolle ole kyllä mitään muuta perustetta kuin pullistelu, mutta ei se toki haittaa jos yksin jumppailet. Ja huvittavaa se varmaan lähinnä muistakin olisi.
Jooh, no kunhan kysyin kun tuli mieleen. Eli toki huonompi paidatta on reenata, selkä liimautuu penkkiin ja tanko toki, mutta muutaman kerran selkäreenin vedin ja siinä ei selkä mihinkään koske, niin säästi seuraavaksi kerraksi pesulta paidan.
todella typerän näköistä IMO, mutta se on hyvä että sinä tajuat sen tehdä "piilossa" isommalta porukalta, moni muu ei tajua:). no pääasia kun pyyhkii ne laitteet missä sattuu ilman paitaa lojumaan niin eihän siinä mitään.
No toki nyt tajuan, että paidatta kulkeminen salilla tai muussakaan julkisessa paikassa on dorkan näköistä, mitä nyt ranta pois luettuna. Hiattomien haukumisesta pullistelijoiksi on vielä pahempaa stereotypiaa kuin bodarien haukkuminen idiooteiksi. Miettikää tätä kun örisette collegejenne kanssa.
noh, en tiedä sitten muilta saleilta, mut ainakin omalla salilla nämä hihattoman käyttäjät on semmoisia 14-15vuotiaita poikia jotka yrittävät pullistella, käyttämällä hihatonta paitaa. (toisaalta ei pitäisi lähteä yleistämään, mut ainakin omien kokemusten perusteella näin)
Nii... Tuo yksi bb:n hiaton on jo sen verran avoin että en sitä ihan vilkkaimpaan aikaan ainakaan viitsi enää käyttää.

Suositut

Back
Ylös Bottom