PITKÄ pohdiskelu kotipaikkakunnan "hylkäämisestä"

Ainakin omassa puhekielessä käytän stadia keskustan synonyyminä ytimen ohella. Keskustana/stadina/ytimenä käsitän tuon ihan ydinkeskustan joka lähtee tuosta rautatientorilta ja ulottuu joku 1-2km joka suuntaan about. Sit jos mennään kallioon, mennään kallioon eikä stadiin esim. Mut mä olenkin junantuoma, enkä syntyperäinen...

Toinen hauska juttu tohon liittyen on sana "Hesa" jonka käytön monet mieltää merkiks siitä ettei oo Helsingistä kotoisin. Mä tunnen kuitenkin ainakin 2 ihan syntyperäistä helsinkiläista, jotka käyttää Helsingistä sanaa Hesa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomi on liian pieni maa.

Suosittelen muuttamaa mahd. äkkiä pois täältä, kun 10 vuoden päästä 25 % helsinkiläisistä on ulkomaalaisia. Eli mutiasia. Australian suurkaupunkeihin, ei tekeminen lopu kesken.

Sua vituttaa maahanmuuttajat, joten haluaisit lähteä itse maahanmuuttajaksi vieraaseen maahan.

Ainakin omassa puhekielessä käytän stadia keskustan synonyyminä ytimen ohella. Keskustana/stadina/ytimenä käsitän tuon ihan ydinkeskustan joka lähtee tuosta rautatientorilta ja ulottuu joku 1-2km joka suuntaan about. Sit jos mennään kallioon, mennään kallioon eikä stadiin esim. Mut mä olenkin junantuoma, enkä syntyperäinen...

Toinen hauska juttu tohon liittyen on sana "Hesa" jonka käytön monet mieltää merkiks siitä ettei oo Helsingistä kotoisin. Mä tunnen kuitenkin ainakin 2 ihan syntyperäistä helsinkiläista, jotka käyttää Helsingistä sanaa Hesa.

Toki tietty jos ihan tiukalle vedetään, niin stadi loppuu Erottajaan. Nimensä mukaisesti Erottaja erotti helsingin muusta suomesta, eli ko. paikalla oli ennen muinoin tori nimeltä Erottaja jonka jälkeen susiraja alkoi...

Suomi on liian pieni maa.

Suosittelen muuttamaa mahd. äkkiä pois täältä, kun 10 vuoden päästä 25 % helsinkiläisistä on ulkomaalaisia. Eli mutiasia. Australian suurkaupunkeihin, ei tekeminen lopu kesken.

Siinä mennään vähän ojasta allikkoon jos Australiaan pakenet maahanmuuttajia. En ole Aasian ulkopuolella nähnyt missään niin montaa aasialaista kuin Australiassa.

Mutta joo, hienoa kuinka helsinkiläiset luulevat asuvansa jossain metropolissa vaikka totuus valkenee viimeistään siinä vaiheessa kun lähtee Helsinki-Vantaalta ja huomaa kuinka paljon metsää siellä oikeasti on.

Mitenkähän tästäkin tuli taas helsinki vs muu suomi vääntö. Eikö ole ihan yhtä nurkkakuntaista jäädä synnyinsijoilleen pyörimään koko elämäksi, oli se sitten joku veteli tai kallio ?

Miettikääs tota Rovaniemen ja sen maalaiskunnan liitosta.. ennen jos sanoi et ollaan tässä keskustassa, tarkoitettiin sillä kaupunkia ja tarkemmin viellä ykkös kaupungin osaa. (joku 1km säteinen ympyrä)

Nyt jos joku kysyy et missä oot? "no täällä Rovaniemessä".. "ai no meki ollaan tässä ostarilla tuu tähän" ja sit ku ei tuntiin kuulu niin soitat uudelleen.. "missä vitus sä viivyt?" "no kokoajan oon ollut matkalla, 70 kilsaa jo tultu tässä.. kohta siel"

Eikö ole ihan yhtä nurkkakuntaista jäädä synnyinsijoilleen pyörimään koko elämäksi, oli se sitten joku veteli tai kallio ?
Totta. Yhtä junttina mä itse pidän sitä, ettei ikinä olla käyty Suomessa muualla kuin Helsingissä jos kerran ollaan sinne synnytty. Eihän se tietysti pakko ole Helsingistä välttämättä lähteä mihinkään koko elämänsä aikana, kun palvelut on kaikki siellä, mutta silti matkailu avartaa myös Suomen rajojen sisäpuolella. Tuli mieleen kun joskus kauan sitten seurustelin paljasjalkaisen helsinkiläisen kanssa ja muistan kun hän ensimmäistä kertaa tuli käymään Jyväskylässä ja junasta astuessaan tokaisi ihmeissään tyyliin "mitä ihmettä, täällähän on kerrostaloja". Kyseessä on kuitenkin yli 100 000 asukkaan kaupunki, joka Suomen mittakaavassa on jo isompi kuin keskikokoinen kaupunki.

edit: Toinen tarina asiaan liittyen oli kun ala- tai yläasteella oli yksi mimmi, joka muutti Jyväskylästä Espooseen ja sitten takaisin ja kertoi sikäläisillä olevan kuva, että Jyväskylässä tyyliin hiihdetään kouluun ja ostetaan vaatteet Prismasta kun ei ole muita kauppoja jne. Yhtä sivistymättömän ja nurkkakuntaisen juntin kuvan itsestään imo antaa jos ei ole mitään käsitystä Helsingin ulkopuolisesta Suomesta kuin se, ettei ole mitään käsitystä vaikkapa Peräseinäjoen ulkopuolisesta Suomesta.

No naiset (täysikäiset tytöt) nyt on aika yksinkertaisia monesti, sen pikku laukun ja pikku puuterirasian peilin kanssa mennyt elämä kivasti siinä shoppaillessa ja pissistellessä ja ihquillessa forum kampinkeskus välillä.. suurin seikkailu on monelle se kun on eksynyt korsoon asti ankkarokkiin K junalla.

No naiset (täysikäiset tytöt) nyt on aika yksinkertaisia monesti, sen pikku laukun ja pikku puuterirasian peilin kanssa mennyt elämä kivasti siinä shoppaillessa ja pissistellessä ja ihquillessa forum kampinkeskus välillä.. suurin seikkailu on monelle se kun on eksynyt korsoon asti ankkarokkiin K junalla.

Sut pitäis saada ehdottomasti keskustelemaan ajankohtaisen kakkosen iltaan viherfeministinaisten kanssa maalaisista, pakolaisista ja naisista :D

Joo se vois olla aika mielenkiintoinen keskustelu noilla teemoilla :)
Ei täs mitään ketään noiden ryhmien edustajia vastaan ole, naiset nyt eritoten voivat olla hyvinkin miellyttäviä olentoja vaikka olisivatkin maahanmuuttajia tai maalaistalon piikoja peräti.. noista vasemmisto/viher hörhelöistä ja muista takkupesistä en kyl menis sanomaan mitään kovin lämmintä kun en sellaisia sanoja suuhuni keksi.

TEAM HELLA! woi witalis kun on poijaat väsännyt hienot rassit itselleen.. lisävalot ja ralliroiskeläpyskät ja naisiaki löytyy. Kyllä nyt käy kateeksi. Itellä ei ollut eka autossa tollaisia, oli vain rakennettu 1,4 ircmerin nelipisteruisku ja 1,3NZtan kone ja suoravirtaussuotimet ja ircmerin virinokka ja sytytykset säädetty ja alustasarja ja suora putkisto. 5-100 alta 5 sekkaa ku paino tosiaan sen 700kg ja 130hevosta. No myin sen sitten amiksen junteille ku ne halus niin kovasti sen, kun olivat kateellisina katselleet niillä +5tonnin popeilla varustetulla cherryillä ajellessaan et mikä se aina niin nopeasti ohi suihkasee.

Kyllä ne olikin maireita ku asensivat sitten siihen louskoon viellä turbon takas ja wittu viel jotkut lokinsiipiovetkin.. sellaisia veijareita nuo kylän pojat.

Kai sinäkin nyt kykenet tajuamaan, että näiden kirjoitustesi perusteella ainoa asia, joka erottaa sut noista bensalenkkarijunteista on parempi tietämyksesi huumeiden katuhinnoista?

Ihan samanlaista junnua amisjengiä tossa Vallilan Amiksen nurkalla pyörii täälläkin, kun missä tahansa muualla Suomessa. Ja mulle se on ihan sama ja sopii hyvin, kun oon itekkin juntti.

Pakko lisätä vähän vettä myllyyn, eli kun on asunut Lontoossa muutaman vuoden, niin alkaa Helsinkikin tuntua aika takapajuiselta. Itse tykkään vähän kansainvälisemmästä menosta ja oon nyt tottunut siihen, että täällä jengi puhuu, pukeutuu ja käyttäytyy vähän kukin tyylillään eikä kukaan katso pitkään, niin se Suomen kohtalaisen sulkeutunut mentaliteetti saattaisi aiheuttaa ahdistusta. On siinä toki sen verran hyviäkin puolia, että saattaisin harkita sinne muuttavani. Mutta en oikein pienemmälle paikkakunnalle Suomessa (tai luultavasti muuallakaan, pl. kehyskunnat).

Disclaimerina sanottakoon, että en ole koskaan Helsingissä asunut.

Alkuperäiseen aiheeseen vielä kommentoidakseni, niin lähtöhalut kotipaikkakunta Vaasasta olivat kyllä sietämättömät silloin 7 vuotta sitten, kun muutin pysyvästi/toistaiseksi ulkomaille.

Itse kun asuin Helsinki, Bangkok, Munchen niin Suomeen palatessa stadin takapajula oli aika no-go. Mieluummin sit tänne metsän keskelle ns. kotipaikkakunnalle. Eli ymmärrän osin tuon moun pointin mutta sillä erotuksella että koko Suomi on takapajulaa ja on siinä suhteessa sama asua missä vain täällä.

Miettikääs tota Rovaniemen ja sen maalaiskunnan liitosta.. ennen jos sanoi et ollaan tässä keskustassa, tarkoitettiin sillä kaupunkia ja tarkemmin viellä ykkös kaupungin osaa. (joku 1km säteinen ympyrä)

Nyt jos joku kysyy et missä oot? "no täällä Rovaniemessä".. "ai no meki ollaan tässä ostarilla tuu tähän" ja sit ku ei tuntiin kuulu niin soitat uudelleen.. "missä vitus sä viivyt?" "no kokoajan oon ollut matkalla, 70 kilsaa jo tultu tässä.. kohta siel"

Sää nyt melkoinen veijari olet. Eipä ole kummoinenkaan juttu kupata Helsingissä autolla ruuhkassa tuota samaa aikaa eikä pääse edes 7 kilsaa eteenpäin. Kävelen olisit jo perillä.

Aika huono minusta. Sorry että meni taas Helsinki vs muu Suomi mutta jotenkin sitä täällä ikäänkuin tilataan...

...olen pariin kertaan erehtynyt noihin ruuhkiin Helsingissä autoillessa kun en ole siellä paljon liikkunut enkä minä tiedä mitkä kadut on niitä jotka kannattaa kieltää. Menee helposti se 30-45 minuuttia että pääsee muutaman hassun kilometrin. Tällaista maalaista huimuu kun täällä on vastaavat ruuhkat kerran vuodessa kun on pahin härdelli Neste Rallyn aikaan. :D

- - - Updated - - -

Itse kun asuin Helsinki, Bangkok, Munchen niin Suomeen palatessa stadin takapajula oli aika no-go. Mieluummin sit tänne metsän keskelle ns. kotipaikkakunnalle. Eli ymmärrän osin tuon moun pointin mutta sillä erotuksella että koko Suomi on takapajulaa ja on siinä suhteessa sama asua missä vain täällä.

Onko se sitten joku "elämisen mittari" että on jotain jatkuvaa suurkaupungin hälinää ympärillä? Varmaan tulisin itse hulluksi moisessa...

Onko se sitten joku "elämisen mittari" että on jotain jatkuvaa suurkaupungin hälinää ympärillä? Varmaan tulisin itse hulluksi moisessa...

Varmaa paljon elämäntilanteesta ja harrastuksista kiinni mutta kyllä siitäkin huolimatta lapsiperheellisen elämä edes helsingin kokoisessa kaupungissa olisi helvettiä. Lasten kanssa kerrostalossa ei asu pirukaan ja toinen vaihtoehto olisi jossain kehä-3:sen takana omakotitalopellolla josta ajat tarhaan/kouluun 30 min lapset heittämään ja siitä 45 minuuttia ruuhkassa töihin. Palveluita on hyvällä tuurilla Siwa kymmenen minuutin automatkan päässä. No thank you.

Varmaa paljon elämäntilanteesta ja harrastuksista kiinni mutta kyllä siitäkin huolimatta lapsiperheellisen elämä edes helsingin kokoisessa kaupungissa olisi helvettiä. Lasten kanssa kerrostalossa ei asu pirukaan ja toinen vaihtoehto olisi jossain kehä-3:sen takana omakotitalopellolla josta ajat tarhaan/kouluun 30 min lapset heittämään ja siitä 45 minuuttia ruuhkassa töihin. Palveluita on hyvällä tuurilla Siwa kymmenen minuutin automatkan päässä. No thank you.

Älä muuta sano. Kokemusta on lasten kanssa betonihelvetissä ja iso ei kiitos sille. Onhan täältä landeltakin matkaa, mutta vartissa ajaa keskustaan ja 10 minuutissa päiväkotiin. Ne ketkä Jyväskylää tuntee niin tietävät ettei täältä kaupungin pohjoispuolelta paljon tarvi ruuhkissa seistä. Yhtä kauan kestää ajaa Kangaslammelta keskustaan kiitos Seppälän liikennesumpun.

Jami, käyppäs joskus Helsingissä.

No eiköhän siellä ole vähän jokainen käynyt. Kyllähän siellä itselläkin on sukulaisilla kiva okt Malmilla. Vaan eipä sitä tän päivän hintaan kukaan tavallinen duunari ostaisi. Varmaan tyyliin 600-700 tonnia hintaa silläkin jo...

Eli se on sitä betonihelvettiä tai joku Nurmijärvi sitten vaihtoehtona jos nyt oletetaan ettei ole syntynut kultalusikka suussa tai ole muutenvaan ostanut sitä kämppää 15 vuotta sitten. Ei riittäisi edes omien tulojen tuplaus että kannattaisi Helsinkiin lähteä. Tuplabrutto kun ei ole tuplanetto mutta asunnot on vähintään se tuplahinta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom