Pitääkö saman lihasryhmän liikkeet suorittaa peräperäjälkeen?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itselläni on tapana kierrättää liikkeitä, esim. rintaliike, hauisliike, vatsaliike (tavallaan Circuit). Olisiko tehokkaampaa, jos tekisi ensin perä perä jälkeen kaikki ohjelman rintaliikkeet, sitten kaikki hauisliikkeet jne.? Mikä ero näiden kahden välillä on, sanotaan nyt vaikka lopputuloksen kannalta?

Täydennän vielä. Kierrättäessäni liikkeitä valitsen liikkeet aina vetävä-työntävä-periaatteella, esim. selkäliike, ojentaliike maha. Ei siis koskaan tule, että selkä ja hauis (hauiksen reenaus samaan aikaan vie potkua selkäliikkeiltä). Lisäksi treenaan aivan hirveällä tempolla näin, oikeastaan siirryn vain liikkeestä toiseen. Teen 2-3 liikettä samassa ajassa, kuin muut äijät salilla saa aikaan sen yhden sarjan. Jos reenaisin tunnin, niin siinä ajassa teen 50-60 liikettä. Itestä näyttää siltä, että muut seisoskelevat vain siellä salilla, kun mä väännän tosissani.

Olisi kuitenkin vaikea kuvitella, että esim. kyykkysarjan perään tekisin heti suoraan toisen kyykkysarjan, on pakko pitää pikku tauko välissä. Mä käyn siinä välissä tekeen jonkun yläkropan liikkeen.

Kyl se kannattais tehdä yhteen putkeen per lihasryhmä. Sillä sä varmistat että treeni menee perille lihasryhmään jota treenaat.Supersarjat on asia erikseen.

Ei siinä mitään haittaa varmaan ole jos tekee muutamaa liikettä peräjälkeen, mutta semmonen treenaus, että tehdään vaikka sarja pohkeita ja sitten mennään tekemään muita liikkeitä pitkäksi aikaan ja tullaan taas vaikka 45 min päästä tekemään toinen sarja vie intensiteettiä aika paljon pois. IMO. Ite en usko, että jos tekee montaa asiaa kerralla niin sitä ei ikinä pysty keskittymään kaikkiin yhtä tehokkaasti kuin mitä pystyy tekemällä vain yhtä asiaa ja keskittymällä vain siihen täysillä.

Olen miettinyt, että jos pitäs liikkeet ja sarjamääärät samana ja siirtyis todella treenaamaan saman lihasryhmän sarjat yhtä putkea. Tulisko uutta stimulanssia? Mutta jos aattelen esim. selkätreeniä, niin pelkään, että 2-3 peräkkäisen sarjan jälkeen voimat katoaa tyystin. Varsinkin kun liikkeinä on pelkästään perusliikkeitä, eikä mitään eristäviä ollenkaan. Nyt kun pyöritän tolleensa circuitina niin, joka sarja on kova, kun lihas ehtii levätä siinä välissä. Mut ei siinä tuu korkeintaan kuin 4-5 minsan tauko samalle lihasryhmälle, vaikka pyöritänkin ciruitina.

Eikä kyse ole vaan fyysisestä hidasteesta. Jos takaraivossa koko sarjan ajan hakkaa se, että kohta on mentävä tekemään jotain muuta liikettä, niin se vie turhaa keskittymistä pääkopalta. Silloin ei pysty antamaan kaikkea irti jos mielessä pyörii jotain ihan muuta kuin mitä pitäis.

Kun itse teen 3-jakosella tällä hetkellä (rinta&selkä - jalat - olkapäät&kädet) niin kannattaisiko esim. rinta&selkä -päivänä tehdä ensin selkä ja sitten vasta siirtyä rintaan vai vuorotella liikkeitä?
Sarjojen välissä en siis itse käy missään muualla kipittämässä. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en kyllä tapaa vuorotella liikkeitä. Sarjojen välisen tauon hyödynnän mieluummin siihen palautumiseen, kuin kipitän tekemään jotain muuta puolitehoilla (pl. pohkeet).

Mun näkemykseni on, että lihaksenkasvattelussa tehokkainta on antaa lihaksille melko vähän palautumisaikaa sarjojen välillä. Jos tekee tollasella kierrolla, niin helposti tulee pitkä tauko. Ei vaikuta kovin optimaaliselta treeniltä, ellei sitten oo aina kiire. Tossahan keskittyminenkin kärsii ja sarjojen teho myös.
Jotkut supersarjat kevyemmissä liikkeissä varmaan toimii vielä ihan hyvin, mutta siinäkään mä en nää muuta hyötyä kuin ajan säästämisen.

Eri asia sitten jos tavoitteena on joku muukin kuin lihasten kasvattaminen.

e: Et ole oikein tainnut sisäistää painoharjoittelun ideaa. Sillon kun kasvatetaan lihasta tai voimaa, ei oo tarkoituskaan olla koko ajan liikkeessä. Sen takia ne äijät siellä salilla seisoskelee. Jos sä haluat peruskuntoa kohentaa niin helpompi mennä lenkkipolulle, tai uimaan.

No, homma on kyllä toiminut. Olen paljon paremmassa kondiksessa nykyisin, vain 2 ja puolen vuoden treenin jälkeen. Näin 40-kymppisenä. Kuin joskus poikasena, jolloin treenailin HIT-tyyppisesti. Jokaisessa liikkeessä treenipainot senkun vain nousevat jatkuvasti. Lisäksi ekaa kertaa elämässä alan jo näyttääkin bodarilta.

Mutta toki sitä voisi vaikka kolmen kuukauden ajan, ihan vaihteluksi, vetää lihasryhmän kerrallaan. Sillähän se selviää, että mistä saan parhaat tehot. Tämä kyllä tarkoittanee myös ihan sarjamäärien laskua per lihasryhmä. Mutta kokeillaan...

Varmaan paras veto mennä valtavirran mukana, eli jos lähes jokainen ohjelma on suunniteltu 1 lihasryhmä kerrallaan -periaatteella, niin on varmaan turvallista olettaa, että siihen on varmasti joku hyvä syy. Toki ihmiset on erilaisia, mutta ei niin erilaisia.

Teoriassa pitäisi useamman peräkkäisen sarjan tuottaa enemmän sarkoplasmista lihaskasvua, ja pidempi lepotauko. joka yhdelle lihakselle tulee, jos tehdään muuta välillä, suuntaa kasvun enemmän myofibrillaariseen. Viimeksimainittu tarkoittaa lisää varsinaista supistuvaa kudosta ja lisää maksimivoimaa; ensinmainittu määrällisesti isompaa kasvua ja parempaa kestävyyttä melko isoilla kuormilla. (Tuntikausien kestävyys tulee sitten erityyppisistä lihassoluista.) Käytännössä varmaan ihan hyvä tehdä välillä peräkkäisiä sarjoja, voimailupuolen gurutkin suosittelevat välillä "bodailua".

Tosin harrastelijalle ehkä parasta on tehdä sitä mikä tuntuu kivalta. Toiselle voi olla mukavampi simppeli systeemi jossa on yksi liike kerralla, toiselle kierto tuntuu paremmalta.

Kannattaa ihan kokonaan unohtaa sellainen ajattelumalli, että treenata PITÄÄ/TÄYTYY näin ja noin. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa eikä mitään asiaa ole PAKKO tehdä juuri tietyllä tapaa. Vaihtelu on se mikä kannattaa.

Juuri tämä "yhden lihasryhmän kaikki sarjat putkeen" vs. "vuorosarjoina (kahta) vastakkaista lihasryhmää" on sellaiset asiat mitä minä itse ainakin tykkään vaihdella treenikierrosta / treenistä toiseen. Tai riippuu tietty treeniohjelmasta kokonaisuutena. Tällä hetkellä treenaan 1. työntävät 2. vetävät 3. jalat jaolla, niin eipä siinä silloin tule mitään vuorosarjoina tehtyä. Mutta silloin jos treenaan esim. 1. rinta&selkä 2. olkapäät&kädet 3. jalat, niin silloin teen liikkeitä mielellään vuorosarjoina. POINTTI: vaihtele sitä sarjojen suoritustapaa, niin uskallan väittää, että silloin lopputulos on paras mahdollinen.

Toki se kannattaa muistaa, että jos tavoitteena on kasvattaa lihasta/voimaa, niin treenin ei välttämättä kannata olla mikään kuntopiiri, jossa juostaan liikkeestä toiseen.

PS. Ja mm. sellainen herra kuin Arnold Schwarzenegger treenasi paljon juuri vastakkaisia lihasryhmiä vuorosarjoina ja hänelle se näytti toimivan kohtalaisen hyvin.

Itekin vasta äskettäin vaihdoin tohon 3-jakoseen ja ajattelin juurikin vaihdella ja kokeilla miltä tuntuu tehdä liikkeet eri järjestyksessä. Eilen tuntu kyllä penkkiä tehdessä, että vahvimmat mehut oli mennyt jo selkätreenissä.

Ite tykkään tehdä vuorosarjoja suht paljon. Lähinnä jotain haba/ojentaja tai punnerrus-/vetoliike. Sopii omasta mielestäni paremmin volyymitreeniin missä sarjakohtainen intensiteetti ei ole maksimaalinen.

Kannattaa ihan kokonaan unohtaa sellainen ajattelumalli, että treenata PITÄÄ/TÄYTYY näin ja noin. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa eikä mitään asiaa ole PAKKO tehdä juuri tietyllä tapaa. Vaihtelu on se mikä kannattaa.

Toki se kannattaa muistaa, että jos tavoitteena on kasvattaa lihasta/voimaa, niin treenin ei välttämättä kannata olla mikään kuntopiiri, jossa juostaan liikkeestä toiseen.

PS. Ja mm. sellainen herra kuin Arnold Schwarzenegger treenasi paljon juuri vastakkaisia lihasryhmiä vuorosarjoina ja hänelle se näytti toimivan kohtalaisen hyvin.

Samoilla linjoilla.

Vieläkin on kovasti valloillaan tuo 4-jakoinen on paras ja 2-jakoinen aloittelijoille yms. Kummasti monet jopa pidempäänkin treenanneet ovat saaneet tuloksia siirryttyään 4-jakoisesta 2-jakoisiin ja jopa 1-jakoisiin, vaikka nämä ovatkin kaikkien oikeiden liharekkojen mielestä täysin aloittelijoiden ohjelmia eivätkä mahdollista keskittymistä treenaamiseen yms.. Myöskin on kuultu, että kroppaa ei voi treenata kahta kertaa viikossa läpi, koska se ei palaudu jne.

Muistaakseni Hulkki käyttää erittäin paljon noita vuorosarjoja treenissään ja on se jotakin lihasta saanut mielestäni hankittua. Samainen kaveri myöskin kertoi siirtyneensä 2-jakoiseen tiheäfrekvenssiseen treeniin, koska lihasryhmä kerran viikossa kuolemaan asti -treeni ei tuottanut enää toivottua tulosta.

Itse olen myöskin tykittellyt 2-jakoista menemään jo pidemmän aikaa ja voimatasot ovat kasvaneet koko ajan vaikka treenissä onkin paljon vuorosarjoja. Lihasmassan lisäyksestä on paha sanoa mitään, koska olen ollut miinuksilla jo useamman kuukauden. Tuo treenitapa on ainakin kehittänyt pumppua ja palautumiskykyä niin paljon, että odotan innolla millaiset vaikutukset sillä on treenitehoihin kun siirryn piakkoin jossakin vaiheessa esim. työntävät, vetävät, jalat -jakoon. Ainakin kuntopohja pitäisi olla ihan erilaisissa atmosfääreissä.

Supersarjat vastakkaisilla tai samaan lihasryhmiin kostuvilla liikkeiilä on yksi tehokeino jolla saat harjoitukseen lisää tehoa, mutta liikkeet pitää valita huolellisesti ja mutta ei koskaan pidä yhdistää ylä tai alavartalotreenien kanssa tukilihasten kuten vatsan treenaamista.

Jos treenaat selkää tai kovia jalkaliikkeitä ja teet niiden sarjojen välillä vatsalihasharjoitteita viet osan tehosta pois ja mahdollisesti altistat itsesi vakaville vammoille.
Pahinta mitä voisi tehdä olisi kovien maastavetojen tai kyykkyjen välillä treenata vatsalihakset väsyksiin.

Jopa penkkipunneruksessa tarvitset vatsan tukilihaksistoa 100%:seen suoritukseen, mutta raskaat kulmasoudut tai lattiataljavedot yhdistettynä koviin vatsalihasliikesarjoihin on hyvä keino hankki itselleen välilevytyrä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom