PITKÄ pohdiskelu kotipaikkakunnan "hylkäämisestä"

Täällä panostajapena ja mbulkvist ruokkii oikeen urakalla sitä mielikuvaa tälläisestä coolista ja ylimielisestä helsinkicityboysta!
Ei varmaan tolla asenteella tarvi paljoo ihmetellä jos tulee konfliktejä kehä kolmosen ulkopuolella :D Mä ainakin hyvillä mielin voisin vetää turpaan jos joku tulis päin naamaa latomaan tollasta tekstiä.
Taitaa vaan tälläset kaverit yleensä olla vähän pienisuisempia ku ei kirjotella netissä nimimerkkien takana.

Asiasta kukkaruukkuun, meidän pienisisäsiittoinen juntti kylämme ei sisällä yhtään "bensalenkkaria". Aika jännää vai mitä?
Yleensä on itsekkin tullut näille "bensalenkkareille" vähän naureskeltua. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä panostajapena ja mbulkvist ruokkii oikeen urakalla sitä mielikuvaa tälläisestä coolista ja ylimielisestä helsinkicityboysta!
Ei varmaan tolla asenteella tarvi paljoo ihmetellä jos tulee konfliktejä kehä kolmosen ulkopuolella :D Mä ainakin hyvillä mielin voisin vetää turpaan jos joku tulis päin naamaa latomaan tollasta tekstiä.
Taitaa vaan tälläset kaverit yleensä olla vähän pienisuisempia ku ei kirjotella netissä nimimerkkien takana.

Asiasta kukkaruukkuun, meidän pienisisäsiittoinen juntti kylämme ei sisällä yhtään "bensalenkkaria". Aika jännää vai mitä?
Yleensä on itsekkin tullut näille "bensalenkkareille" vähän naureskeltua. :D

Ja tämä vain vahvistaa kuvaa väkivaltaisista junteista. Sivistyneet ihmiset eivät ratkaise erimielisyyksiä väkivallalla.

Meniski noin. Väärään suuntaan meet kehäkolmoselta pois päin ni saat pahimmillaa selkääs ku et oo paikallisia mut hengailet niiden reviireillä. Suurimmas osas isompia kaupunkeja saa varmaan somalitki olla rauhassa mut lähinnä tollaset orimattila/keitele/iisalmi-tyyppiset pienet maailaiskylät on pahimpia. En tiiä sitten muuttuuko meininki ku mennää oikeesti pohjoseen. Varsinkin jos muuttais ummikkona johonkin ed. mainittuu tai vastaavaan paikkaan ni vkonloppusin ei tarvis lähtee mihinkää iltaa viettää, monille pelkkä ulkopaikkakuntalaisuus alkuperänä riittää syyks heilutella nyrkkejä, vaikka et olis ku viereisestä kaupungista etkä olis vielä puhunu kellekään koko illan aikana. Auta armias siin tilantees ku meet sanoo olevas Helsingistä, katkee kamelin selkä varmaan vielä nopeemmin. Saatanan juntit.

Tää on melko hyvää faktaa, kerran tuolla pohjosessa meinas syntyä oikeen kunnon tappelu paikallisessa(missäs muualla), kun jotkut tyypit siinä juttelun lomassa saivat kuulla että olen Helsingistä. Samantien "Ai sä oot HESAAAST!" ja hirvee riidan haastaminen...saatiin ne kuitenkin rauhottumaan jotenkin vaikka ylimielisiä helsinkiläisiä oltiinkin.

BTW, kuinka moni käsittää että Helsinki = Stadi?
Ite oon aina pitäny itsestäänselvyytenä että Helsinki on Helsinki ja keskusta on stadi. :)

Ite oon aina pitäny itsestäänselvyytenä että Helsinki on Helsinki ja keskusta on stadi. :)

Stadi loppuu kolmensepän patsaaseen. Sit jotkut Ogelin "stadilaiset" vauhkaa miten mageeta budjaa stadissa. Hohhoijaa.

Minusta on parasta (varsinkin kun puhun vielä junttimurteella) aina kutsua kaikkia paikkoja steissiksi helsingissä. Esim. itäkeskuksessa jos puhun puhelimessa niin sanon aina että "täällä oon itiksen steissillä" Tsadin-kingit saa huuli pyöreenä kattoo että vittu mikä juntti ja minä nautin joka sekunnista.

Helsinki on Helsinki oli sitten Itiksessä tai Vallilassa.
Mut ytimeen me ollaan aina menty kun on oltu keskustassa.
Stadiin (=statii) voi sitten taas sanoa täkäläisille kavereille kun on Helsinkiin lähdössä.

Wannabe helsinkiläiset on pahimpia. Niitä ketä oikeasti asuu muualla, mutta on niin olevinaan sitten kun pääsevät isolla kylällä käymään.

Me ollaankin Hupen kanssa insinööreinä ihan määritelmällisesti bensalenkkareita, toisin kuin panostajat jotka on aina siistiä ja coolia jengiä. Aina kun käyn stadissa niin panostajia on latella kaikki paikat täynnä. :rolleyes:

Ennen oli täällä oulun pohjoispuolella sillain että jos olit vaikka taivalkoskelta ja menit 60km eteenpäin kuusamoon niin heti oli tapellu pystyssä.
Eikö Helsingissä ole ollenkaan sitten sellaista että kun menet väärässä kaupunginosassa väärään baariin päissään aukomaan päätä (en tunne mestoja mutta sanotaan nyt että krunikasta meet johonkin itäkeskuksen mestaan), niin saattaa jotain kränää tulla? On kyllä joviaalia porukkaa sitten koko paikka täynnä.
Briteissä on kuulemma aika tarkkaa, paikalliset kun kuulee murteesta että nyt ei ole täkäläisiä, kysyvät mitä futisjengiä kannatat ja sitten tulee pataan. :D

Mutta vähän asiaakin, kyllä mun mielestä sieltä Helsingistäkin kannattaa käydä muualla tuulettamassa. Joku Stokis on jo tarpeeksi eri maailma käydä avaamassa silmiä.

Me ollaankin Hupen kanssa insinööreinä ihan määritelmällisesti bensalenkkareita.

Juu täällä kanssa yksi insinööri, joka on alunperin kotoisin pikkupaikkakunnalta, kävi lukion sijaan autopuolen amiksessa, ajeli viritetyllä Suzuki PV:llä ikävuodet 14-17v ja sen jälkeen panosti muutaman vuoden myös autoilupuoleen ja äänentoistoon ;)
Tunnen myös muutaman aika hyvin elämässään menestyvän autoinsinöörin, jotka lapsesta saakka olivat kiinnostuneita autoista. Eipä olisi bensalenkkareista uskonut ;)

"Maalla" kun on vähän pidemmät nuo välimatkat tapaamaan kavereita ja harrastuksiin eikä sporia tai metroakaan lähde ihan joka nurkalta niin nuoriso panostaa noihin henkilökohtaisiin kulkuvälineisiin kaupunkilaisia enemmän. Isoimpia juttuja, mitä itse nuorena odotin oli 15v ikä, että saan luvan kanssa liikkua mopolla tiellä ja sitten 18v ikä, että autolla. Alkoi aina jossain vaijeessa kyrsiä kun 12km liikkui koulumatkoja päivässä pyörällä ja siihen päälle sama matka kuntosalille.

Miten tuo menneisyys sitten minussa näkyy niin ihan kaikkea kaupunkilaisten "hömpötyksiä" en aina tahdo oikein ymmärtää ja työhaastatteluissa on joskus ihan kiva todeta, että olen insinööri, jolla pysyy myös vasara, porakone tai hitsipilli kädessä. Vähän niillä jotain osaan tehdäkin eikä tekninen osaaminen rajoitu pelkästään teoriaan. Ihan ylpeä olen juuristani, mutta en silti halua muiden tekemisiä halveksia. Harva meistä valitsee mihin ne vanhemmat meidät synnyttää :D

Joo ei se olekkaan siinä etteikö auto voisi/saisi olla tärkeä juttu.. se vain et mitä sille sitä täysikää odotellessa tekee.. se ettei ole metroja ja sporia ei varmaan tarkoita et pitää väkertää jotain uretaani helmoja ja rännistä taitella spoilereita ja asennella roiskeläppiä ja ledejä ja tuuning tarroja?
Voi ku näkis joskus oikeita ammareita jotka laittaa ensin alustaa ja konehuonetta ja sitten vasta niitä muita juttuja. Mut ei.. putkeen poraa reijän pari niin se oli oikotie "tehokkaaseen" autoon joka tosin jää jälkeen mummon 1,3 corsallekkin.

Voi ku näkis joskus oikeita ammareita jotka laittaa ensin alustaa ja konehuonetta ja sitten vasta niitä muita juttuja. Mut ei.. putkeen poraa reijän pari niin se oli oikotie "tehokkaaseen" autoon joka tosin jää jälkeen mummon 1,3 corsallekkin.

Kyllä noitakin löytyy, jotka panostaa tekniikkaan mutta tuossa parinkympin iässä aika monelle on esteenä yksinkertaisesti raha. Noita spoilereita ja muita väsäillessä taitaa olla ihan sama rahanpuute ja toisaalta halu tehdä itse. Vanha sanonta "kun tekee itse niin tulee sellasta kun sattuu tulemaan" on minusta aika hauska, ei tarvii olla kaikki niin justiinsa mutta ihan hirveitä rotteloita tuolla kaduilla välillä liikkuu. Mistä sitä tietää, jos vaikka lasikuidusta nuorena spoileria väsäillessä alkaa tykkäämään ks. hommasta ja löytää itsensä vaikka venetehtaalta lasikuituveneitä tekemästä. Kaikkein huonoin juttu taitaa olla se, ettei tee mitään ja mikään ei kiinnosta. Näkyy noissa syrjäytymistilastoissa nyttenkin.

Ääni on voimaa meininki on kieltämättä kanssa aika huvittavaa nuorten autopuuhissa :)

Vielä kommentti tohon bensalenkkarin/amiksen määritelmään. Laitetaan nyt tämä, että ei kenellekkään jää epäselväksi, mitä sillä tarkoitetaan.
teamhella
Me_aijat.jpg

Tuoko nyt on sitten jotain junttai vai menikö minulta otain ohi? Eikös se ole ihan hyvä harratus rassata niitä autoja kuin vaikka vertaa siihen ostarilla hengailuun kaljatölkkiä kädessä ja rööki huulessa?

Tuo auton renkaidenvaihtojuttu oli mielenkiintoinen kyllä kaikkineen. Minä olen aina vaihtanut renkaani itse ja vaihdan varmaan jatkossakin. Mutta taas minkäänlainen auton huoltaminen ei kiinnosta paskan vertaa. Huoltoon menee, tosin suosi noita "bensalenkkareita" ja mielellään sellaisia joille kelpaa seteli. :D

Jokainen käyttää palveluita, olipa sitten maalta tai kaupungista. Eri juttuihin vain. Tosin moni kyllä voisi lopettaa sen valittamisen rahasta jos kuitenkin jatkuvasti on aikaa ja sitä rahaa istua jossain kahvilassa tai vaikka vaihdattaa ne renkaat jossain rengasfirmalla. Aika hyvälle "tuntipalkalle" pääsee kun kahden auton renakaanvaihto pesuineen vie vajaat puoltoista tuntia. Pitäs varmaan vaihtaa aina sunnuntaina niin sais laskee itelleen pyhäkorvauksen.

Ja muuten kaupunkin sisällä on eroja siitä minkälaisia ihmiset on. Helsingissä sen mitä on ollut niin siellä on niin sekalaista sakkia että varmaan aika neutraalia. Mutta se mainittu Kuopio on kyllä leppoisa mesta esim. yöelämässä. Taas kotikaupunkini Pori on sellainen että siellä todennäköisyys olla jossain käsirysyssä on huomattavasti suurempi. Ei paskaakaan kiinnosta lähtee sinne yöelämään.

Mun autopuolen koulukaverit vuosina 1998-2000 oli ihan tuon näköisiä luokkakuvissakin ja rassateessaan corollojaan, kuin tuossa "bensalenkkareiden" kuvassa (muoti ei näköjään ole muuttunut) ja nyt niistä pari on johtotehtävissä isoissa kuljetusalan firmoissa, muutama korjaamopäällikkönä merkkihuolloissa ja pari jannua yksityisyrittäjiä metsäkonepuolella, muut taitavat sitten asentajiksi jämähtäneet ihan omasta tahdostaan. Kaikki täysin tarpeellisia rooleja tässä yhteiskunnassa.

Joo tota on tullut kuultua jokaisen Porissa asuneen tai siellä muuten aikaansa viettäneen suusta.. miksi Porissa on niin paljon agressiivisia ihmisiä yöelämässä että kaikilla on niistä kokemuksiakin?

Mää en oo kyllä saanu ikinä turpaan missään. Mukavaa on ollut baarissakin, jos sinne on joskus eksynyt. Enivei, tarkoitin tuolla "ystävällisyydellä" sitä jokapäiväistä kanssakäymistä ihmisten kanssa, esimerkiksi kaupassakäyntiä tai parkkipaikalla näkemistä tai vastaavaa. Sellasta spontaania jutustelua. Toi on mukavaa ja moni varmaan mieltää tämän mukaan siihen stadilaiset-on-mulkkuja -juttuun. Eihän sitä isossa paikassa jaksa jokasen kanssa jutella, kun ihmisiä kohtaa päivän aikana 10 000 vs 100 ja ymmärrettäväähän se on.

Kuinkakohan moni tämän tredin kehä 3:sen ulkopuolella asuvia dissaava on Helsinkiin myöhemmällä iällä muuttanut uudisasukas? :D Tosiaan, koko elämänsä Helsingissä asunut henkilö tuskin jaksaa asiasta niin isoa kohua vetää, mutta sinne muuttaneet ovat eri kastia. En nyt jaksa koko tredin kirjoittajia kartoittaa, mutta Mike on aika hyvä esimerkki tästä. Muistan kyllä miten sama juttu alkoi lähes heti sinne muutettua :D

Kuinkakohan moni tämän tredin kehä 3:sen ulkopuolella asuvia dissaava on Helsinkiin myöhemmällä iällä muuttanut uudisasukas? :D Tosiaan, koko elämänsä Helsingissä asunut henkilö tuskin jaksaa asiasta niin isoa kohua vetää, mutta sinne muuttaneet ovat eri kastia.
Helsinkiläisiä ja "helsinkiläisiä" on moneen junaan. Joillakin tuntuu jäävän tuo "honeymoon-vaihe" päälle kun muuttavat Helsinkiin kuka mistäkin ja toisaalta myös syntyperäisissä stadilaisissa on valitettavan paljon niitä, jotka eivät ikinä ole käyneet kehä 3:n pohjoispuolella ja suunnilleen kuvittelevat, että viimeistään Vantaan jälkeen alkaa joku villi ja kesyttämätön erämaa, jossa ihmiset elävät edelleen metsästäjä-keräilijöinä luonnon armoilla Helsingin ollessa ainoa sivistynyt kaupunki Suomessa...

jokapäiväistä kanssakäymistä ihmisten kanssa, esimerkiksi kaupassakäyntiä tai parkkipaikalla näkemistä tai vastaavaa. Sellasta spontaania jutustelua. Toi on mukavaa ja moni varmaan mieltää tämän mukaan siihen stadilaiset-on-mulkkuja -juttuun. Eihän sitä isossa paikassa jaksa jokasen kanssa jutella, kun ihmisiä kohtaa päivän aikana 10 000 vs 100 ja ymmärrettäväähän se on.

No tossa voi hesalaiselle iskeä kulttuurishokki ulkomailla. Mykkä jurottaminen on kuitenkin aika stadilainen ilmiö.

Tuossa aijemmin oli puhetta että miten helsinkiläiset näkee mikä on helsinki ja mikä on stadi. Itse kokoelämäni helsingissä asuneena, näkisin että se menee ns. suuren alueliitoksen jaon mukaan, ennen liitosta olevat alueet ovat stadia ja liitoksen jälkeen ovat helsinkiä.

Helsingin suuressa alueliitoksessa 1. tammikuuta 1946 Helsinkiin liitettiin Helsingin maalaiskunnasta (nykyisestä Vantaasta) mm. Tali, Pitäjänmäki, Konala, Pakila, Tuomarinkylä, Suutarila, Pukinmäki, Malmi, Tapanila, Puistola, Viikki, Puotila, Mellunkylä, Herttoniemi, Herttoniemeen tuolloin kuulunut Roihuvuoren alue, Laajasalo ja Santahamina sekä osia Kaarelasta, Helsingin pitäjän kirkonkylästä ja Tikkurilasta. Lisäksi Helsinkiin liitettiin silloinen Haagan kauppala ja Huopalahden, Kulosaaren sekä Oulunkylän kunnat. Huopalahden kuntaan kuuluivat mm. Lauttasaari ja Munkkiniemi.

Vuosaari jäi vuoden 1946 alueliitoksessa vielä osaksi Helsingin maalaiskuntaa. Vuosaari liitettiin Helsinkiin vasta vuonna 1966.

ja tämän lisäksi tietty kaikki ne alueet jotka ovat myöhemmin liitetty helsinkiin

Itse asuin vajaa 10 vuotta pasilassa ja kun pasila liitettiin helsinkiin 1910-luvulla, näkisin itseni stadilaisena.

Suomi on liian pieni maa.

Suosittelen muuttamaa mahd. äkkiä pois täältä, kun 10 vuoden päästä 25 % helsinkiläisistä on ulkomaalaisia. Eli mutiasia. Australian suurkaupunkeihin, ei tekeminen lopu kesken.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom