SUPERCARB 1kg -40%

Pitkä ja raskas imetys, mutta "kilot" pysyi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamanda
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt tänä päivänä voin loistavasti, näytän hyvältä ja olen energiaa täynnä. Koen olevani viehättävä ja olen seksuaalisesti aktiivisempi kuin koskaan.

Taitaa aika moni isomman ipanan äiti (minulla -02 ja -03) pystyä tuon jakamaan - ollaan "elämämme kunnossa" (tosin saunaillassa kukaan ei näyttänyt susannahilta mutta meillä taitaa olla vielä vuosi tai pari aikaa, jos oikein muistan :hyper:) Syödään säännöllisesti terveellistä ruokaa, ulkoillaan, kestetään epätäydellisiä treenejä ja vaihtuvia suunnitelmia, saadaan yleensä yöllä nukkua - elämä on suhteellisen helppoa ja mukavaa vaikka on ylitöitä, lisäopintoja, monen ihmisen pyykit ja ruokahuolto sekä paljon logistiikkaa lasten harrastusten kanssa. Omasta mielestä keho lisäksi reagoi treeniin helpommin vaikka toisaalta palautuminen on hitaampaa. Muutaman kuukauden treenitauko (kuka särki olkapääni :curs:) toisinaan tietysti laskee kuntoa mutta kun aikajana on pitkä niin ei se jaksa kauaa mieltä vaivata.

Koittakaahan kestää vaavien äidit!

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Ahdistava ketju. :( Kerta kaikkiaan. Varsinkin tuo Helgan kommentti on minusta - anteeksi - aivan käsittämätön. Mistä olet saanut sen käsityksen, että synnyttänyt nainen on koko loppuelämänsä kroppaansa tyytymätön? Siitä että peruspulliaisen kroppa muuttuu lapsen saamisen myötä vähemmän kuin meidän aktiivisten olen täysin eri mieltä. Itsestäni tuntuu, että juuri aktiivisen treenaamisen ansiosta pysyin raskausaikana hyvässä kunnossa, ja palauduin nopeasti. Tarkoitan nyt siis ulkoista olemustani.

Saako tänne nyt kuitenkin kertoa yhden hyvänkin tarinan? Tarkoituksenani ei missään nimessä ole loukata ketään, tai aiheuttaa tyytymättömille lisää ahdistusta! Tuntuu vain että asiaa kokemattomat saa tästä ketjusta aivan hirveän kuvan lapsen saamisesta. Kuinka moni nuori mieskin lukee tätä ja järkyttyy ikihyviksi... Mua muutenkin ottaa päähän se, että monet luulee lapsen saamisen automaattisesti pilaavan kropan jotenkin. Kun se ei mene niin, vaikka ehkä sekin on mahdollista. Uskon sen kuitenkin olevan sohvaperunalle paljon todennäköisempää kuin liikunnallisesti aktiiviselle.

Meillä on siis 1v9kk ikäinen tyttö, ja toinen lapsi syntyy hetkenä minä hyvänsä (rv 38+2 nyt). Ensimmäisessä raskaudessa treenasin koko raskausajan salilla about kolme kertaa viikossa. Kiloja kertyi mukaan noin 10. Pysyin tosi hyvässä kunnossa siis loppuun asti. Synnytys oli ensisynnytykseksi helppo, viisi tuntia tuskaa ja vartin ponnistus. Tikkejä pantiin vain muutama ja nekin kuulemma varmuuden vuoksi. Pystyin välittömästi istumaan jne. Kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen menin tekemään ensimmäisen rauhallisen treenin, tehoja lisäsin pikkuhiljaa ajan myötä. Kun mimmi oli 7kk ikäinen, näytin mielestäni aivan samalta kuin ennen raskautta. Eli hyvältä. :D Jopa vyötärö palautui sentilleen yhtä kapeaksi kuin ennen raskautta. Imetin 10kk, joista varsinkin viimeiset kuukaudet imetys tuntui kuluttavan tosi paljon kaloreita.

Tässä toisessa raskaudessa treenit ovat sujuneet vieläkin paremmin. Kiloja on tullut taas vajaa 10, mutta lihaskato on ehkä ollut vähän vähäisempää. Synnytyksestä ja palautumisesta en tietenkään etukäteen voi sanoa mitään, mutta ei mulla ole syytä olettaa että kummassakaan esiintyisi suurempia ongelmia.

Toisaalta sekin on totta, että synnytyksen aiheuttamat vauriot on tabu josta ei juurikaan puhuta. Kyllähän nainen voi vaurioitua synnytyksessä loppuiäkseen. Tämä lienee kuitenkin aika harvinaista? Ainakin kaksplussan synnytys-palstalla on joskus ollut juttua synnytyksessä vammautuneiden naisten tukiryhmästä.

Hippa rakas ystävä... 7kk synnytyksestä on vielä lyhyt aika. Sä kerkeät vielä palautumaan sekä sisältä että ulkopuolelta hyvin paljon. Vaikka mullakin oli suht pieni vauva ja tosi helppo synnytys, alapään tiukkuuden täysi palautuminen vei vuoden verran. Kyllä se aikansa ottaa, ja treenata täytyy toki. Älä murehdi ihan noin paljon, olen ihan varma että nuo murheet on jonain päivänä historiaa. Kovasti tsemppiä sulle ja kaikille muille tämän takia onnettomille!

Kiitos Cassyput lohdutuksesta :) Onhan se hyvä, että hyvinkin käy ihmisille. Mulle tää kaikki on ollut hirveä järkytys, koska olen elänyt siinä uskossa, että suurin osa on itsestä kiinni. Nyt olen joutunut toteamaan, että eipäs olekaan niin yksinkertaista.

Noh.. Meillä jätettiin ehkäisy pois ja pikkukakkonen saa tulla, jos on tullakseen. Rupean siis rumbaan uudelleen ja vapaaehtoisesti. Tosin sitten se on mun osalta ohi. Seuraavassa raskaudessa (jos sellainen tulee) aion testata liikunnan mahtia, joka jäi viime raskaudessa kokematta, kun ei ollut salisopparia mihinkään päin.

Epäilijöille tiedoksi, että Susanah nyt ainakin on kuvien kera esimerkki siitä, että palautuminen on mahdollista. Jos hänen esimerkkiään ei olisi niin en uskoisi siihen itsekään enää. Käytän nyt Susanahia esimerkkinä, koska hänen kuvansa ovat kaikkien vippien nähtävissä.

Mun mielestä on tosi hienoa, että näistä asioista voidaan keskustella täällä avoimesti! Kiitos kaikille kovasti siitä, että olette jaksaneet avautua niin hyvien kuin pahojenkin kokemusten suhteen. Vertaistuki on tärkeää, mutta niin on myös ne kertomukset, joista saa toivoa.

Susanah, Cassyput ja muut äidit: ei todellakaan ollut tarkoitus ollut möläytellä mitään älytöntä, minkä kuitenkin valitettavasti tein. Tuo ajatus, jonka tekstiksi puin, tuli ahdistavana mieleen tosiaan tätä thrediä lukiessa ja muutaman tutun horror-tarinan kuultua ja laittoi siksi asiaa miettimään. Onhan tuolla kisalavoilla nähty monta upeaa äitiä, puhumattakaan muualla.

Mietin vain miten oma psyyke kestää tuota mahdollista elämänmuutosta, kropan muodonmuutosta suuntaan ja toiseen jne. hormonien vielä heitellessä tietäen vielä oman psyyken tietynlaisen herkkyyden. Ehdottomasti olen sitä kuitenkin mieltä, että eletty elämä saa näkyä ja tavallaan olla siitä myös ylpeä, ainakin tässä asiassa! Ilmeisesti itse elän vain jotain kolmenkympin kriisiä :D

Saako vähän valitttaa? Parannan sillä ihan vähän omaa todella surkeaa oloani, jooko? Raskausaikana tuli 23kg ja kun lähtöpainokin oli normipainon yläkantilla, niin olo on todella syvältä. Lapsi on nyt 3kk ja lopetin imettämisen. Sain sinä aikan 4kg lisää. Maitoa tuli vähän, ei riittävästi lapsen ravinnoksi ja tietysti söin reilusti, että maitoa olisi alkanut tulla lisää. Ja tottakai söin hh-pitoisia ruokia ja join piimää ja maitoa, eli tein kaikkea, mitä en normaalisti tee.

Nyt ois sitten n.20kg läskiä tiputettavana. Todella mieltä ylentävää. Pikkuhiljaa olen aloitellut, käynyt spinnigissä, salilla crosstraining-laitteilla. Kävely on vielä tuskallista lantion löstymisen takia. Että se niistä piiiitkistä, laihduttavista kärrylenkeistä.

Imetys ja raskauskilojen katoaminen sinä aikana on ainakin minun kohdalla ollut suurin huijaus, sitten raskausajan ihanuuden jälkeen. Lapsi on ihana, se oli sentään totta...

Eteenpäin...

Raskauskiloista ja mahasta eroon, mahdollista vai ei?

Nostelen hieman aihetta kun itse olen nyt 3kk vanhan pojan äiti (viikon päästä 4kk). Mulla ollut sellainen sopiva paino johon olen aina pituuteeni nähden tyytyväinen ollut, 167cm ja painoa ollut aina siinä 60-65kg ja se on mulle ollut ihan tarpeeksi "hoikka", vaikka silloinkin vielä olisi varaa tiputtaa. Mutta nyt en pysty sellaisesta edes puhumaan saati ajattelemaan tämän kroppani takia. Salilla kävin vuoden 2008 loppuun saakka ja hyvässä kunnossa olin ja painoa taisi silloin olla tuossa 60-65kg hujakoissa. Jouduin autokolariin jossa mulla sitten perna repesi, 8 kylkiluuta murtui ja katkesi jne jne, ja mun parantuminen kesti puolisen vuotta siinä, vuoden 2009 olin siis sairaslomalla ja pernan poisto aiheutti mulla lähes joka viikkoisen kuumeen, olin siis loppujenlopuksi koko vuoden 2009 siinä kunnossa ettei musta ollut salille lähtijäksi. Vuoden 2010 aikana tuli sitten ylimääräisiä kiloja +15kg kun en vain saanut itsestäni irti että olisin taas jatkanut saliharrastusta. Viime vuoden alussa oli vihdoin tarkoitus aloittaa mutta saimme ilouutisen että olin raskaana. Raskauden aikana painoa tuli +25kg. Jälkitarkastuksessa reilu kk sitten painoa oli kadonnut vain muutama kilo, sen verran vain mitä poika oli painanut plus pari kiloa. Nyt on maha jäänyt ihan löllöksi joka roikkuu rumasti pikkarien päällä esim. Läskiä siellä alla on, mutta päällä sellainen löysä löllyvä nahkaläjä. Nyt kaipaisin kipeästi neuvoja että miten tai mikä urheilutreenitapa olisi paras saada tuota löysää nahkaa pois, eli saisi "kiristettyä sitä ihoa", alkanut tuntua että saako sitä mitenkään pois? Kuulisin mielelläni muilta raskaana olleilta että mitä treeniä olette tehneet, etenkin tuohon mahan alueelle että saisi sitä vyötäröä takaisin. Ei taida ihan perusvatsalihasliikkeet siihen vain riittää. Kipeästi neuvoja kaivaten :)

Voi, mikä ketju. En ees tiiä, mistä aloittais.

Halaukset lähetän ainakin Hipalle, Janetelle ja Flamengolle ja lisäksi toki muillekin sitä tarvitseville. Äitiys on aika rankka ja hieno laji. Tähän kuuluu valtavat saavutukset ja isot uhraukset. Trauma synnytyksessä, imetyspettymys tai oman kehon vieraus ovat kovia paikkoja. Kannattaa antaa itselleen aikaa ja tilaa surra, mutta samalla voi myös nauttia siitä, mitä valtavan hienoa on saanut menetystensä vastapainoksi. Raskauksien, synnytysten ja imetysten myötä kehossa tapahtuu aivan väistämättä jonkin verran peruuttamattomia muutoksia. Aika paljosta keho toipuu, mutta kohdunlaskeumat, pahat repeämät, raskausarvet jne. saattavat vaatia joko korjausleikkauksia tai sitten hyväksyntää. Minä itse olen selvinnyt melko vähillä vaurioilla ja olen oppinut suhtautumaan muutoksiin äitiyden kunniamerkkeinä. Mun mahanahka ei ehkä koskaan ole niin kiinteä kuin lapsettomalla naisella, mutta miksi pitäisikään olla, koska siellä on kasvanut kaksi upeaa lasta. Rinnat ovat roikkuvat pussukat, mutta mitä sitten, koska niillä on imetetty vuosia. En tietenkään sano, että muiden pitäisi suhtautua näin, mutta itse olen löytänyt hyväksynnän omaa epätäydellisyyttä kohtaan. Toisaalta mulla ei isoja vammoja olekaan ja koen äitiyden muilla tavoin voimaannuttavana.

Hippa, gynekologiset laskeumat ovat melko tavallisia. Niitä tulee jossain vaiheessa n. 20 % naisista. Kannattaa varmaan jutella gynekologin kanssa siitä, miten alapään vaurioita hoidetaan ja tarviiko jossain vaiheessa korjausleikkausta. Kohtu voidaan poistaakin ääritapauksessa, sitten kun lapset on tehty. Itseluottamusta syö, kun tuntuu, että seksistä ei enää tule mitään eikä mies edes nauti. Toivottavasti pystyt juttelemaan miehesi kanssa asiasta, koska pahinta on, jos asia kaivaa teitä kumpaakin ja mietiskelette sitä vain yksinänne. Onhan se kova paikka, jos yhdyntä ei enää tunnu samalta, mutta hyvässä parisuhteessa voi luottaa toiseen ja opetella yhdessä uusia tapoja nauttia seksistä. Jos kuulostaa typerältä, niin ok, mutta halusin vaan sanoa tämän.

Raskaus, synnytys ja imetys ovat keholle todella kova rasitus ja mun mielestä on aivan kohtuutonta odottaa kehon palautuvan muutamassa kuukaudessa ennalleen. Kärsivällisyyttä ja armollisuutta toivotan jokaiselle, vaikka tiedän, että se on rankkaa. Mulla kertyi painoa ekassa raskaudessa 22 kg ja toisessa 18 kg enkä vieläkään ole raskautta edeltäneessä painossa, vaikka kuopuskin on jo kaksivuotias. Silti mulla on nyt hyvä olla mun kehossa, koska se on terve ja toimii. Osaan arvostaa sitä, koska oon voinut välillä myös tosi huonosti. En tarkoita tällä sitä, että tyytymättömyys olisi vain turhamaista vinkumista, vaan haluan vaan vähän tsempata, että se hyvä päivä tulee sieltä vielä.

Jatkan varmaan myöhemmin. Kiitos tästä ketjusta. Näistä asioista on tärkeää puhua.

tässä näitä "vatsa" juttuja netistä lueskelen ja kuvia katselen.

kylläpäs on koskettavaa tekstiä.
tsempit ja halit kaikille naiseuden ja äitiyden kehokarikoihin. --- vai miten sen sanois.

itsellä kans tuo vatsa on semmonen roikkuva röllykkä. kyllähän sen tuolta mun kuvista näkee(kai siellä ne pahimmatkin vielä on...), vaikka en kaikkea paljastakaan.
mulla on kaksi kaksosraskautta ja ekassa repesin vatsastani todella pahasti. toisessa ei mielestäni tullut yhtään repeämään nahkaan! lapsetkin olivat tosin melkein kilon kevyempiä kappaleelta. :O eli ekassa mulla oli 2 n.3,5kg vauvaa vatsassa ja nyt toisessa VAIN 2 n.2,5kiloista. <3 <3
nuorimmat lapset on nyt sit kohta 1v7kk; uskon että vatsa vielä hiukan palautuu.. mutta mitä enemmän muuten laihdun ja kiristyn niin sitä enemmän tuo vatsa mua haittaa. ja ahdistaa. kun en haluis että pidän sitä jonain negatiivisena; onhan mulla maailman rakkaimmat ihmiset syntyneet sieltä - mitään en oo enempää elämältä halunnut!!
--- mutta mutta. kuten tiedätte...

oon alkanut miettimään, että katselen tässä nyt sen 2-3-4 vuotta -> sen verran että lapsia voi joku muukin hoitaa, JOS menen siihen vatsanahkaleikkaukseen. - sen verran kipeetä se vissiin tekee... huhhuh. kahden sektion jälkeen ei kyl kauheesti hotsittas.
- ja voi olla että jos se tuosta nyt palautuu, ettei sitä julkisella enää missään nimessä leikattas; sitten pitää säästellä rahaa se 10 vuotta. katotaan sit 40v.+...

--- mul on yhdelle miespuoliselle FB-kaverille tehty lihavuusleikkaus ja nyt hän sit viä haluu sen vatsanahkan kiristysleikkauksen. ja mun mielestäni hän ei oo mikään kauheen lihavalihava ollu koskaan. siis joo; on varmaan se 120-130kg, mut pitkäkin hän on! - jos hänkin saa sen vatsanahkankorjauksen julkisella niin miksi mä en sais? - toki syitä nyt on ja on... hänellä tietty pitkä syömishäiriötausta bulimioineen ja ortoreksioineen jne.

no, mulla taitaa olla se ortoreksia vähintäänkin; bulimiaa eikä anoreksiaa oo näkyny...
- muita psyykkisiä ongelmia terapioineni kylläkin.

huhhuh.
tulipa taas annettuu näppiksen laulaa.
kyllä mä oon paljon hävennyt vatsanahkaani, mut silti yrittänyt kantaa sen ylpeänä - vahinko vaan et mun otsassa ei lue: "synnyttänyt kahdet kaksoset".

:joulu5:

Itse ainakin olen kuullut, että myös kunnallisella puolella saisi korjausleikkauksen. Ja katsotaan tapauskohtaseski miten se iho roikkuu...en tiiä siitä sitten sen tarkemmin. Varmaan kannattaa lääkärin kanssa jutella sitten kun on siinä tavoitepainossa ja jos yks lääkäri teilaa niin yrittää päästä toiselle. Itsellä ainakin aika paljon tuo roikkuva iho tuossa edessä häiritsee omaa itsetuntoa :( Ja olen sanonut miehelle, että haluan ihan itseni takia sitten korjausleikkaukseen, kun joskus toinenkin lapsi on tehty. Rinnat nyt on aina olleet isot, mutta raskaus kasvatti ne sitten kokoon 85H. Mutta itsellä ainakin pelottaa piennysleikkauksen riskit niin paljon, että taidan tyytyä näihin.

Mulla on lapsi nyt 1v3kk...vielä en pystyis ajattelemaan uutta raskautta. Synnyttämään kylläkin, koska siinä kuuluin niihin onnekkaisiin joilla ei repeytyny paikat ollenkaan ja omasta mielestä avautuminen oli suht nopeeta ekakertalaiseksi. Pahempaan olin siin varautunut, niin ehkä se siksi sitten tuntuu helpottavalta. Lasta en imettänyt vaan pumppasin maitoa kahden kuukauden ajan. Työllä ja tuskalla nekin, joten parhaaksi näin, että siirrytään korvikkeeseen kokonaan, koska maitoa ei yksinkertasesi tullu neidin tarpeisiin tarpeeksi. Tääkin on sellanen asia mistä ei pitäisi huonoa omatuntoa potea. Tuntuu et joka puolella painostetaan naisia imettämään. Tiedän et on esim. synnytykseen jälkeen hoitajilla asia informoida ja opettaa synnyksen jälkeen imettämisestä, mutta mulla ainakin sattui useesti yks ja sama imetysnatsi, joka tuli viereen katsomaan, että imetin lasta eka ennen kuin antoi korviketta. Sairaalassa olin 2 yötä ja tuona aikana mulle ei edes noussut maito. Mutta seuraavan kohdalla tiedän paljon paljon paremmin miten haluan toimia ja uskallan paremmin myös ilmaista oman tahtoni asioiden suhteen.

Mutta sitten raskausaikaan! Ruokavaliona on ollut ennen raskautta ja raskauden aikana VHH. Ennen raskautta olin saanut jo tiputettua 25kg pois ja olin hoikassa kunnossa. Ensimmäisenä mulla alko rasva keräytymään tuonne lapaluiden alle. Vieläkin siellä on kauheat selkämakkarat. Tuntu et kroppa vaan imee kaiken energian rasvaksi joka paikkaan, vaikka mitään elämänmuutoksia en ollut tehnyt raskauden takia.Sitten vkolla 28 todettiin raskausajandiabetes, kotona mittaillessa sokereita ne ei heitelly ikinä yli rajojen. Kokin hommista jäin noihin aikoihin sairaslomalle, koska selkä meni niin paskaan kuntoon ja ei kestäny töissä jatkuvaa ylös-alasliikettä. Vatsa oli pinkee monta tuntia työvuoron jälkeen. Suunnilleen vkolla 30 jälkeen painoa alkoi tulemaan 3kg viikkoon, jolloin jo sanoin tarkastuksissakin, että ei voi olla mitenkään normaalia, että kun syömiset on kunnossa niin tulee kokoajan vaan painoa hirmusta vauhtia lisää. Proteiinit tuli pissaan joskus viikolla 32. Joka viikko käytiiin ultrassa ja käyrillä makaamassa. Neiti päätti tulla rv37+3. Ensimmäisenä kuukautena nestettä lähti kropasta 20kg. Loput kilot onkin helvetinmoisen työn takana saada pois. Mahanahka roikkuu housujen päällä, ei puhettakaan, että enään pystyis käyttämään lantiomallin housuja :( Vielä olis raskauskiloja jäljellä himpun verran 15kg, joten hirveenä ei tuo paino ole tullu alas tässä ajassa. Nyt kun vuosi vaihtui niin oikeesti päätin alkaa tekemään töitä kropan eteen. Ruokavalio on vieläkin tiukempi ja salilla olen käynyt joko 34 tai 4 kertaa viikossa. Eka tavoite on päästä samoihin senttikokoihin kuin ennen raskautta. Ja ultimatetavoite olla elämän kunnossa kolmekymppis juhlissa joihin on aikaa vielä 2 vuotta tarkalleen.

Ehkä se vain pitää yrittää ymmärtää ettei kaikille ole annettu samat kortit et iho palautuu itsestään samaan muotoon kuin ennen raskautta oli. Niin harmittavaa kuin se onkin. Mutta pikkuhiljaa, kun tässä reenauksen ansiosta kroppa muuttuu ja lhaksetkin huomaa kasvavan niin alkaa hyväksymään ittensä ja joskus jopa ajattelee näyttävänsä hyvältä :) Et mulla oli sitten tämmönen tarina...

Suositut

Back
Ylös Bottom